Olenko huono äiti jos en tee vielä raskaustestiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneksi voin olla harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneksi voin olla harmaa

Vieras
Mulla on kohta 2 viikkoa ollut epämääräisiä oireita joita olen hieman ihmetellyt mutta antanut kuitenkin olla sen kummemmin niitä miettimättä. Kunnes, tänään aamulla jäi kahvit juomatta koska pelkkä hajukin oksetti. Sillon mä tajusin, raskaana! Väsymystä mutta kuitenkaan en saa unta, huono olo, finnit, jatkuva jano ja nälkä ja vessassa juokseminen. Menkat pitäisi, ja toivottavasti alkaakin, alkaa huomenna. Mitään oireita siitä ei kyllä ole. Yleensä maha on hyvissä ajoin törkeen kipee ja olen ihan raivona! Ehkäisy on käytössä (kondomi) joten sen puolesta en pitäisi olla raskaana mutta tämä ei olisi ensimmäinen raskaus ja oireet vaikuttaa aika selviltä.

Nyt päästään itse ongelmaan. Lauantaina on sovittu meno. Ainoa kerta tänä vuonna kun pääsen viihteelle tyttökavereiden (yksi tullut jopa ulkomailta) kanssa. Viihteelle lähtö on ollut sovittu jo monta kuukautta ja olen todella, todella sitä odottanut. Samoin sitä, että saan ottaa pari siideriä ja muutaman lasillisen viiniä. En ole tänä vuonna vielä pisaraakaan kumpaakaan juonut. En ole alkoholisti mutta välillä tekee mieli juoda alkoholiakin! Ehkä olen ollut liian tarkka, mutta meillä ei kotona juoda edes yhtäkään jos lapset on kotona. Ja nyt, kaapissa odottaa pari pulloa siideriä ja viinipullo jonka ajattelin emännälle viedä. Enkä ehkä pääse niitä nyt edes maistamaan! Miksi näin kävi (jos kävi) niin juuri nyt?

Mitä mieltä olette jos menkat ei ala niin testaisin vasta sunnuntaina ja lauantaina nauttisin illasta ja hyvistä juomista? Tekeekö se musta jo etukäteen kamalan äidin jos yhden illan vietän muutaman siiderin juoden vaikka ehkä olen raskaana? Uskaltaisitko itse tehdä näin? Syyllinen olo on jo nyt vaikka mitään väärää en ole vielä tehnyt mutta samalla suren "pilalle" mennyttä iltaa vaikka siihenkään ei ole vielä syytä :(

itse henk.koht testaisin eka tai odottaisin menkat, viihteelle pääsee kyllä sitten 9kk jälkeenkin.
mutta jokainen taaplaa tyylillään. kohta saat hyväksyviä kommentteja,etteihän alkoholi vielä tuossa vaiheessa haittaa mitään. mutta itse joudut asian kuitenkin järkeilemään.

Niin ja tekisin kyllä sen testin ennen tuota illan viettoa. Mä en voisi lopun ikääni elää sen kanssa, että olisinkin raskaana ja vetäisin viinaa tietoisena siitä, että olen luultavasti raskaana.

No jos menkat on sit viikonloppuna jo noin paljon myöhässä, niin kyllä testaisin ennen viihteelle lähtemistä! Kummallista mun mielestä jos ei pysty lapsensa takia yhdestä juopotteluillasta luopuun. Ja ystäviäshän voit nähdä joka tapauksessa.

Testaisin kyllä itse ennen lauantaita, harmittaisi kyllä jälkeenpäin jos tulisi juotua ja olisikin sitten raskaana. Eihän illan tarvitse mennä pilalle vaikka ei joisikaan.

luuletko että pystyt lauantaina puhtaalla omallatunnolla juomaan ne jos et ole varma asiasta? eli jos testaisitkin ja olis nega niin silloin voisit hyvällä omallatunnlla nauttia koko illasta :D

Hmm, niin... eikös se niin kuitenkin oo, että alkoholi ei tuossa vaiheessa vielä vaikuta, kun äidin ja vauvan verenkierto ei oo sama? Ja muutenkin kai nykytulokset sanoo, ettei alkoholi raskaana ookaan vaarallista niinku on ennen ajateltu.. Ei siis tietenkään perseiden vetäminen oo suotavaa, mutta ne pari lasia viiniä ei haittaa myöhemmässäkään vaiheessa.

Tuota, ei se testi sitä mitenkään muuta onko alkoholista vahinkoa syntymättömälle lapsellesi vai ei. Tarkoitan, että se on ihan sama tiedätkö olevasi raskaana, alkoholi vaikuttaa sikiöön/alkioon samalla tavalla. Siitähän tässä on kyse eikä sun tuntemuksista. Sinuna tekisin testin ja jos olisi nega, juhlisin sitten iloisin mielin.

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Testaisin kyllä itse ennen lauantaita, harmittaisi kyllä jälkeenpäin jos tulisi juotua ja olisikin sitten raskaana. Eihän illan tarvitse mennä pilalle vaikka ei joisikaan.

Peesi.
En mie ainakaan pystyis kännejä vetämään jos ois noinkin selvä epäilys raskaudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja nbd:
No jos menkat on sit viikonloppuna jo noin paljon myöhässä, niin kyllä testaisin ennen viihteelle lähtemistä! Kummallista mun mielestä jos ei pysty lapsensa takia yhdestä juopotteluillasta luopuun. Ja ystäviäshän voit nähdä joka tapauksessa.

Lisään vielä, että kun kerran tulet täältä "lupaa" kysymään niin tuskinpa tosipaikan tullen itsekään edes voisit lähteä testaamatta bilettämään

Ei se sitä tilannettasi miksikään muuta vaikka jättäisit testin tekemättä. Tee testi ja jos on nega niin nauti rauhassa illasta ja jos on plussa niin sit vaan onneks olkoon ja teet ratkaisun juomisesta sit sen mukaan. Kurja tilanne kyllä, mutta tuskin pystyt epätietoisenakaan illasta nauttimaan.

Oikeassa olette, ehkä oli edes tyhmää kuvitellakaan olevani testaamatta, jos siihen on sitten aihetta. Toivon todella, että menkat alkaa. Ehkä se pieni harmitus mikä tulee siitä, että ei voikaan juoda (jos edes tulee) on pientä sen rinnalla että saa loppuelämän pelätä ja potea syyllisyyttä. Vaikka ei kai siitä oikeasti vielä haittaa ole vauvalle jos näin alussa joisi? Monihan täälläkin harmittelee kun menkat oli viikon myöhässä ja sitten vasta teki testin ja olikin juuri ollut viihteellä ja heille vastataan vaan että ei siitä vielä haittaa ole ollut :/

Itse olin ulkomaanmatkalla ja juhlin ollessani n. 5. viikolla. En tosin tiennyt sitä ja oireet muistutti vain menkoja. Myöhemmin on ollut paha mielei, ja kyllä - pelottaa että jotain seurauksiakin on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oikeassa olette, ehkä oli edes tyhmää kuvitellakaan olevani testaamatta, jos siihen on sitten aihetta. Toivon todella, että menkat alkaa. Ehkä se pieni harmitus mikä tulee siitä, että ei voikaan juoda (jos edes tulee) on pientä sen rinnalla että saa loppuelämän pelätä ja potea syyllisyyttä. Vaikka ei kai siitä oikeasti vielä haittaa ole vauvalle jos näin alussa joisi? Monihan täälläkin harmittelee kun menkat oli viikon myöhässä ja sitten vasta teki testin ja olikin juuri ollut viihteellä ja heille vastataan vaan että ei siitä vielä haittaa ole ollut :/

Mutta siinä onkin se ero et jos itse jo epäileekin olevansa raskaana ennen juhlimista, se kyllä jää sitten myöhemmin kaivelemaan mieltä.

Sinuna en todellakaan joisi ennen kuin selvää onko raskaana. Kuten jo totesitkin. Miksi raskaus ei olisi iloinen asia? :hug: suhde karilla? Jo monta lasta? Onneksi yleensä asiat suttaantuu edes jotenkin päin ja sitten osaa jo myöhemmin iloita raskaudesta :) :flower: :hug:

Tekisin testin ennemmin, tuskin siitä illasta niin hirveästi nauttii jos miettii onko raskaana vai ei. Ja eiköhän siitä morkkis tulisi, jos sunnuntaina tekisi positiivisen testin. Ja kai sitä hauskaa voi olla vaikka ei otakkaan? Eikai se juominen nyt yksin pääasia ole siinä illanvietossa, vaikka harvoin ottaakin? Ja kannattaa tutustua alkoholittomiin vaihtoehtoihin, itsellä on ainakin saunajuomana alkoholiton kalja ja toimii :p Ja juhannus meni todella mukavasti pikkutunneille asti rupatellen, vaikka muut porukasta joivatkin alkoholia ja itse oli selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itseasiassa! Juuri alkuvaiheen juominen vaikuttaa todella paljon ja tämä on fakta!

mistä tällainen fakta tulee:)? eihän se siinä alussa tosiaan oo vielä ees kiinnittyny äitiin....

Niin, ja ihan alussa lapsi saa ravinnon ym ruskuaispussin kautta eikä kärsi äidin nauttimista juomista/ruuosta. Eikös se näin ollut. MUTTA se, missä se raja menee et on jo yhteydessä suoraan äitiin voi olla hankala, eli ei kannata siltikään ottaa riskiä.

Yhteistyössä