Oletko koskaan miettinyt tilannetta, jossa teinityttösi kertoisi olevansa raskaana

• Viestiketjun aloittaja "mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti
.
No sitten vaan mietittäisi, että miten tästä eteenpäin. Et mitä nuori itse haluaa ja mitä siihen sisältyy.
Ollaan tosin mun sekä tytön 15v että poika 16v kanssa keskusteltu aiheesta jo vuosia sitten, koska minä itse olen teiniäidin lapsi :/
Ei oo ollu mun elämä alkutaipaleella helppo ja siitä on tullu keskusteltua usein lasten kanssa. Ja lisäksi meillä on myös pieniä lapsia, että ne on kyllä nähny ettei pikkuvauva aika oo hirveen helppoa elämää. Joten voisin kuvitella, et jos näillä tulis eteen tilanne et on vauva tulossa niin se olis suuniteltu juttu.

Minun lapsistani yhdestä tuli isä 15-vuotiaana.

Kyllähän se alussa ravisteli, mutta nyt - reilua viittä vuotta myöhemmin- monet alkuaikojen peloistani lähinnä naurattavat. Maailma ei todellakaan kaatunut, kellään osallisista, ja pojanpoika on reipas pikkumies jolla, yllättävää kyllä, monella lailla jopa poikkeuksellisen rikas ja onnellinen lapsuus.

Viimeksi muokattu:
Olen miettinyt ja olemme keskustelleet asiasta lasten kanssa. Yksi tytöistä ilmoitti, että hän ei todellakaan aio hankkia lapsia ennen kuin on valmistunut, sanoin, että muistaa sitten ettei mikään ehkäisy ole satavarma.

Mutta jos niin kävisi, että raskausuutisen eteen joutuisin, niin sitten saisivat tukensa, niin oma nuori kuin se seurustelukumppani, siihen päätökseen jonka he itse tekisivät.

Olis aivan hirveetä, varmaan olisin shokis ja toivottavasti ei tuu niin tapahtuun.. :(
(ja juu en hylkäis koskaan lapsiani...rakastan heitä aivan liikää et tömmosen asian takia välit menis poikki...en osaa edes kuvitella sellaista asiaa minkä takia välit menis poikki..)

LLM
Todella huonosti. Mulla on onneksi poika. Se on likan ongelma jos pitää pelehtiä lapsena eikä tajua käyttää ehkäisyä.

Pojalle puhun ehkäisystä kun sen aika tulee. Ja siitä että teininä ei passaa sekstailla. Sitä kerkiää harrastamaan vanhempana.

"Johanna"
Olen ollut tilanteessa jossa 15 -vuotias tyttäreni ilmoitti olevansa raskaana. Tyttö (onneksi) halusi itse aborttia, joten tuin häntä niin paljon kuin oli mahdollista. Helppoa se ei ollut tytölle, eikä meille vanhemmille myöskään. Veläkin ( 3 vuoden jälkeen) asia on arka, mutta käsiteltävissä ja tyttö ymmärtää että silloin tehty ratkaisu oli paras mahdollinen juuri hänelle. Olen töissä osastolla jossa nuoret kävyät päiväsaikana tehtävässä kemiallisessa raskaudenkeskeytyksessä, ja suurin osa ei halua että vanhemmat tietävät asiasta. Se on surullista, koska asian läpikäyminen ei ole aivan simppeli asia ja oma vanhempi kyllä osoittaa minusta sen suhteen vastuullista vanhemmuutta kun kykenee teininsä kanssa käymään läpi kipeitäkin asioita. Todennäköisesti heillä on molemminpuolinen luottamuksen pula. kaikenkaikkiaan kipeitä ja ei niin yksiselitteisiä asioita.

ei abortille
[QUOTE="Johanna";21937202]Olen ollut tilanteessa jossa 15 -vuotias tyttäreni ilmoitti olevansa raskaana. Tyttö (onneksi) halusi itse aborttia, joten tuin häntä niin paljon kuin oli mahdollista. Helppoa se ei ollut tytölle, eikä meille vanhemmille myöskään. Veläkin ( 3 vuoden jälkeen) asia on arka, mutta käsiteltävissä ja tyttö ymmärtää että silloin tehty ratkaisu oli paras mahdollinen juuri hänelle. Olen töissä osastolla jossa nuoret kävyät päiväsaikana tehtävässä kemiallisessa raskaudenkeskeytyksessä, ja suurin osa ei halua että vanhemmat tietävät asiasta. Se on surullista, koska asian läpikäyminen ei ole aivan simppeli asia ja oma vanhempi kyllä osoittaa minusta sen suhteen vastuullista vanhemmuutta kun kykenee teininsä kanssa käymään läpi kipeitäkin asioita. Todennäköisesti heillä on molemminpuolinen luottamuksen pula. kaikenkaikkiaan kipeitä ja ei niin yksiselitteisiä asioita.[/QUOTE]

Eikö susta tunnu pahalta ajatella, että olisit nyt pienen taaperon mummu?

.
Tolle abortin vastustajalle, että jokainen lapsi ansaitsee syntyä tilanteeseen joka on sille lapselle paras mahdollinen. Jos se ei ole niin abortti on paras ratkaisu. Osoittaa suurta vastuullisuutta sekä tolta ädiltä että teiniltä tuollainen ratkaisu piste.

"vieras"
Eikö susta tunnu pahalta ajatella, että olisit nyt pienen taaperon mummu?
En ole toi alkuperäinen kirjoittaja, mutta toisaalta surisin myös sitä että omalta nuorelta jää nuoruus elämättä kun aikuisuus ja vastuu omasta lapsesta alkaa niin aikaisin. Kyllä sitä ehtii lapset hankkia täysi-ikäisenäkin. Pienten lasten kanssa eläminen on rankkaa, vaikka olisi miten nuori ja jaksaisi.

Positiivista tietysti siinä että oma lapsi saa lapsensa nuorena on se että itse olisi sitten erittäin nuori isoäiti ja kenties jaksaisi paremmin osallistua lastenhoitoon kuin eläkeläismummo. Mutta mulla on ainakin työvuosia vielä paljon edessä, joten apua voisin antaa vain viikonloppusiin ja joskus illalla.

Kyllähän sitä sit keskusteltais vaihtoehdoista ja mihin sit ikinä oma lapsi ja isäehdokas päätyisivät niin tukeahan siinä tarvitsevat. Koitan kyllä jo hyvissä ajoin alottaa ehkäsyn tarpeellisuuden painottamisen ja onhan meillä suht liki hyvä esimerkki mitä voi seurata kun kakarat tekee kakaroita, joten toivottavasti kaksi asiaa ei seiso samaan aikaan.

Khimaira
Mun tyttö on kohta 11-v ja olen miettinyt jos teininä ilmoittaisi olevansa raskaana.
Tukisin tekisi tyttö kummin vain ja jos haluaisi pitää lapsen, niin totta hemmetissä auttaisin ja hoitaisin vauvaa. Tyttö saisi asua kotonakin että olisi alussa helpompaa =)

Jos tuo poika ilmoittaisi tulevansa teini- isäksi, niin olisi yhtälailla senkin lapsen elämässä mukana, eli tukisin sitten sitä poikani tyttöystävää ja poikaani :heart:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"zenn"
On poikakin vastuussa asiasta. Mutta mun ei ole pakko osallistua tytön ja vauvan elämään. Onhan sillä omat vanhemmat. Jos tyttö ei tee aborttia.
Mä haluan kasvattaa oman poikani kantamaan vastuu omista teoistaan ja mielestäni se vastuu on tasan yhtä suuri molemmille. Mä en käsitä kuinka kukaan nainen voi väittää moista, että se on tytön ongelma! Tosin olen tavannut miehiä, jonka äiti ja muut mielipiteisiin vaikuttavat henkilöt ovat ilmeisesti ollut moista mieltä, koska ovat täysin vastuuttomia ja itsekkäitä *****. Paino sanalla tavannut, koska en ole halunnut jäädä tuttavuuteen. :)

"Vieras"
Minun lapsistani yhdestä tuli isä 15-vuotiaana.

Kyllähän se alussa ravisteli, mutta nyt - reilua viittä vuotta myöhemmin- monet alkuaikojen peloistani lähinnä naurattavat. Maailma ei todellakaan kaatunut, kellään osallisista, ja pojanpoika on reipas pikkumies jolla, yllättävää kyllä, monella lailla jopa poikkeuksellisen rikas ja onnellinen lapsuus.
Hui olipas nuori! Mukavaa kuulla että heillä menee hyvin :)

Mutta tuskin kukaan vanhempi lastaan hylkäisi sen takia että hän on raskaana/tulisi isäksi! Varmasti hyvn moni joka on ollut tuossa tilanteessa on saanut vanhemmiltaankin täyden tuen vaikka he eivät sitä alkuun olisi sulattanutkaan.

Ollaan juteltu, ei mua ole koskaan huolettanut tytön raskaus mutta poikani tulevien tyttöystävien kyllä...poika on jo ilmoittanut jo 6 vuotiaana, että hänelle tulee kiire kun pitää kaikkiin upeisiin naisiin tutustua ja häntä on vain yksi....no juu, kyllä pojan kanssa ollaan jo aloitettu keskusteluita ja eiköhän se järki sinne päähän pikkuhiljaa tule.

Yhteistyössä