Olen varmaan outo, kun minua kummeksuttaa ajatus, että omien lasten kanssa kotona oleminen olisi työtä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "outo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ostan koiran. Se kusee lattialle. Pesen sen. Perkule, teen siivousTYÖTÄ. Maksakaa koiranhoitotukea!

Otan miehen. Se sairastuu vatsatautiin ja oksentaan ohi pöntön. Perkule, teen siivousTYÖTÄ. Maksakaa sairaanmiehenhoitotukea!

Ostan omakotitalon. Nurmikko kasvaa. Leikkaan sen. Perkule, teen puutarhaTYÖTÄ. Maksakaa pihanhoitotyöntukea!

Teen lapsen. Sillä on nälkä. Teen sille ruokaa. Perkule, teen kotihoitoTYÖTÄ. Ja tästähän maksetaan.........

Si[QUOTE="sipsi";28928062]Samoin. Koin olevani kotona, vaikka tein viikonloppuyöt palkkatyötä siitä lähtien kun tyttö oli 1v 2kk. Suurimman osan ajasta olin kotona kuitenkin, eikä tytöllä ollut hoitopaikkaa ollenkaan. Onnellisia aikoja ne olivat. Nyt ihmettelen, miten sitä silloin niin odotti ja toivoi lapsen kasvavan...

En minäkään työnä kotonaoloa osaa pitää, vaan elämänä.[/QUOTE]

Se aika, joka kotona ollessa tuntui joskus niin pitkältä, kun sitä odotti iltaa, odotti lasten nukahtamista, odotti lasten kasvamista..

Ja nyt kun lapset ovat kasvaneet, taas tuntuu, että se pikkulapsiaika meni niin nopeasti,niin ohikiitävän hetken ovat nuo lapset pieniä. Lyhyt se on se aika, jona lintuset ovat tiivisti pesässään. Ja pian ne täytyy päästää lentämään...

[QUOTE="vieras";28928171]Ostan koiran. Se kusee lattialle. Pesen sen. Perkule, teen siivousTYÖTÄ. Maksakaa koiranhoitotukea!

Otan miehen. Se sairastuu vatsatautiin ja oksentaan ohi pöntön. Perkule, teen siivousTYÖTÄ. Maksakaa sairaanmiehenhoitotukea!

Ostan omakotitalon. Nurmikko kasvaa. Leikkaan sen. Perkule, teen puutarhaTYÖTÄ. Maksakaa pihanhoitotyöntukea!

Teen lapsen. Sillä on nälkä. Teen sille ruokaa. Perkule, teen kotihoitoTYÖTÄ. Ja tästähän maksetaan.........[/QUOTE]

Kyllä minä ihan rehellisesti sanon, että jos Suomessa ei maksettas äitiyslomasta mitään eikä kotihoidontukea, niin meillä olisi varmasti maksimissaan kaksi lasta, jos niitäkään. Jos pitäisi täysin ilman rahaa olla kotona tai laittaa 1 viikon ikänen hoitoon, niin jättäisin mieluummin lapset tekemättä. Ei ole lasten etu enää sellanen. Mutta esim. kotihoidontuki on minusta ihan hyvä, ettei sitä makseta enää 3v jälkeen, se riittää kyllä ja sen jälkeen on ihan hyvä siirtyä työelämään.

[QUOTE="vieras";28928171]Ostan koiran. Se kusee lattialle. Pesen sen. Perkule, teen siivousTYÖTÄ. Maksakaa koiranhoitotukea!

Teen lapsen. Sillä on nälkä. Teen sille ruokaa. Perkule, teen kotihoitoTYÖTÄ. Ja tästähän maksetaan.........[/QUOTE]

PEESI!

Si

Se aika, joka kotona ollessa tuntui joskus niin pitkältä, kun sitä odotti iltaa, odotti lasten nukahtamista, odotti lasten kasvamista..

Ja nyt kun lapset ovat kasvaneet, taas tuntuu, että se pikkulapsiaika meni niin nopeasti,niin ohikiitävän hetken ovat nuo lapset pieniä. Lyhyt se on se aika, jona lintuset ovat tiivisti pesässään. Ja pian ne täytyy päästää lentämään...

Juuri näin <3

Nimimerkillä taas viikonloppu kahdestaan, tytär on isoiskoulutusleirillä.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini

Aikamoista kärjistämistä. Tätä tuskin kukaan tarkoitti. Ehkä työ on väärä sana, mutta on siinä tekemistä. Muksut kun sotkee vaatteensa USEAAN kertaan päivässä, ja tekee nukkuessaan kakat jotka valuu niskaan asti niin sitä pyykkiä kertyy vähän enemmän kun pari koneellista per viikko. Lasten hoidossa on hommaa, ihan sama sanooko sitä työksi tai joksikin muuksi. Ja se ei tarkoita sitä, että sitten lapsia ei pidä hankkia, vaan sitä, että sen lisäksi, että on ihanaa kun on lapsia ja niiden kanssa on kiva touhuta ja olla, niin on siinä sitä hommaakin. Kasvatuksesta puhumattakaan. Jos haluaa lapsistaan hyväkäytöksisiä, niin niitä saa olla opastamassa ihan joka hetki. ei ne itsestään opi miten tulee käyttäytyä ja olla. On se aikamoista joka päivä hokea samoja asioita kymmeniä kertoja siinä toivossa että joku päivä ne sanat menisi perille. Vanhemmuus jatkuvaa opastamista ja toisista huolehtimista.

[QUOTE="vieras";28928219]Aikamoista kärjistämistä. Tätä tuskin kukaan tarkoitti. Ehkä työ on väärä sana, mutta on siinä tekemistä. Muksut kun sotkee vaatteensa USEAAN kertaan päivässä, ja tekee nukkuessaan kakat jotka valuu niskaan asti niin sitä pyykkiä kertyy vähän enemmän kun pari koneellista per viikko. Lasten hoidossa on hommaa, ihan sama sanooko sitä työksi tai joksikin muuksi. Ja se ei tarkoita sitä, että sitten lapsia ei pidä hankkia, vaan sitä, että sen lisäksi, että on ihanaa kun on lapsia ja niiden kanssa on kiva touhuta ja olla, niin on siinä sitä hommaakin. Kasvatuksesta puhumattakaan. Jos haluaa lapsistaan hyväkäytöksisiä, niin niitä saa olla opastamassa ihan joka hetki. ei ne itsestään opi miten tulee käyttäytyä ja olla. On se aikamoista joka päivä hokea samoja asioita kymmeniä kertoja siinä toivossa että joku päivä ne sanat menisi perille. Vanhemmuus jatkuvaa opastamista ja toisista huolehtimista.[/QUOTE]

Lapset ovat pieniä vain hetken ja sitten aloittavat esikoulun ja koulun. Silloin nämä elämäntapatyöttömät-äidit eivät voi vedota kotiäitiyteen.

[QUOTE="vieras";28928219]Aikamoista kärjistämistä. Tätä tuskin kukaan tarkoitti. Ehkä työ on väärä sana, mutta on siinä tekemistä. Muksut kun sotkee vaatteensa USEAAN kertaan päivässä, ja tekee nukkuessaan kakat jotka valuu niskaan asti niin sitä pyykkiä kertyy vähän enemmän kun pari koneellista per viikko. Lasten hoidossa on hommaa, ihan sama sanooko sitä työksi tai joksikin muuksi. Ja se ei tarkoita sitä, että sitten lapsia ei pidä hankkia, vaan sitä, että sen lisäksi, että on ihanaa kun on lapsia ja niiden kanssa on kiva touhuta ja olla, niin on siinä sitä hommaakin. Kasvatuksesta puhumattakaan. Jos haluaa lapsistaan hyväkäytöksisiä, niin niitä saa olla opastamassa ihan joka hetki. ei ne itsestään opi miten tulee käyttäytyä ja olla. On se aikamoista joka päivä hokea samoja asioita kymmeniä kertoja siinä toivossa että joku päivä ne sanat menisi perille. Vanhemmuus jatkuvaa opastamista ja toisista huolehtimista.[/QUOTE]

Juuri näin ja lisänä vielä se, että eihän sitä itsekään ole valmis äiti noin vain. Eli täytyy myös opetella itsellä paljon asioita, miten mistäkin tilanteesta selvitään ja miten mikäkin hoidetaan. Ja niissä tilanteissa myös ne omasta kotoa opitut, joskus huonot opit, tulee puntariin omien ajatusten kanssa ja täytyy taistella "selkärankaa" vastaan ja miettiä miten itse haluaa toimia. Kun se mallikäyttäytyminen on tuolla jossain syvällä, vaikka niin ei haluais tehdä/sanoa, niin joissain tilanteissa sieltä vaan tulee jotain sellasta opittua, mitä ei halua jakaa enää eteenpäin. Kyllä vanhemmuudessa on, oli kotona tai töissä, työtä ja ajattelemista joka päiväksi.

Mutta nyt tämä vanhempi ennustaa kärttystä aamua lähinnä itselleen ja laitan tämän sivun muistiin ja katselen joku toinen päivä tätä.

Hyvää yötä!

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Kyllä mulla ainakin töissä mieli lepää ;)

Harvemmin kukaan siellä haistattaa vittuja ja jankuttaa kokoajan jostain samasta aiheesta,
kun jää ns. "levy päälle".

5vkon kesäloman jälkeen oli nautinto mennä töihin :)

mulla oli koira, mies, puutarha...vakikampaaja, manikyyriajat, kaksi punaviinilasia, lauantai siivouspäivänä ja nurmikonleikkuu sunnuntaina. Sitten tuli lapset. Nyt mulla on sotkuinen tupa, vaikka siivoan joka toinen sekunti ja 20 senttinen nurmikko, miehen kanssa vietetään laatuaikaa nukkumalla univajetta sykkyrällä, viinilasit odottaa kaapissa parempiunista taloa, mutta onnellinen mä olen. Helkatin onnellinen.

Eikai tää työtä ole, mutta kyllä sitä niinä päivinä kun koira ripuloi matolle, kolme muksua ja mies oksentaa, ei välitä tippaakaan siitä miten pitkä se puutarhan nurtsi on.

[QUOTE="Riikka";28928335]mulla oli koira, mies, puutarha...vakikampaaja, manikyyriajat, kaksi punaviinilasia, lauantai siivouspäivänä ja nurmikonleikkuu sunnuntaina. Sitten tuli lapset. Nyt mulla on sotkuinen tupa, vaikka siivoan joka toinen sekunti ja 20 senttinen nurmikko, miehen kanssa vietetään laatuaikaa nukkumalla univajetta sykkyrällä, viinilasit odottaa kaapissa parempiunista taloa, mutta onnellinen mä olen. Helkatin onnellinen.

Eikai tää työtä ole, mutta kyllä sitä niinä päivinä kun koira ripuloi matolle, kolme muksua ja mies oksentaa, ei välitä tippaakaan siitä miten pitkä se puutarhan nurtsi on.[/QUOTE]

juu tuollaisina päivinä ennen lapsia sitä pystyi joskus sulkemaan oven perässään ja menemään ajelemaan vaikka sen nurmikon. Tulisko nyt sama mieleen? :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28927879:
Niin eihän lumityöt ja kotityötkään ole työtä, mutta silti niissä on tuollainen kummallinen pääte.
Joskus on muuten puhuttu työstä ja askareista. Eli työ on ollut ihan työtä ja askare esim pyykinpesua, siivousta yms. Nykyään ei varmaan kukaan puhu enää askareista.

• Tykkää
Reactions: erinys
Pakko vielä jatkaa ketjuun. Siis ajaako teitä joku demoni siivoamaan ja pyykkäämään jatkuvasti? Totta kai yksi ihminen perheeseen lisää = lisää pyykkiä ja siivoamista. Mutta joutuuhan sitä joka tapauksessa nämä asiat tekemään.

Elämässä pärjää paljon paremmin, kun joskus jättää siivoamatta ja antaa pyykkivuoren vain kertyä. Jos ottaa kaikesta kierroksia niin varmasti elämä lapsen kanssa on todella rankkaa, täyttä työtä.

Herregud, onko sulla lapsia? Siis oikeastiko vertaat kahden työssäkäyvän aikuisen taloutta vaikkapa nelihenkiseen perheeseen, jossa lapset alle 5-vuotiaita? Voin sanoa molemmat kokeneena, että tekemistä riittää reilusti enemmän kuin ennen lapsia, vaikka kuinka välillä yrittäisi ottaa "rennosti". Ja "antaa pyykkivuoren kertyä?" Mitä se auttaa? Joka tapauksessahan ne joskus täytyy pestä, joku tykkää pestä kerralla enemmän, toinen vähän joka päivä.

[QUOTE="keukeu";28928378]Herregud, onko sulla lapsia? Siis oikeastiko vertaat kahden työssäkäyvän aikuisen taloutta vaikkapa nelihenkiseen perheeseen, jossa lapset alle 5-vuotiaita? Voin sanoa molemmat kokeneena, että tekemistä riittää reilusti enemmän kuin ennen lapsia, vaikka kuinka välillä yrittäisi ottaa "rennosti". Ja "antaa pyykkivuoren kertyä?" Mitä se auttaa? Joka tapauksessahan ne joskus täytyy pestä, joku tykkää pestä kerralla enemmän, toinen vähän joka päivä.[/QUOTE]

Hmm, imho, vaikka pyykkiä tuleekin lapsiperheessä reilusti enemmän kuin kahden aikuisen perheessä niin ei se pyykkihuolto nyt niin rankkaa ole.

Toki päivärytmi riippuu paljon siitä onko kuusi vipeltäjää vai kaksi rauhallisempaa lasta, mutta oma kommenttini viittaa siihen, kun jonkun mielestä tavalliset kotityöt ovat jotenkin äärimmäinen urheilusuoritus tai vaihtoehtoisesti pakollinen jokapäiväinen homma, mistä ei voi joustaa ikinä.

Kotona lasten kanssa ollessa täytyy olla silmät selässä ja korvat auki koko ajan, skarppina siis. Se on henkisesti väsyttävää. Se on mielestäni se rankin osuus, sen päälle siis vielä ne kaikki muut päivittäiset pyykin pesut, siivoukset, ruuan laitot ym. Leikkimään olisi myös ehdittävä ja ulkona hyvä olla. Lapset tarvitsevat myös kiireetöntä haliaikaa. Ja lapset kun eivät ole mitään robotteja, joskus se hampaidenpesu venähtää piiiiitkäksi.. Pikkulapsiaika on työlästä,vaikkakin usein rutiininomaista, eikä ehkä perus kotitöiden tekeminen vaadi suurta älykkyysosamäärää, mutta kaikki on mielestäni sen arvoista. Ja mies toki voisi minun puolestani kotiin jäädä, mutta vaikka rakastava isä lapsilleen onkin, tiedän että hän käy mielellään töissä ja minä taas hoidan mielelläni asiat kotona. Enkä koe että meillä eletään kuin 50-luvulla ;D

Tuntuu jotenkin uskomattomalta että joku jäisi kotiin ainoastaan siitä ilosta että kotihoidon tuki pyörii, se kun ei paljon ole. Mutta sekin reilu 300€ on parempi kuin ei mitään. Jos minä menisin myös töihin, meidän täytyisi hankkia toinen auto. Lasten hoitomaksut myös maksavat kiitettävästi. Minun täytyisi opiskella tai luultavimmin tyytyä pienipalkkaiseen työhön. Miehenkään tulot eivät ole päätähuimaavat, mutta me pärjäämme. Emme elä luotolla ja mieskin on kieltäytynyt reissuhommista jotta voi olla enemmän perheen kanssa.

Me äidit ja isät, perheet elämme siis todella erilaisissa tilanteissa. Eniten koko kotihoidontuen asiassa harmittaa se miten kotiäitien ja koti-isien työtä ei pidetä arvokkaana, jopa toiset äidit tässäkin ketjussa arvostelevat ja väheksyvät. Kaikkien ei tarvitse pitää kaikesta mutta kuka sitä on määrittämään miten pitäisi ajatella ja toimia. Jos väitetään että laiskuuden ja rahan takia kotiin jäädään niin voisin myös kysyä miksi sitten töihin, ihan vaan siksi että töissä on niin kivaa ja mukava olla vai, eikö raha vaikuta ja kovin on vaivattomat lapset jos sohvalla ehtii paljonkin makoilla. Mutta oli miten oli, jokainen tietää omalla kohdallaan parhaiten.

Koen että omalla ratkaisullani olla kotona lasten kanssa useamman vuoden pystyn parhaiten antamaan heille eväitä tähän maailmaan. Enkä ainakaan vielä heiltä valituksia ole tästä järjestelystä kuullut....

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28928367:
Joskus on muuten puhuttu työstä ja askareista. Eli työ on ollut ihan työtä ja askare esim pyykinpesua, siivousta yms. Nykyään ei varmaan kukaan puhu enää askareista.

Aivan näin.

Nykyään palkkatyö ja kotona lörviminen lasketaan samaan "työ"-kategoiriaan, siis ainakaan 2+:lla.
Onko teidän vaikeaa ymmärtää sitä, että muuratkaa se vittu umpeen jos ette voi itse kasvattaa lapsia? Mitä hienoa on tehdä lapsia joiden taloudellinen perusta perustuu muuhun kuin omien siittäjien yrittämiseen?

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
En ajattele omien lastenhoitamista kotona työksi mutta en myöskään miellä kotihoidontukea äidin palkaksi vaan korvaukseksi esim. siitä että pienet lapset eivät ole hoidossa kunnallisessa hoitopaikassa.

Mun mielestä on järjetöntä, että siitä maksetaan korvausta. Sehän on juuri "äidinpalkkaa", ts. lasten kanssa kotona oloa pidetään työnä. Toivon mukaan subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen korjaa tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Merkillistä;28928414:
Me äidit ja isät, perheet elämme siis todella erilaisissa tilanteissa. Eniten koko kotihoidontuen asiassa harmittaa se miten kotiäitien ja koti-isien työtä ei pidetä arvokkaana, jopa toiset äidit tässäkin ketjussa arvostelevat ja väheksyvät. Kaikkien ei tarvitse pitää kaikesta mutta kuka sitä on määrittämään miten pitäisi ajatella ja toimia. Jos väitetään että laiskuuden ja rahan takia kotiin jäädään niin voisin myös kysyä miksi sitten töihin, ihan vaan siksi että töissä on niin kivaa ja mukava olla vai, eikö raha vaikuta ja kovin on vaivattomat lapset jos sohvalla ehtii paljonkin makoilla. Mutta oli miten oli, jokainen tietää omalla kohdallaan parhaiten.

Koen että omalla ratkaisullani olla kotona lasten kanssa useamman vuoden pystyn parhaiten antamaan heille eväitä tähän maailmaan. Enkä ainakaan vielä heiltä valituksia ole tästä järjestelystä kuullut....

Musta on outo ajatus, että tuen määrä jotenkin mittaisi äitien arvostusta. Arvostus päinvastoin tuntuu laskeneen sitä mukaa, mitä enemmän kotona oloa tuetaan valtion taholta. Eihän kaikkea normaalia ja hyödyllistä toimintaa voi kannustaa rahallisesti - se ei ole kht:nkaan perustarkoitus.

No, pakko omakin lusikka soppaan upottaa.
Niitä läksyjä pitää lapsilta kysellä, on sitten kotona tai ei.
Jos työssäkäyvä voi tehdä ruokaa kahdeksi päivällikseksi, miksei kotiäiti tee myös ruokaa useammalle aterialle kerralla?
Mistä lähtien päiväkoti on pessyt lasten pyykit? Yhtä paljon pyykkiä tulee vaikka lapsi on hoidossa, ne hommat on hoidettava joka tapauksessa. Huollettava myös ne kuravaatteet.
Koti pysyy päivän mittaan siistimpänä, tottakai, mutta ihan oikeasti, miten joku viitsii tulla sanomaan että kotiäidin päivässä on enemmän töitä kuin ihmisellä joka on oikeasti duunissa päivän ja hoitaa kodin askareet siihen päälle?
Itse olen ollut pari viikkoa nyt kotona ja tämä on yhtä lomaa! Tässä pääsee ihan lehmäytymään vaikka meillä on tosi siistiä, lapsille 5 ruokaa päivässä, ulkoillaan, tehdään pihahommia ja pelataan moneen otteeseen päivässä lauta- ja muistipelejä.
Tämä on yhtä chillailua työarkeen verrattuna.
Arvostan kotitöitä, arvostan lastenhoitoa, arvostan pihatöitä. Mutta ne ovat elämää, normaalia elämää joka kuuluu asiaan kun on hankittu koti, piha ja lapset. En ymmärrä miten sitä voi varsinaiseksi työksi kutsua.

Esimerkin vuoksi tämän aamun askareisiini on kuulunut aamiaisen valmistaminen, tarjoaminen ja jälkien siivous. Tiskikoneen tyhjennys, puiden haku ja uunin lämmitys. Olen ruokkinut koirat, pedannut pedit ja lajitellut pyykit kaappeihin. Lisäksi siistin lastenhuoneen. Leikin tovin lääkärileikkiä lasten kanssa ja olen pelannut heidän kanssaan kaksi eri lautapeliä.
Silti tämä on ollut ihanan lunkki vapaapäivän aamu, ei stressiä, ei kiirettä ja en koe tehneeni yhtään työhommaa.

Hmm, imho, vaikka pyykkiä tuleekin lapsiperheessä reilusti enemmän kuin kahden aikuisen perheessä niin ei se pyykkihuolto nyt niin rankkaa ole.

Toki päivärytmi riippuu paljon siitä onko kuusi vipeltäjää vai kaksi rauhallisempaa lasta, mutta oma kommenttini viittaa siihen, kun jonkun mielestä tavalliset kotityöt ovat jotenkin äärimmäinen urheilusuoritus tai vaihtoehtoisesti pakollinen jokapäiväinen homma, mistä ei voi joustaa ikinä.

En tiedä, mutta ennen lapsia rakastin siivoamista ja teinkin joka viikko ns. kunnon siivouksen. Nyt kun niitä vilkkaita vipeltäjiä on kaksi, tuntuu, että jatkuvasti saa olla korjailemassa tavaroita paikoilleen, kun lapset ehtii ns. räjäyttää paikat yhdessä illassa työpäivän jälkeenkin. Uskomatonta, miten vähän aikaa siihen kaaoksen syntymiseen menee vs. sen siivoamiseen. Nyt tuntuu todella vastenmieliseltä aloittaa viikkosiivousta. Vaikka niitä lapsiakin otetaan mukaan lelujen siivoukseen, niin siitä huolimatta tavarat hetikohta on taas hujanhajan. Sano mitä sanot, mutta hullun hommalta tää tuntuu :D Onneksi kohta helpottaa kun lapset kasvaa... Ja voihan niistä askareista joustaa aina välillä, mutta edestään sen joustamisen kyllä löytää (ellei ole palkattua kotiapulaista).

Vähän OT nyt meni... Aiheeseen: mun mielestä on ihan sama mitä termiä kotiäitien tekemisistä käytetään. Se, että hoitaa pieniä lapsia kotona, on hemmetin kunnoitettavaa, olipä hoitaja äiti tai isä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
et oo outo. ei se olekaan työtä. ei sitä ole tarkoitettu miksikään rahastuskeinoksi. mitä se nykysellään on, kun äidit toimii niin, että kun yks alkaa lähte ikää jolloin se loppuu, niin syntyy uus lapsi, ettei se vaan pääse loppumaan. helppoahan se on ilmaista rahaa tienata

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28928367:

Minun käsittääkseni maanviljelijät puhuvat menevänsä askareille, kun menevät tekemään sitä omaa työtään.

Yhteistyössä