Olen täysin samaa mieltä professori Keltinkangas-Järvisen kanssa: Ei alle 3-vuotiaita päivähioitoon!

  • Viestiketjun aloittaja Minni harmaana
  • Ensimmäinen viesti
"shihtzu"
[QUOTE="vieras";25935208]Mä taas en ymmärrä tätä ainaista paasausta mitä kuulee siitä, että äidit olisivat laiskuuttaan kotona, eivätkä ajattelisi lapsen parasta, siis hohhoijaa, ei se kotona oleminen niin helppoa ole, että pienellä kotihoidontuella oikein huvikseen siellä "juhlisi", eiköhän nuo näkemykset perustu useisiin psykologisiin tutkimuksiin ja lapsen todelliseen kehitykseen, lapselle on parhaaksi olla kotona vielä noin pienenä. Vois heittää vastakysymyksen, että onko töihin aikaisin menevillä äideillä huono omatunto joka kolkuttelee, kun on aina pakko vetää tämä ikuinen valttikortti vailla kunnollisia perusteita?[/QUOTE]

Minä kyllä luulen, että suurimmalla osalla, jotka lastensa kanssa jäävät kotiin, syynä on se, että eivät vaan raaski lähteä töihin, on helpompi olla kotona, vaikka kituuttaen. Harva ajattelee siinä vaiheessa psykologisia tutkimuksia. Ja kuten sanoin, kaikille ei sitä mahdollisuutta ole olla 3 vuotta kotona, tai sitten pitäisi myydä asunto, joka ei välttämättä ole mikään helppo homma tai sitten hankkia rikas mies, joka haluaisi elättää lapset, jotka eivät edes ole hänen :)
Minä sain kituutettua tähän asti, että nuorempi on 1,5v ja jatkossa tulen tekemään pääosin lyhennettyä päivää.
 
"höpöhöpö"
[QUOTE="uuno";25935258]Tässä on olemassa yksilöitä..Kyllä se musta kuuluu meille jokaiselle, miten lapset voivat. Päivähoitoa pitäisi kehittää lapsen yksilöllisiin tarpeisiin. Tottahan se on että monet päiväkodeissa puhuvat tädit ja lapset ovat uupuneita siihen touhuun. Sillä tavalla hoitoa voidaan kehittää, että uskalletaan puhua tästä, alle 3-vuotialle systeemi on sekava, on ehkä joitain harvoja yksilöitä, kenelle se passaa, mutta moni kärsii henkilökunnan vaihtuvuudesta, motivoimattomuudesta..Varhaiset vuodet kehityksen kannalta ovat ne merkittävämmät, valitettavasti..Ei siis ole samantekevää, tuntevatko lapset turvallisuutta ja johdonmukaisuutta, perustarpeisiin vastaamista jne. Kotihoitokaan ei ole täydellinen, mutta useilla riittävä, koska siellä on hyvät mahdollisuudet turvallisuuden tunteen toteutumiseen. Pitää olla syli saatavilla, yksi henkilö, johon kiintyä jne. Ne jotka eivät tiedä mikä elämänkattava merkitys kiintymissuhteella on, voivat lukea kirjallisuutta aiheesta.[/QUOTE]

Näinhän se tosiaankin menee. Mutkin on hoidettu kotihoidossa aina sinne kouluikäiseen saakka. Ja nyt käyn terapiassa viikottain - isän alkoholismi, äidin masennus...kaikkee muutakin pikku kivaa. Mut kun olin kotona hoidossa, noita ongelmia ei vielä ollut joten munhan pitäisi olla sittten oikein, oikein kunnossa....

JA PASKAT. tää prosessi on koko elämän mittainen. VAIN ja ainoastaan kokonaisuus ratkaisee millainen ihmisestä tulee. Asiota rakennetaan koko elämän mitan. Ei pelkästää lapsena. Turvallisuuden tunteenkin pystyy rakentamaan vaikka sitten näin aikuisena. Mulla oli turvallinen pikkulapsuus - mutta 90-luvun lama (olin noin 10v silloin) toi mukanaan kaiken paskan. Turvattomuutta jatkui sen ajan kun aikuistuin ja vielä päälle. Nyt sen olen taas löytänyt, omasta perheestäni.

Ihminen on kehittyvä yksilö läpi elämän.
 
Onko olemassa muita tutkijoita kuin Keltinkangas-Järvinen, jotka ovat tuota mieltä? Suomalaisia ja ulkomaalaisia? Ja kysyn siis ihan ilman sarvia ja hampaita, en ole perehtynyt aloituksessa mainitun proffan juttuihin.
luin vasta Jari sinkkosen ja Saara Kinnussen kirjat, ne on kans tuota mmieltä. Mut eivät kyl oo tutkijoita, toinen on lastenpsykiatri ja toinen on joku psykologi tms.
 
"huh"
Kokonaisuus ratkaisee, päivähoito ei ole haitaksi pienelle jos on valittu hyvä päivähoito ja vanhemmat pysyvät onnellisina=heijastuu voimakkaasti lapsiin.
Mun mielestä on tosi tärkeetä, että vanhemmat voivat päättää, miten jaksavat parhaiten, koska onnelinen äiti ja isä on suurempi lahja kuin mikään kotona olo hampaat irvessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"johanna"
Jotta meidän lapset voisivat paremmin, perheiden tulisi voida paremmin. Jotta perheet voisivat voida paremmin heillä tulisi olla hyviä vaihtoehtoja. Jotta meillä olisi hyviä vaihtoehtoja arvon professori voisi panostaa enemmän yhteiskunnan painostamiseen, niittä että niitä varteen otettavia vaihtoehtoja olisi enemmän.

Kotiäitiys on VAIN yksi vaihtoehto. Kotihoitajat, pph:t, pienille tarkoitetut tarhat... Ja vanhempien työelmän joustot joita myös tulisi tukea. Niin äitien kuin isien kohdalla. Silloin meillä olisi vaihtoehtoja joista jokainen voi valita perheelleen sopivimman. Ja kuten totesin kun PERHE kokonaisuutena voi hyvin vaikuttaa se vain ja ainoastaa positiivisesti lapsen psyykeeseen ja sen kehitykseen.

Mutta ei. Nyt on otettu tää saatanallinen jästipäälinja. JOS teet lapsen, sinun on oltava kotona 3 vuotta tai olet paska vanhempi. Ei ole kuin musta ja valkoinen. Sitten tuolla istuu kotona läjä äitejä jotka viettää päivänsä netissä surfaten ja sinnitellen kotona "koska niin pitää tehdä". Kaipuu töihin olisi, ja taloudellisestikin olisi melkein pakko. Kuitenkin jos sulla on se kaksikin lasta niin minimissään kotona ollaa sen 4 vuotta. Pisimmillään 6.
 
"koi"
Niin kauan kun Suomessa ei osata julkisuudessa toitottaa kuin yhden torven ääntä, en siihen ala uskoa. Keltinkangas-Jumala tunkee itsensä joka paikkaan, ketään muuta ei kuulla. Tiede on turhaa jos siinä on vaan yksi mielipide - aina pitäisi löytyä argumentti asioille.

Keltinkangas voisi tehdä hyvääkin jos haluaisi. Sen sijaan että harrastaa vanhempien syyllistämistä voisi energiaa tuhota siihen että hoitoratkaisuja kehitettäisiin lisään. Samaa kun vaatisivat vanhemmatkin niin ehkä joskus voisimme saada hoitojärjestelmän jossa lasten eri vaiheet tulee huomioiduksi. Keltinkangas välttelee vastauksia muihin yhteiskunnallisiin kysymyksiin kuten siihen että heikko talous on yksi sellainen kriisi perheissä joka aiheuttaa jatkuvalla syötöllä ongelmia lasten ja nuorten mielenterveydessä. Ei hän mainitsekaan tälläistä seikka - vaikko tosiasian kuulee lastenpsykiatrisilta osastoilta. Ei hän ei todellakaan puhu äitien syrjäytymisestä tai heikon talouden tuomista sivuongelmista kuten päihteet... Ei. Kuhan sen lapsi on 3v asti kotona, laput silmillä toistaa samaa...
Tosi peesi!
Hänen kannattaisi joskus tehdä tutkimus myös siitä, mitä naisille käy, kun he joutuvat täysin taloudellisesti "aviomiehensä armoille" ja sitten tämä aviomies kyllästyy pelkästään lapsiin uppoutuneeseen vaimoonsa, kun heillä on täysin ulkopuolinen olo omassa kodissaan, ja lähtevät nuoremman matkaan....
Joo kärjistys! Mutta elämässä on niin monta puolta, että mä en tajua tällaista laput silmillä syyllistämistä
JOs on oikeasti sinut omien ratkaisujensa kanssa, niin niitä ei tavitse huudella ympäriinsä ja syyllistää muita!
 
"johanna"
[QUOTE="huh";25935316]Kokonaisuus ratkaisee, päivähoito ei ole haitaksi pienelle jos on valittu hyvä päivähoito ja vanhemmat pysyvät onnellisina=heijastuu voimakkaasti lapsiin.
Mun mielestä on tosi tärkeetä, että vanhemmat voivat päättää, miten jaksavat parhaiten, koska onnelinen äiti ja isä on suurempi lahja kuin mikään kotona olo hampaat irvessä.[/QUOTE]

En voisi olla enempää samaa mieltä.

Nyt haetaan hirveästi syitä hoidosta - kun joka toinen perhe hajoaa, lapsien tapaamisista tapellaan oikeusteitse, isä/äitipuolet vaihtuu... Muutetaan, mennään tullaan.. tapellaan talouden kanssa. Päihdeongelmat. You name it.

Lasten pahoinvoinnille on noin tuhat muutakin syytä kuin pelkkä päivähoito. Että jos ihmiset vaikka keskittyisivät edes puoliksi tällä agstilla perheen hyvinvointiin niin varmasti monella lapsella olisi parempi olla. Mutta ei. Hoitoo lasta ei saa laitta - mutta lapsen isän kyllä saa lempata ja perheen hajoittaa...
 
määää
mä oon miettinyt laitanko syksyllä 4 vuotiaan osapäiväiseksi virikehoitoon vai jatkanko kerhossa niinkuin tähänkin asti (on nyt siis 3,5 vutoias ja käy kerhossa 3krt/vko 3h kerta) ja alan kallistumaan siihen että kerhossa jatketaan. kerhossa on 10 lasta, kaks ohjaajaa.
päiväkodin ryhmässä johon menisi on 20 lasta ja kolme ohjaajaa (siis yhteensä, mutta ei siellä esim. heti aamulla ole kolmea odottamassa)....toisaalta myös tiedän että siellä on ollut päiviä jolloin on ollut vain YKSI täti niiden 20 kanssa kun kaks on sairastunut yllättäen, eihän se ole päiväkodin vika, eikä henkilökunnan, mutta kunhan mietin kummasta lapsi hyötyisi enemmän...
 
"huoh"
[QUOTE="johanna";25935335]Jotta meidän lapset voisivat paremmin, perheiden tulisi voida paremmin. Jotta perheet voisivat voida paremmin heillä tulisi olla hyviä vaihtoehtoja. Jotta meillä olisi hyviä vaihtoehtoja arvon professori voisi panostaa enemmän yhteiskunnan painostamiseen, niittä että niitä varteen otettavia vaihtoehtoja olisi enemmän.

Kotiäitiys on VAIN yksi vaihtoehto. Kotihoitajat, pph:t, pienille tarkoitetut tarhat... Ja vanhempien työelmän joustot joita myös tulisi tukea. Niin äitien kuin isien kohdalla. Silloin meillä olisi vaihtoehtoja joista jokainen voi valita perheelleen sopivimman. Ja kuten totesin kun PERHE kokonaisuutena voi hyvin vaikuttaa se vain ja ainoastaa positiivisesti lapsen psyykeeseen ja sen kehitykseen.

Mutta ei. Nyt on otettu tää saatanallinen jästipäälinja. JOS teet lapsen, sinun on oltava kotona 3 vuotta tai olet paska vanhempi. Ei ole kuin musta ja valkoinen. Sitten tuolla istuu kotona läjä äitejä jotka viettää päivänsä netissä surfaten ja sinnitellen kotona "koska niin pitää tehdä". Kaipuu töihin olisi, ja taloudellisestikin olisi melkein pakko. Kuitenkin jos sulla on se kaksikin lasta niin minimissään kotona ollaa sen 4 vuotta. Pisimmillään 6.[/QUOTE]
Peesi, muutenkin tuollainen jästipääpaska ainoastaan aiheuttaa pahaa oloa äideille. En näe mitään järkeä. Näen vain mustan ja valkoisen...huoh.
 
Mä oon kans tässä asias vielä sitäkin mieltä että kotihoito vs päivähoito-jauhamisen sijaan pitäis keskittyä siihen että miten Suomessakin saatais aikaan se tilanne että pienten lasten vanhemmat voisi tehdä osa-aikaista työtä niin että se kannattaa taloudellisesti. Nythän Suomessa on se tilanne että joko oot kokopäivätyössä tai sitte kokonaan kotona. Välimuodot on monesti liian epäkiitollisia ja taloudellisesti kannattamattomia.
 
hahahah
-
Nämä lapsen kotihoitoa fanaattisesti puolustavat ovat kyllä usein juuri sellaisia stereotypisia laiskoja kouluttamattomia työnvieroksujia. Ja tämä kotihoidon puolustaminen on nimenomaan juuri sitä, että ÄITI saa olla kotona. Haluaisin nähdä näiden mammojen naamat, kun isä sanoisikin, että hän jää kotiin :D Kyllä tulisi laiskamammalle hätä, kun ei olisi sitäkään veruketta perseen sohvalla levitykseensä :D Eli oikeastaan nämä eivät todellisuudessa puolusta lasten kotihoitoa, vaan äitien kotona maleksimista.

Harvalla tällaisella on mitään kunnon koulutusta ja mieluista työpaikkaa. Helppohan se on jostain siwan kassan pätkätyökierteestä jäädä pois.
 
"muuli"
Mä oon kans tässä asias vielä sitäkin mieltä että kotihoito vs päivähoito-jauhamisen sijaan pitäis keskittyä siihen että miten Suomessakin saatais aikaan se tilanne että pienten lasten vanhemmat voisi tehdä osa-aikaista työtä niin että se kannattaa taloudellisesti. Nythän Suomessa on se tilanne että joko oot kokopäivätyössä tai sitte kokonaan kotona. Välimuodot on monesti liian epäkiitollisia ja taloudellisesti kannattamattomia.
Niin ja vaikka opiskelijat - kun sanotaan että niitä lapsia pitää tehdä silloin kun siltä tuntuu, eikä ajatellen pelkästään taloutta. Kun löytyisi pienillekin lapsille hoitomahdollisuus niin nämä opiskelija äidit ei joutuisi tuskaisen paljon venyttämään valmistumistaa vaan voisivat hoitaa hyvillä mieleni opinnot loppuun. Ilman tätä hemmetin syyllistämistä.

Musta tosin tuntuu että nämä henkeen ja vereen 3v kotiäitiyttä kannattavat ovat juuri niitä naisia joilla ei ole aikomustakaan koulutautua/työllistyä välttämättä koskaan. Ja tällä kamalla syylistyhuutamisella "oikeuttavat" omaa kotonaoloaan "etteivät he ole turhia".
 
ulkonainen
Eri mieltä olen kuten on moni muukin asiantuntija. Keltinkankaan mielipide on YKSI mielipide tässä viidakossa. Kukin tekee parhaimmallaan tavalla.
Myos mina olen eri mielta.

On se janna kuinka Suomessa aina painotetaan taman yhden tutkijan mielipiteita, kun esim. taalla Hollannissa painotetaan tutkimuksia joissa todetaan paivahoidon olevan hyodyksi pienten lasten kehitykselle.

Mutta ei kai tasta aiheesta kukaan jaksa enaa vaitella, paitsi ne kotiaidit jotka tarvitsevat kotonaololleen "oikeutusta".
 
"tuulia"
Onkohan vaikkapa Kiinassa tai Intiassa kaikki lapset pahasti häiriintyneitä? Tai suuriosa? Ihan vaan mietin tuota hälinää ja sen vaikutusta lapsiin... Kun noissa maissa, no siellä on sitä hälinää ihan aina. Olen asunut kiinassa ja viettänyt kuukausia intiassa joten jotain käsitystä on asiasta.

Kiinassakin äidit lähtee muutaman kuukauden sisällä töihin ja lapset menee joko tarhantapaiseen laitokseen tai isovanhemmille sikäli mikäli heistä on hoitamaan. Ihmiset asuvat kommuunimaisesti, useampikin perhe samoissa tiloissa. Ja lapsia on paljonpaljonpaljon... Kai he sitten ovat enemmän häiriintyneitä yksilöitä. Vai oliskohan niin että meillä täällä on ihan liikaa aikaa pohtia turhia?
 
Missä ne kiistattomat tutkimukset, ELI FAKTAT? ;) Valmistun pian psykologiksi, hauskaa, että minäkin voin sitten luoda teidän mittapuun "faktaa". Uskotte varmasti sitten minunkin väitteet ja luette sitä kuin raamattua? ;)
Juu, heti kun olet julkaissut samanmoisen määrän artikkeleita ja kirjoja, kuin vaikkapa tuo Sinkkonen, niin voisin sinua kuunnellakin. ;) Jännä kyllä, että "psykologiksi valmistuva" täällä kyselee tutkimustuloksia - eikö teidän laitoksella tehdä tutkimusta?
 

Yhteistyössä