Olenko itsekäs paska, kun en auta siskoani lapsenhoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta ap.n sisko on itsekäs, jos vaatii siskoaan hoitamaan lasta, vaikka esim. anoppi mielellään hoitaisi.
Minä en ainakaan lähtisi, jos omiani en voisi ottaa mukaan. Jos ap viikot töissä ja lapset hoidossa, ei tuota aikaa jää omillekaan kovin paljoa, niin on aika suuri uhraus viettää viikonloppu muualla ja kun se ei edes olisi vapaa-aikaa, kun joutuisi hoitamaan ½v vauvaa. Itselläni on 6 lasta ja väitän osaavani hoitaa vauvoja, mutta en kyllä välttämättä haluaisi hoitaa muitten vauvoja.

Sanoisin siskolle suoraan,etten halua jättää omia kuvioitani kotona tuon asian vuoksi. Ei ole aikaa eikä halua. Rohkaisisin käyttämään anopin palveluja vielä kun anoppi niitä tarjoaa ja on voimissaan.

Vielä pakko lisätä se, että kyseessä ei tosiaan ole edes mikään "pakorako". Tyyliin lääkärireissu tai muu vaan ihan parisuhteen laatuaika. Näiden lääkärijuttujen tai jonkun työjutun takia ehkä ymmärtäisin, että pyydetään siskon apua, mutta en tollasen humputtelun vuoksi. Mun mielestä parisuhdetta pystyy ihan hyvin hoitamaan vähemmälläkin, kun viettämällä kahdenkeskisen viikonlopun ilman vauvaa.

Mun mielestä toisten vauvoja on paljon raskaampi hoitaa, kun omia. Oman siskon vauva oli kesällä hoidossa ja oli hankaluuksia omien lasten hoidosta huolehtia siinä samalla, kun siskon vauva kaipasi äitiä ja huusi koko ajan, jos ei ollut sylissä. Ja muutenkin kaipasi koko ajan mun huomiota tietenkin, kun oli hälle outo tilanne. Mua pyydettiinkin hoitamaan hyvästä syystä eikä tosiaan vaadittu mahdottomuuksia. Autoin mielelläni.

[QUOTE="huhuu";27989572]Vielä pakko lisätä se, että kyseessä ei tosiaan ole edes mikään "pakorako". Tyyliin lääkärireissu tai muu vaan ihan parisuhteen laatuaika. Näiden lääkärijuttujen tai jonkun työjutun takia ehkä ymmärtäisin, että pyydetään siskon apua, mutta en tollasen humputtelun vuoksi. [/QUOTE]

Minä en ymmärtäisi edes sitä pakkorakoa, jos kerran siskolla on jo innokas hoitaja valmiina. Anoppihan on mitä parhain ratkaisu hoito-ongelmiin. Miksi pakottaa joku väsynyt, vasta-hakoinen ja kaukana asuva siihen tehtävään?

Minulla on vain kaksi lasta ja silti olen väsynyt työpäivän jälkeen. Viikonloppuna on ainoa mahdollisuus levätä. En todellakaan lähtisi toiseen kaupunkiin hoitamaan jonkun toisen lapsia viikonlopuksi. Haluan ladata akkujani ja olla omien lasteni kanssa, kun kerrankin siihen on edes hieman aikaa. Lisäksi kotityöt kasaantuvat viikonloppuihin, kun arkisin ei ehdi niitä tekemään.

Eipä olisi itselle tullut aikoinaan mieleenkään vaatia siskoa jättämään omaa perhettään tullakseen hoitamaan meidän vauvaa. En olisi edes raaskinut olla erossa niin pienestä vauvasta muuta kuin pakon edessä.

No en kyllä minäk'ään kovin mielelläni lähtisi toisen vauvaa hoitamaan toisen kotiin viikonlopuksi. Mutta omaan kotiini otan mielleläni veljieni lapsia. Paremminhan se vieraskin vauva viihtyy kun on muita lapsia katseltavana. Oma mies sitten hoitais niitä omia lapsia että voi keskittyä itse vieraaseen vauvaan.

Jos apua haluaa, niin mun mielestä sitä pitäisi olla valmis ottamaan vastaan auttajan ehdoilla tai ainakin niin että jossain on valmis joustamaan ja lisäksi tietysti tarjoutua vastavuoroisesti itse auttamaan tarvittaessa. Mun mielestä on ihan siskon vika, jos jää nyt ilman hoitoapua, kun ei kerran kelpaa (antaisi anopin hoitaa tai veisi vauvan ap:n luo niin että ap voisi hoitaa vauvaa kotonaan)

En kyllä yhtään ihmettele jos ap vierastaa siskonsa lapsen hoitamista, koko ajan saa "pelätä" että tekee jotain siskon mielestä väärin. Meinaan jos sekin on jo kammottavaa, että anopin luona vauva sattuisi vilkaisemaan telkkariin päin.

[QUOTE="vieras";27989051]Jos ei yhtä viikonloppua voi uhrata siskon auttamiseen, niin on kyllä jo outoa touhua. Eikö se isä pärjää yhtä päivää lasten kanssa ilman äitiä?[/QUOTE]

Jos joku tässä parisuhdeaikaa tarvitsee, niin kyllä se mielestäni on kolmen alle kouluikäisen lapsen äiti, jonka puoliso on vain joka toisen viikonlopun kotona. Ei 6 kk vauvan äiti, jolla on vain yksi lapsi, ja jonka puoliso on joka viikonlopun kotona. Ja jolla hoitajaksi olisi tarjolla vain anoppi. Jotain rajaa!

Kyllä minäkin lapsettomana opiskelijana (=aikaa, mahdollisuus) hoitanut siskoni hyvin pientäkin vauvaa kun asuttiin samassa kaupungissa. Sehän oli ihan luonnollista ja olisi ollutkin itsekästä kieltäytyä. :)

Nyt kun asutaan niin kaukana että käymisetkin edellyttävät useamman päivän reissua en todellakaan jättäisi omia neljää lastani kotiin miehen kanssa (joka ei tosissaan ole mikään vastuunpakoilija vaan varmasti on hoitanut lapsia paljon tiukemmissa tilanteissa mitä keskivertopalstailija koskaan) viikonlopuksi lähteäkseni hoitamaan sisarukseni vauvaa sinne jonnekin kauas että he saisivat parisuhdeaikaa. Varsinkaan kun mies on jokatoisen viikonlopun töissä ja tuolla sisaruksen vauvalla on innokas hoitaja omassa mummossa.

Juu, jos kutsuisivat koko perheen heille kylään niin toki vierailun aikana voitaisiin joku ilta vauvaa hoitaakin että pääsisivät ulos. Tai vauva menisi meillä omien lasten lisänä. Mutta en todellakaan lähtisi yksin tuolle vauvanhoitokeikalle. Enkä kyllä itsekään odota noiden kaukana asuvien sisarusten hoitavan omia lapsiani vaan tarvittaessa ollaan etsitty lastenhoitajat tästä lähempää. Ymmärrän että ensimmäisen lapsen jättäminen "vieraalle" on vaikeaa, mutta jos tosissaan kaipaa sitä parisuhdeaikaa niin ehkä sen verran voi joustaa että päästää anopin hommaan...?

Itseasiassa mulla on 6vkoa vanhempi lapsi itselläni. Eli meillä oli tuolloin 4kk ja 5,5kk ikäiset lapset yhtäaikaa. Ja hyvin meni, mutta meillä tosin tuo miehenpuolikin osallistuu lasten hoitoon, jopa ihan vauvojen... :)

Ap ei ole velvollinen hoitamaan sisarensa lasta. Varsinkaan, kun sisko on noin vaativa ja itsekäs.
Kuka edes jättäisi 6kk ikäisen VAUVAN yöksi hoitoon?! Itselläni on 2 lasta, eikä todellakaan ole ollut tarvetta vauva-aikana yöhoidolle. Suositusten mukaan 1-vuotias lapsi voi olla yön hoidossa, 2v 2 yötä jne.

Ennen olin liian kiltti ja suostuin aina kaikkeen, vaikka en ikinä saanut vastapalveluksia. (vanhin 5 sisarestani käytti minua häikäilemättä hyväkseeen vuosien ajan...!) Nykyään en enää auta kuin niitä jotka apuani ansaitsevat/tarvitsevat ja ovat itsekin tositilanteessa valmiita auttamaan.

Jos välimatka on noin pitkä niin ap:han on vauvan näkökulmasta ihan vieras,kuvitteleekin sisko että vauvan voisi ns kylmiltään jättää pidemmäksi aikaa. Vaikka se nyt tuntuukin vaikealta niin kannustaisin omaa siskoa luottamaan siihen anoppiin jos asuu lähellä ja innokas hoitamaan.

tätäpä minäkin: olisi itsekkyyttä jos ei kertaakaan viitsisi pakata perhettä kyytiin ja käydä jelppimässä toisessa kaupungissa, jos siellä ollaan ihan objektiivisesti vaikeuksissa. Mutta nyt ongelma on se, että siskon pitäisi päästä vähitellen yli anoppikauhusta, jos kerran ei parempia syitä ole kuin kasvatuksen täydellinen erheettömyys joka hetki.

Eli jos ap nyt antaisi siskon pelata hänet anopin tilalle, hän vain pahentaisi näiden välejä, koska tokihan tämä loukkaus anopinkin korviin tulee. Silloin anoppikin ihmettelee, onko hän oikeasti miniän mielestä niin kelvoton hoitaja että kiireinen sisko pitää raahata väkisin paikalle ennemmin. Eli kysymys ei ole edes siitä, onko ap huono sisko jos ei suostu, vaan siitä että hän tekisi neljään suuntaan väärin suostuessaan. Oikeuksien loukkauksesta kärsisi silloin vähintään anoppi, ap, ap:n perhe, ja siskon perhe sekä viime kädessä myös sisko itse, joka kuitenkin tulee kärsimään siitä paitsi perheensä kautta niin myös suoraan, jos häntä nyt miellytetään väärässä kohtaa sen sijaan että häntä ohjattaisiin miettimään preferenssijärjestyksensä uudelleen.

Toki siskoa voi yrittää rohkaista huomaamattomasti jos se on tarpeen, eli se miten asia siskolle muotoillaan taitaa olla sitten erillinen kysymys.

Ja vauvaa ei jätetä tuolla tapaa yöksi, ellei pakko ole.

Onko sisko hoitanut teidän lapsia? Minusta siskoa kuuluu avittaa. Mutta tosiaan tuossa tilanteessa, että teillä itsellä on kolme pientä, saisi sisko perheineen tulla teille. Toisaalta, oletko valmis majoittamaan kolme ihmistä, jos koet nykyisen elämäsi rankaksi? Vai olisko sittenkin helpompi, että matkustat yksin siskolle ja mies kotona hoitaa teidän lapset?

Siskolla on eka lapsi ja on vielä totuteltavaa. Ekan kanssa moni on tietyissä asioissa ehdoton. Hänen on vielä opittava joustamaan.

[QUOTE="vieras";27990172]Itseasiassa mulla on 6vkoa vanhempi lapsi itselläni. Eli meillä oli tuolloin 4kk ja 5,5kk ikäiset lapset yhtäaikaa. Ja hyvin meni, mutta meillä tosin tuo miehenpuolikin osallistuu lasten hoitoon, jopa ihan vauvojen... :)[/QUOTE]

Niin no, kyllä meillä mies varmaan hoitaa lapsia yhtälailla kuin teilläkin. Niin noita isompia kuin vauvojakin. Tänään esim oli 5h ulkoiluretkellä 6v ja 7v kehitysvammaisten autistien kanssa ja tiistaina kun seuraavan kerran on vapaapäivä hoitaa sen päivän 2v:ta ja 2kk ikäistä vauvaa. Eli ei meillekään varmasti olisi ollut mikään ongelma hoitaa kahta n puolivuotiasta vähän aikaa, hyvänen aika sentään. Aika pitkään eleltiin muutenkin aikanaan arkea "kaksosvauvojen" (vuosi ikäeroa mutta sama kehitystaso) kanssa.

Mutta siltikin ymmärrän hyvin ap:ta enkä lähtisi hänen, sen enempää kuin omassa tilanteessanikaan nyt minnekään kauas hoitamaan vauvaa jolle on hoitaja tarjolla lähelläkin vain siksi että tuon vauvan vanhemmat saisivat parisuhdeaikaa. :) Enkä pidä sitä itsekkäänä ollenkaan. Toki voisin auttaa jos nuo vauvan vanhemmat tulisivat vastaan (toisivat vauvan meille tai kutsuisivat koko perheen heille). Miehelleni en toisten huvin vuoksi nakittaisi koko omaa laumaamme viikonlopuksi.

Viimeksi muokattu:
Aattelisin samoin kuin joku tuolla edellä, että jos ap menisi hoitamaan vauvaa, niin se olisi suuri loukkaus ap.n siskolta anoppiaan kohtaan j varmasti anoppi saisi tietää sen.
En ylipäätään ymmärrä, miksi noin pieni vauva pitäisi jättää hoitoo yöksi, ehtiihän tuon myöhemminkin.
Ap.n sisko voisi ehkä pohtia, onko anoppi muka huono hoitamaan vauvaa vai onko itse ehkä "huono", kun jättää pienen vauvan?...Näin kärjistytesti sanon

[QUOTE="vieras";27990439]Aattelisin samoin kuin joku tuolla edellä, että jos ap menisi hoitamaan vauvaa, niin se olisi suuri loukkaus ap.n siskolta anoppiaan kohtaan j varmasti anoppi saisi tietää sen.
En ylipäätään ymmärrä, miksi noin pieni vauva pitäisi jättää hoitoo yöksi, ehtiihän tuon myöhemminkin.
Ap.n sisko voisi ehkä pohtia, onko anoppi muka huono hoitamaan vauvaa vai onko itse ehkä "huono", kun jättää pienen vauvan?...Näin kärjistytesti sanon[/QUOTE]

Eihän tässä ole sanottu, että yöksi. Ymmärsin, että siksi ajaksi, että käyvät jossain ulkona. Siis muutamasta tunnista kyse. Sikäli anoppi lähellä olisi järkevin ratkaisu.

Mä olisin kyllä niin innoissani jos siskollani olisi lapsi, että itse HALUAISIN viettää aikaani rakkaan siskonlapsen kanssa, herranjestas.
Saarnan pitäisin siskolle itsekkyydestään siinä, ettei anna anopille lasta, vaan yrittää omia hänet.

Mä tuun aina surulliseksi, kun luen tällaisia aloituksia.
Toisille ei näköjään perhe ole mitään.

Tilannehan on usein sellainen että jos sisko on hoitanut aloittajan lapsia niin nyt olettaa että siskon pitäisi hoitaa hänen.
Mutta noinhan se harvoin menee. Yleensä jokainen tekee sen verran lapsia kuin jaksaa hoitaa, ja voimia ei yleensä jää enää siinä vaiheessa kun niitä omia on.

siskon pitäisi nyt etsiä joku hoitaja, jolla ei ole lapsia ja jonka kelpuuttaa.
itse kelpuutan esikoiselle anopin, joka on tuollainen, telkkari huutaa täysillä koko ajan ja istuttaa koko ajan rattaissa jotta saa siivota vaatehuoneensa, varastonsa jne.

Kuopuksen kohdala kuuntelin itseäni eikä ollut hoidossa kovin pienenä, missään.
Jokainen äiti hoitakoon omansa.

6kk:n ikäinen vauva voi olla erossa vanhemmistaan sen kuusi tuntia putkeen, että siinäkin mielessä ap voisi perustella asiaa, että kuuden tunnin vuoksi ei lähde vauvaa hoidattamaan, eli sen vauvan voisi tuoda heille, jos ap tähän suostuisi, ja siis vauvan äiti myös. aika hysteerinen sisko kieltämättä on. Mutta en ehkä mäkään suostuis jos ap olisin, varsinkin kun hänkään ei ole sun lapsia hoitanut. ja oikeastaan sulla on sama tilanne, et säkään halua/osaa hoitaa vierasta vauvaa.

Yhteistyössä