Oletko aito PORKKANAPÄÄ tai onko joku muu perheessäsi???

  • Viestiketjun aloittaja "vIERAS"
  • Ensimmäinen viesti
Punahiuksisuus on geneettisesti kaikkein vaikeimmin periytyvä hiusten väri, ja sen periytymiseen tarvitaan kaksi punahiuksisuuden alleelia molemmilta vanhemmilta.
Noin siis sanotaan Wikipediassa. Mutta mitenköhän se oikeasti menee, kun tähänkin ketjuun vastanneiden kohdalla periytyminen vaikuttaa olleen aika monimuotoista?

Itse olen punatukkainen. Vanhemmat lapseni ovat isänsä tavoin ristiverisiä, nuorimmaisella, jonka isä on punatukkainen, on hehkuvan punaiset hiukset ja paljon pisamia.

Omat vanhempani eivät kumpikaan ole punahiuksisia (isällä punainen parta), joten kai olen perinyt heiltä ne väistyvät alleelit sitten?
 
Itse en ole mutta kuopus on. Esikoinen on vaalea, keskimmäinen tumma ja nuorin punapää. Eli kaikki vaihtoehdot löytyy. Kuopuksen tukka on pienestä asti saanut paljon ihailua ja tyttö on itsekin ylpeä hiuksistaan. Katsotaan kun pääsee teini-ikään onko vielä samaa mieltä.....
 
"mamma"
Sekä minulla että miehellä on punapigmenttiä. Miehellä kasvaa punaista partaa ja pulisonkia mutta tukka on lähes valkoinen, nyt talvella vähän väritön mutta kesällä vaaleampi. Itsellä oli lapsena punainen tukka mutta se on haalistunut maantienväriseksi. Tällä hetkellä värjään vaaleaksi mutta ja se tuo punapigmenttiä esiin. Alapääkarvat on minulla aivan punaiset :)
Lapsella on, ihme kyllä, melko tummat punaiset hiukset. Vastasyntyneenä olivat lähinnä kastanjanväriset mutta nyt jo selkeästi punaiset.
Meillä vanhemmilla on kummallakin pisamia mutta lapsella on vielä tasaisen valkoinen iho. 2½-v on toistaiseksi suojattu vaatteilla auringolta.
 
Minulla oli nuorempana punerva tukka. Vanhemmiten on tummunut ja on nyt punertavan tumman ruskea. Tykkäsin siitä vaalemmasta versiota kyllä tosi paljon. Pisamia löytyy minulta myös.

Siskon tyttö on aivan porkkana ja maailman suloisin neiti. Siskolla on vaalea tukka ja tytön isällä tummanruskea.
 
Olen jostain lukenut ettei punapäille tule harmaita hiuksia koskaan vaan sitten vanhana niistä tulee vitivalkoiset
Mielenkiintoista on joo, että minkä väriseksi hiukset muuttuvat vanhetessa. Minulla on jo nimittäin ohimoilla tuollaisia vitivalkoisia hiuksia punaisten joukossa.

Tuleeko koko hiuksista tosiaan valkoiset, vai kenties puna-harmaa-valkokirjavat ;)
 
Mielenkiintoista on joo, että minkä väriseksi hiukset muuttuvat vanhetessa. Minulla on jo nimittäin ohimoilla tuollaisia vitivalkoisia hiuksia punaisten joukossa.

Tuleeko koko hiuksista tosiaan valkoiset, vai kenties puna-harmaa-valkokirjavat ;)
Punapäille tulee ihan vitivalkoiset hiukset...tosin mä en tiedä minkä väriset mun hiukset tulee olemaan kun tää tauti vei pigmentin myös hiuksista :(
 
Jee, olisikin hienoa vanhoilla päivillään muuttua blondiksi...

Mutta mikä sairaus sinua BootyPeppi koettelee : /
Sairastuin basedowin tautiin ja se menikin niin pahaksi, että sain monta tautia sitten lisäks ja vitiligo on yksi niistä...tosin vähän on alkanut tulla jonnekkin väriä takaisin...kuten nyt hiuksiin. ja torsoon...muuten olenkin ihan väritön.
 
"hömppö"
Minä olen punapää, lapsena oli ihan mahtavat kuparin punaiset hiukset mutta nyt vanhempana ne on selvästi muuttanu väriä ja ovatkin semmoset ruskean punaiset. Tai punaisen ruskeat. Ihan ok väri mielestäni nytkin jos vaan pysyis edes tämmösenä, tosin harmaita näyttää pukkaavan sieltä täältä (vaikka ikää ei edes oo paljoa!).

Kummallakaan vanhemmillani ei ole punaisia hiuksia, selvästi ruskeat hiukset molemmilla. Eikä heidänkään vanhemmillaan ole punaisia hiuksia mutta multa löytyy yksi punahiuksinen serkku! Mulla itsellä 4 lasta eikä kellekään heistä oo tullu punaisia hiuksia.
 
Sairastuin basedowin tautiin ja se menikin niin pahaksi, että sain monta tautia sitten lisäks ja vitiligo on yksi niistä...tosin vähän on alkanut tulla jonnekkin väriä takaisin...kuten nyt hiuksiin. ja torsoon...muuten olenkin ihan väritön.
Voi kurjuus! Mutta ehkä nyt voit jo vähän paremmin, kun väriäkin on tullut takaisin! Olet kyllä hurjan kaunis, olen ihaillut kuviasi kuvaketjuissa :flower:
 
"mie"
Minun kuopuksellani pojalla 5 v.llä on punaiset hiukset. Isällä on mustat hiukset ja minulla luonnonvaaleat. Pojan papalla minun puolelta on nuorena ollut ihan punaiset hiukset ja vanhuksena lähes valkoiset. Isän puolelta punaiset hiukset on ollut isopapalla, eli näin hyppää sukupolvien yli. Itse odotin, että kun hän syntyy, hänellä on pikimustat hiukset ja tummat kulmakarvat. Kätilö tokaisi, kun vauva tuli maailmaan, että "tällähän on punainen pää". Pisamia ei vielä ainakaan ole. Kovasti aina pojan hiuksia ihaillaan.
 
Ältsi
Mun faija ja systeri on aitoja porkkanapäitä, tai faija oli, on delannu. Nyt mun systeri haluu pinajuuripääks. Faijalla oli loppuun asti tuuhee naatti. Me muut ja mun mude ollaan ihan mustafledasia.
 
miulla on piilevää punapigmenttiä hiuksissa & sukuni on täynnä punapäitä, joten ei ihme että
tuohon esikoiseenkin on siirtynyt jotain :D tytön hiukset ovat vaaleanruskeat, mutta leiskuvat
auringossa punaisina ja kulmakarvoissa samoin on selvä punertava sävy
 
"hmm"
olen punapää, joskin värjään hiuksiani tummanruskeiksi. punaiset hiukset näyttävät kyllä useilla näteiltä mutta itse en tunne oloani ollenkaan kotoisaksi niissä enkä muutenkaan miellä itseäni kovin siunatuksi tämän geenin takia (käytän kesäisin 50 kertoimen aurinkorasvaa, palan siitä huolimatta ja pelkään saavani ihosyövän). miestäkin lähinnä huvittaa suuresti punainen karvoitus muualla kehossa..
 

Yhteistyössä