Oletko pettynyt itseesi kasvattajana jos tyttärestäsi tulee tupakoiva teinipissis?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En, mutta olisin pettynyt tyttäreni valintoihin.
Mutta eihän tämä millään tavalla ole se lopullinen valinta. Jos lapsesi "tarvitsee" tämän vaiheen kasvaakseen juuri tietynlaiseksi. Kyllä siitä on hyötyä siitä kapinavaiheestakin:)
Tupakka ei tietenkään itsessään ole mikään hyöty, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan:D

Ja jos lapsi on fiksu niin kyllä se tupakkakin loppuu sitten "vaiheen" jälkeen!:)
Kai mä silti saisin olla pettynyt hänen senhetkisiin valintoihinsa?
Saat toki, itsehän sen päätät mitä mieltä olet;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En, mutta olisin pettynyt tyttäreni valintoihin.
Mutta eihän tämä millään tavalla ole se lopullinen valinta. Jos lapsesi "tarvitsee" tämän vaiheen kasvaakseen juuri tietynlaiseksi. Kyllä siitä on hyötyä siitä kapinavaiheestakin:)
Tupakka ei tietenkään itsessään ole mikään hyöty, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan:D

Ja jos lapsi on fiksu niin kyllä se tupakkakin loppuu sitten "vaiheen" jälkeen!:)
Kai mä silti saisin olla pettynyt hänen senhetkisiin valintoihinsa?
Saat toki, itsehän sen päätät mitä mieltä olet;)
Mä pidän outona sellaista äitiä, joka EI tuntisi pettymystä kun teini-ikäinen tytär "pissistelee" ja röökaa.
Mutta kukin tyylillään toki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En, mutta olisin pettynyt tyttäreni valintoihin.
Mutta eihän tämä millään tavalla ole se lopullinen valinta. Jos lapsesi "tarvitsee" tämän vaiheen kasvaakseen juuri tietynlaiseksi. Kyllä siitä on hyötyä siitä kapinavaiheestakin:)
Tupakka ei tietenkään itsessään ole mikään hyöty, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan:D

Ja jos lapsi on fiksu niin kyllä se tupakkakin loppuu sitten "vaiheen" jälkeen!:)
Kai mä silti saisin olla pettynyt hänen senhetkisiin valintoihinsa?
Saat toki, itsehän sen päätät mitä mieltä olet;)
Mä pidän outona sellaista äitiä, joka EI tuntisi pettymystä kun teini-ikäinen tytär "pissistelee" ja röökaa.
Mutta kukin tyylillään toki.
Mistä kiivastuit?!:eek:
Eihän se mikään ihannetilanne minulle olisi jos tyttö olisi "teinipissis" mutta en minä nyt täysin pettynytkään olisi. Se kun on sellainen vaihe yleensä...
Tupakoinnista olisin toki pettynyt!
En löisi "hanskoja tiskiin"...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Mistä kiivastuit?!:eek:
Eihän se mikään ihannetilanne minulle olisi jos tyttö olisi "teinipissis" mutta en minä nyt täysin pettynytkään olisi. Se kun on sellainen vaihe yleensä...
Tupakoinnista olisin toki pettynyt!
En mä kiivastunut.
Olisin vaan pettynyt tyttäreni valintoihin, jos hänestä tulisi tupakoiva teinipissis, kuten jo alussa totesin, ja vastaus ei vissiin kelvannut tai jotain, en tiiä.
En kuolisi, en löisi hanskoja tiskiin tms, mutta tuntisin pettymystä hänen valintoihinsa sillä hetkellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Mistä kiivastuit?!:eek:
Eihän se mikään ihannetilanne minulle olisi jos tyttö olisi "teinipissis" mutta en minä nyt täysin pettynytkään olisi. Se kun on sellainen vaihe yleensä...
Tupakoinnista olisin toki pettynyt!
En mä kiivastunut.
Olisin vaan pettynyt tyttäreni valintoihin, jos hänestä tulisi tupakoiva teinipissis, kuten jo alussa totesin, ja vastaus ei vissiin kelvannut tai jotain, en tiiä.
Kelpasi toki :eek:
Luulin "keskustelleeni" mitenkään syyttelemättä, ikävää jos siitä sai toisen kuvan... En minä kiisetelemään halunnut, mutta olkoon...:(
 
Mä olisin enemmän pettynyt jos mun lapsesta tulisi luokan trendi-pelle... Yleensä noista pissiksistä kasvaa paljon tasapainoisempia ja menestyvämpiä aikuisiä kuin noista trendi-pelleistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Mä olisin enemmän pettynyt jos mun lapsesta tulisi luokan trendi-pelle... Yleensä noista pissiksistä kasvaa paljon tasapainoisempia ja menestyvämpiä aikuisiä kuin noista trendi-pelleistä.
Mikä on trendi-pelle?
 
no en usko että olisin pettynyt. Kasvatan omaa lastani samaan tyyliin kuin äitini mua. Minusta on tullut aikuinen, fiksu ja itsenäinen, empaattinen jne. Ja silti mullakin on ollut tuo teinipissisvaihe, ryyppäsin ja poltin tupakkaa seiskaluokasta lähtien. Itseasiassa vähän ennemminkin.. ei se kasvatuksella enää tänäpäivänä ole niin suurta vaikutusta mitä tulee noihin asioihin, koska sen kaiken oppii muualta kuin kotoa.

 
ei
Hetkellisesti kyllä harmittaisi, mutta suurimmalla osalla se on vain vaihe. Joka menee aikanaan ohi. Tunnen tällaisia useita, ja ovat kaikki ihan fiksuja tavallisia aikuisia, ei mitään "sossun asiakkaina olevia alkoholisteja" tms...
 
lissu
Minusta, umpiuskovaisen äidin tyttärestä tuli juuri tuollainen teini-iässä. Okei, ehkä vaatteeni eivät olleet huorahtavia, mutta tupakkaa vedin kuin korsteeni ja olin kaikin puolin karmea pissis.

Uskonkin, että mitä enemmän vanhemmat yrittävät ohjailla lapsensa käyttäytymistä, sitä huonommin he siinä onnistuvat. Itse aion kuitenkin ottaa ehdottoman kielteisen suhtautumisen tupakanpolttoon. Mikään ei ole niin vastenmielistä kuin röökinpoltto.
 
entinen pissis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joka pukeutuu niukkoihin vaatteisiin, jopa huoramaisesti, värjää jatkuvasti tukkaansa, meikkaa hullun lailla, tupakoi jatkuvasti ja räkii samalla, osallistuu amisjätkien pilluralliin jne.
Minuun kai yhdessä vaiheessa yläasteella päti noista useimmat määreet, lisäksi vielä alkoholikokeilut, join reippaastikin ja melkein joka viikonloppu. Silti koulu sujui lukematta niin hyvin, että menin lukioon, siellä vähän rauhoituin ja sain ysin tokarin ja laudaturin paperit. Olen kouluttautunut, saanut hyvän ammatin, naimisissa, lapsia jne. Näin on myös usealla ystävälläni.
Eli en usko, että tulevaisuutta ajatellen kaikilla nuoruuden hullutuksilla olisi kauaskantoisia seurauksia, mutta toki olen tyytyväinen, jos lapseni eivät kapinoisi ja kokeilisi rajojaan kovin rajusti. Esimerkiksi harrastuksilla, rajoilla, välittämisellä ja avoimuudella pyrin tätä estämään. Helpommalla voi päästä ellei ihan kaikkea kokeile.
 
Minä varmaankin olisin melko pettynyt. Itselläni ei ollut mitään tarvetta hurjaan kapinaan teini-iässä, enkä usko että minunkaan kasvatustyylini millään tapaa pakottaa lapsiani kapinoimaan. Siksi minun on hieman vaikea joskus ymmärtää mitä kaikkea typeryyksiä ihmiset teininä ovat tehneetkään. (Ellei kyse ole todella järkyttävistä/välinpitämättömistä perheoloista.) Ei sillä, että olisin itse kaikki typeryydet osannut välttää, mutta aina pidin hyvät välit vanhempiini enkä tuntenut tarvetta teeskennellä tai "huorata" suosion takia. Toivon pystyväni opettamaan lapsilleni saman ennen heidän teini-ikäänsä.
 
-
No musta taas seura tekee kaltaisekseen että itse kyllä seuraisin että missä seurassa lapseni kulkee. Ei välttämättä ole kasvatuksessa vikaa jos kaverit on mitä on... siihen osaan pystyy aikuinen vaikuttaan omalla tavalla...
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tota, mielummin tollanen kuin että pukeutus kun joku gootti tai sellanen anime (mikälie) tyyppi :LOL:
Pukeutukoot vaikka sarjakuvahahmoksi mun puolestani, mutta aivottomuutta en tässä taloudessa suvaitse. Pyrin pitämään tytöt kaidalla polulla valitsemalla heille sopivat koulut ja ohjaamalla vapaa-ajan käyttämistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tota, mielummin tollanen kuin että pukeutus kun joku gootti tai sellanen anime (mikälie) tyyppi :LOL:
Pukeutukoot vaikka sarjakuvahahmoksi mun puolestani, mutta aivottomuutta en tässä taloudessa suvaitse. Pyrin pitämään tytöt kaidalla polulla valitsemalla heille sopivat koulut ja ohjaamalla vapaa-ajan käyttämistä.
Millaiset koulut olet valinnut? Ihan tavallisen peruskoulun vaiko jonkun erikoiskoulun?
 
iu
Kyllä mä tosta tupakoinnista ottaisin hernettä nenään, vaikka itsekin teininä tupakoin. (Varmaan siksi, että mulla se teinitupakointivaihe kesti 17 vuotta :( , ja pelkäisin, että niin käy lapsellenikin.) Vaatetus ja muu oleminen on sitten toinen juttu - ainakin yrittäisin ohjata tilanteen mukaiseen asuvalintaan, vaikka muuten oma valinta onkin. Amisjätkien kanssa rallaaminen ei nyt suorastaan mua ilahduttais myöskään (tätäkin itse harrastin :eek:). Toivon että tältä vältytään, niin ei tarvitse alkaa miettiä strategioita.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tota, mielummin tollanen kuin että pukeutus kun joku gootti tai sellanen anime (mikälie) tyyppi :LOL:
Pukeutukoot vaikka sarjakuvahahmoksi mun puolestani, mutta aivottomuutta en tässä taloudessa suvaitse. Pyrin pitämään tytöt kaidalla polulla valitsemalla heille sopivat koulut ja ohjaamalla vapaa-ajan käyttämistä.
Millaiset koulut olet valinnut? Ihan tavallisen peruskoulun vaiko jonkun erikoiskoulun?
Esikoinen on nyt ollut 1.-2. -luokat ihan tavallisella luokalla peruskoulussa, mutta aloittaa kolmannen luokan luonto & tiede -luokalla. Kuopus käy esikoulua venäjäksi ja jatkaa peruskouluun samassa koulussa. Jo oppitunteja on enemmän viikossa, koulun harrastustoimintaa enempi jne.
 
vi
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tota, mielummin tollanen kuin että pukeutus kun joku gootti tai sellanen anime (mikälie) tyyppi :LOL:
Pukeutukoot vaikka sarjakuvahahmoksi mun puolestani, mutta aivottomuutta en tässä taloudessa suvaitse. Pyrin pitämään tytöt kaidalla polulla valitsemalla heille sopivat koulut ja ohjaamalla vapaa-ajan käyttämistä.
Millaiset koulut olet valinnut? Ihan tavallisen peruskoulun vaiko jonkun erikoiskoulun?
Esikoinen on nyt ollut 1.-2. -luokat ihan tavallisella luokalla peruskoulussa, mutta aloittaa kolmannen luokan luonto & tiede -luokalla. Kuopus käy esikoulua venäjäksi ja jatkaa peruskouluun samassa koulussa. Jo oppitunteja on enemmän viikossa, koulun harrastustoimintaa enempi jne.
Onkohan toi venäjä nyt ihan fiksu valinta? Kyllähän sä tiiät miten venäläiset tytöt tykkää pukeutua ja touhuta...
 
kahden äippä
Olisin. Varsinkin tupakointiin! Mutta myös muuhun käyttäytymiseen. Pissisvaatteet ovat ohimenevä kausi (ei tosin kovin kaunis sellainen) mutta se jatkuja v***n hokeminen ja ala-arvoinen käytös ketä tahansa ohikulkijaa kohtaan on mielestäni järkyttävää. Toivottavasti olen onnistunut opettamaan tyttärelleni käytöstapoja sekä sen tuiki tärkeän tiedon, että kaikki ihmiset ovat saman arvoisia. En kerta kaikkiaan ymmärrä tuota teinityttöjen pilkallista naurua esim. vanhuksia kohtaan!!
 

Yhteistyössä