Olen vähän huolissani pojan ymmärtämispuolesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
Ikää on 4,5v. ja puhevaikeuksia on, alunperin sen takia lähin viemään asiaa eteen päin.

Nyt olen alkanu tuota ymmärrystäkin miettiin, välillä ei muista esim. eläimen nimiä, tai voi olla että tekee tahallaan mutta toisaalta tuntuu että unohtuis.Vastaa että en tiedä.
Pitemmistä lauseita kuulee osan, ja toimii ja sanoo sen mukaan.

Nykyään vastaa moneenkin asiaan en tiedä, liekkö ei vaan halua asiaa miettiä.
keskittymisvaikeuksia on, ja olen huomannu että ei millään jaksa ajatella mitään asioita, toimii vaan ja ei yhtään jaksa kuunnella ohjeita.

Eilen tuli tilanne että taas olin vähän ihmeissäni, pyysin että tuo tuolta rotkosta pallon ja auton tuohon pihaan, toi vaan pallon.

Illalla kyselin sitten tuossa pojalta kysymyksiä, että jos kädessä on sormet niin mitkä on jalassa, ei tiennyt.

Jos lasista juodaan niin mistä syödään, vastas että ruokaa.

tästäkin huomasin että ei ymmärtäny mitä kysyttiin ja näitä tilanteita tulee usein.

Liekkö olen liikaa nyt miettiny näitä asioita, tiedä pitäiskö nyt huolestua.

Varmasti saat noilla perusteilla lähetteen neuvolasta puheterapeutille. Hän kartoittaa sitten missä on vaikeuksia, jos edes on. Varmaan jotain nimeämisvaikeutta ja kuullun ymmärtämisen vaikeutta voi löytyäkkin. Saa poika sitten ajoissa apua niinhin ennen koulunalkua. :)

Minä huomasin myös meidän pojalla tuossa iässä puheenymmärrys ongelmia. Puheen tuottamisessa ei sen sijaan ole ollut ikinä ongelmia, vaan on kuin papupata ollut pienestä asti. Sen takia ehkä sitä ei päiväkodissakaan niin helposti osattu huomata. Puheterapeutilla käytiin kouluikään saakka. Eskarivuonna vaihtui puheterapeutti ja hän oli sitä mieltä, ettei kouluikäisenä enään tarvitse puheterapiaa. Mutta juuri saimme toimintaterapeutilta lähetteen puheterapeutin arvioon tuosta puheenymmärtämisestä. Ihan hyvä, koska kyllä sillä saralla on vieläkin ongelmia.

Ihan hyvä, että olet hakenut apua ongelmaan. Mitä aikaisemmin sitä parempi. =) Jos tuntuu, että tuo keskittyminen on myös ongelma, niin kannattaa sitäkin lähteä viemään eteenpäin, koska tutkimusprosessi on yleensä hidas ja saattaa kestää monta vuotta. Meidänkin pojalla jo ekaluokka lopussa ja vasta nyt tuntuu että asiat etenee niin kuin niiden olisi pitänyt mennä jo pari vuotta sitten.