Olenko aiheuttanut vakavia haittoja sikiölle kahvinjuonnillani????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa

Vieras
Viikkoja jo 36 ja nyt vasta heräsin tajuamaan, että olen juonut koko raskauden ajan ihan liikaa kahvia. Siis tiesin kyllä suosituksista, mutta kun joissain sanotaan että viisi kuppia ja joissain kolme, eikä sitten tiedä minkä kokoisia ne kupit saa olla.

Joinain päivinä on mennyt neljä tai viisi 2 dl:n mukia kahvia, ja sehän tekee 8 - 10 dl kahvia. Ja siis koko raskauden olen juonut, eilen aamullakin meni kolme 2 dl:n kuppia kahvia aamulla ja yksi pienempi vielä illalla.

Mä en voi sille mitään, että kahvia vaan tekee mieli. Olin tupakoitsija ennen raskautta ja lopetin sen plussatestiin, mutta kompensoin tupakinhimoa (jota on edelleen päivittäin!!) tuolla kahvilla. Eli olen kai kehittänyt riippuvuuden kahviin.

Mitä vahinkoa nyt olen vauvalle aiheuttanut? Oma neuvolantäti on täysi hysteerikko ja soittaa varmaan sossuun, jos mainitsen sille tästä asiasta. :(

Nyt on paha mieli, en mä tajunnut että kahvinjuonnillakin voi satuttaa vauvaansa. :(

No et varmasti yhtään mitään. Itsekin killitin kahvia koko raskauden ajan, eikä mitään haittaa vauvalle ollut. Joku 5-6 kuppia ei varmasti saa aikaan mitään lapselle. Mulla ainakin oma keho ilmoitti, ettei kahvia tehnyt liikaa mieli.

vauvasta voi tulla yliaktiivinen.

minun vauvastani tuli,kitisi ja ei nukkunut yöllä kunnolla.

Ja johtui kahvin juonnnista varmaankin,ainakin neuvolassa niin epäilivät kun kyselin sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkäpä:
vauvasta voi tulla yliaktiivinen.

minun vauvastani tuli,kitisi ja ei nukkunut yöllä kunnolla.

Ja johtui kahvin juonnnista varmaankin,ainakin neuvolassa niin epäilivät kun kyselin sieltä.

Onhan sulla ollut neuvolantäti :o Ei ne voi syyllistää äitiä, ei missään tapauksessa kahvin takia !!

Löytyy paljonkin tutkimuksia, joiden mukaan äidin runsas kofeiinin saanti (enemmän kuin 2 annosta vrk:ssa) aiheuttaa vauvan alhaista syntymäpainoa, sikiön kohonnutta pulssia ts."elimistön stressitilaa" sekä tietenkin syntymän jälkeen vieroitusoireita (samankaltaisia kuin aikuiselle, joka koittaa kahvinjuontia tms.lopettaa eli päänsärkyä, huonovointisuutta yms.). Itse en ole kummassakaan raskaudessa juonut satunnaisia teekupposia lukuunottamatta lainkaan kofeiinia, koska olen halunnut lopettaa kaikki riippuvuutta aiheuttavat nautintoaineet.

Minä juon joka päivä 2-3 3 dl mukillista kahvia. Join edellisessäkin raskaudessa, ja ihan terve mukelo tuli!
Teetä en voi juoda, kun musta tee pahentaa vaan ummetusta, ja maustetuissa teemauissa on aina jotain yrttejä seassa. Yrttejähän ei saisi raskausaikana nauttia.
Limppareita en voi juoda, koska oli edellisenkin kerran sokereiden kanssa ongelmaa, joten eipä tässä juuri vaihtoehtoja ole. Ihan hyvällä omallatunnolla kahvini juon!

Muokkaus: Mistähän niitä tutkimuksia sitten löytyy, Carmen?

en usko että oot vahinkoa saanut aikaan. mulla takana kaksi erilaista raskautta, ensimmäisessä join kahvia hyvin vähän ja toisessa varmaan yhtä paljon kuin sinäkin. en huomaa että siitä jotain haittaa olisi ollut, kehityksessä tuo kakkonen on mennyt esikoista aina pari kuukautta edellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Minä juon joka päivä 2-3 3 dl mukillista kahvia. Join edellisessäkin raskaudessa, ja ihan terve mukelo tuli!
Teetä en voi juoda, kun musta tee pahentaa vaan ummetusta, ja maustetuissa teemauissa on aina jotain yrttejä seassa. Yrttejähän ei saisi raskausaikana nauttia.
Limppareita en voi juoda, koska oli edellisenkin kerran sokereiden kanssa ongelmaa, joten eipä tässä juuri vaihtoehtoja ole. Ihan hyvällä omallatunnolla kahvini juon!

Häh, eikös suurin osa niistä maustetuista teelajikkeista sisällä ihan jotain aromeja ja ns. turvallisia juttuja kuten kuivattuja hedelmänpaloja. Mun mielestä yrttiteet on ihan asia eriksensä.

Eihän se kofeiini varmasti terveellistä pienelle ole, MUTTA ehdottomasti parempi juttu kuin tupakka. Ja tosiaan vaarat liittyy minunkin käsitykseni mukaan tuohon keskenmenoriskiin. Itse useita keskenmenoja kokeneena en uskaltanut juoda kahvia lainkaan odotuksen alussa, mutta loppupuolella tuli pari mukillista päivässä juotua. Välillä mietin näin imettäessäkin, että onkohan tämä kahvin lipitys terveellistä vauvalle (äidin maidon mukana menevä kofeiini), mutta ei vauva ainakaan vaikuta "häiriintyneeltä". Vauvan ekat kuukaudet jouduin olemaan ilman kahvia, koska selvästi kahvi teki hänelle vatsavaivoja, mutta n. viiden kk ikäisestä asti on hän kestänyt äidin herkuttelun.

Tässä muutamia linkkejä aiheesta:

http://www.hedelmallisyys.fi/pregnancy/Maintaining_Your_Pregnancy/Caffeine.jsp

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/raskauden-aikainen-kofeiinin-nauttiminen-pienentaa-sikion-kokoa

Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:

Häh, eikös suurin osa niistä maustetuista teelajikkeista sisällä ihan jotain aromeja ja ns. turvallisia juttuja kuten kuivattuja hedelmänpaloja. Mun mielestä yrttiteet on ihan asia eriksensä.

Ainakin omenatee, appelsiinitee, mansikkatee ja granaattiomenatee sisältävät vaikka mitä yrttejä. Harmittaa kun ostin monta pakettia, ja kotona vasta tuli luettua sisällysluettelot.

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
ei oo kaikissa light limuissa

No sukraloosia ei ole kaikissa lightjuomissa, mut muita makeutusaineita on pakostakin. Ne on kuitenkin aina ns ylimääräistä ravinnossa, aivan kuin muutkin lisäaineet. Meillä vältetään myös värikkäitä karkkeja ja muita lisäainepommeja, vaikkei mitään luomuihmisiä varsinaisesti ollakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
Löytyy paljonkin tutkimuksia, joiden mukaan äidin runsas kofeiinin saanti (enemmän kuin 2 annosta vrk:ssa) aiheuttaa vauvan alhaista syntymäpainoa, sikiön kohonnutta pulssia ts."elimistön stressitilaa" sekä tietenkin syntymän jälkeen vieroitusoireita (samankaltaisia kuin aikuiselle, joka koittaa kahvinjuontia tms.lopettaa eli päänsärkyä, huonovointisuutta yms.). Itse en ole kummassakaan raskaudessa juonut satunnaisia teekupposia lukuunottamatta lainkaan kofeiinia, koska olen halunnut lopettaa kaikki riippuvuutta aiheuttavat nautintoaineet.

Mistä?

Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:

Ainakin omenatee, appelsiinitee, mansikkatee ja granaattiomenatee sisältävät vaikka mitä yrttejä. Harmittaa kun ostin monta pakettia, ja kotona vasta tuli luettua sisällysluettelot.

Ohoh! Viitsisitkö vilkaista paketeista ja kertoa mulle mitä niissä on? En pikaisella kuukletuksella löytänyt.

Käsittääkseni kahvinjuonnin suositukset liittyy nimenomaan siihen keskenmenoriskiin, ei muuta. Itse olen kaikissa kolmessa raskaudessa juonut kahvia ihan normaalisti... tai no vähän hilliten. Kahta jälkimmäistä odottaessa on ihan alussa tökkinyt eikä kahvi maistunut, mutta sitten kun se meni ohi niin ihan normaalisti. Esikoista odottaessa ei edes tökkinyt.

Yhteistyössä