Olenko itsekäs paska, kun en auta siskoani lapsenhoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minuakin kiinnostaa, että onko siskosi hoitanut koskaan sun lapsiasi? Vaikka sitten tulemalla teille? Jos on, niin sitten olet itsekäs paska jos et auta vastavuoroisesti häntä.

Ja itse taas kiitän yläkerran ukkoa, että mulla on niin avulias sisko ja lapsella isovanhemmat molemmin puolin, ettei tarvitse yksin edes yrittää lasta kasvattaa ja saa miehen kanssa välillä omaakin aikaa :)

Mun mielestä ihminen tekee itse omat päätöksensä, ei me muut voida tietää miten sä jaksat tms. Mutta jos sä kysyt täältä mielipidettä, kertoo se jostain muusta "syystä" :) Sääli, mä haluaisin luoda kyllä sisarenlapseeni hyvän suhteen....

Et ole itsekäs. Sinulla on aivan riittävät perustelut sille, ettet jaksa/ehdi/raaski/halua hoitaa vauvaa, kun kerran ei ole edes mikään pakkotilanne. Siskosi menkööt itseensä ja kelputtakoot innokkaamman hoitajan lapselleen.

Muita ei voi syyllistää omista valinnoistaan. Jos siskosi on tehnyt lapsia, niin sitten ei voi laskea muiden varaan niiden hoitamista ja omia huvitteluja.

Toisaalta saattaisit ap päästä aika helpolla tuolla, koska saat samalla mukavasti omaa lomaa. Oletettavasti sinulta sujuu kolmen lapsen jälkeen melko rutiinilla se vauvanhoito. Siskosi saa hyvän mielen ja itse saat myös. Miehesi pääsee kokemaan myös lastenhoitoa koko viikonlopun.

Siskollasi on esikoislapsen äidille tyypillisesti ylisuojeleva asenne. Toivottavasti hän kuitenkin osaa arvostaa apuasi, jos päätät lähteä.

Jos et halua mennä, et ole myöskään mielestäsi itsekäs ollenkaan. Jos siskosi on todella loman tarpeessa, hän kyllä hyväksyy sen, että tuo lapsen teille.

[QUOTE="Sanna";27988846]Et ole itsekäs. Sinulla on aivan riittävät perustelut sille, ettet jaksa/ehdi/raaski/halua hoitaa vauvaa, kun kerran ei ole edes mikään pakkotilanne. Siskosi menkööt itseensä ja kelputtakoot innokkaamman hoitajan lapselleen.

Muita ei voi syyllistää omista valinnoistaan. Jos siskosi on tehnyt lapsia, niin sitten ei voi laskea muiden varaan niiden hoitamista ja omia huvitteluja.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä.

Haluan kyllä suhteen siskon lapseen, mutta kuten sanottu, en koe oloani luontevaksi hoitaessani "vierasta" VAUVAA. Sitten kun lapsi on isompi, niin hoitaminenkin on toinen juttu.

Ja ei ole sisko koskaan hoitanut lapsiani. On vedonnut siihen, ettei osaa hoitaa, kun ei ole omiakaan.

Lähtökohtasesti mä en edes ymmärrä, miksi 6kk ikäisen vauvan vanhemmilla pitäisi olla yhteinen lapsivapaa viikonloppu (ymmärsin siis alotuksen perusteella, että kyseessä on viikonloppuhoito). Itse ainakin olen vielä imettänyt tuon ikäistä vauvaa eikä mutenkaan olisi tullut mieleenkään jättää vauvaa yöhoitoon. Mä ymmärtäisin, jos sisko toisi vauvan pariksi tunniksi ap:lle hoitoon käydäkseen miehensä kanssa syömässä kahdestaan, mutta tollasta yövierailun pyytämistä en ymmärrä.

Ja, jos ap ja ap:n sisko haluavat luoda läheiset suhteet serkusten ja vauvan ja tädin välille, voi sen hoitaa ihan jotenkin muuten. Sisko voi kyläillä vauvan kanssa ap:n luona ja toisin päin. Miksi ne läheiset suhteet tehdään vaan laittamalla vauva hoitoon johonkin? Vauvan kasvaessa voi niitä yöhoitoja puolin ja toisin serkusten välillä sitten järjestää, jolloin ne suhteet siitä vasta kehkeytyy ja vauvallakin on kivaa. Nyt se vauva tuskin osaa arvostaa läheisiä välejä tätiinsä, kun joutuu jäämään ilman omien vanhempien turvaa yöksi.

Hyi helketti minkälaisia siskoja sitä voi olla olemassa. Ei käy kateeksi aloittajan siskoa kyllä, eikä aloittajaakaan. Itselleni ei oman siskon lasten hoitaminen ole todellakaan mitään "vieraan" lapsen hoitoa, nehän on yhtä rakkaita kuin omat ne mussukat! Ja sama toisinpäin.

Ja kyllä me vain tarvitsimme 6kk ikäisen vanhempina sitä omaakin aikaa, aikaisemminkin jo, ei tosin viikonloppua tai yön yli, mutta muutaman tunnin silloin tällöin. Pitäähän sitä nyt hoitaa parisuhdettakin! :)

Et ole huono ihminen eikä sinulla ole mitään velvollisuutta hoitaa siskosi vauvaa. Tietysti olisi hyvä jos jossain vaiheessa voisit auttaa, mikäli siskosikin on joskus ollut sinun luonasi lapsenvahtina. Kutsu sisko vauvoineen kylään ja jättäköön vauvan muutamaksi tunniksi hoitoosi. Kolmen lapsen työssäkäyvänä äitinä tarvitset myös lepoa!! Kyllä luulisi siskosikin sen ymmärtävän jos yhdenkin lapsen kanssa jo on raskasta. Ehkä olisi hyvä jutella siskon kanssa ja auttaa häntä näkemään kokonaistilanne anopin versus sun perheelämän ja siskon jaksamisen suhteen.

[QUOTE="vieras";27988957]Hyi helketti minkälaisia siskoja sitä voi olla olemassa. Ei käy kateeksi aloittajan siskoa kyllä, eikä aloittajaakaan. Itselleni ei oman siskon lasten hoitaminen ole todellakaan mitään "vieraan" lapsen hoitoa, nehän on yhtä rakkaita kuin omat ne mussukat! Ja sama toisinpäin.

Ja kyllä me vain tarvitsimme 6kk ikäisen vanhempina sitä omaakin aikaa, aikaisemminkin jo, ei tosin viikonloppua tai yön yli, mutta muutaman tunnin silloin tällöin. Pitäähän sitä nyt hoitaa parisuhdettakin! :)[/QUOTE]

Olet siis usein jättänyt kolme omaa lastasi harvoin kotona olevan miehen kanssa kotiin mennäksesi viikonlopuksi jonnekin kauas hoitamaan siskon vauvaa joka on vielä niin pieni ettet koe tämän hoitamista luontevaksi? (Ymmärrän jopa itse nyt kun neljäs lapsi on 2kk ikäinen tuon ap:n pointin; minulle ei olisi nytkään luontevaa hoitaa toisen 6kk ikäistä varsinkaan kun ei ole nähty usein).

Kuten jo aiemmin kirjoitin ihmettelen jos ihminen jolla on aikaa, mahdollisuus ja kyvyt hoitaa sitä lähellä asuvan siskon lasta ei näin voi tehdä. Mutta ap:lla tuo edellyttää jo melkoisesti järjestelyjä ja vauvalle on tarjolla oma mummo hoitajaksi joten se siskon parisuhdeaika järjestyisi helpommin muilla tavoin.

Olet siis usein jättänyt kolme omaa lastasi harvoin kotona olevan miehen kanssa kotiin mennäksesi viikonlopuksi jonnekin kauas hoitamaan siskon vauvaa joka on vielä niin pieni ettet koe tämän hoitamista luontevaksi? (Ymmärrän jopa itse nyt kun neljäs lapsi on 2kk ikäinen tuon ap:n pointin; minulle ei olisi nytkään luontevaa hoitaa toisen 6kk ikäistä varsinkaan kun ei ole nähty usein).

Kuten jo aiemmin kirjoitin ihmettelen jos ihminen jolla on aikaa, mahdollisuus ja kyvyt hoitaa sitä lähellä asuvan siskon lasta ei näin voi tehdä. Mutta ap:lla tuo edellyttää jo melkoisesti järjestelyjä ja vauvalle on tarjolla oma mummo hoitajaksi joten se siskon parisuhdeaika järjestyisi helpommin muilla tavoin.

Minä olen hoitanut siskoni 4kk-ikäistäkin ihan ilman ongelmia :) Tosin minulla ei ole mitään vastuutapakoilevaa miestä, että sikäli eri tilanne.

Ja jotenkin en jaksa uskoa, että siskolle ei missään nimessä sovi tuoda sitä vauvaa aloittajan tykö, jos aloittaja perustelis sen kuten tässä. Jos he oikeasti haluavat omaa aikaa, niin en usko että kyytitysongelmat sitä olis estämässä.

ei ole hoitanut sinun lapsiasi niin ei ole sinullakaan velvollisuutta hoitaa hänen lastaan - etenkin, kun ei kerran suostu tuomaan vauvaa sinun luoksesi. Ihmetyttää tosin miksei anoppi kelpaa hoitamaan lasta? Ilmeisesti kyseessä on ns. hankala miniä?

[QUOTE="vieras";27989018]Minä olen hoitanut siskoni 4kk-ikäistäkin ihan ilman ongelmia :) Tosin minulla ei ole mitään vastuutapakoilevaa miestä, että sikäli eri tilanne.

Ja jotenkin en jaksa uskoa, että siskolle ei missään nimessä sovi tuoda sitä vauvaa aloittajan tykö, jos aloittaja perustelis sen kuten tässä. Jos he oikeasti haluavat omaa aikaa, niin en usko että kyytitysongelmat sitä olis estämässä.[/QUOTE]

Hienosti päätelty: mies käy töissä = pakoilee vastuuta :) Ja sinähän sen varmasti paremmin tiedät miten asia on, kuin ap :)

Tilanne tämä: siskollani ja miehellään on reilu 6 kk vauva. Eivät ole käyneet vauvan syntymän jälkeen yhdessä missään ja siskoni onkin alkanut vihjailla, että haluaisi minut joku viikonloppu hoitamaan vauvaa, jotta pääsisivät miehen kanssa johonkin kahdestaan.

Muita hoitajia siskoni ei hyväksy. Vaikka anoppinsa olisi enemmän kuin innokas hoitamaan vauvaa. Tähän siskoni ei kuitenkaan suostu, koska kokee, ettei voi luottaa anoppiinsa. Syyt ovat sitä luokkaa, että anoppi antaa vauvan istua sitterissä ja katsoa tv:tä, mutta siskoni on ehdoton, ettei tv:tä saa katsoa minuuttiakaan.

Niin eli siskoni haluaisi sitten minut hoitamaan. Mutta jos ihan suoraan sanon, niin en millään jaksa tai halua. Syitä ovat seuraavat: en koe osaavani hoitaa ns. vierasta vauvaa (siis muita kuin omiani). Toisekseen, minulla on itselläni 3 alle kouluikäistä lasta ja käyn kokopäivätyössä. Mieheni tekee reissutyötä ja on noin joka toisen viikonlopun pois kotoa. Eli yhteistä aikaa on todella vähän. Lisäksi siskoni asuu sen verran kaukana, että reissu hänen luokseen kestäisi vähintään sen 1,5-2 vrk. Enkä ihan hevillä haluaisi olla tuota aikaa erossa lapsistani ottaen huomioon, että viikot olen töissä.

Joten mikä on raadin tuomio: olenko itsekäs paska, kun en halua hoitaa siskoni lasta?

no kyllä sä vähän olet. mulla on kaksi lasta koko päivätyö,ei autoa/ajokorttia ja lupasin olla juuri synnyttäneelle siskolleni niin paljon avuksi kuin vain voin!

ja miten sun tarttee olla tuon ajan erossa lapsistasi? kai sä voit jonkun niistä mukaan ottaa? ja miten sä oot omien vauvojes kanssa voinut pärjää? eihän niissä tule käyttöohjeita mukana!

Alkuperäinen kirjoittaja voi luoja mikä ääliö...;27989026:
Hienosti päätelty: mies käy töissä = pakoilee vastuuta :) Ja sinähän sen varmasti paremmin tiedät miten asia on, kuin ap :)

Jos ei yhtä viikonloppua voi uhrata siskon auttamiseen, niin on kyllä jo outoa touhua. Eikö se isä pärjää yhtä päivää lasten kanssa ilman äitiä?

Mun mielestä siskosi on se joka on itsekäs, jos hänellä olisi vauvaleen tarjolla muitaki hoitajia.

Meilläkään ei ole mitään tukiverkostoa, eli omat lapset saan hoitoon tasan silloin kun siitä jollekin MLL hoitajalle tai vastaavalle maksan.

Eli omat voimavarat ei ole mitenkään rajattomat, ja siksi en ihan heti ottaisi siskon pientä vauvaa hoitoon jos kyse ei olisi siitä että on esim. koliikkivauva ja siellä vanhemmat aivan väsyksissä. Kun kerran on se anoppikin joka voisi lasta katsoa. Voisivat mun puolesta hommata kans MLL:stä hoitajan.

Eri tilanne jos minulla olisi itsellä joku muu paikka mihin lapset joskus saisi hoitoon, niin voisin sitten välillä hoitaa toisten lapsia. Mutta nykytilanteessa, olen itsekäs paskiainen enkä hoida muiden lapsia vaan keskityn omaan perheeseeni. Minun jaksamisen rajat ei ole kuitenkaan kamalan kaukana.

[QUOTE="hemuli";27989041]ja miten sun tarttee olla tuon ajan erossa lapsistasi? kai sä voit jonkun niistä mukaan ottaa? ja miten sä oot omien vauvojes kanssa voinut pärjää? eihän niissä tule käyttöohjeita mukana![/QUOTE]

lukemaan aloittajan tekstiä?

[QUOTE="vieras";27989051]Jos ei yhtä viikonloppua voi uhrata siskon auttamiseen, niin on kyllä jo outoa touhua. Eikö se isä pärjää yhtä päivää lasten kanssa ilman äitiä?[/QUOTE]

Kyseessähän ei ollut yksi päivä, jos vaivaudut lukemaan koko jutun, vaan matkoineen menee se viikonloppu siihen hoitamiseen. Uhraisitko sinä viikonloppusi lapsen hoitamiseen kilometrien päässä, sen sijaan että vietät sen ajan oman perheesi kanssa, kun mieskin on monen päivän reissuilta palannut kotiin ja lapset ovat muuten hoidossa viikolla.

[QUOTE="vieras";27989051]Jos ei yhtä viikonloppua voi uhrata siskon auttamiseen, niin on kyllä jo outoa touhua. Eikö se isä pärjää yhtä päivää lasten kanssa ilman äitiä?[/QUOTE]

Ja jos se isä on joka toisen viikonlopun kotona, niin ap:n ja miehen näkemiset on aika vähissä....hoitoviikonloppuna ehtisivät just tavata, eli KOLMEEN viikkoon eivät näkisi toisiaan, kunnolla!
Muutenkin kuulostaa oudolta ap:n sisko, eli et todellakaan ole itsekäs! Tuokoon sisko vauvasi teille, mutta sun tilanteessa on mun mielestäsi siskoltasi kohtuutonta edes pyytää!
Itse siis reissumiehen avovaimo, mies JOKA viikonloppu kotona, ja mä kyllä vältän kaikkea ylimääräistä yksinmenoa vloppuisin, haluan todellakin viettää aikaani perheeni kanssa, sen miehenkin! <3

[QUOTE="vieras";27989018]Minä olen hoitanut siskoni 4kk-ikäistäkin ihan ilman ongelmia :) Tosin minulla ei ole mitään vastuutapakoilevaa miestä, että sikäli eri tilanne.

Ja jotenkin en jaksa uskoa, että siskolle ei missään nimessä sovi tuoda sitä vauvaa aloittajan tykö, jos aloittaja perustelis sen kuten tässä. Jos he oikeasti haluavat omaa aikaa, niin en usko että kyytitysongelmat sitä olis estämässä.[/QUOTE]

Kyllä minäkin lapsettomana opiskelijana (=aikaa, mahdollisuus) hoitanut siskoni hyvin pientäkin vauvaa kun asuttiin samassa kaupungissa. Sehän oli ihan luonnollista ja olisi ollutkin itsekästä kieltäytyä. :)

Nyt kun asutaan niin kaukana että käymisetkin edellyttävät useamman päivän reissua en todellakaan jättäisi omia neljää lastani kotiin miehen kanssa (joka ei tosissaan ole mikään vastuunpakoilija vaan varmasti on hoitanut lapsia paljon tiukemmissa tilanteissa mitä keskivertopalstailija koskaan) viikonlopuksi lähteäkseni hoitamaan sisarukseni vauvaa sinne jonnekin kauas että he saisivat parisuhdeaikaa. Varsinkaan kun mies on jokatoisen viikonlopun töissä ja tuolla sisaruksen vauvalla on innokas hoitaja omassa mummossa.

Juu, jos kutsuisivat koko perheen heille kylään niin toki vierailun aikana voitaisiin joku ilta vauvaa hoitaakin että pääsisivät ulos. Tai vauva menisi meillä omien lasten lisänä. Mutta en todellakaan lähtisi yksin tuolle vauvanhoitokeikalle. Enkä kyllä itsekään odota noiden kaukana asuvien sisarusten hoitavan omia lapsiani vaan tarvittaessa ollaan etsitty lastenhoitajat tästä lähempää. Ymmärrän että ensimmäisen lapsen jättäminen "vieraalle" on vaikeaa, mutta jos tosissaan kaipaa sitä parisuhdeaikaa niin ehkä sen verran voi joustaa että päästää anopin hommaan...?

• Tykkää
Reactions: Millenia
Kyllä minäkin lapsettomana opiskelijana (=aikaa, mahdollisuus) hoitanut siskoni hyvin pientäkin vauvaa kun asuttiin samassa kaupungissa. Sehän oli ihan luonnollista ja olisi ollutkin itsekästä kieltäytyä. :)

Nyt kun asutaan niin kaukana että käymisetkin edellyttävät useamman päivän reissua en todellakaan jättäisi omia neljää lastani kotiin miehen kanssa (joka ei tosissaan ole mikään vastuunpakoilija vaan varmasti on hoitanut lapsia paljon tiukemmissa tilanteissa mitä keskivertopalstailija koskaan) viikonlopuksi lähteäkseni hoitamaan sisarukseni vauvaa sinne jonnekin kauas että he saisivat parisuhdeaikaa. Varsinkaan kun mies on jokatoisen viikonlopun töissä ja tuolla sisaruksen vauvalla on innokas hoitaja omassa mummossa.

Juu, jos kutsuisivat koko perheen heille kylään niin toki vierailun aikana voitaisiin joku ilta vauvaa hoitaakin että pääsisivät ulos. Tai vauva menisi meillä omien lasten lisänä. Mutta en todellakaan lähtisi yksin tuolle vauvanhoitokeikalle. Enkä kyllä itsekään odota noiden kaukana asuvien sisarusten hoitavan omia lapsiani vaan tarvittaessa ollaan etsitty lastenhoitajat tästä lähempää. Ymmärrän että ensimmäisen lapsen jättäminen "vieraalle" on vaikeaa, mutta jos tosissaan kaipaa sitä parisuhdeaikaa niin ehkä sen verran voi joustaa että päästää anopin hommaan...?

Näinpä.

Voidaan siis todeta, että sisko on itsekäs, ap ei ole.

Pyydä siskosi perhe teille kylään niin, että siskosi voi miehensä kanssa käydä jossain (leffassa/kävelyllä/syömässä) ilman vauvaa. Kohtuutonta siskoltasi muuta vaatia.

Mun esikoinen on 4v eikä mun sisko (eikä isovanhemmat tai kukaan muukaan) ole ikinä häntä hoitanut. Ensin lapsi oli liian pieni, ei osannut puhua ja nyt kun osaa niin eipä ole silti näkynyt. Eikä siinä mitään, ei hänellä ole velvollisuutta lapsiani hoitaakaan mutta en itsekään luultavasti innosta puhku mikäli tarve joskus olisi toisinpäin..

Yhteistyössä