Olen vela, miehellä lapsia edellisestä liitosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaarnalaiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaarnalaiva

Vieras
....ja haluan äiti-ihmisten näkemystä siihen että miksi ihmeessä likimain koko maailma tuntuu olevan sitä mieltä että tämä on täysin tuhoontuomittu suhde, uusperhehelvetti tulossa ja ylipäätänsä suhtautuminen on negatiivinen.

Olemme yli kolmikymppisiä, miehellä on 10 ja 7 vuotiaat tytöt. Ei halua enempää lapsia, mutta rakastaa noita tytteleitä yli kaiken. Itse en ole koskaan halunnut lapsia, sterilisaationkin olen aikonut hankkia siitä asti kun tuo kolmenkympin raja meni rikki, en vain ole vielä saanut aikaiseksi.

Minusta saan ikäänkuin noukittua rusinat pullasta. En ole koskaan halunnut synnyttää, hoitaa vauvaa, käydä läpi uhmaikiä tai mitään. Lapsia vastaan minulla ei ole mitään, mutta en ole koskaan halunnut niitä itselleni. Nyt saan mieheni kautta "leikkiä" perhe-elämää jo pahimmasta vaiheesta ohimenneiden tyttöjen kanssa. Saan kokea vähän sitäkin mitä elämä voisi olla lapsiperheessä, mutta minulla ei ole mitään juridista vastuuta lapsista. Minun ei ole tarvinnut synnyttää heitä, ei pyyhkiä heidän pyllyjään eikä minun tarvitse olla äitihahmo heille. Tulen tyttöjen kanssa juttuun loistavasti. On ihanaa olla heille yhdenlainen aikuinen ystävä, pitää disneyn leffailtaa heidän kanssaan silloin kun ovat täällä ja isänsä on töissä. Leipoa ja touhuta. He ovat hyväksyneet minut auktoriteetiksi tässä taloudessa, mutta ei kuitenkaan ihan samallalailla kun isänsä. Tykkään tästä asemasta. Minusta on ihana nähdä miten mieheni huolehtii tytöistään niin antaumuksella ja viikonloput jolloin he ovat täällä on olleet todella hauskoja.

Ja silti... Miehen exä ei siedä tätä tilannetta yhtään. Hän on ilmeisesti sitten päättänyt että minun on vain vihattava mieheni lapsia, koska en omia halua. Olen täysin kykenemätön kuulema hengailemaan kolmistaan tyttöjen kanssa jos mies sattuu olemaan töissä vähän pidempään isä-viikonloppuina. Hän sai hirveät raivarit kun vanhempi tytöistä kävi täällä syömässä koulun jälkeen keskellä viikkoa (tuntuu muutenkin ajattelevan että tytöt eivät saisi tulla tänne _toiseen kotiinsa!_ muulloin kuin niinä viikonloppuina jotka on sovittu)

MIKSI?

Ja miksi koko lähipiirini hokee kokoajan että hirveään soppaan olen itseni laittanut, ei tästä voi tulla mitään hyvää. Uusperhekuviot aina kusee, ja suhde ei koskaan voi toimia jos toinen ei halua lapsia ja toisella niitä jo on.

Varsinkin haluaisin jotain analyysiä siitä että mitä tuon miehen exän päässä liikkuu? Onko hän mustasukkainen lapsistaan? Luuleeko hän että olen täysin kykenemätön toimimaan lasten kanssa koska omia ei ole eikä tule?

Mä luulen, että tuo toimii oikein hyvin.

Ei tule ainakaan sitä tilannetta, missä omat lapset (siis sun ja miehen yhteiset) on kaikki kaikessa, ja miehen "entiset lapset" on vaan tiellä. Sellaista kuulee ikävän usein.

Miehesi ex on varmaan mustasukkainen joko lapsistaan tai miehestä. Kokee sinut uhkana äitiydelleen tai jotain vastaavaa - vaikka se, että sinä pidät hänen lapsistaan, ja lapset sinusta, on vain ja ainoastaan rikkaus mun mielestä :). Lapsella ei koskaan voi olla liikaa välittäviä aikuisia elämässään, ja sekin on upeaa että isällä & lapsilla on vanhempien erosta huolimatta hyvät välit.

Miehesi ex on varmaan mustasukkainen joko lapsistaan tai miehestä. Kokee sinut uhkana äitiydelleen tai jotain vastaavaa - vaikka se, että sinä pidät hänen lapsistaan, ja lapset sinusta, on vain ja ainoastaan rikkaus mun mielestä :). Lapsella ei koskaan voi olla liikaa välittäviä aikuisia elämässään, ja sekin on upeaa että isällä & lapsilla on vanhempien erosta huolimatta hyvät välit.

Samaa mietin.

Mun mielestä toi on jopa aika ihanteellinen tilanne uusperheeksi, henk.koht pidän jopa parempana ettei hankita sitten enää yhteisiä lapsia.
Hyvältä toi mun mielestä kuulostaa, ts sinä kuulostat sopivalta tuohon "tehtävään". :)

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Ne, jotka sanovat, että suhde on tuhoon tuomittu, ovat varmaan kuunnelleet kertomuksia samanlaisesta suhdehelvetistä, jonka itse olen käynyt läpi. Suurimpana vaikeuksien aiheuttajana juurikin miehen ex, joka ei hyväksynyt tilannetta ollenkaan, kiristi lapsilla, valehteli ja häiriköi puhelimella. Kaikenlaista sai aikaan mieheni ja minun välille, koska mies tietenkin rakastaa lapsiaan, ja toimi sitten usein tosi ajattelemattomasti minua kohtaan. Välillä jouduin olemaan myös se paska-astia, johon kaatoi oman pahan olonsa.

Uskon silti, että teidän tapauksessanne kaikki toimii ja tulee jatkossakin toimimaan ihan ok. Kyllä se exkin varmaan ajan myötä tottuu ja rauhoittuu. Mekin olemme - kaikesta huolimatta - edelleen yhdessä, takana jo useampia vuosia, ja mieheni lapset ovat teini-ikäisiä.

Mä luulen, että tuo toimii oikein hyvin.

Ei tule ainakaan sitä tilannetta, missä omat lapset (siis sun ja miehen yhteiset) on kaikki kaikessa, ja miehen "entiset lapset" on vaan tiellä. Sellaista kuulee ikävän usein.

Niin minäkin luulen :/

Luulisi että on vain hyvä asia että tulen toimeen tyttöjen kanssa. Mutta ex ei ilmeisesti ole samaa mieltä. Hän on ihan suoraan sanonut että isäviikonloppuina minä en saa viettää aikaa tyttöjen kanssa ilman että mieheni on paikalla. Ja tytöt ei myöskään saa viettää aikaa täällä tapaamisviikonloppujen ulkopuolella. Ja ex on myös suoraan laukonut ensin epäilynsä siitä että täällä laitetaan yhteinen pulla uuniin ihan lähiaikoina ja sitten "entiset" lapset unohdetaan tyystin, ja melkein samaan hengenvetoon että lapsettomana minulla ei ole mitään jakoa sanoa yhtään mitään hänen lastensa elämästä. Tästä hauskin oli kun ostin vanhemmalle tytölle paidan jota kovasti halusi ja miehen ex pisti tytön palauttamaan paidan. Minulla kuulema ei ole oikeutta osallistua tyttöjen ruokkimiseen/vaatetukseen.

Eipä silti, paita on täällä hyvässä tallessa. On se vaan tympeää kun tyttö ei voi käyttää sitä jos on riskinä että äitinsä näkee :/

Uusi ihminen lasten elämään on aina kova paikka äidille. Ei kannata välittää exän mielipiteistä. On varmasti mustasukkainen lapsistaan ja siitä, että tytöt ilmeisesti pitävät sinusta. En näe tuossa kertomasi perusteella mitään mitä pitäisin varsinaisena kivenä suhteellenne. Sinä et halua lapsia ja miehellä on jo ne haluamansa lapset. Voitte nauttia ja kehittää parisuhdettanne rauhassa sillon, kun tytöt ovat äidillään. Ainoat mitä itse olen nähnyt muodostuneen ongelmaksi tuollaisessa suhteessa on raha. Siis taisto siitä kuka maksaa ja mitä ja pitääkö uuden kumppanin hyväksyä se paljon vanhempi laittaa lapsiinsa rahaa ja miten se on pois yhteisestä elämisestä.

Suoraansanottuna tuo kuulostaa ihannetilanteelta uusperheeksi. Kuten sanoit, saat itse nauttia lapsiperheen positiivisista puolista eikä kumpikaan teistä haikaile lisää lapsia (välttyy noilta Anatolian mainitsemilta ongelmatilanteilta ja kaikelta turhalta riidalta kun perheeseen kuuluu erilaisia variaatioita puolisoiden lapsista). Ilmeisesti lapsetkin siis tykkäävät sinusta ja koko tilanteesta.

Se miehen ex nyt on... kai vaan "tyypillinen" ex. Hyvin voisi löytyä valittamista roppakaupalla jos olisit vielä itse lapsia haluamassa. Joidenkin mielestä ne ex:ien nyxät nyt vaan on aina kaiken pahan alku ja juuri. :D

Lykkyä teille ja perheellenne!

Kuulostaa kovin tutulta nuo exän kommentit. Katkera ihminen ei pysty ajattelemaan lastensa parasta. Saattaa myös pelätä, että lapset alkavatkin pitää sinusta enemmän kuin hänestä, koska varmaan jollain tasolla kuitenkin tiedostaa, että käyttäytyy väärin. Oman mieheni ex yritti määrätä, etteivät lapset saisi tulla lainkaan yhteiseen kotiimme tapaamisviikonloppuina, vaan tapaamiset olisivat muualla...

No rahasta tuskin on ongelmaa. Mies hyvätuloinen ja omakin urani on loistavalla tolalla. Yhteinen asunto ostettiin puoliksi, tilit on omat mutta molemmat osallistuvat elämisen kustannuksiin yhtälailla. Mies tietty maksaa jotain exälleen (ei mitään hajua millaisia summia, eikä se minulle kuulukaan) ja kyllä minä ainakin haluaisin lähteä tyttöjen kanssa shoppailemaan, ostaa niille kivoja vaatteita tai sitten kun vähän kasvavat niin meikkejä.

Kyllä nyt lapsiin pitää rahaakin laittaa. Myönnän toki että minun on helppo sanoa kun omat intressit ovat lähinnä tyttöjen hemmottelussa, mikä ei välttämättä olisi oikein jos olisin heidän vanhempansa, mutta koska olen "vastuuvapautettu" saan omasta mielestäni ostella niille välillä jotain kivaa. Exän mielestä en saa.

Onko sillä miehen ex:llä uutta kumppania? Jos on niin saako tämä kumppani sitten olla yksin lasten kanssa jne.

Joskus äidit hassusti kuvittelevat että heillä on oikeus estää isän kumppania hoitamasta lapsia jne, samalla kun se oma uusi kumppani luonnollisesti osallistuu lastenhoitoon eikä näiden isällä ole siihen mitään sanottavaa.

Onko sillä miehen ex:llä uutta kumppania? Jos on niin saako tämä kumppani sitten olla yksin lasten kanssa jne.

Joskus äidit hassusti kuvittelevat että heillä on oikeus estää isän kumppania hoitamasta lapsia jne, samalla kun se oma uusi kumppani luonnollisesti osallistuu lastenhoitoon eikä näiden isällä ole siihen mitään sanottavaa.

Ei tällä hetkellä. Silloin kun viisi vuotta sitten erosivat niin miehen exällä oli samantien uusi mies kuvioissa, jonka esitteli lapsille ynnä muuta. Mutta se juttu sitten huhupuheiden (joiden todenperäisyydestä en mene takuuseen) perusteella kaatui siihen kun ex olisi niin hirveällä vauhdilla halunnut naimisiin ja lisää lapsia. Sen jälkeen hänellä ei ole ollut ketää vakavaa kuvioissa. Ehkä siitäkin pystyy jotain psykologista syytä käyttäytymiselleen etsimään.

Lisäksi miehen ex tituleeraa itseään yksinhuoltajaksi, vaikka heillä on yhteishuoltajuus ja mies haluaisi että tapaamiset voitaisi hoitaa joustavasti sopimusten mukaan (tai ainakin vanhemman tytön tapauksessa, lapsen tahdon mukaan)

En vain osaa ymmärtää :< Minun haavemaailmassani olisi tilanne jossa exänkin kanssa asiat hoituisi smoothisti. Saatan olla omituinen, mutta ajattelen jo niinkin pitkälle, että entä sitten kun miehen lapset pääsevät ripille/valmistuvat/kirjoittavat ylioppilaiksi/menevät naimisiin/mitä vain isoja juhlallisuuksia niin tuleeko tilanteita joissa miehen ex sanelee että minut on rajattava pois juhlaväestä jotta mieskin saisi olla paikalla lastensa elämän käännekohdissa? Tai vaihtoehtoisesti, jos minä olisin paikalla niin jäisikö ex pois?

Ilmeisesti lapset ovat kuitenkin sen verran isompia että luovat itse mielikuvansa ihmisistä eivätkä ole "äitinsä talutusnuorassa". Tuossa varmaan parasta olla välittämättä ex:stä, ehkä lapsetkin tietävät mitä kannattaa äidilleen kertoa ja mitä ei. Tietty se olisi hyvä saada ex:lle selväksi ettei hänellä ole oikeutta puuttua siihen miten teillä toimitaan, mutta muutoin kiukutelkoot keskenään.

Kun alkaa rippi-, ylioppilas-, yms juhlia tulemaan, ehkä lapset jo itse osaavat sanoa mielipiteensä ja pitää puolensa sen suhteen ketä juhliinsa haluavat. Jos kuitenkin ex saa tahtonsa läpi sen suhteen ettei sinua kutsuta niin itsestään hän tuossa tekee narrin.

Häh, toihan on varsinkin niille jo olemassa oleville lapsille parasta ettei sulla ole lapsia ja etteihankita lisää lapsia jolloin sitten on sun ja mun ja meidän lapset jne. Ja toi nyt vaan on tyypillinen katkera ex-akka joka nillittäisi vaikka miten päin olisi. Toivottavasti ei vaan myrkytä lasten mieltä!

Kun hemmottelet lapsia, yritä tehdä se mahdollisimman paljossa sellaisella tavalla, että tyttöjen äidin ei tarvitse nähdä sen hemmottelun merkkejä. Se on reviirin merkkaamista hänen silmissään ja saattaa toki olla sinunkin puoleltasi. Paidat ja meikit yms ovat vieraan firman mainos oman lapsen päällä. Ja mitä tahansa teetkin, älä koske lasten kampaukseen. Ei koskaan.

Asia vituttaa eksää etenkin jos hänellä ei ole varaa lähteä varustelukierteeseen - hän kokee että sinä ärsytät tahallasi ja satutat häntä nimenomaan ivaamalla hänen vähempiä varojaan. Sinulla varmasti on sellaiseen kiusaus, mutta hinnan maksat sitten itse, ja tytöt maksavat. Mitä pitempään eksän katkeruutta ehdoin tahdoin ruokitaan, sitä enemmän se on vaarassa kroonistua. Ja katkera äiti on lapsen elämässä ehkä inhottavin mahdollinen taakka.

Älä paheksu eksää vaan osoita lojaaliutta häntä kohtaan. Hänen äitiytensä ei kilpailemalla muutu paremmaksi vaan huonommaksi.

mullekin tuli mieleen, et tytöt voi verrata sun lahjuksias äidin tarjoomuksiin, niin ei hyvä. Vai kykeneekö hän tässä kilpaan sun kanssas. Lapset voi viel yrittää käyttää tilannetta hyväks. Ainakin meillä kilpailuttavat mummoja; x-mummilla on aina karkkia kaapissa, y-mummilla tätä jne.

Ja jos sä olet viihdyttäjä ja äiti kasvattaja, niin voin vain kuvitella... sä oot magee, äiti boring jne.

Ja jos siit äidistä tuntuu, et isä ei viitti aikaansa viettää lastensa kanssa, meilläkin jos ero tulis, niin isänsä veis lapset varmaan vuorollaan äidilleen suurimmaksi osaksi aikaa ja sehän ei liene tarkoitus.

Toi taitaa olla likimain ainoa uusperhemalli, mikä voikin hyvin onnistua ;).

Toi kuulostaa ihannetilanteelta lasten kannalta. Lasten äiti tosiaan voi kokea tilanteen 'uhkaavana', jos toisessa kodissa elämä on 'pelkkää hemmottelua' ja toisessa pitäisi se kasvatuskin hanskata. Ja vaikka elatusmaksuja maksetaankin, ei ne yleensä sitä toisen aikuisen palkkapussia talouteen korvaa. Eli lasten äiti voi kokea 'epäreiluna' tilanteen, jossa sinulla on mahdollisuus ostaa tytöille se, mitä haluvat ja hän ei välttämättä pysty.

Voi kun aikuiset pystyisivät keskenään olemaan aikuisia, ilman, että lapsia tarvitsee käyttää kiistakapulana. Enkä nyt tarkoita, että ap tai miehensä näin tekisivät.

Yhteistyössä