Olenko hajoamassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen huomannut, että kiintymys lapseen syntyy vasta vähitellen. Rankan synnytyksen ja itkuisen alun jälkeen en voinut todellakaan sydämestäni sanoa, että rakastan lastani. Nyt kun poika reagoi jo ympäristöön ja palkitsee äidin onnellisella hymyllään niin tilanne on jo toinen.

"Oman ajan" loppuminen harmittaa kyllä vieläkin, mutta ehkä ajattelen jo vuoden päästä toisin. Voipi olla, että silloin kyselee itseltään, mikä siinä vanhassa elämässä oli muka niin tärkeää...

Tämän ketjun lukeminen on surullista ehkäisyvalistusta. Onneksi näistä asioista edes jotkut uskaltavat puhua ääneen, kiitos siitä teille. Yleensä etenkin lapsettomille naisille mainostetaan äitiyttä euforisena onnen täyttymyksenä joka kaikkien tulisi kokea. Tämä asettaa paineita perheen perustamiselle, vaikka itse ei kokisikaan olevansa valmis sen mukana tulevaan mullistukseen.

Viestinne saavat minut yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että äitiys ei ole minua varten. Olen asiaa pohtinut jo useamman vuoden...

Yhdyn moniin edellisiin kirjoituksiin. Meitä on varmasti monia, jotka ovat tunteneet samoin,harmi vain, että siitä puhutaan niin vähän ääneen.

Vaikka kuinka yritin varautua siihen, että alku on rankka, ei sitä kuitenkaan osannut kuvitella, minkälaista kaikki todellisuudessa on. Synnytys oli ensin pitkä ja kivulias ja lopulta päädyttiin kiireelliseen sectioon. Imetys ei onnistunut ollenkaan ja päättyi lopulta kahden viikon jälkeen. Harmittaa, kun en silloin saanut siihen mistään apua tai tukea, nyt on jäänyt sekin jotenkin kalvamaan.

Vauvaa toivottiin, mutta saatiin kerralla vähän enemmän kuin tilattiin - nimittäin kaksoset. Kaikki toitotti alussa, että kyllä olette onnekkaita, kun saatte kaksi ihanaa vauvaa kerralla. Itse mietin päässäni, miten voin ikinä selvitä järjissäni kahden niin pienen vauvan kanssa ja mitä ihanaa tässä siis pitäisi olla, kun kumpikin vaan huutaa ja huutaa. Alussa vauvat kuulemma vaan syövät ja nukkuvat, ei vaan meillä.
Kadehdin alussa hirveästi niitä, joilla oli vain yksi vauva. Kaikki vaikutti niin paljon helpommalta. Koko ajan vuorokaudet ympäri oli jompi kumpi vauvoista hereillä. Mietin monesti, että jos olisin tiennyt, että tämä on tällaista, en olisi koskaan tähän ryhtynyt. Toivoin välillä, että voisin vaan kävellä sen huudon keskeltä ovesta ulos taakseni katsomatta, eikä tarvitsisi koskaan palata takaisin. Koin hirveitä tunnon tuskia siitä, että olen niin epäkypsä enkä kykene vilpittömästi rakastamaan vauvojani. Oli päiviä, jolloin tämä äiti itki vähintään yhtä paljon kuin vauvat.

Vauva/t on elämänmuutos, joka tulee yhdessä yössä. Mulle se oli sen mittaluokan juttu, että kasvu kahden pienen pojan äidiksi vei hyvinkin kolmisen kuukautta.
Nyt en voisi onnellisempi ja ylpeämpi lapsistani olla. Ja olen myös salaa mielessäni tosi ylpeä itsestäni, että olen selvinnyt ainakin melkein täysijärkisenä tähän saakka ja pojatkin vaikuttavat ihan tyytyväisiltä :) Ihaninta on sekä yksilölliset kontaktit poikien kanssa että poikien keskinäinen kikattelu, kujertelu ja kommunikointi.

Ja nyt kun miettii, niin kaikki tuntuu tosi luonnolliselta ja siltä, että meillä olisi aina ollut tällaista. Mitä ihmettä tein iltaisin ennen vauvojen syntymää..?

Alkuperäiselle paljon voimia. Ota rohkeasti ajatuksesi puheeksi neuvolassasi. Ehkäpä itsesi ikäiseltä terkalta löytyy hyvinkin sympatiaa tilanteeseesi?
Tulethan kertomaan, miten asiasi etenevät.

Hyvä kun kirjoitit tänne palstalle, niin tuli keskustelua tärkeästä aiheesta. Luulen, että nuo tunteet ovat tuttuja lähes kaikille. Itse en ole koskaan kuvitellut satuttavani vauvaa, mutta yhä vieläkin melkein joka päivä tulee mieleen, että millaistakohan lomaa elämä olisi, jos ei olisi lasta. Tyttö on nyt 10 kk...

Taisin saada synnytyksenjälkeisen masennuksen, mutta olen vastustanut diagnoosia ankarasti, sillä omasta mielestäni olen vain äärimmäisen väsynyt ja uupunut. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että voisin kokeilla lääkkeitä, voihan ne jättää sitten pois, jos eivät auta. Luulen myös, että lähes vuoden kestänyt vakava univaje voi ihan itsessään aikaansaada masennusta, vaikkei sellaista muista syistä ehkä tulisikaan.

Sulla voi olla vielä kyse ihan synnytyksenjälkeisistä hormoniheittelyistä, jotka asettuvat paikoilleen jonkin ajan kuluttua. Itse sain 2 viikon tienoilla ihmeellisen hormonipiikin, varsinaisen energiakohtauksen ja jumppasin sektiohaavan kanssa ja siivosin fanaattisesti.

Myös mulle tuli tarve vältellä vauvaa. Se oli usein päivisin hoidossa isovanhempien luona ja illan tullen he alkoivat soittelemaan, että olenko tulossa hakemaan sen joskus takaisinkin... Olisin varmaan jättänyt sen sinne muuten, niin ihanaa oli olla ilman...

Tsemppiä!!

Kyllä se helpottaa!!!!!!! Nyt on täälläkin alkanut tuntua jo ihan hyvälle, vauva 3,5kk. Alkuun se tunne oli kamala, juuri niinkuin kuvailit. Sitten iski mahdoton kuolemanpelko. Mitä jos en huomenna olekkaan olemassa ja vauva itkee perääni..Nyt tuntuu jokseenkin jo kaukaisilta nuo tuntemukset. Itse järjestin kokoajan itselleni menemistä.Kun mies lähti töihin, pistin vauvan vaunuihin ja kotiuduimme vasta miehen kanssa samaan aikaan. En kehdannut hakea apua.

en tiä kuuluukö tämä tänne mut itellä on ollu suht "helppo" alku vauvan kanssa. Mutta nyt kun reilu 6 kk ikäsenä tehdään hampaita ja kitistään ja itketään yhtmittaa öisin ja päivin, tuntuu ettei hermot kestä ollenkaan. Poika on maailman suloisin ja ihanin ja rakastan häntä mut välillä ei vaan kestä häntä kun mikään ei riitä ja aina vaan itketään. Omaa aikaa ei oikeestaan ole ollenkaan, mielestäni en vaadi paljoo mut ees vähän omaa aikaa ja vähän rauhaa ois ihan kiva. Muuten hajoo pää. Ymmärrän sua hyvin AP, mikään ei mene niinkuin toivoisi....

Olen juuri lähdössä neuvolaan ja koitan ottaa asian siellä tänään puheeksi.
Eilen itkin miehelleni juuri tätä asiaa, mutten oikein osannut hänellekään selittää.
Mutta hän kuunteli ja siitä on hyvä alkaa..

Minäkin haluan kertoa kokemuksistani!
Kun vauva syntyi ja mies lähti kuukauden kuluttua töihin minusta tuntui hetkittäin ihan samalta. Tunsin jotenkin itseni ihan avuttomaksi vauvan kanssa, en osannut tehdä mitään enkä saanut sitä rauhoitettua. Jossain vaiheessa pelkäsin ihan hirveästi että pystyisin vahingoittamaan vauvaa, luulin että sekoan niin että teen sille jotain pahaa. En kehdannut puhua aiheesta kellekään. Minua auttoi kun lähdin joka päivä tunniksi tai pariksi ulos vaunujen kanssa. Vauva nukkui ja minä lenkkeilin... Tuntui että kun on muita ihmisiä näkemässä niin en voi tehdä mitään pahaa. Kun olin kahdestaan vauvan kanssa tuntui usein siltä että teen jotain väärin, oli koko ajan semmoinen syyllinen olo. Kun mies oli paikalla oli toinenkin tekemässä niitä päätöksiä. Jälkeenpäin ajatellen ihan hassua, ihan niinkun siihen vaipan vaihtoon tarvittaisiin kahden ihmisen mielipide :)

Onneksi nuo ajatukset menivät nopeasti ohi. Muutamassa viikossa sitä tutustui vauvaan sen verran että oppi rauhoittamaan sitä ja oppi myös luottamaan itseensä. Jotenkin ihan hullua miten järkevä aikuinen ihminen voi tuntea noin. Koko tilanne tuntui ihan epätodelliselta hetkittäin.

Minua myös ärsytti aluksi suunnattomasti se että kaikki piti tehdä vauvan ehdoilla. Se heräsi juuri silloin kuin ei olisi pitänyt, alkoi huutaa kun olin soittamassa jonnekin, oksensi heti kun oli syönyt... Meni hetki ennenkuin "annoin periksi" tilanteelle ja tajusin että näin sen kuuluu mennä. Minun pitää olla se ihminen joka tulee apuun heti kun vauvalla on hätä ja ottaa tilanteen haltuun ja että koko ensimmäinen vuosi menee tuossa tutustuessa.

Jälkeenpäin ajatellen se suunnaton vastuu toisesta ihmisestä aiheutti nuo tunteet. Vaikka siihen on kuinka valmistautunut odotusaikana niin silti se vauva-arki konkretisoitui niin hetkessä... ei sitä oikein osaa selittää.

Toivottavasti saat apua neuvolasta ja jos et saa niin muista aina että kyllä jostain löydät ihmisiä jotka osaavat jotenkin lohduttaa jos ei muuta!! Nettikin on iso apu koska täällä voi kertoa aiheesta ihan nimettömänä.

Kun minä sain ensimmäiseni, katsoin miten äitini ja siskoni pitelivät vauvaa ja mietin, että eikö nuo voisi hoitaa kun osaavat käsitellä noin paljon paremmin!! Ekat viikot hoidin vauvaa muutenkin kuin kone.. juuri niin kuin sairaalassa oli opetettu. Pikku hiljaa vauvaan tutustui ja hetkessä se oli maailman ihanin suloisin ja rakkain ihminen maan päällä, jota kukaan muu ei osannut hoitaa niin hyvin kuin minä. :)

Vauvan tulo on todella iso muutos, onhan sinulla siinä ihan vieras ihmisenalku johon tutustua. Ei sinun niin kauheasti tarvitsekaan jaksaa mihinkään lähteä. Ajattele, ennen vanhaan lapsivuodeaika kesti 3kk. Nuku kun vauva nukkuu, syötät häntä kun nälkä ja näin tutustutte pikku hiljaa toisiinne. Ei kannata murehtia huomista vaan elää päivä kerrallaan ja sitten kun siltä tuntuu, alkaa hiljalleen tehdä itselleen jonkinlaista päivärytmiä. Esim. mihin mennessä itse viimeistään nouset sängystä, milloin syöt lämpimän ruoan, vauvan kanssa vaunulenkille jne. Näin ei päivät mene "valumiseksi" kun toistaa samat asiat suunnilleen samaan aikaan.

Toivottavasti sait neuvolassa juteltua asioista. Kyllä se siitä helpottaa ihan varmasti!! :)

ap: Tuntuu että paljon jää kokematta miehen kanssa tämän vauva takia...

Koin rankan synnytyksen, pari kuukautta meni sumussa, väsytti aina, ei huvittanut mikään, arki oli pelkän rutiinin pyörittämistä ym. mitä muutkin ovat kirjottaneet. Mutta tuon yhden lauseen osalta voin omalta osaltani kertoa, että kokea voi kaikkea mahdollista, vaikka oliskin kolme sitä arkea jakamassa. Matkustin aina pois kotoa, kun mies joutui olemaan työmatkalla, kävin mummulassa, sisaruksilla, anoppilassa. En halunnut edes yrittää jaksaa yksin pienen lapsen kanssa kotona montaa iltaa peräkkäin. Jokaisella matkalla opin jotain uutta itsestäni äitinä ja lapsestani. Tajusin, että olen juuri se oikea äiti lapselleni ja riittävä sellaisena kuin olen.
Ja perheenä olemme tehneet useita matkoja jopa kerran kauas Atlantin taaksekin. Nyt koemme asiat kolmen ihmisen voimin, eri tavalla.
Jaksamista! uskalla puhua! Ja eiku kutsumaan kahville toinen rattaita työntävä äiti kadulla, kyllä jollakin on samanlaisia aatoksia ja pääsee asiaa purkamaan kasvotusten!

Mulla oli synnytyksen jälkeinen masennus,jossa oireina juuri nuo kuvailemasi oireet.Tutun kuulosta.
Neuvolan terkkari onneksi huomasi masennukseni,olin jo niin lukossa ja osasi tarjota oikeaa apua.Sain myös lääkeapua.Niistä tai ajankulumisesta oli hyötyä ja tuo masennus kesti mulla vain 3kk.Eli luulen,et synnytyksen jälkeinen masennus voi hoitua ajan kanssa ilman lääkkeitäkin.Mut ei niistä lääkkeistä mitään haittaakaan mulle ollu.
Mä pystyin ne lopettamaan 3kk käytön jälkeen.Eikä sen jälkeen ole mitään masennusta tullu enää...Tsemppiä kauheesti.Muistan miten ikävältä tuntu se tila,ku siitä ei päässy pois nappia painamalla niinku ois ite halunnu.Kukaanhan ei haluais sairastua.