Olenko ainoa joka ei aio opettaa lapsiaan syömään sokeria, valkoisia vehnäjauhoja tms. ravintoköyhää ruokaa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Montakos sulla niitä lapsia jo on ? ;) =)
Pitääkö tämä nyt sitten ymmärtää niin, että jos on enemmän lapsia, niin ei ole mahdollista ruokkia niitä terveellisesti?
Ymmärrä miten haluat. Esikoisen odottajathan ne tuppaa oleen noin fanaattisia, mut kyllä se katsontakanta siitä sit laajenee ;)
Missä vaiheessa...? Entäs jos on ite tarkka siitä, mitä syö? Eikö sitä linjaa sitten voi ja jaksa lapsen tai lasten kanssa noudattaa?
Siinä vaiheessa ku ne lapset kiljuu nälkäänsä pitkän tarhapäivän jälkeen ja ruokaa on saatava nopeesti, vaikka :) Fanaattiset tyypit on hemmetin tiukkapiposia eikä iloksi kellekään, edes itselleen. Stressihormoonit ei oo hyväksi kelleen.
 
juups
Pitääkö se ap nyt tuon aloituksensa perusteella lynkata? :eek: Ihan asiaahan tuossa oli, tosin otsikosta ehkä saattoi saada jyrkemmän kuvan kuin mitä todellisuus oli. Meilläkin toimitaan aika lailla samoin kuin ap omien lastensa kanssa, paitsi että meillä kahdella vanhemmalla pojalla (5v ja 8v) on karkkipäivä kerran viikossa. Silloin saavat valita askin + suklaapatukan. Muutoin meilläkin herkut yms. kuuluvat erikoishetkiin.

Ja hei, mä olen vielä tällainen "paha" hyväkarppi! :D Eli itse välttelen perunaa, pastaa, sokeria, valkoisia jauhoja jne. Ise asiassa ap sun ruokavalio tuntuu olevan aika lähellä tuota hyväkarppausta. Eikä karppaus mitään hörhöilyä ole (muuta kuin niiden mielestä, jotka eivät oikeasti asiasta mitään tiedä ). Esimerkiksi Ruotsissa vhh-ruokavalio on ollut jo jonkin aikaa virallinen vaihtoehto diabetes-ruokavalioksi. Meillä muu perhe syö kyllä perunaakin, sekä tummaa riisiä ja tummaa pastaa. Enkä mä lasten kouluruokailuun tule koskaan puuttumaan, siellä syövät sitä, mitä tarjolla on. Sama koskee niitä kyläreissuja. Tänään pojat söivät kotona ruuaksi jauheliha-kukkakaalisoselaatikkoa ja kehuivat, että on parempaa kuin perunasta tehty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juups:
Pitääkö se ap nyt tuon aloituksensa perusteella lynkata? :eek: Ihan asiaahan tuossa oli, tosin otsikosta ehkä saattoi saada jyrkemmän kuvan kuin mitä todellisuus oli. Meilläkin toimitaan aika lailla samoin kuin ap omien lastensa kanssa, paitsi että meillä kahdella vanhemmalla pojalla (5v ja 8v) on karkkipäivä kerran viikossa. Silloin saavat valita askin + suklaapatukan. Muutoin meilläkin herkut yms. kuuluvat erikoishetkiin.

Ja hei, mä olen vielä tällainen "paha" hyväkarppi! :D Eli itse välttelen perunaa, pastaa, sokeria, valkoisia jauhoja jne. Ise asiassa ap sun ruokavalio tuntuu olevan aika lähellä tuota hyväkarppausta. Eikä karppaus mitään hörhöilyä ole (muuta kuin niiden mielestä, jotka eivät oikeasti asiasta mitään tiedä ). Esimerkiksi Ruotsissa vhh-ruokavalio on ollut jo jonkin aikaa virallinen vaihtoehto diabetes-ruokavalioksi. Meillä muu perhe syö kyllä perunaakin, sekä tummaa riisiä ja tummaa pastaa. Enkä mä lasten kouluruokailuun tule koskaan puuttumaan, siellä syövät sitä, mitä tarjolla on. Sama koskee niitä kyläreissuja. Tänään pojat söivät kotona ruuaksi jauheliha-kukkakaalisoselaatikkoa ja kehuivat, että on parempaa kuin perunasta tehty.
Vähähiilarista kasvavalle DM lapselle?

Mitäs tolle saa antaa, jos verensokerit on alle 3?

Porkkanaa? Kurkkua?
 
vieras
minä luulin että lapset tarvitsevat hiilareita...
Meidän päikkärissä nämä terveysintoilijoiden lapset on ne jotka makaroniruokapäivänä mässää ja syö itsensä ylitäyteen, ne joilla ei niin tehdä numeroa ruuan kans, syövät ruoka kuin ruokaa, yleistää ei tietenkään voi. Kohtuus kaikessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
että jos sie pystyt kieltämään lapseltas ruuan ja pitämään sitä nälissään niin good for you. mutta me muut ei siihen pystytä.
Ei pidä yleistää. Vaikka munkin lapseni ovat saaneet kesäisin grillimakkaraa, välillä karkkia ja pullaakin, ei ne koskaan ole olleet viikkoa syömättä.
no ei piä yleistää ei. mutta niinhän ap:kin teki... yleistäessään että me muut opetamme lapsemme paskaruualle...

ja kyllä, neiti oli viikon niin vähällä ruualla ku olla ja vaan voi. ja mie tarjosin sille kaikkea, aivan kaikkea mitä oli aiemminki syöny. mutta se vaan huus: makkaraa, makkaraa. ja ku en sitä makkaraa antanu niin eipä se muutakaan suostunu syömään. ruisleipää mutusti mutta siinäpä se oli. jotenka annoin sitte sitä makkaraa että sai syyäkseen ees jotain...

joillain lapsilla se oma tahto on niin luja että sitä on vaikia aikuisenki murtaa muuten ku nöyrtymällä ja antamalla lapselle sitä mitä se haluaa. eli jos ap pystyy kieltämään lapseltaan kaiken paskaruuan niin good for her, mutta me muut ei siihen pystytä. ainakaan jos se merkittee sitä että lapsi on nälässä.

se oli pointtini.

 
juups
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Alkuperäinen kirjoittaja juups:
Pitääkö se ap nyt tuon aloituksensa perusteella lynkata? :eek: Ihan asiaahan tuossa oli, tosin otsikosta ehkä saattoi saada jyrkemmän kuvan kuin mitä todellisuus oli. Meilläkin toimitaan aika lailla samoin kuin ap omien lastensa kanssa, paitsi että meillä kahdella vanhemmalla pojalla (5v ja 8v) on karkkipäivä kerran viikossa. Silloin saavat valita askin + suklaapatukan. Muutoin meilläkin herkut yms. kuuluvat erikoishetkiin.

Ja hei, mä olen vielä tällainen "paha" hyväkarppi! :D Eli itse välttelen perunaa, pastaa, sokeria, valkoisia jauhoja jne. Ise asiassa ap sun ruokavalio tuntuu olevan aika lähellä tuota hyväkarppausta. Eikä karppaus mitään hörhöilyä ole (muuta kuin niiden mielestä, jotka eivät oikeasti asiasta mitään tiedä ). Esimerkiksi Ruotsissa vhh-ruokavalio on ollut jo jonkin aikaa virallinen vaihtoehto diabetes-ruokavalioksi. Meillä muu perhe syö kyllä perunaakin, sekä tummaa riisiä ja tummaa pastaa. Enkä mä lasten kouluruokailuun tule koskaan puuttumaan, siellä syövät sitä, mitä tarjolla on. Sama koskee niitä kyläreissuja. Tänään pojat söivät kotona ruuaksi jauheliha-kukkakaalisoselaatikkoa ja kehuivat, että on parempaa kuin perunasta tehty.
Vähähiilarista kasvavalle DM lapselle?

Mitäs tolle saa antaa, jos verensokerit on alle 3?

Porkkanaa? Kurkkua?
Mä en nyt rupea jankkaamaan tästä asiasta millään tavoin, enkä muita neuvomaan. Tämä ketju kun ei edes koske tätä aihetta. Googlaamalla kyllä löytyy tietoa, jos sitä haluaa (ja jos löytyy ruotsinkielen taitoa). Kukin tekee, kuten parhaaksi näkee.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
no ei piä yleistää ei. mutta niinhän ap:kin teki... yleistäessään että me muut opetamme lapsemme paskaruualle...

ja kyllä, neiti oli viikon niin vähällä ruualla ku olla ja vaan voi. ja mie tarjosin sille kaikkea, aivan kaikkea mitä oli aiemminki syöny. mutta se vaan huus: makkaraa, makkaraa. ja ku en sitä makkaraa antanu niin eipä se muutakaan suostunu syömään. ruisleipää mutusti mutta siinäpä se oli. jotenka annoin sitte sitä makkaraa että sai syyäkseen ees jotain...

joillain lapsilla se oma tahto on niin luja että sitä on vaikia aikuisenki murtaa muuten ku nöyrtymällä ja antamalla lapselle sitä mitä se haluaa. eli jos ap pystyy kieltämään lapseltaan kaiken paskaruuan niin good for her, mutta me muut ei siihen pystytä. ainakaan jos se merkittee sitä että lapsi on nälässä.

se oli pointtini.
Okke. Meillä on aina ollut niin, että jos ruoka ei kelpaa, ei ole pakko syödä. Pöydästä saa poistua, jos ruoka ei maistu. Yleensä ovat syöneet jo seuraavalla aterialla, viimeistään seuraavana päivänä. Mutta mä en olekaan tarjonnut mitään vaihtoehtoja tilalle. Olkoon syömättä, jos ruoka ei kelpaa.

 
JONSERED Karhunkantaja
Ei tarvitse opettaa, oppivat kyllä ihan itsekin. :whistle:

Mutta jos kotona tottuu tiettyihin makuihin, niin ne ovat koko elämän mukana. Niin kokojyvävilja kuin muukin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Minusta karppaus ym. on ihan hörhöilyä, joten älkää sekoittako tätä näkemystäni siihen... Kiva että jotkut sentään on tajunneet mitä tarkoitan!

Sori vaan mammat (te päänaukojat), mutta olen nähnyt teidän kuvianne facebookissa plussalaisten ryhmässä ja moni teistä näytti ikävä kyllä siltä, että sallitte ainakin itsellenne aika usein sen pullamössöleivän, kananugetit ym. ravintoköyhän paskaruuan... ikävää lapsillenne jos siirrätte heille tapanne.
Vähän vitun asiaton kommentti :eek:
 
hoya bella
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai tarvitseeko niitä opettakin? Olen kuvitellut, että oppivat syömään noita ihan opettamatta, riittää kun jostain saavat niitä maistaa.
No ei tuo päde kaikkiin. Kyllä mä tiedän ihmisiä jotka eivät ole lapsuudessa syöneet esim karkkeja yms ja eivätkä aikuisenakaan niitä syö, saavat suuremmat kiksit esim marjoista.

Eikä kaikki nykypäivän lapsetkaan pidä ns "epäterveellisestä". Varsinkin jos alusta asti opettaa ja näyttää itse hyvää esimerkkiä terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. Esim herkutella voi kasvispaloilla jne.

 
no
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Vai olenko ihan outo tapaus? Joskus tuntuu että olen...
Et ole varmasti ainoa. Minäpä syötän lapsille kaikkea kohtuudella. En halua lapsille samanlaista ajatusmaailmaa, kuin itselläni oli kun sairastaessani Ortoreksiaa ja Anoreksiaa. Jolloin ei voinut syödä muuta kuin terveellistä ja lopulta listalla oli enää kurkut ja tomaatti. Lapset on lapsia, pidän heidät ulkopuolella näistä asioista. Huolehdin kyllä että lapseni ruokavalio on terveellisellä pohjalla, mutta tuohon en tule ikinä menemään että mitään tiettyjä ei voi ikinä syädä , en halua että vahingossakaan ajan lapseni syömishäiriöiseksi.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Minusta karppaus ym. on ihan hörhöilyä, joten älkää sekoittako tätä näkemystäni siihen... Kiva että jotkut sentään on tajunneet mitä tarkoitan!

Sori vaan mammat (te päänaukojat), mutta olen nähnyt teidän kuvianne facebookissa plussalaisten ryhmässä ja moni teistä näytti ikävä kyllä siltä, että sallitte ainakin itsellenne aika usein sen pullamössöleivän, kananugetit ym. ravintoköyhän paskaruuan... ikävää lapsillenne jos siirrätte heille tapanne.
Vähän vitun asiaton kommentti :eek:
No eipä ole edes sieltä pahimmasta päästä tällä palstalla. Sen verran paljon sai pipari aloituksestaan pään aukomista että tavallaan tajuan tuon kommentin häneltä.
 
eemeli
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Vai olenko ihan outo tapaus? Joskus tuntuu että olen...
Et ole varmasti ainoa. Minäpä syötän lapsille kaikkea kohtuudella. En halua lapsille samanlaista ajatusmaailmaa, kuin itselläni oli kun sairastaessani Ortoreksiaa ja Anoreksiaa. Jolloin ei voinut syödä muuta kuin terveellistä ja lopulta listalla oli enää kurkut ja tomaatti. Lapset on lapsia, pidän heidät ulkopuolella näistä asioista. Huolehdin kyllä että lapseni ruokavalio on terveellisellä pohjalla, mutta tuohon en tule ikinä menemään että mitään tiettyjä ei voi ikinä syädä , en halua että vahingossakaan ajan lapseni syömishäiriöiseksi.
Siinä syömishäiriöiden ja holtittoman syömisen välillä on kuule aika laaja harmaa alue...
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Vai olenko ihan outo tapaus? Joskus tuntuu että olen...
Et ole varmasti ainoa. Minäpä syötän lapsille kaikkea kohtuudella. En halua lapsille samanlaista ajatusmaailmaa, kuin itselläni oli kun sairastaessani Ortoreksiaa ja Anoreksiaa. Jolloin ei voinut syödä muuta kuin terveellistä ja lopulta listalla oli enää kurkut ja tomaatti. Lapset on lapsia, pidän heidät ulkopuolella näistä asioista. Huolehdin kyllä että lapseni ruokavalio on terveellisellä pohjalla, mutta tuohon en tule ikinä menemään että mitään tiettyjä ei voi ikinä syädä , en halua että vahingossakaan ajan lapseni syömishäiriöiseksi.
Lisättäköön vielä, että meilläkin suositaan ruisleipää vaalean sijasta ja sokeria käytetään vähin. Mutta enpä apsille ala tuputtamaan sitä ajatusmaailmaa,että vehnäjauhotuotteita ei saa missään nimessä syödä yhtään eikä sokeria. Kunhan syövät monipuolisesti se riittää meillä ja hoikkia kun tässä ollaan kaikki siltikin luontaisesti :)
 

Yhteistyössä