Olen vaan niin onnellinen siitä että mulla on kaksoset!

  • Viestiketjun aloittaja työläisäiti
  • Ensimmäinen viesti
Usein ennen kaksosia perheessä on lisäksi yksi tai useampia lapsia joka lisää taakkaa entisestään. Kun yksilapsisen perheen lapsi nukkuu, voi äitikin vaikkapa huilata. Mutta jos kaksoset sattuvat joskus nukkumaan samaan aikaan, on siinä yksi tai useampi lapsi vaatimassa sitä "omaa aikaa".
 
  • Tykkää
Reactions: maximillianna
Eikös tuo lasten välinen suhde voi olla läheinen vaikkei oltaisikaan kaksosia?

Ja kyllähän noista parin vuoden tai allekin ikäerolla syntyneistä sisaruksista on pian seuraa toisilleen. Siis siinä vaiheessa kun alkavat löytää yhteistä leikittävää, toisaalta myös isommalla ikäerolla oleva sisarus voi kovasti olla innoissaan vauvasta, haluta hoitaa tätä, leikittää jne. Äitikin voi varmaan turvallisemmin mielin jättää sen vauvan/taaperon esim 5-7v isosisaruksen kanssa kaksin vähäksi aikaa kuin sen kaksoissisaruksen seuraan. Kahdelle vauvalle ei varmaan vielä ole toisistaan hirveästi seuraa, se isosisarus voi olla parempi viihdyttäjä jos äidillä on jokin työ kesken.
Voi toki olla. Itsekin tunnen 10 vuoden tai isommalla ikäerolla olevia läheisiä sisaruksia. Jos selvästi isompi ja pienempi lapsi jätetään kaksin, niin siinä on aina se pelko, että toisesta tulee varaäiti ja joskus on ehkä niin, että kyseessä on ennemmin jonkinlainen "hoitosuhde" kuin se, että lapset aidosti leikkisivät ja viettäisivät aikaa keskenään. Toki on myös heitä, jotka voivat nauttia siitä "hoitamisesta". Mutta itse voisin jättää 7-vuotiaat lapset keskenään koko päiväksi koko kesän ajaksi, mutta en jättäisi 12-vuotiasta ja 3-vuotiasta keskenään koko kesäksi.
 
Äitini siskolla on useampi lapsi (lasten välillä iso ikäero), yksinään syntyneeseen on "mennyt" enemmän aikaa, kun ei ole voinut jättää yksin niin helpommin kuin ne kahdestaan syntyneet. On myös pitänyt viihdyttää sitä yksin syntynyttä lasta enemmän, matkoille otettiin joskus joku kaveri mukaan seuraksi jne.
Hassua jos muille lapsille ei ole ollut seuraa toisistaan kuin noille kaksosille, olivatko muut ikäerot sitten tyyliin yli 10v?

Meitä oli lapsuudessani kuusi sisarusta 8v sisään (nuorimmat "miltei kaksoset"), kolme vanhinta tyttöjä ja kolme nuorinta poikia. Kyllä meillä oli toisistamme seuraa, yhteisiä leikkejä ja isommat pystyivät tarvittaessa vahtimaan pienempiä jne. Eli yksin ei kukaan joutunut perheen reissuilla olemaan vaikka välillä olikin kiva saada joku kaveri mukaan.
 
"vieras"
Äitini siskolla on useampi lapsi (lasten välillä iso ikäero), yksinään syntyneeseen on "mennyt" enemmän aikaa, kun ei ole voinut jättää yksin niin helpommin kuin ne kahdestaan syntyneet. On myös pitänyt viihdyttää sitä yksin syntynyttä lasta enemmän, matkoille otettiin joskus joku kaveri mukaan seuraksi jne.
No ei kovin hienot lähtökohdat ole äitiydelle, jos vain miettii, että lapsi viihtyisi mahdollisimman paljon yksinään/ilman vanhempia :LOL:

Meille tulee lapsille 2 vuoden ikäero, varmasti tulevat isompina leikkimään yhdessä, mutta kyllä minäkin mielelläni lasteni kanssa touhuan :)
 
Hassua jos muille lapsille ei ole ollut seuraa toisistaan kuin noille kaksosille, olivatko muut ikäerot sitten tyyliin yli 10v?

Meitä oli lapsuudessani kuusi sisarusta 8v sisään (nuorimmat "miltei kaksoset"), kolme vanhinta tyttöjä ja kolme nuorinta poikia. Kyllä meillä oli toisistamme seuraa, yhteisiä leikkejä ja isommat pystyivät tarvittaessa vahtimaan pienempiä jne. Eli yksin ei kukaan joutunut perheen reissuilla olemaan vaikka välillä olikin kiva saada joku kaveri mukaan.
On toki ollut seuraa, muttei samalla tavalla ja oli melkein vuosikymmenen ikäero. Sen sijaan äidilläni ja hänen siskollaan on aina ollut seuraa toisistaan, heillä on vain vuoden ikäero. Myös kaksi veljeä on melko pienellä ikäerolla heihin nähden.
 
Voi toki olla. Itsekin tunnen 10 vuoden tai isommalla ikäerolla olevia läheisiä sisaruksia. Jos selvästi isompi ja pienempi lapsi jätetään kaksin, niin siinä on aina se pelko, että toisesta tulee varaäiti ja joskus on ehkä niin, että kyseessä on ennemmin jonkinlainen "hoitosuhde" kuin se, että lapset aidosti leikkisivät ja viettäisivät aikaa keskenään. Toki on myös heitä, jotka voivat nauttia siitä "hoitamisesta". Mutta itse voisin jättää 7-vuotiaat lapset keskenään koko päiväksi koko kesän ajaksi, mutta en jättäisi 12-vuotiasta ja 3-vuotiasta keskenään koko kesäksi.
Itse en kyllä jättäisi 7v lapsia yksin päiviksi koko kesän ajaksi. Mutta siltikin hassu ajatus että 7v kaksoset voi siis hyvin jättää kaksin kotiin mutta sitä 7v:tä ei voi jättää kotiin vaikka 9v sisaruksen kanssa.

Uskoisin että valtaosa isosisaruksista tykkää osallistua vauvan/taaperon hoitoon ja vaikka vahtia tätä sen aikaa kun äiti käy suihkussa, hakee pyykit ulkoa tai laittaa ruokaa toisessa huoneessa. Tarvitaan varmasti paljon muutakin ennen kuin sisarusten välit tuosta häiriintyy.

Itse jättäisin kyllä mielummin sen 3v:n vähäksi aikaa 12v sisaruksen hoidettavaksi kuin sen kaksossiraruksen hoiviin.
 
Itse en kyllä jättäisi 7v lapsia yksin päiviksi koko kesän ajaksi. Mutta siltikin hassu ajatus että 7v kaksoset voi siis hyvin jättää kaksin kotiin mutta sitä 7v:tä ei voi jättää kotiin vaikka 9v sisaruksen kanssa.

Uskoisin että valtaosa isosisaruksista tykkää osallistua vauvan/taaperon hoitoon ja vaikka vahtia tätä sen aikaa kun äiti käy suihkussa, hakee pyykit ulkoa tai laittaa ruokaa toisessa huoneessa. Tarvitaan varmasti paljon muutakin ennen kuin sisarusten välit tuosta häiriintyy.

Itse jättäisin kyllä mielummin sen 3v:n vähäksi aikaa 12v sisaruksen hoidettavaksi kuin sen kaksossiraruksen hoiviin.
En minä sanonut, ettei 7-vuotiasta ja 9-vuotiasta voisi jättää keskenään kotiin. Itse voisin jättää. Tarkoitus kai oli sanoa, että mitä lähempänä lasten iät ovat toisiaan, sitä todennäköisemmin he tulevat toimeen keskenään ollessaan. Ja joidenkin on pakko jättää lapset yksin kotiin. Itse olin kesälomat aina kotona ilman vanhempia, siis silloin, kun äitini ei ollut kesälomalla. Mihinkään hoitopaikkaan en olisi edes halunnut, viihdyin ihan hyvin kotona. =)

Itsekin uskon siihen, että moni tykkää hoitaa nuorempia sisaruksiaan, mutta en usko siihen, että he välttämättä haluaisivat vaikka koko kesän olla se hoitaja sille nuoremmalle. Sitä siis tarkoitin.
 
Aika paljon riippu lapsesta voiko jättää ja minkä ikäisenä yksin. Sillä ei taida olla merkitystä onko yksönen vai kaksonen. Meillä varsinkin menee aivan päinvastoin koska yksöseen on voinut luottaa paljon pienemmästä asti verrattuna kaksosiin. Vanha sanonta "joukossa tyhmyys tiivistyy" tuntuu pätevän varsinkin kaksosiin erityisen hyvin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: maximillianna
[QUOTE="vieras";26688856]No ei kovin hienot lähtökohdat ole äitiydelle, jos vain miettii, että lapsi viihtyisi mahdollisimman paljon yksinään/ilman vanhempia :LOL:

Meille tulee lapsille 2 vuoden ikäero, varmasti tulevat isompina leikkimään yhdessä, mutta kyllä minäkin mielelläni lasteni kanssa touhuan :)[/QUOTE]

Ei kyse ole pelkästään tästä, mutta tuskin haaveilisin kuitenkaan siitä, että olisi neljä lasta kaikki viiden vuoden välein. Luullakseni moni nimenomaan haluaa lapset lyhyehköllä ikäerolla, Suomessa taitaa edelleenkin se yleisin ikäero olla 2 vuotta.
 
onnea teille
Olen niin onnellinen, että tämä kaksosena alkanut raskaus yksistyi. Olisin ihan pulassa rahallisesti kahden murkun kanssa, syövät niin paljon.
Nyt ollut torstaista saakka kuopuksellani kaveri kylässä ja kyllä ruokaa menee. Tälleen harvoimmin pärjää, vaikkakin meillä aika usein yökyläläisiä. Täytyyhän lapsenkin tuoda kavereitaan kotiinsa.
4-kymppisenä sain tämän iltatähteni, ehkä ajatukseni olisivat toisia parikymmentä vuotta aiemmin.
 
"vieraana"
Minulla on 3 yksöstä ja olen onnellinen, että ei ole ikinä tullut kaksosia. Tiedän omat voimani ja rajani ja 2 vauvaa kerralla olisi ollut ihan liikaa minulle. Ollaan miehen kanssa joka kerta naurettu ajatukselle, että olisi kaksi tullut :D Huhhuh, kumpikaan ei olisi jaksanut.

Mutta hyvä ap:lle, että olet jaksanut! Varmasti on mukavaa.
 
"vieras"
mäkin olen onnellinen kaksositani, tosin sitä onnellisuutta vähentää just nyt se tosiasia, että yh-perheessä on kaksi opintonsa aloittavaa ja kaikista maksuista on selvittävä yksin.
 
ljdo
mulla on ihan samat fiiliksen kuin ap:lla, jotenkin ajatus yhdestä vauvasta tuntuu nykyään "vajaalta", Minulla oli ennen kaksosia jo 2 lasta, ja nyt kun sain nämä kaksoset olen onnellisempi kuin koskaan! <3

Rankempaa tämä on kuin yksösen kanssa, mutta tuhat kertaa antoisampaa. Sitä saa joka päivä seurata kuinka nuo kaksi leikkii yhdessä jo nyt (ovat 8kk ikäisiä) ja kiusaavat tosiaan ;) tutti revitään vuorotellen toisen suusta yms. Tuntuu että itku tulee joka kerta kun noita jääpi seurailemaan, jotain niin ainutlaatuista siinä on. :)

Toki ainutlaatuista ja ihanaa se yksöstenkin kanssa oli, mutta tämä on tämän hetkinen fiilikseni. Onnellisuutta onnellisuutta rakkautta ja onnellisuutta! :)
 
La Paset
Minunkin mummollani olii kahdet kaksoset, Ida ja Helmi, Anna ja Elisabet. Kaikki neljä menehtyi alle kahden kuukauden. Lapsia oli kaikkiaan yhdeksän, vain kolme nuorinta selvisi.
 

Yhteistyössä