Osa-aikatyö,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva kotihoidossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauva kotihoidossa

Vieras
Onkohan kellään kokemusta sellasesta, että tekis töitä kotona osa-aikasesti (esim. neljä tuntia/pv) ja mies puolestaan tekis täyttä päivää (esim. menis jo kuuteen aamulla töihin, tulis aikasin iltapäivällä kotiin). Vauva tai lapsi olisi siis koko päivän kotona niin, että olisit hänen kanssaan vaikkapa tuohon iltapäivään asti, jonka jälkeen mies hoitaisi häntä sen muutaman tunnin ja tekisit oman työsi sillä aikaa. Kiinnostaisi, miten ootte jaksanu tällasta tai vastaavaa? Siis miten parisuhde + miten ootte jaksanu kun kuitenkin kotona kaikki päivät eli ei pääse ""töihin lepäämään"" ;-)? Kiitos!

Moi!

Mä oon miettinyt kans vähän samansuuntaista... Tällä hetkellä oon töissä projektissa, jossa kuukauden aikana ohjaustöitä ala-astelaisille n. 20 tuntia viikossa, ja mulla on ollut 10 kk tyttö mukana menossa. Tätä ennen myös suunnittelupalavereissa tyttö mukana ja sit kuukauden jälkeen kirjottelen raporttia kotosalla. On ollut aika raskaita päiviä välillä, mutta homma on luonnistunut yllättävän hyvin, asiaa on auttanut, että mulla on ollut työparina oma sisko, eli joustoa on tarvittaessa löytynyt. Tyttö on keikkunut rintarepussa ja katsellut koululaisten puuhia ihan tosi tyytyväisenä, ei itkeskelyjä kun vaan saa olla mamman lähellä ja mukana. Ennen ohjauksia ja ruokatauolla oon hoitanut syötöt ja vaipanvaihdot.

Pidemmän päälle en tuommoista jaksaisi, mutta kuukauden kestoisena tuntuu kivalta saada tehdä jotain muutakin kuin olla kotosalla (ja saada rahaa elämiseen). En kuitenkaan halunnut ton kuukauden takia viedä tyttöä hoitoon kun vielä imee tissiäkin tosi usein.

En ehkä oikein vastannut tohon teidän kysymykseen, mutta aattelin kertoa kokemuksestani työn ja lapsen kanssa olon yhteensovittamisesta kun sellaisia esimerkkejä ei ainakaan mun omassa lähipiirissäni ollenkaan ole.

kiitos vastauksista, kaikki vähänkin asiaan liittyvä kiinnostaa. ja tuo 15-20 tuntia ois ehkä just se määrä mitä aattelin. mut saas nähdä mitä pomo on mieltä! jos ei käy, niin sit kai palaan töihin vasta kun vauva on puoltoista vuotias, vaikka kituuttamiseks meniskin.

Meillä ei ole aivan vastaava tilanne, mutta kerronpa kuitenkin. Itselläni on kolme kuukautinen vauva ja töitä olen tehnyt kotona kuukauden verran. Meillä maatilayritys, johon kuuluu niin lypsykarja kuin hevosetkin ja muu maatilan toiminta. Vauva on suurilta osin mukana töissä, lähinnä yritän tehdä niin paljon kuin ehdin silloin kun vauva nukkuu... välillä sitten isä katsoo lastaan sen ajan kun on hereillä, jos ei työt muuten suju. Vauva viihtyy itseasiassa aika hyvin katsellessaan meidän töiden tekoa - ainakin toistaiseksi.

Täytyy sanoa, että parisuhteelle ei paljoa jää aikaa varsinkaan näin kiireiseen aikaan, mutta innolla odotan talvea, jolloin hieman helpottaa. Kyllä tämä vaatii enemmän työtä suhteen eteen, mutta toisaalta taas sitten ne yhteiset hetket on aikalailla kallisarvoisia.

Jaksamisesta en osaa vielä oikein mitään sanoa näin lyhyellä ""kokemuksella"", mutta kannattaa varmaan ainakin kokeilla. On minun mielestäni aikalailla etua siitäkin, että lapsi saa olla pienenä kotihoidossa.

Yhteistyössä