Olenko aiheuttanut vakavia haittoja sikiölle kahvinjuonnillani????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
Tässä muutamia linkkejä aiheesta:

http://www.hedelmallisyys.fi/pregnancy/Maintaining_Your_Pregnancy/Caffeine.jsp

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/raskauden-aikainen-kofeiinin-nauttiminen-pienentaa-sikion-kokoa

Kiitos.

Kun luin nuo linkit, olen entistä varmempi, että saatan juoda jopa sen neljännen kupillisen jos mieli tekee.

Ja lisää..

http://qmies.blogit.fi/kofeiini-ja-katkytkuolema/

http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=42&t=21537&sid=a6687daf983e437e5e18e25b65275bdc

Googlettamalla löydätte lisää. Yhtäkään linkkiä en löytänyt, jossa kahvinjuontia raskauden aikana olisi SUOSITELTU! Ja kuten jo sanoin: riippuvuutta aiheuttava nautintoaine ei voi olla hyväksi käytettynä raskauden aikana. Itse näen asian niin,että on sama mitä omalle keholleni teen, mutta syntymätön lapseni ansaitsee parhaan mahdollisen kasvualustan. Tehköön sitten aikanaan omat päätöksenä nautintoaineiden käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:
Ohoh! Viitsisitkö vilkaista paketeista ja kertoa mulle mitä niissä on? En pikaisella kuukletuksella löytänyt.

Nämä ovat matkalta tuotuja Liptonin paketteja, joten en tiedä suomenkielistä nimeä, mutta tässä on lista:
Hibiscus, chicory root, rosehip, mint, lemon grass, lemon verbena.

Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
Ja kuten jo sanoin: riippuvuutta aiheuttava nautintoaine ei voi olla hyväksi käytettynä raskauden aikana. Itse näen asian niin,että on sama mitä omalle keholleni teen, mutta syntymätön lapseni ansaitsee parhaan mahdollisen kasvualustan. Tehköön sitten aikanaan omat päätöksenä nautintoaineiden käytöstä.

Kuinkahan moni raskaana oleva nainen on luopunut suklaasta? Nautintoaine sekin, ja myös lievää riippuvuutta aiheuttava.
Kotiinkin voi muuten kuolla ;).

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:
Ohoh! Viitsisitkö vilkaista paketeista ja kertoa mulle mitä niissä on? En pikaisella kuukletuksella löytänyt.

Nämä ovat matkalta tuotuja Liptonin paketteja, joten en tiedä suomenkielistä nimeä, mutta tässä on lista:
Hibiscus, chicory root, rosehip, mint, lemon grass, lemon verbena.

Hmm, minttua käytetään ainakin erilaisissa öljyissä -> karkit, sitruunaruoho (lemon grass? ) on käytössä monesti mausteena ja tuo lemon verbena on joku sitruunan sukulainen kanssa.. Mut noista muistapa en oikein tiedäkään sit.. Kiitos kun laitoit :)

Noissa mun Liptonin teejutuissa (metsämarja, mustaherukka, sitruuna ja vielä joku muu) ja Nordkvistin teesekoituksissa luki vaan että musta tee, aromit (mitä se sitten pitääkään sisällään) ja hedelmät tai marjat, jotka lueteltiin.

No voi helvetti...eli tuon yhden tyypin mukaan mun vauvani kuolee kätkytkuoleman tän kahvinjuonnin takia. Laskin että kofeiininsaantini useimpina päivinä on ollut reilusti 600 - 1000 kun se suositus on 300 milligrammaa.
Nyt sitten vaan pelkäämäään lapsen kuolemaan tän kahvin kittaamisen takia...tupakka olisi kai sittenkin ollut parempi!

mitä sä nyt vauhkoot? anna asian olla. olet jo noin pitkällä niin nauti loppuraskaudestasi ja vauvasi voi varmasti ihan hyvin synnyttyään. ei kannata ottaa kaikkea niin tosissaa. turhaan vaan haet täältä pahaa mieltä itsellesi. onnea synntykseen

Toivottavasti ap vitsailee!
Jospa et nyt kuitenkaan alkaisi stressaamaan. Ajattele, jonkun tutkimuksen mukaan stressi raskauden aikana aiheuttaa lapselle skitsofreniaa .
Käyttäkääs nyt hiukan sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.

5 tervettä lasta. aina olen kahvia juonut enemmän tai vähemmän. mitään haittoja ei kahvista lapsille ole tullut eikä ne ainakaan pieniä ole olleet, ihan normaali kokoisia syntyessään.. nyt vasta luin kaikkia suosituksia kun kuudetta odotan.. ja siinä oli että pienentää sikiön kasvua.. no olkoon jos niin on .. en mie vaan sitten usko siihen.. ainoa paha on se että kahvin juonnista tulee aika usein, ainakin miulle kauhee olo.. joten on pakko ollut alkaa rajoittamaan.. kun öklöttää muutenkin ihan kiitettävästi..

no puoliksi vitsailen, puoliksi en. Vituttaa kun kaikki on kiellettyä! Miten ihmeessä lapset pysyi hengissä ennenvanhaan, tai ylipäätään yhtään syntyi elävänä???

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja edellisen lausenei perustan siihen, ettei sikiöt sentään tupakoinnin takia kuole. Kahvinjuonnin takia näköjään niin voi käydä.

Tupakkahan nimenomaan lisää sitä kätkytkuolemariskiä, varmasti enemmän kuin kahvi. Tai ainakin siitä tupakasta kätkytkuolemasta puhuttaessa aina muistetaan mainita.

no puoliksi vitsailen, puoliksi en. Vituttaa kun kaikki on kiellettyä! Miten ihmeessä lapset pysyi hengissä ennenvanhaan, tai ylipäätään yhtään syntyi elävänä???

Ei ne pysyneetkään. Lapsikuolleisuus/sikiökuolleisuus oli huimaa verrattuna nykypäivään. Lääketiede ja tieto kehittyy.

Nykyään on asioita tutkittu enemmän, ja kyllä ennen vanhaan lapsikuolleisuus oli paljon yleisempää, kuten on edelleen esim. kehitysmaissa.
Mutta ei sen takia silti ihan vauhkoksi kannata ruveta! Maalaisjärki kunniaan. Juo kahvisi ihan rauhassa, mutta älä ala tupakoimaan.

No voi helvetti...eli tuon yhden tyypin mukaan mun vauvani kuolee kätkytkuoleman tän kahvinjuonnin takia. Laskin että kofeiininsaantini useimpina päivinä on ollut reilusti 600 - 1000 kun se suositus on 300 milligrammaa.
Nyt sitten vaan pelkäämäään lapsen kuolemaan tän kahvin kittaamisen takia...tupakka olisi kai sittenkin ollut parempi!

Nyt et ala tässä vaiheessa pelkäämään yhtään mitään, koska ainakin noi Carmenin linkit oli jotain ihan huuhaata, ei mitään tieteellistä arvoa vaan joku pässi lukenut tieteellisiä tutkimuksia kuin piru raamattua ja tehnyt vähän blogia. Näitä ihme terveysfasistejahan riittää jotka kiusaavat raskaana olevia naisia näillä "tiedoillaan". Hienoa että sait sen tupakoinnin lopetettua, siitä 10+ :)

Musta on kiinnostavaa kun googlettaa aihetta niin englannin kielellä löytyy huomattavasti kriittisempiä tekstejä juuri kofeiinia ja kahvia kohtaan ja paljon maalaisjärkisempiä tekstejä niitä yrttejä kohtaan. Joskus mietin, minkähän perusteella neuvolan propagandaa meille jaetaan? Kuka sen on päättänyt, että kaikki yrtit on hirmuhirmu vaarallisia? Ja että kahvi ja light limut lisäaineineen kelpaa?

Musta on kiinnostavaa kun googlettaa aihetta niin englannin kielellä löytyy huomattavasti kriittisempiä tekstejä juuri kofeiinia ja kahvia kohtaan ja paljon maalaisjärkisempiä tekstejä niitä yrttejä kohtaan. Joskus mietin, minkähän perusteella neuvolan propagandaa meille jaetaan? Kuka sen on päättänyt, että kaikki yrtit on hirmuhirmu vaarallisia? Ja että kahvi ja light limut lisäaineineen kelpaa?

Yhteistyössä