Olenko nipo? Minusta lasten ei sovi olla keskenään ilman aikuista 9-vuotiaan vastuulla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipoko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nipoko?

Vieras
Tuttavien 6- ja 9-vuotiaat pojat ovat olleet nyt pari viikkoa päivät klo 8-17 kahdestaan kotona, kun vanhemmilla on vielä töitä. 6-vuotias täyttää syyskuussa 7-v. No, tämä on minusta vielä ok.

Mutta kun esim tällä viikolla eräänä päivänä noiden poikien kotona oli jo aamuyhdeksältä mm.naapuruston eräs 4-vuotias ja 5-vuotias leikkimässä. Tämän sain kuulla omalta 7-vuotiaaltani, joka meni leikkimään tuon 6-vuotiaan pojan kanssa. Ja ei yhtään aikuista siis kotona tai mukana.

Olenko outo, kun minusta tuo kuulostaa vähän arveluttavalta? Itse en ainakaan päästäisi 4-vuotiasta tuollaiseen seuraan leikkimään ilman aikuista "vahtia" 9-vuotiaan vastuulle. (Ja tämän 4-vuotiaan äiti siis tiesi, että lapset olivat keskenään. Totesi vaan minulle asiasta kertoessaan, kuinka kivaa hänestä on että lapset saavat välillä leikkiä ihan keskenään muutaman tunnin ilman aikuisia...)

Olen varmaan tiukkis.

No olet kyllä.. Mun mielestä tossa tilanteessa ei ole mitään ihmeellistä. Samalla tavalla oon ite sisarusteni kans ollut pieneä kotona kun vanhemmat töissä ja kaveritkin kävi leikkimässä.. Ja kyllä tuo mun neljä vuotias tossa joukon jatkona nytkin juoksee enkä käy vahtaamassa koko ajan sattuuko naapurin täti kyttäämään lasten tekemisiä joka hetki. Lapsillakin kuluu aika kun on leikkiseuraa kun noin pitkän päivän yksin joutuu olemaa.

8-17 on tosi pitkä aika kahden lapsen olla keskenään. En antaisi 6-7 v lapsen olla kotona ilman aikuista noin kauan. Vaikka pärjäisivätkin, niin ei kuulu pärjätä, ei tarvitse pärjätä, vaan pitää keksiä jokin muu ratkaisu. Se pienempihän saisi olla vielä päivähoidossakin.

Ja mä en ole nipo, vaan aika rento ja luottavainen lasten yksin/keskenään olon suhteen.

Jaa, minusta taas vaikuttaa aika hurjalle. Minulla on kohta 5 v tyttö ja en jätä häntä koko päiväksi vanhimman tyttären kanssa, joka kuitenkin on jo 15 v. Kaupassa saatan käväistä. Johtuuko sitten meikäläisen vilkkaasta mielikuvituksesta vai mistä, mutta en osaa jättää lapsia keskenään olemaan. Jotenkin tuntuu siltä, että jos jotain sattuisi, olisi se liian kova vastuu alaikäiselle. Aina edes aikuiset eivät osaa toimia hätätilanteessa järkevästi. Siskoni vanhin tytär (silloin 10 v.) joutui vanhempien eron jälkeen ottamaan liikaa vastuuta pikkusiskoistaan ja sitä minulle kerran itki, että pelottaa. Lapset saattavat olla hyvin pärjääväisiä, mutta millä hinnalla?

En saamuura sanottua kuin TÄH???? :(

"...Ja tämän 4-vuotiaan äiti siis tiesi, että lapset olivat keskenään. Totesi vaan minulle asiasta kertoessaan, kuinka kivaa hänestä on että lapset saavat välillä leikkiä ihan keskenään muutaman tunnin ilman aikuisia..."

Minun tuttu jättää eskarin päättäneen ja ekaluokan päättäneen keskenään 9h/päivä. Näin koko kesä lukuunottamatta kahden viikon lomaa.

Minusta tuo on vastuutonta.

Yhteistyössä