Olenko liian nipo

Meillä on pihassa uima-allas, jossa on vettä n. 125-130 cm. Omista lapsistamme 9 ja 6 veet osaa uida, pienin ei vielä. Joka tapauksessa aina kun lapset ovat uimassa, meillä aikuinen on lähellä vahtimassa.

Naapurissamme asuu lapsirikas perhe ja usein kaksi vanhinta (10 ja 9 vee) käy meillä uimassa, koska on esikoisemme kavereita. Nyt meille on alkanut heidän mukanaan punkemaan x-määrä nuorempia sisaruksiakin uimaan (joista suurin osa ei osaa uida). Olen heidät kääntänyt aina kotiin ja selittänyt, että ei meille voi niin vaan tulla uimaan. Viikonloppunakin nuo ylimääräiset kävivät 3 kertaa pyyhkeineen tuossa kääntymässä ja aina yritin ystävällisesti selittää, että teidän täytyy pyytää isää ja äitiä viemään teitä uimarannalle.

Ilmeisesti heillä kotona on sitten puhuttu tästä, kun vanhin lapsi sanoi minulle sunnuntaiaamuna, että hänen vanhempansa ei ollenkaan tykkää minusta kun olen niin itsekäs. Sanoin hänelle, että minulla on oikeus vapaapäivään ja että minulle riittää ihan omien lapsieni vahtiminen. No tästä seurauksena iltapäivällä näiden äiti tuli sen muun katraan kanssa meille uimaan (tuli itse vahtimaan lapsensa). Olin todella häkeltynyt, mutta sain kuitenkin sanottua, että ei meillä ole mitään yleistä allasta ja ohjasin heidät uimarannalle.

Nyt sitten jännätään pääseekö nuo vanhemmatkaan lapset enää meille uimaan. Tosin tästä esikoisen kanssa juttelin, niin hän oli sitä mieltä, että jos ei pääse, niin se ei häntä haittaa ja että missään nimessä hän ei halua koko sisarusparvea meille oleilemaan.
 
"harmaana"
No kyllä olet itsekät.
Sinusta on varmaan mukava itkettää pieniä lapsia ja ensin neuvoa heitä kuinka heidän vanhempansa pitää tulla vahtimaan ja sitten kun he tulee vanhempiensa kanssa niin sitten hyökkäät kimppuun mussuttamaan ettei ole julkinen uima allas.
 
No minähän en tiedä, mitä tämä vanhin lapsi oli kotonaan sanonut, mutta silti ihmettelen, että heillä oli pokkaa tulla : /. Ottaa kyllä päähän ihan hulluna, kun jouduin tällaiseen tilanteeseen.
 
vieras-
Kuulostaa siltä, että perheen äiti on ymmärtänyt, että olet antanut luvan pienemmille kunhan hän tulee itse heitä vahtimaan. Puhukaa väärinkäsitys selväksi.
 
kohtuuton olet
Paljonko ne lapset olisi sinua haitanneet jos heidän äitinsä olisi heitä vahtinut?
Aika kohtuuton olet kun kesä kuumatkin alkoi yllättäen :(
Tuskin se mamma siellä jatkuvasti lapsiaan uittaa ;) Ja siinä olisi voinut vaikka tutustua paremmin tuohon äitiin ja sopia paremmin ne altaan käyttö säännöt ;)
 
vieraskin.
OIkeastiko ihmiset on sitä mieltä, että ap:n pitäisi päästää naapurit omalle pihalle. Mitäpä jos alkavat viihtyä siellä päivittäin ja pikkuiset omatoimisestikin tulisivta ilman vanhempiaan. Allas kuitenkin likaantuu ja olisihan se melkoista, jos vieraita ihmisiä omalla pihalla. Mitä, jos haluaa sinne omia vieraita tai itse rauhassa olla ja sinne vääntyy naapurit oleskeleen. Huh.
 
niih
Meillä on pihassa uima-allas, jossa on vettä n. 125-130 cm. Omista lapsistamme 9 ja 6 veet osaa uida, pienin ei vielä. Joka tapauksessa aina kun lapset ovat uimassa, meillä aikuinen on lähellä vahtimassa.

Naapurissamme asuu lapsirikas perhe ja usein kaksi vanhinta (10 ja 9 vee) käy meillä uimassa, koska on esikoisemme kavereita. Nyt meille on alkanut heidän mukanaan punkemaan x-määrä nuorempia sisaruksiakin uimaan (joista suurin osa ei osaa uida). Olen heidät kääntänyt aina kotiin ja selittänyt, että ei meille voi niin vaan tulla uimaan. Viikonloppunakin nuo ylimääräiset kävivät 3 kertaa pyyhkeineen tuossa kääntymässä ja aina yritin ystävällisesti selittää, että teidän täytyy pyytää isää ja äitiä viemään teitä uimarannalle.

Ilmeisesti heillä kotona on sitten puhuttu tästä, kun vanhin lapsi sanoi minulle sunnuntaiaamuna, että hänen vanhempansa ei ollenkaan tykkää minusta kun olen niin itsekäs. Sanoin hänelle, että minulla on oikeus vapaapäivään ja että minulle riittää ihan omien lapsieni vahtiminen. No tästä seurauksena iltapäivällä näiden äiti tuli sen muun katraan kanssa meille uimaan (tuli itse vahtimaan lapsensa). Olin todella häkeltynyt, mutta sain kuitenkin sanottua, että ei meillä ole mitään yleistä allasta ja ohjasin heidät uimarannalle.

Nyt sitten jännätään pääseekö nuo vanhemmatkaan lapset enää meille uimaan. Tosin tästä esikoisen kanssa juttelin, niin hän oli sitä mieltä, että jos ei pääse, niin se ei häntä haittaa ja että missään nimessä hän ei halua koko sisarusparvea meille oleilemaan.
Teillä taitaa olla lapset sosiaalisempia kuin te aikuiset :D
Et taida haluta edes tutustua tuon perheen vanhempiin? Joten onko niin väliä mitä sitten ajattelevat.
Mutta älä sitten sinäkään valita jos he hankkivat pihalleen jotakin ja vain teidän esikoisenne saa siihen koskea ja muut ei saa ;)
 
voi voi
Olisiko se niin kamalaa pyytää naapurin rouva kahville juttelemaan asia selväksi ;)
Miksi te ylipäänsä olette lasten välityksellä hoitaneet koko jutun, tosi aikuismaista käytöstä molemmin puolin :D
Aloittajan olisi heti pitänyt mennä juttelemaan naapurin kanssa kun perheen pienimmät olivat tulossa omatoimisesti uimaan.
 
No minun mielestä ei ollut mitän selväksi puhumista, emme ole hirveästi tekemisissä (ei siis asu viereisellä tontilla vaan muutaman talon päässä eri tien varressa). Omien lasten kanssa on sovittu, että tietenkin saavat pyytää kavereitaan uimaan, mutta kaverien kaverit ei pääsääntöisesti enää ole tervetulleita. Tämä siksi, että haluamme rajata yleistä trafiikkia tuohon altaalle, kun olisi ihan kiva siitä joskus itsekin nauttia. Toki pari kolme ylimääräistä lasta mahtuu olemaan, mutta iso lapsimäärä on jo turvallisuusriskikin.

Silloin kun naapurin rouva lapsineen meille saapui, niin altaassa oli jo 5 lasta, joten 5 lisää olisi kyllä ollut jo liikaa. Aivan selkeästi myös hänen esikoiselleen sanoin, että tässä lähellä on ihan hyviä yleisiä uimarantoja, joille voi vapaasti mennä uimaan ja että olemme sopineet että uimaan tulee vaan lasten omat kaverit ja että he käyvät pikasuihkussa ennen altaaseen menoa. Olisiko minun pitänyt tämä rouva lapsineen ohjata ensin suihkuun ja sitten sanoa, että allas on nyt käytettävissänne?

Sosiaalisuudesta sen verran, että olen kyllä erittäin sosiaalinen henkilö ja minulla on paljon ystäviä. Ystäviini kuuluu myös muutama "suuriperheinen" nainen, mutta juuri tämän kyseisen perheenäidin kanssa ei kemiat vaan oikein kohtaa. Ei siis missään riidoissa olla, mutta ei kyllä juuri missään tekemisissäkään. Hänen etunimeään en edes tiedä.
 
OIkeastiko ihmiset on sitä mieltä, että ap:n pitäisi päästää naapurit omalle pihalle. Mitäpä jos alkavat viihtyä siellä päivittäin ja pikkuiset omatoimisestikin tulisivta ilman vanhempiaan. Allas kuitenkin likaantuu ja olisihan se melkoista, jos vieraita ihmisiä omalla pihalla. Mitä, jos haluaa sinne omia vieraita tai itse rauhassa olla ja sinne vääntyy naapurit oleskeleen. Huh.
Tässä on oikeastaan aika hyvin kiteytetty minun ajatukseni. Altaassa on putsaamista ja huoltamista, mutta ennen kaikkea haluaisin pitää oman pihani omanani. Suuri huoli on myös se, että nuo pienet pyörivät täällä itsekseen (nuorin itsekseen kulkija alle 3 v) ja en haluaisi mitään onnettomuutta tuon altaan kanssa.
 
....
Niin no et sä nyt oikein noinkaan voi tehdä, sanoa että tarvii olla äiti mukana, ja sit käännytät pois koko porukan.

No mut sanoisin, että ainakinnsait ongelmas ratkaistua.
 
Teillä taitaa olla lapset sosiaalisempia kuin te aikuiset :D
Et taida haluta edes tutustua tuon perheen vanhempiin? Joten onko niin väliä mitä sitten ajattelevat.
Mutta älä sitten sinäkään valita jos he hankkivat pihalleen jotakin ja vain teidän esikoisenne saa siihen koskea ja muut ei saa ;)
Tämä olisi minulle ihan fine. Ainoastaan esikoisemme on edes käynyt heidän pihassaan. Omille lapsilleni olen opettanut, että "talossa talon tavalla" eli noudatetaan niitä sääntöjä, joita kyseisellä perheellä on.
 
En minäkään haluaisi oman pihan altaasta mitään naapuruston yleistä uimapaikkaa. Kyllä jokaisella on oikeus olla kotipihallaan rauhassa ilman että on velvollisuutta uittaa jokaista kylän kakaraa saati sitten rupatella vanhempien kanssa kun nämä tunkevat tontille uittamaan omia lapsiaan. Kaikki sympatiat ap:lle.
 
  • Tykkää
Reactions: ompus
vierasta
Et ole nipottaja :)

Altaassa on aivan varmasti suositusraja käyttäjämäärille ihan niin kuin uimahalleissakin, joten miksi ihmeessä lähtisit riskeeamaan toisen perheen lasten henkeä päästämällä lapsia mielin määrin polskuttelemaan altaaseen? Ja jos naapurin emäntä tekee omat johtopäätöksensä altaan käytöstä lastensa puheiden perusteella, niin mitähän kaikkea muuta pölvästiä se nainen tekeekään lastensa puheiden perusteella? Aikuinen yleensä käyttää omia aivojaan, myös lastensakin suhteen. Ja koska kyse on sinun kotirauhastasi sekä omaisuudestasi, niin naapurien lasten pissit pilaamassa allasvettä vaatisi silloin naapurilta huomaavaisuutta tarjoutua pitämään alllasta siistinä sinun kanssasi- jos kerran allas halutaan sosialisoida naapurin toimesta.

Toisen omaisuutta ei voi vaatia itselleen, eikä naapuri velvoittaa sinua naapurisopuun- jos hän ei itse sitä kykene.

Jälleen kerran, jos kukaan ei uskalla ikinä sanoa mitään, niin maailma on pian todella tyhmiä ihmisiä täynnä. Kyllä omasta tilastaan saa pitää kiinni ja elää omaa elämäänsä niin kuin haluaa. Jos elämään ei mahdu naapurin kersat, niin silloin ei vaan mahdu. Tuskin ne naapurin kersat tulevat kiittämään kesän lopussa, että olipa kiva kesä kun saimme leikkiä teille ja tässä olisi meidän isältä ja äidiltä teille lahakortti teatteriin kun jaksoitte vahtia meitäkin.
 
  • Tykkää
Reactions: ompus
Niin no et sä nyt oikein noinkaan voi tehdä, sanoa että tarvii olla äiti mukana, ja sit käännytät pois koko porukan.

No mut sanoisin, että ainakinnsait ongelmas ratkaistua.
Olen onnellinen, jos ongelma on ratkaistu. En myöskään sanonut, että meille saa vanhemman kanssa tulla, vaan että läheiselle uimarannalle voi vanhemman kanssa mennä (joka kyllä ymmärtääkseni on perheelle ihan tuttu paikka).

Olen joskus viime kesänä perheen pienempiä lapsia palauttanut kotiin meidän pihasta ja sanonut, että mielestäni he (silloin 2,3ja4 vuotta) on liian pieniä kulkemaan yksin. Johon äiti vastasi, että ihan hyvin ne pärjää jo itsekseen. Siihen selitin, että toivon kuitenkin, että he eivät meidän pihaan keskenään tule, koska silloin koen velvollisuudekseni huolehtia ettei heille meillä satu mitään. Tämän jälkeen heitä ei enää meidän pihassa viime kesänä näkynyt.
 
ja on tuossa vielä sekin, että jos sinne päästää kenet vaan niin kohta ei saa olla hetkeäkään rauhassa kun siellä on aina joku vieras ipana polskimassa. Ehkä jopa silloin kun ette itse ole kotona ja jos jotain sattuu niin tuskinpa sen ipanan vanhemmat itseään syyttää. Hankkikoon jokainen oman altaan omalle pihalleen jos ei viitsi rannalle lähteä
 
ja on tuossa vielä sekin, että jos sinne päästää kenet vaan niin kohta ei saa olla hetkeäkään rauhassa kun siellä on aina joku vieras ipana polskimassa. Ehkä jopa silloin kun ette itse ole kotona ja jos jotain sattuu niin tuskinpa sen ipanan vanhemmat itseään syyttää. Hankkikoon jokainen oman altaan omalle pihalleen jos ei viitsi rannalle lähteä
Näihän se vähän menee ja tämä on omille lapsille selitetty ja he ovat ymmärtäneet sen oikein hyvin. Joka tapauksessa meillä oli eilenkin useita vieraita lapsia polskimassa, mutta he olivat meidän lasten kanssa polkimassa ei vaan meillä polskimassa, asiassa on mielestäni merkittävä ero...

Esikoisen kavereista on myös sanottava se, että he ovat halunneet opetella altaan hoitoa, jotta voivat olla avuksi. Puhdistavat roskia pinnalta ja yksi halusi lauantaina imoroida pohjankin =).
 
En ymmärrä minäkään ja eilen illalla tulin todellakin siihen tulokseen, että tein aivan oikean päätöksen.

Tulin pienempien lasten kanssa kotiin. Tarkoituksena oli ruokkia lapset pikaisesti ja jatkaa sitten lasten kanssa iltamenoihin.

Esikoinen oli trampoliinissa tämän naapurin perheen kahden vanhimman kanssa. En ollut vielä ehtinyt edes kunnolla ulos autosta, kun toinen näistä oli jo vieressä hoputtamassa, että nyt allas auki me mennään uimaan. Minä tietysti sanoin, että nyt ei mennä uimaan, me mennään syömään ja lähdetään sitten pois kotoa. Tämä lapsi sitten sanoi, että lähtekää te vaan, me mennään uimaan....

No tähän tietysti minä selitin, että miksi se nyt ei vaan käy ja oma esikoinenkin huuteli trampoliinilta, että hän sanoi jo, että se ei käy. Vanhempi naapurin pojista irvisteli ja ilveili minulle, nuorempi yritti repiä häntä pois ja sanoi, että lähdetään.

No me menimme sisälle syömään kun yhtäkkiä meidän pienimmäinen huutelee että X ja Y on menossa uimaan. Ja toden totta tämä kaksikko nosteli jo allaspeiton kulmia ja liotteli jalkojaan vedessä (eivät kuitenkaan uineet, ei heillä ollut edes uikkareitä pällä). No minä menin ulos ja aloitein keskustelun huomattavasti tiukemmalla äänensävyllä, johon vanhempi poika vaan naureskeli ja sanoi, että jos meitä huvittaa, niin me mennään uimaan (perään tuli vielä sanoja kuten ääliö ja kurppa yms.). Minä ilmoitin, että todellakaan ette mene ja nyt kipin kapin kotiin (tässä vaihessa yksi omista lapsistani huusi, että makaronit kiehuu yli, joten jouduin lähtemään sisälle).

Illalla yritin miettiä jotain seuraamuksia noille naapurin sankareille tästä asiasta ja pohdin jopa sellaista, että laitan heidän uinnit porttikieltoon juhannukseen saakka ja silloinkin pääsee uimaan vaan anteeksipyynnön jälkeen... Alkoi nimittään ihan tosissaan v.i.t.u.t.t.a.a.n!
 
Blue
Ymmärrän oikein hyvin sen ettet ala vahtimaan kaikkia lapsia mutta minä en olisi hennonnut kieltää enää sitä kun tulivat äitinsä kanssa. Selkeästi olivat kuitenkin saaneet käsityksen että valvojan kanssa saavat tulla. Toki oikeus sinulla oli kieltää mutta vähän nipo-olo siitä tuli. Mun mielestä on kivaa kun saa itse samalla juttuseuraa kun lapset touhuavat altaalla. Eri asia sitten jos omia ei tarvitsisi enää vahtia ja olisi muuta tekemistä.
 
Blue
En ymmärrä minäkään ja eilen illalla tulin todellakin siihen tulokseen, että tein aivan oikean päätöksen.

Tulin pienempien lasten kanssa kotiin. Tarkoituksena oli ruokkia lapset pikaisesti ja jatkaa sitten lasten kanssa iltamenoihin.

Esikoinen oli trampoliinissa tämän naapurin perheen kahden vanhimman kanssa. En ollut vielä ehtinyt edes kunnolla ulos autosta, kun toinen näistä oli jo vieressä hoputtamassa, että nyt allas auki me mennään uimaan. Minä tietysti sanoin, että nyt ei mennä uimaan, me mennään syömään ja lähdetään sitten pois kotoa. Tämä lapsi sitten sanoi, että lähtekää te vaan, me mennään uimaan....

No tähän tietysti minä selitin, että miksi se nyt ei vaan käy ja oma esikoinenkin huuteli trampoliinilta, että hän sanoi jo, että se ei käy. Vanhempi naapurin pojista irvisteli ja ilveili minulle, nuorempi yritti repiä häntä pois ja sanoi, että lähdetään.

No me menimme sisälle syömään kun yhtäkkiä meidän pienimmäinen huutelee että X ja Y on menossa uimaan. Ja toden totta tämä kaksikko nosteli jo allaspeiton kulmia ja liotteli jalkojaan vedessä (eivät kuitenkaan uineet, ei heillä ollut edes uikkareitä pällä). No minä menin ulos ja aloitein keskustelun huomattavasti tiukemmalla äänensävyllä, johon vanhempi poika vaan naureskeli ja sanoi, että jos meitä huvittaa, niin me mennään uimaan (perään tuli vielä sanoja kuten ääliö ja kurppa yms.). Minä ilmoitin, että todellakaan ette mene ja nyt kipin kapin kotiin (tässä vaihessa yksi omista lapsistani huusi, että makaronit kiehuu yli, joten jouduin lähtemään sisälle).

Illalla yritin miettiä jotain seuraamuksia noille naapurin sankareille tästä asiasta ja pohdin jopa sellaista, että laitan heidän uinnit porttikieltoon juhannukseen saakka ja silloinkin pääsee uimaan vaan anteeksipyynnön jälkeen... Alkoi nimittään ihan tosissaan v.i.t.u.t.t.a.a.n!
No joo, ja tämän luettuani kieltäisin kaikilta ylimääräisiltä lapsilta tulon altaaseen....
 

Yhteistyössä