Olenkohan syöksysynnyttäjä? pelottaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana rv36+0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana rv36+0

Vieras
esikoinen syntyi rv39+1. synnytys kesti 5½h josta ponnistusvaihe 4min. Synnytys alkoi vesien tihkumisella ja lievillä supistuksilla. Helppo ja nopea, sain vai 2 tikkiä vaikka vauva painoi 4075g, eli ei mikään pieni vauva. Kivunlievityksenä ilokaasu ja se oli riittävä.

Nyt olen raskaana rv36 tasan ja muutamia viikkoja on ollut vihlontaa alavatsalla ja nyt viikon on supistellut aika tavoin ja menkkamaisia jomotuksia on paljon alaselässä ja alavatsalla. Neuvolassa ei ole kertaakaan katsottu kohdunsuun ja -kaulan tilannetta, joten siitä en osaa sanoa mitään(outoa, kun esikoisesta se tarkastettiin aina raskauden puolen välin jälkeen). Nyt vaan mietin että jos nämä vihlonnat ja jomotukset on lyhentänyt ja avannut kohdunkaulaa ja synnytys on sitten sen takia erittäin nopea. Synnärille on 100km matkaa ja pelkään OIKEASTI synnyttäväni autoon! Sanottakoon vielä että usein nuo jomotukset tuntuu myös takapuolessa, kuin jatkuva kakkahätä. :/

Nyt olen lisäksi alkanut harrastaa taas lenkkeilyä/kävelyä, että olen hyvässä kunnossa kun lähtö tulee. Liitoskivut vain on joskus erittäin pahoja. :(

Sanotaan, että toinen synnytys on keskimäärin puolet lyhyempi kuin eka... Että ajoissa kannattaa lähteä!
Mä olen kanssa nopea synnyttäjä (avautumisvaiheet ihan kokonaan: 2 tuntia ekasta (vedet meni) ja 3 tuntia tokasta (supistuksilla alkoi)). Mutta jotenkin sen sitten tiesi, että milloin on lähdettävä. Tosin meillä matkaa synnärille vain 15 minuuttia, joten vähän oli helpompi..

Luota siis itseesi! Ja voithan pyytää neuvolasta neuvolalääkärille ajan, vaikka ei se osaa antaa mitään varmaa osviittaa synnytysajankohdasta.

Niin ja semmoista lohdutusta vielä, että nopeassa synnytyksessä ei yleensä ole mitään hätänä vauvalla ja äidillä. Yleensä komplikaatiossa myös avautumisvaihe hidastuu. Eli yleensä siis "autossa syntyneet" hyvävointisia vauvoja ja äitejä.

minulla alkoi synnytys lapsivesien menosta, vesien menosta puoltoista tuntia eteenpäin niin oli vauva sylissä. Oli tosin pieni, 2200 grammaa mutta täysiaikainen...ei kerenny epiduraalia laittaa, kun sairaalaan saapuessa olin 7 senttiä auki. Enkä pahemmin kerenny edes ponnistaa, sieltä se vaan luiskahti ulos, repi tosin aika pahasti tullessaan, sain 28 tikkiä, kolmeen kerrokseen. Auts.

Mä olin esikoisesta jo 5cm auki, kun synnärille päästiin. Kun soitin synnärille et tihkuu lapsivettä, niin ne käski odotella ihan kaikessa rauhassa iltaan ja tulla vasta sitten.

Nytkin on tunnin verran supistellut ja jomotellut lievästi, mutta ei niin että synnyttää lähtisin. Esikoisesta ei tällaista ollut lainkaan...

Nla lääkäri on ensiviikolla, kun vaadin sen. Haluan vähän painoarviota vauvalle, vaikka viimeksi "luvattiin" 3,5kg painoista vauvaa yli 4 kiloisen sijaan. :) Ison vauvan synnytys ei pelota, vaan se jos lähdetään synnärille liian myöhään. Esikoinenkin pitää viedä siinä samalla hoitoon ja jos mies on töissä, niin häntä pitää odotella... jaiks!!

minulla alkoi synnytys lapsivesien menosta, vesien menosta puoltoista tuntia eteenpäin niin oli vauva sylissä. Oli tosin pieni, 2200 grammaa mutta täysiaikainen...ei kerenny epiduraalia laittaa, kun sairaalaan saapuessa olin 7 senttiä auki. Enkä pahemmin kerenny edes ponnistaa, sieltä se vaan luiskahti ulos, repi tosin aika pahasti tullessaan, sain 28 tikkiä, kolmeen kerrokseen. Auts.

Tätä mä en ymmärrä et esim sä sait pienen vauvan ja repesit pahasti ja itse selvisin kahdella tikillä yli nelikilosesta. :O Voinkohan mä revetä myös pahasti seuraavassa synnytyksessä?!

Esikoisesta tuli ensimmäinen supistus puoli kuusi illalla ja olivat heti voimakkaita ja säännöllisiä. Oltiin kymmeneltä sairaalassa ja olin yllättäen vain sentin auki ja kipu kuitenkin mieletön. Hetkessä aloinkin avautua. Ja lopulta mitään kivunlievitystä ei ehditty antaa, kalvot vaan puhkaistiin ja sanottiin, että ponnista jos ponnistuttaa. 20 yli puolen yön vauva oli syntynyt. Eli sentistä kymmeneen avautumiseen meni käytännössä alle kaksi tuntia. Ponnistusta oli noin 23min. Mulle on sanottu, että seuraavasta lähde heti sairaalaan ja taidan uskoa.

Mulla on kaksi synnytystä kestänyt alle 2h, toinen niistä vain 1h.
Ponnistusvaiheet 5:ssä synnytyksessä 1-2min- Kahdessa viimeisessä ponnistusvaihe ei oikeestaan kestänyt kuin 20s, mutta laitettiin tuo minuutti kestoksi.
Koskaan ikinä ei ole mulle sanottu tai papereissa lukenut, että kyseessä olisi ollut syöskysynnytys, vaan ihan tavallinen, mutta nopea alatiesynnytys.

Mulla esikoisen synnytys 7h (ponnistusvaihe pitkittyi, kesti 2h9min)
toinen synnytys 2h (ponnistus 12min) Tämä käynnistettiin mm.juuri siksi että pelkäsin myös synnyttäväni matkalla sairaalaan ja vauvakin arvioitiin isommaksi kuin sitten olikaan. Olin kyllä tosi tyytyväinen siihen että oltiin valmiiksi sairaalassa, meilläkin sinne matkaa kuitenkin 60 km. Minulla avautuminen tapahtuu todella nopeasti, kuopuksesta olin 4cm auki, kätilö lähti tilaamaan epiduraalin laittajaa, mies soitti melkein samantien hänet takaisin kun mulla ponnistutti ja kappas olin täysin auki. Tässä ei mennyt kyllä kymmentä minuuttiakaan varmaan aikaa. Että sinuna tarkistuttaisin kohdunsuun tilanteen ja pyytäisin käynnistystä jos se vain on mahdollista. Ellei niin todellakin heti sairaalaan kun jotain tuntuu. Tiedän myös erään syöksysynnyttäjän joka muutti hetkellisesti lähemmäs sairaalaa että ehti varmasti sinne synnyttämään. Tiukkaa teki silti, vaikka oli vaan 5km matka.

No hmmm... Mistä voin varmasti tietää että NYT on tosi kyseessä ja lähtö lähellä, kun nytkin on supistellut 10min välein, selkää jomotellen ja vatsaa kovettaen.? :/ Ei kuitenkaan erityisen kovaa. Vauva on eilisestä asti ollut rauhallisempi, mutta kai sekin voi johtua siitä ettei tilaa enää ole paljon? Äidilläni synnytyssupistukset ei ole olleet erityisen kivuliaita, kuin vasta hieman ennen kun vauva on syntynyt.

Onko kaikki synnytykset erilaisia, kuten supistusten kivuliaisuus ja nämä??

Miksi Tiinuliinin nopea synnytys oli niin raju?

Aivan hyvin voi toinen synnytys kestää reilusti kauemminkin kuin ensimmäinen.
Mulla kesti eka 6 tuntia ja olin varautunut siihen, että toinen menee paljon nopeampaa, mutta kestikin 12 tuntia! Eli ei tähän oo kyllä mitään sääntöä, turha stressi pois, hyvin harva kuitenkin synnyttää matkalle.

Ap, minäkään en tiedä mikä se sitten aikanaan on se oikea synnytyssupistus, mutta jotenkin kai täytyy itseensä luottaa. Minulla on se helppo juttu että sairaala on 10km päässä, että väärä hälytys ei aiheuta pitkää matkaa mutta silti mietityttää.

Kun tosiaan kaikki synnytykset on erilaisia, ja vaikka tilastollisesti toinen synnytys olisi nopeampi kuin ensimmäinen niin silti niin ei välttämättä minun kohdalla olekaan. Puhu neuvolassa, kysy sieltä ohjetta?

[QUOTE="vauvau";22482687]Aivan hyvin voi toinen synnytys kestää reilusti kauemminkin kuin ensimmäinen.
Mulla kesti eka 6 tuntia ja olin varautunut siihen, että toinen menee paljon nopeampaa, mutta kestikin 12 tuntia! Eli ei tähän oo kyllä mitään sääntöä, turha stressi pois, hyvin harva kuitenkin synnyttää matkalle.[/QUOTE]

Eli kaikkeen pitää varautua! :)

Minulle sanottiin ekan synnyttyä, että kakkosta synnyttäessä sitten ambulanssilla sairaalaan, oli sen verran nopeaa. Suosittelen siis sitä. Ja minulla oli molemmilla kerroilla ne "oikeat" supistukset ihan eri laatuisia kuin nämä edeltävät. Tiesi heti että jotakin muutakin tapahtuu pian...

Terkkuja vaan niille ambulanssikuskeille, jotka mua OYSsiin jättäessään sanoivat menevänsä kahville, että voin soittaa, jos tarvii kotikyydinkin. Meinasivat etten synnytä lähiaikoina (en kai valittanu tarpeeksi), mutta sairaalaan tullessa olin 9 cm auki ja vaavi alle tunnin sisällä maailmassa. Kokonaiskesto synnytykselle about 4 h.

Hyvä että pääset näytille ens viikolla. Suosittelen ambulanssia (ja ehdottomasti jos vedet menee kotona), ja jos miehes on töissä niin sitä ei odotella!!! Esikoinen vaikka etupenkille istumaan, jos et voi sitä naapuriin tms tyrkätä. Jätäs ne kävelylenkkis nyt vähän vähemmälle!

Mikä on syöksysynnytys ja miten se määritellään?

Syöksysynnytys -termi on ennemmin vain fraasi tai ammattislangia. Termi ei ole mikään virallinen määritelmä, vaan sitä käytetään ammattikielessä silloin kun nainen synnyttää hyvin nopeasti.
Myöskään virallista aikarajaa syöksysynnytykselle ei ole olemassa, vaan määritelmä on väljä. Yleensä nopeasta synnytyksestä voidaan puhua, jos synnytys kestää kokonaisuudessaan alle kaksi tuntia.

Kenellä syöksysynnytys on tyypillistä?

Syöksysynnyttäjä on tyypillisesti monisynnyttäjä, toisin sanoen vähintään kaksi lasta synnyttänyt nainen. Ensisynnyttäjien nopeat, alle kaksituntiset synnytykset, ovat harvinaisia.

Onko syöksysynnytys perinnöllistä?

Ei ole todettu, että syöksysynnytys tai nopea synnytys olisi perintötekijöistä johtuvaa. Ylipäänsä emme tiedä tarkkaan, mikä synnytyksen käynnistää, onko se kohtuperäistä vai hormoneista johtuvaa. Synnytys käynnistyy, kun kohtu alkaa supistella nopeasti ja kohdunsuu avautuu.

Kuinka paljon syöksysynnytyksiä tapahtuu?

Syöksysynnytykset eivät ole kovin yleisiä, ehkä ennemmin harvinaisempia.

Miten syöksysynnytys käynnistyy/etenee?

Syöksysynnytys ei poikkea normaalista synnytyksestä muuten kuin kestoltaan. Toisin sanoen syöksysynnytys etenee periaatteessa normaalin synnytyksen tavoin ja samoilla mekanismeilla, mutta ajallisesti nopeammin.

Voiko raskaana oleva ennakoida syöksysynnytystä?

Syöksysynnytystä ei pysty ennakoimaan. Ensimmäisiä supistuksia kannattaa kuitenkin kuunnella ja jos ne alkavat monisynnyttäjillä hyvin napakoina, niin kyse voi olla nopeasta synnytyksestä.

Mikäli aiempi synnytys/aiemmat synnytykset ovat olleet nopeita, niin voi varautua siihen, että seuraava synnytyskin mahdollisesti on. On kuitenkin hyvä muistaa, että jokainen synnytys on omanlaisensa.

Mitä synnyttäjän tulee tehdä, kun synnytys käynnistyy nopeasti?

Äidin on arvioitava tilanne ja sairaalaan kannattaa lähteä välittömästi. Mikäli asuu lähellä sairaalaa, voi sinne mennä omalla autolla. Synnytyksen alkaessa napakoilla supistuksilla ja sairaalan ollessa kauempana, on paikalle viisainta kutsua ambulanssi.

Seuraako syöksysynnytyksestä jotain erityisiä haittoja?

Syöksysynnytykseen ei liity mitään erityisiä haittoja, etenkään jos ehditään sairaalaan synnyttämään. Repeytymiä ei myöskään tule sen useammin kuin normaaleilla synnyttäjilläkään, varsinkin jos kätilö on avustamassa synnytyksessä. Usein monisynnyttäjillä kudokset venyvät riittävästi ehkäisten repeytymät, myös nopeissa synnytyksissä.

Ehditäänkö syöksysynnytyksessä turvautumaan kipulääkkeisiin?

Kipulääkitystä syöksysynnyttäjät harvemmin ehtivät saada, riippuen tietysti tilanteesta. Jos kohdunsuu on jo auki sairaalaan tullessa ja synnytys hyvää vauhtia meneillään, niin kipulääkitys ei ole tarpeenkaan.

Millaisia riskejä syöksysynnytyksessä on?

Nopea synnytys tarkoittaa, että kohtu supistelee hyvin, eikä siihen liity mitään erityisiä riskejä. Toinen juttu ovat matkasynnytykset, eli jos sairaalaan ei ehditäkään. Tällöin synnytyksen kulku riippuu paljon paikalla olevasta avustajasta ja asia on hyvässä hoidossa, jos ambulanssi on ehditty hälyttämään paikalle.

Ehkä suurin ”riski” syöksysynnytyksessä on se, että äiti ei itse tahdo pysyä nopeassa synnytyksessä mukana. Tällöin tilanne voi olla yllättävä, yleensä positiivisella tavalla!

Asiantuntijana toimi osastonhoitaja Pirjo Härmä, Oulun yliopistollisen sairaalan synnytysosastolta.

Mulla eka synnytys kesti 5h50min ja käynnistyi supistuksilla. Toinen oli kestoltaan 1h20min ja alkoi vesien menolla. Ekasta olin 5cm auki kun sairaalan päsin ja sain ilokaasua, toisen kanssa en ehtinyt saamaan mitään ja vauva oli sylissä 5min siitä kun synnytyssaliin pääsin. Kätilö kyseli tietoja kun yhtäkkiä tuumas et katsotaankin se tilanne ja tuumas sitten et pää näkyy joten rupea vaan ponnistamaan. Kummastakin tuli joitain tikkejä ja olivat sinänsä aika rajun tuntuisia kun en puudutusta ehtinyt saamaan ja supituksia tuli todella tiheään tahtiin. Hyvä fiilis jäänyt kuitenkin kummastakin ja olen ollut hyvässä kunnossa heti synnytyksen jälkeen.
Nyt odotan kolmatta ja toisen lapseni synnytyksessä mukana olleen kätilön neuvon mukaan tarkoituksena olis mennä ambulansilla sairaalaan kun se hetki tulee... toinen vaihtoehto mitä vilauttivat oli käynnistys mutta mielummin synnyttäisin ihan ilman mitään käynnistyksiä, tietty sen mukaan minkä katsovat lapsen parhaaksi.

Yhteistyössä