Oletko omasta mielestäsi suvaitsevainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Flatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Wikipedia määrittää : Suvaitsevaisuus (myös: suvaitsevuus) on UNESCO:n määritelmän mukaan
»meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista, hyväksymistä ja arvostamista. - - - Ihmisoikeuksien kunnioittamisen periaatteen mukaisesti suvaitsevaisuuden osoittaminen ei merkitse yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden sietämistä eikä omasta vakaumuksesta luopumista eikä sen heikentämistä. Se merkitsee, että ihminen saa vapaasti pitää kiinni vakaumuksestaan ja hyväksyy sen, että toiset pitävät kiinni omastaan. Se merkitsee sen tosiasian hyväksymistä, että ihmisillä, jotka ovat luonnostaan erilaisia ulkomuotonsa, asemansa, puhetapansa, käyttäytymismuotojensa ja arvojensa puolesta, on oikeus elää rauhassa ja olla sellaisia kuin ovat. Se merkitsee myös, ettei kukaan saa väkisin tyrkyttää näkemyksiään toisille. »
( UNESCOn yleiskokouksen 16.11.1995 hyväksymä Julistus suvaitsevaisuuden periaatteista)

Vaihdanpa siis kantaani. Olen suvaitsevainen.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
En ainakaan siinä määrin miten se usein käsitetään. Minulta ei heru senttiäkään suvaitsemista esim. uusnatseille. Olen myös sitä mieltä, että kolmansien maiden ongelmat on ratkaistava paikan päällä ja sisältä käsin.

En ainakaan siinä määrin miten se usein käsitetään. Minulta ei heru senttiäkään suvaitsemista esim. uusnatseille. Olen myös sitä mieltä, että kolmansien maiden ongelmat on ratkaistava paikan päällä ja sisältä käsin.

hei minä olen sinua vastaan kirjotuksissa! mutta loppujen lopuks kun tiedät mitä ajan takaa...se mitä tiedät ja mihin uskot... sen tiedän että toista hitleriä ei tule!

Suvaitsevaisuus on mielestäni jotain sellaista, että vaikka ei olekaan samaa mieltä asioista, kykenee silti vaikka työskentelemään yhdessä.

Joissain asioissa olen hyvinkin suvaitsevainen, joissain taas en. Mitä vanhemmaksi tulen, sen herkempi olen ollut tuomitsemaan- tai ei ehkä tuomitsemaan, mutta jollakin tasolla jokin idealismi on minusta karissut.

En ole suvaitsevainen raiskaajia, pedofiilejä, murhaajia tms. muita tälläisia vastaan.

Muuten olen suvaitsevainen sukupuoleen, ihonväriin, kulttuurin, seksuaaliseen suuntautumiseen, elämäntapaan tai muuta sellaista kohtaan. Kunhan se ei ole vahingollista muita ihmisiä kohtaan.

[QUOTE="vieras";28128614]Olen. Hyväksyn toiset ihmiset mikäli he ovat hyväksyttäviä. Epämiellyttävistä ihmisistä en pidä. Se, hyväksynkö ei, ei riipu ihmisen ihonväristä, etnisyydestä, iästä, sukupuolesta, ammatista.
Se riippuu vaan siitä, pidänkö ihmisestä vai en.[/QUOTE]

Eli et anna ihmisille arvoa, ellet pidä heistä? Asiaa ei kaunista suuremmin se, että yrität jakaa tuomiosi tasapuolisesti kaikille. Eikä tämä lähestymistapa muodikkuudestaan huolimatta ole edes immuuni sorrolle ryhmiä kohtaan. Niinkuin koulukiusauskeskusteluissa nähdään: ei ole pakko pitää kaikista, ja äkkiäkös löytyy selitykset mistä ryhmistä ei ole pakko pitää: ilkeistä, rumista... Ei ole pakko pitää kaikista, mutta olisi silti pakko antaa toiselle oikeus olla ja nauttia oikeuksistaan, joihin kuuluu asiallinen kohtelu ja nykytermein ei-dissaaminen.

En ole erityisen suvaitsevainen siinä mielessä, että en pidä poliittisesta korrektiudesta ja arvostan tiettyä nahinaa, ja kommentoin fundamentalismia missä sen tunnistan. Tässä tapauksessa lainaamani kirjoittaja harrasti aika infantiilia fundamentalismia jaottelemalla ihmiset niihin joista tykkää ja sitten niihin muihin joita ei tarvitse edes yrittää hyväksyä. Mutta olen aktiivisen suvaitsevainen siinä mielessä, että nimenomaan näen nämä yleisinhimilliset taipumukset suvaitsevaisuuden vastustajiksi. Suvaitsevaisuus ei ole silleen jättämistä, vaan ilmatilan pitämistä avarana.

Eli et anna ihmisille arvoa, ellet pidä heistä? Asiaa ei kaunista suuremmin se, että yrität jakaa tuomiosi tasapuolisesti kaikille. Eikä tämä lähestymistapa muodikkuudestaan huolimatta ole edes immuuni sorrolle ryhmiä kohtaan. Niinkuin koulukiusauskeskusteluissa nähdään: ei ole pakko pitää kaikista, ja äkkiäkös löytyy selitykset mistä ryhmistä ei ole pakko pitää: ilkeistä, rumista... Ei ole pakko pitää kaikista, mutta olisi silti pakko antaa toiselle oikeus olla ja nauttia oikeuksistaan, joihin kuuluu asiallinen kohtelu ja nykytermein ei-dissaaminen.

En ole erityisen suvaitsevainen siinä mielessä, että en pidä poliittisesta korrektiudesta ja arvostan tiettyä nahinaa, ja kommentoin fundamentalismia missä sen tunnistan. Tässä tapauksessa lainaamani kirjoittaja harrasti aika infantiilia fundamentalismia jaottelemalla ihmiset niihin joista tykkää ja sitten niihin muihin joita ei tarvitse edes yrittää hyväksyä. Mutta olen aktiivisen suvaitsevainen siinä mielessä, että nimenomaan näen nämä yleisinhimilliset taipumukset suvaitsevaisuuden vastustajiksi. Suvaitsevaisuus ei ole silleen jättämistä, vaan ilmatilan pitämistä avarana.
eläkä käytä sanoja jotka auheuttaa migreenin! pliis jos oot niin viisas niin osaat!

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28128662:
mä käsitän suvaitsevaisuuden niin, et kaikille annetaan mahdollisuus, eikä ihmisiä niputeta ihonvärin tai kansalaisuuden,uskonnon tai seksuaalisen suuntautumisen tms takia yhdeksi massaksi, vaan jokainen ihminen on yksilö.
ja kyllä, olen mahdollisimman paljon suvaitsevainen. (mikä ei sit tarkoita sitä et hyväksyn kaiken )

(ja mikä sen paremaa kuin ihmiset jotka on erimieltä asioista kuin minä, mikään ei voita kunnon keskustelua asiasta, NIIN KAUAN kun osataan oikeasti perustella mielipiteet, ja osataan kunnioittaa myös niitä erimieltä olevia.mut tosiaan tää ei niinkään kuulu suvaitsevaisuuteen.)

aikalailla samoilla linjoilla voisin itseäni kuvata, joskin ehken ihan niin suvaitsevainen kuitenkaan olekaan, kun välillä olen itsestäni kuvitellut.

Ehkä olen joissain asioissa näennäissuvaitsevainen, ja vasta rehellinen itsetutkiskelu osoittaa sen, että sillä näennäissuvaitsevuudella olen kiilottanut omaa sädekehääni. Pääosin minulle.

En todellakaan. Olen erittäin tuomitseva äideille jotka eivät imetä ja märisevät itsensä "pelkosektioon"

Masennus on luusereiden tauti. Steiner koulu hihhulihommaa. En suvaitse tupakointia, humalahakuista juomista, työttömyyttä ja sossulla elämistä (jos se jatkuu ja jatkuu eikä ihminen tee mitään. Holtiton lisääntyminen, teiniäidit, white trash. Teinit, hipit, pahimpana teinihipit...jne jne... En ole suvaitsevainen.

En todellakaan. Olen erittäin tuomitseva äideille jotka eivät imetä ja märisevät itsensä "pelkosektioon"

Masennus on luusereiden tauti. Steiner koulu hihhulihommaa. En suvaitse tupakointia, humalahakuista juomista, työttömyyttä ja sossulla elämistä (jos se jatkuu ja jatkuu eikä ihminen tee mitään. Holtiton lisääntyminen, teiniäidit, white trash. Teinit, hipit, pahimpana teinihipit...jne jne... En ole suvaitsevainen.

et suvaitse mitään mikä kieletty!!! Sinä olet ei kaikki kieltoon! hyyppä!

Kysymykseen liittyy se ongelma, että jokaisella tuntuu olevan oma käsitys suvaitsevaisuudesta. Olen oikeassa elämässä törmännyt itseään suvaitsevaiseksi kutsuvaan henkilöön, joka sitten luetteli, mitä EI suvaitse!

Kuinka pitkälle suvaitsevaisen pitää suvaita suvaitsemattomuutta?

Mielestäni kyllä. Suvaitsen kaikenlaiset kasvatustyylit (ei kiinnosta mitä jonkun kersalle syötetään, onko se rintaa vai vaikka kuraa tai se onko kotona tai hoidossa jne) ja kaikki uskonnot ja rakkaus ei saisi kysyä sukupuolta, kannatan siis samoja oikeuksia homoliitoille, en tuomitse ihmisiä yhden virheen takia, kute huumekokeilu, tupakkakokeilu, en tuomitse tupakoivia äitejä jne. en tuomitse ketään joka yritätä parhaansa.

ainoastaan toisia tahallisesti loukkaavat ihmiset s. o. kiusaajat saisivat mielestäni kuolla sukupuuttoon, tai tsunamissa tai jotain.

Mielestäni kyllä. Suvaitsen kaikenlaiset kasvatustyylit (ei kiinnosta mitä jonkun kersalle syötetään, onko se rintaa vai vaikka kuraa tai se onko kotona tai hoidossa jne) ja kaikki uskonnot ja rakkaus ei saisi kysyä sukupuolta, kannatan siis samoja oikeuksia homoliitoille, en tuomitse ihmisiä yhden virheen takia, kute huumekokeilu, tupakkakokeilu, en tuomitse tupakoivia äitejä jne. en tuomitse ketään joka yritätä parhaansa.

ainoastaan toisia tahallisesti loukkaavat ihmiset s. o. kiusaajat saisivat mielestäni kuolla sukupuuttoon, tai tsunamissa tai jotain.

mielipidettä!! miks et vois olla mies! ja kertoa tästä aiheesta jätkät!

että voit olla 100 % varma!

[QUOTE="saaristolainen";28129514]Kysymykseen liittyy se ongelma, että jokaisella tuntuu olevan oma käsitys suvaitsevaisuudesta. Olen oikeassa elämässä törmännyt itseään suvaitsevaiseksi kutsuvaan henkilöön, joka sitten luetteli, mitä EI suvaitse!

Kuinka pitkälle suvaitsevaisen pitää suvaita suvaitsemattomuutta?[/QUOTE]

miks ei ihminen! kiitos! sinä teet jutuja ja minun pitäs ymmärtää!

Sinähän se vaikutat varsin mukavalta ihmiseltä.