Oletko ollut ohitustilanteessa, jossa oli sekunneista kiinni ettei käynyt todella pahasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle on kerran käynyt näin. Yritin pitkällä suoralla ohittaa autoa, joka 80 km/h -alueella oli ajellut 50-60 km/h jo useamman kilometrin. Kun lähdin ohi, ohitettavan auton äijä painoi kaasun pohjaan ja ajoimme molemmmat lopulta melkein 120 km/h rinnakkain. Päätin luovuttaa, koska vastaan oli tulossa auto ja hidastin, jotta olisin päässyt takaisin kyseisen ukkelin taakse. No eiköhän kyseinen äijäkin hidastanut, niin että olimme koko ajan rinta rinnan. Äijä ei siis meinannut päästää mua ohi, muttei myöskään takaisin taakseen. Autoni kiihtyi nopeammin kuin hänen, joten tein äkkikiihdytyksen ja pääsin lopulta ukon eteen. Vastaantulija joutui kuitenkin menemään osin pientareelle, koska ohitustilanne meni pitkäksi. Kun episodi oli ohi ja jatkoin matkaa 80 km/h, ukko jäi taas kauas taakse.

Mä en tajua tuollasia dorkia. Pahinta ehkä oli se, etten tiedä, tekikö se sen ihan tahallaan. Mulle tuo ainakin oli todella karmiva kokemus.

Yllättävän paljon noita tapauksia sattuu ihan oikeasti vahingossa ja usein tilanne on sellainen, että hitaammassa autossa kuljettajana on vanhus joka ajatuksissaan ajelee "alinopeutta". Kun huomaa jonkun ohittavan, niin vilkaisee mittaria ja tajuaa ajavansa niinkin hiljaa. Hätiköiden painaa kaasun pohjaan, että saavuttaa taas normaalin nopeuden.

Kun vielä vastaan tulee auto ohitustilanteessa, niin vanhus hidastaa jotta ohittaja pääsisi ohitse. Saman aikaisesti myös ohittaja hidastaa ja tulee pattitilanne, että kumpiko nyt painaa kaasua ja kumpi jarrua.

Alkuperäinen kirjoittaja Liikennekäyttäytymisen tutkija;27218665:
Yllättävän paljon noita tapauksia sattuu ihan oikeasti vahingossa ja usein tilanne on sellainen, että hitaammassa autossa kuljettajana on vanhus joka ajatuksissaan ajelee "alinopeutta". Kun huomaa jonkun ohittavan, niin vilkaisee mittaria ja tajuaa ajavansa niinkin hiljaa. Hätiköiden painaa kaasun pohjaan, että saavuttaa taas normaalin nopeuden.

Kun vielä vastaan tulee auto ohitustilanteessa, niin vanhus hidastaa jotta ohittaja pääsisi ohitse. Saman aikaisesti myös ohittaja hidastaa ja tulee pattitilanne, että kumpiko nyt painaa kaasua ja kumpi jarrua.

Kyllä näin on,mutta ei poista sitä asiaa,että tekee tyhmästi painaessa kaasua,kun joku ohittaa.Päinvastoin pitäis tehdä,jotta ohitustilanne sujuu turvallisesti.

Mutta,virheitä sattuu ja toivottavasti niistä opitaan.

Olen ollut silminnäkijänä monessa täpärässä tilanteessa.

Yksi oli aika hurjan näköinen tapaus. Oltiin ajelemassa Oulusta kohti Kemiä. Kun tultiin Kemin motarille, edessä ajoi asuntoauto ja ohituskaistalla vierellä ajoi rekka vaununsa kera. Jostain kumman syystä rekan vaunu alkoi kallistumaan kohti asuntoautoa ja se osuikin siihen. Hiukan tärisytti se tilanne, mutta onneksi kummallakin pysyi ratti hanskassa. Kun ohitimme asuntoauton, oli siihen painautunut syvä lommo. :O

Se on kaikista kamalin tilanne, kun ajelet ihan muina miehinä, kun vastaantulijoitten kaistalla tulee ohitustilanne ja jostain kumman syystä ohittaja ei havaitse autoa ja painattaa vain tulemaan minun kaistalla. :(

Noita on tosi usein. Me ajetaan paljon 3 tietä edestakaisin ja lähes jokakerta näitä idiooteja löytyy. Yleisimpiä on nämä että lähdetään meidän edestä ohittamaan seuraavana olijaa ja ei katota yhtään tuleeko vastaantulijoita vai ei. Viimeksi joutui betonirekka koukkaamaan pientäreen kautta ettei idiootin bemarista tullut sen nokkakoristetta.
Aikapaljon pystyy kyllä päättelemään autosta kuka näitä idiootti-ohituksia harrastaa, yleensä se on Audi tai Bmw.

Oli tässä syksyllä sellainenkin tapaus, kun ajelin normaalilevyistä tietä pitkällä suoralla, jossa 80km/h rajoitus. Siinä vastaamtulijoista yksi auto ohitti toisen auton, vaikka autoja tuli vastaan eli lähti vain autojen väliin. Kun itse pääsin kohdalle, oli jo mennyt ohi, mutta mielestäni outoa käytöstä sekin.

Ja sitten oli mua ohitteli kaksi moottoripyörää ja henkilöauto ihan miten sattui, menivät ohi niin risteyksissä, pienissä väleissä kuin myös kääntyvienkaistaa hurauttivat ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja Liikennekäyttäytymisen tutkija;27218665:

Näin mäkin alkuun mietin (ja toivoin). Mutta kuitenkaan mun kohdallani tilanne ei ollut ihan tuo, eikä mies ollut vanhus, vaikka äijäksi ja ukoksi häntä tituleerasinkin. Oli nippa nappa keski-ikäinen mies. Vastaantulevaa autoa ei alkuun ollut ollenkaan, siltikään ei päästänyt ohi. Ja 80 km/h oli rajoitus, joten tuo 120 km/h oli jo enemmän kuin reilusti yli se. Ja kun kyseinen mies toisti sitä useampaan otteeseen. Eli sit kun uudelleen kiihdytin melkein siihen 120 km/h:ssa (ja lopulta pääsinkin ohi), niin mies kiihdytti samalla uudelleen. Ja sit kun lopulta olin ohi, niin tyyppi tiputti nopeutensa jälleen siihen 50-60 km/h:ssa (vaikka siis rajoitus oli sen 80 km/h).

Aikapaljon pystyy kyllä päättelemään autosta kuka näitä idiootti-ohituksia harrastaa, yleensä se on Audi tai Bmw.

Minun on pakko lisätä tähän Volvot ja volkkarit myös, vaikka eihän ne kaikki tietenkään ole hulluja kaahareita. Ennen oli Saab yksi joukosta, mutta nyttemmin niitä näkee harvoin törttöilemässä.

Viimeksi muokattu:
Se on kaikista kamalin tilanne, kun ajelet ihan muina miehinä, kun vastaantulijoitten kaistalla tulee ohitustilanne ja jostain kumman syystä ohittaja ei havaitse autoa ja painattaa vain tulemaan minun kaistalla. :(

Levennetyllä tiellä tosiaan näkee paljon niitä, jotka posottavat täysin vastaantulevalla kaistalla, vaikka on vastaantulevaa liikennettä. Vaikka toki levennetyllä voi ohittaakin liikenteestä huolimatta, pitäisi pysyä kuitenkin siinä omalla puolen tietä... tai vaikka puoletkin olisi toisella puolen, mutta ajoittain aina näkee näitä, jotka vetävät täysin vastaantulijoiden kaistalla.

Joo. Mies osti uuden auton, joka ei ollutkaan yhtä tehokas kun edellinen ja lähti ohittamaan rekkaa. Siinä oli aikamoinen läheltäpiti-tilanne kun ei se vastaantuleva auto auttanut yhtään hidastamalla.

[QUOTE="vieras";27218916]Ainahan ohitustilanteet ovat sekunneista kiinni, vai pitääkö teillä olla minuuttien turvamarginaalit ennen kuin uskallatte lähteä ohittamaan?[/QUOTE]

Pilk.nus. ;) Eiköhän se nyt ole ihan sanomattakin selvää, että threadin aihe ovat läheltäpiti-tilanteet meni siihen sitten sekunti tai vaikka viisi.

Olen ollut kyydissä kun siskon mies (nykyään ex) lähti vaarallisesti ohittamaan. Ajaa muutenkin aina liian kovaa ja nukahtaa rattiin ym. Toivottavasti ei tartte enää koskaan sen kyytiin mennä.

[QUOTE="vieras";27218990]Mikä ihmeen läheltä piti -tilanne jos turvamarginaali on kolme sekuntia (satasen vauhdissa noin sata metriä)?:D[/QUOTE]

Mee nyt pois. Avaa ihan oma ketju typerälle pilkunnussimiselle jos on sitä ihan pakko tehdä. Täällä nyt puhutaan aiheesta, eikä viihdytetä sua.

[QUOTE="vieras";27218990]Mikä ihmeen läheltä piti -tilanne jos turvamarginaali on kolme sekuntia (satasen vauhdissa noin sata metriä)?:D[/QUOTE]

D'oh. Sä vissiin ihastuit tuohon sanaan "sekunti"? :)

Ymmärrätkö mitä tarkoittaa läheltäpiti-tilanne liikenteessä?

[QUOTE="heivaan";27218953]Olen ollut kyydissä kun siskon mies (nykyään ex) lähti vaarallisesti ohittamaan. Ajaa muutenkin aina liian kovaa ja nukahtaa rattiin ym. Toivottavasti ei tartte enää koskaan sen kyytiin mennä.[/QUOTE]

Minäkin olen kieltäytynyt menemästä siskoni miehen (nykyinen) kyytiin, ajaa ihan typerästi.
Ylinopeutta, aina perseessä kiinni ja aina ohi jos on mitenkään mahdollista.

[QUOTE="vieras";27219019]Mee nyt pois. Avaa ihan oma ketju typerälle pilkunnussimiselle jos on sitä ihan pakko tehdä. Täällä nyt puhutaan aiheesta, eikä viihdytetä sua.[/QUOTE]

Kyllä te ihan oikeasti viihdytätte mua läheltä piti -tilanteillanne. jatkakaa samaan malliin.:D

[QUOTE="vieras";27219053]Kyllä te ihan oikeasti viihdytätte mua läheltä piti -tilanteillanne. jatkakaa samaan malliin.:D[/QUOTE]

*ojentaa popparit ja kokikset* No niin, oos ny siinä ja mene nurkkaan mussuttamaan. Talo tarjoo.

Onhan noita tilanteita ollu. Pahin ehkä kun ohitin autoletkaa jossa oli eessä kaks autoo asuntovaunuineen, kaks muuta autoo ja rekka. satasen alueella ajettiin seittemääkymppiä pitkän tovin, jono vaan kasvo kasvamistaan ja ajattelin painaa ohi.

Siinä vaiheesa ku lähin ohittamaan jonon kärjessä olevaa asuntovaunuyhdistelmää niin rekka siintää näkökentässä vastaan ja talla pohjaan. sydän hakkas. tais olla lopulta vauhtia lähes kakssataa, se oli pienestä kiinni. tuli hirvee adrenaalipurkaus jälkeenpäin

Vika löytyy niistä jotka eivät uskalla lähteä ohittamaan edellä ajavaa hitaampaa kulkuneuvoa, vaan keräävät taakseen jonoa, joka taas ruuhkauttaa liikenteen ja sotkee ihmisten aikataulut.

[QUOTE="vieras";27219185]Vika löytyy niistä jotka eivät uskalla lähteä ohittamaan edellä ajavaa hitaampaa kulkuneuvoa, vaan keräävät taakseen jonoa, joka taas ruuhkauttaa liikenteen ja sotkee ihmisten aikataulut.[/QUOTE]

Ei tämä kyllä selitä typeriä ohituksia.
Ei sieltä jonon keskeltä vaan voi tulla ohi jos ei tilaa ole, ei vaikka kuinka se ensimmäinen hidastelisi.

Mulle on kerran käynyt näin. Yritin pitkällä suoralla ohittaa autoa, joka 80 km/h -alueella oli ajellut 50-60 km/h jo useamman kilometrin. Kun lähdin ohi, ohitettavan auton äijä painoi kaasun pohjaan ja ajoimme molemmmat lopulta melkein 120 km/h rinnakkain. Päätin luovuttaa, koska vastaan oli tulossa auto ja hidastin, jotta olisin päässyt takaisin kyseisen ukkelin taakse. No eiköhän kyseinen äijäkin hidastanut, niin että olimme koko ajan rinta rinnan. Äijä ei siis meinannut päästää mua ohi, muttei myöskään takaisin taakseen. Autoni kiihtyi nopeammin kuin hänen, joten tein äkkikiihdytyksen ja pääsin lopulta ukon eteen. Vastaantulija joutui kuitenkin menemään osin pientareelle, koska ohitustilanne meni pitkäksi. Kun episodi oli ohi ja jatkoin matkaa 80 km/h, ukko jäi taas kauas taakse.

Mä en tajua tuollasia dorkia. Pahinta ehkä oli se, etten tiedä, tekikö se sen ihan tahallaan. Mulle tuo ainakin oli todella karmiva kokemus.

Mulle on käyny vastaavaa. Lohdullista oli se, että mulla oli iso tila-auto ja ohittamani oli joku pikku kottero. Ajattelin, että tarpeen vaatiessa saanen puskettua sen metikköön. Lopulta kun pääsin ohi niin se roikkui loppumatkan takapuskurissa ja pelkäsin, että seuraa kotiin saakka. Ajoin sit muutaman ylimääräsen mutkan niin ei sentään pihaan saakka roikkunu mukana. :/

Yhteistyössä