Olen suorastaan järkyttynyt (perhekodeista )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja darkstarmama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
En ota nyt kantaa ap:n kertomaan tapaukseen - enkä mihinkään muuhunkaan. Puhun yleisesti.

Vaikka ihmistä tietenkin pitää kohdella ihmisarvoisesti, silti mä ymmärrän tuota rangaistuskulttuuriakin. Monet perhe- ja nuorisokoteihin sijoitetut nuoret ovat TODELLA moniongelmaisia. Tiedän koulutyössä kokemuksesta sen, että syrjäytymässä olevat nuoret tarvitsevat ENNEN KAIKKEA rajoja, liika ymmärtäminen ja paapominen ei auta asiaa ollenkaan. Eli vaikka rangaistukset voivat kuulostaa julmilta (enkä missään nimessä puhu fyysisestä väkivallasta), ne saattavat olla ainut keino saada nuori ymmärtämään, että TÄSSÄ MENEE RAJA. Ja se on se, mitä moni törttöilijä kaipaa - että tulee seinä vastaan. Että sanotaan, että asia on nyt näin ja piste.

Perhekotiin voi joutua vaikka itse nuoressa ei oli mitään vikaa.

Vanhempien väkivalta, alkoholismi jne ajavat nuorenperhekotiin.

Mutta toki suurinosa joutuu sinne "omasta tahdostaan".

Mutta vaikka se syy olisikin vanhemmissa, on lapset kuitenkin traumatisoituneita ja sen vuoksi oirehdinta on kirjavaa. Kaikki lapsuuden ja nuoruuden tapahtumat vaikuttavat ihmisen psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen kehitykseen ja jossain vaiheessa hän alkaa oireilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja darkstarmama:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
En ota nyt kantaa ap:n kertomaan tapaukseen - enkä mihinkään muuhunkaan. Puhun yleisesti.

Vaikka ihmistä tietenkin pitää kohdella ihmisarvoisesti, silti mä ymmärrän tuota rangaistuskulttuuriakin. Monet perhe- ja nuorisokoteihin sijoitetut nuoret ovat TODELLA moniongelmaisia. Tiedän koulutyössä kokemuksesta sen, että syrjäytymässä olevat nuoret tarvitsevat ENNEN KAIKKEA rajoja, liika ymmärtäminen ja paapominen ei auta asiaa ollenkaan. Eli vaikka rangaistukset voivat kuulostaa julmilta (enkä missään nimessä puhu fyysisestä väkivallasta), ne saattavat olla ainut keino saada nuori ymmärtämään, että TÄSSÄ MENEE RAJA. Ja se on se, mitä moni törttöilijä kaipaa - että tulee seinä vastaan. Että sanotaan, että asia on nyt näin ja piste.

Ymmärrän hyvin sörhis siun pointin,itekin ex-ongelmanuori olen. Ei paapomisella mitään aikaan saakaan,rajat on oltava ja selvät mutta ketä nuorta auttaa esim.päivien, viikkojen tai jopa kuukauden eristäminen täydelliseen virikkeettömyyteen? On vähän väärä tapaasettaa rajoja tuollakeinon joka kuitenkin omasta kokemuksestani puhuen lisää uhmaa ainakin useammilla. En ole laitoksissa ollut mutta kotona hyvinkin 2kk kotiarestissa istuin niin etten saanut käydäkuin koulussa. Ja mulla oli siellä sentään lehtiäluettavana, telkkari oli kielletty.

Että joku raja niillä rangaistuksillakin.

No totta joo, kuulostaa kyllä kamalalle :(. Mutta voihan olla, että tarpeeksi pitkä virikkeettömyys myös pakottaa ihmisen kohtaamaan itsensä ja ongelmansa. Silloin ehkä tajuaa, että vain itse voi elämälleen tehdä jotain. Mutta joo, sen verran nuorisoa tiedän ja tunnen, että tuon varaan en ihan heti laskis kovin paljoa ;).

Siskon bestis oli pari vuotta nuorisokodissa ja siellä on kuulemma tuollaista, että huoneessa pitää pysyä ja kännykkää ei saa käyttää.
Joskus harvoin sai kavereitaan tavata ja kotona käydä. :(
No ihan fiksu nuori nainen siitäkin kaverista on kehittynyt. =)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mutta vaikka se syy olisikin vanhemmissa, on lapset kuitenkin traumatisoituneita ja sen vuoksi oirehdinta on kirjavaa. Kaikki lapsuuden ja nuoruuden tapahtumat vaikuttavat ihmisen psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen kehitykseen ja jossain vaiheessa hän alkaa oireilemaan.

Mulla on varmaan se aika sitten vielä edessä, en tunne itseäni mitenkään traumatisoituneeksi, tosin en ole ollut perhekodissa, sain itse silloin päättää menenkö vai en ja en mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Amatöörilakimies:
Ei löydy moista asiaa kyseisestä laista eikä vastaavasta asetuksesta. Jälkimmäinen tosin kieltää tupakan myynnin alle 18-vuotiaalta, mutta ei polttamista.

Tupakointi on pääasiassa kielletty kaikissa niissä paikoissa, joissa on alle 18 vuotiaita. Koskien siis ulkoalueitakin. Ja se jos mikä on erikoista, että lastensuojelutyötä tekevä instanssi sen tupakoinnin sallii. Tästä oli kyse.

elä jaksa enää.eiköhän tuo tupakinpoltto ole pienin perhekoteihin sijoitettujen ongelmista.
lain mukaan 16 täyttänyt saa polttaa,ja lastensuojelu laitoksissa olevat vanhempien luvalla

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Siskon bestis oli pari vuotta nuorisokodissa ja siellä on kuulemma tuollaista, että huoneessa pitää pysyä ja kännykkää ei saa käyttää.

Kännykkää ei saa käyttää siksi, ettei voi soittaa esim yöllä jotain kaveri hakemaan autolla että karkaa tjs. Ainakin tuo on 1 syy.

Ei löydy moista asiaa kyseisestä laista eikä vastaavasta asetuksesta. Jälkimmäinen tosin kieltää tupakan myynnin alle 18-vuotiaalta, mutta ei polttamista.

Tupakointi on pääasiassa kielletty kaikissa niissä paikoissa, joissa on alle 18 vuotiaita. Koskien siis ulkoalueitakin. Ja se jos mikä on erikoista, että lastensuojelutyötä tekevä instanssi sen tupakoinnin sallii. Tästä oli kyse.

Se tupakointikielto ei koske kuin päiväkotien ja oppilaitosten ulkoalueita:
"1) päiväkotien lapsille ja oppilaitosten oppilaille tarkoitetuissa sisätiloissa sekä niiden pääasiassa kahdeksaatoista vuotta nuoremmille tarkoitetuilla ulkoalueilla"
(Laki toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi 12:1 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1976/19760693)

Siis perhekodit yms eivät kuulu lain määräämäänä tupakointikieltoalueeseen. Eikä laki myöskään kiellä alle 18v polttamasta, vaikka niin väititkin.

Sitäpaitsi nuoren tupakointi on varmasti niitä pienempiä ongelmia mitä nuorella on jos ja kun joutuu johonkin tälläiseen paikkaan. Asiat on pakko priorisoida, vaikka tupakointi onkin huono juttu... paljoa ei lohduta se että nuori saadaan savuttomaksi mutta tappaa itsensä.

Kännykkää ei saa käyttää siksi, ettei voi soittaa esim yöllä jotain kaveri hakemaan autolla että karkaa tjs. Ainakin tuo on 1 syy.

Nykyinen laki kieltää kännykän poisoton pitkäksi aikaa, se on liikaa rajoittamista ja puuttumista lapsen oikeuksiin. Perustellusti voi vähäksi aikaa ottaa toki pois. Mutta ei vallan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Sosionomi:

Nykyinen laki kieltää kännykän poisoton pitkäksi aikaa, se on liikaa rajoittamista ja puuttumista lapsen oikeuksiin. Perustellusti voi vähäksi aikaa ottaa toki pois. Mutta ei vallan pois.

Mä en ole lakia niinkään lukenut ;) Mutta näin sanoivat mulle syyksi, miksi ei ole kännykkää. Joskus olivat salaa ottaneet lomilta kotoa ja pitivät piilossa.

kuinka pitkäksi aikaa saa ottaa?mistä löytyy tämä laki?

Mä en ole lakia niinkään lukenut ;) Mutta näin sanoivat mulle syyksi, miksi ei ole kännykkää. Joskus olivat salaa ottaneet lomilta kotoa ja pitivät piilossa.

Uusi laki tullut voimaan tämän vuoden tammikuussa.

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta tuli mieleen oman siskoni nuorisokoti jossa hän asui. Siellä käytettiin rangaistuksena kotiarestia, joka käytännössä tarkoitti omassa huoneessa pysymistä. Jos ja kun tehtiin typeryyksiä niin sanktio tuli takuulla. Mm. kotilomia peruttiin, iltavapaat otettiin pois yms. yms.

Tupakoida ei (tietenkään) saanut, koulun jälkeen oli heti tultava "kotiin" ja kännykkää sai käyttää ainoastaan kotivapaalla ollessa.

Lisäksi oli tietenkin tiukat kotiintuloajat, käytöstapojen noudattamista valvottiin ja edellytettiin ja kuri oli siis kaikin puolin kova.

Ideana oli että jos käyttäytyi hyvin, se palkittiin. Jos törttöili, siitä rankaistiin armotta.

Ja uskon että juuri tuo pelasti siskoni ja sai hänet muuttumaan :flower: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta tuli mieleen oman siskoni nuorisokoti jossa hän asui. Siellä käytettiin rangaistuksena kotiarestia, joka käytännössä tarkoitti omassa huoneessa pysymistä. Jos ja kun tehtiin typeryyksiä niin sanktio tuli takuulla. Mm. kotilomia peruttiin, iltavapaat otettiin pois yms. yms.

Tupakoida ei (tietenkään) saanut, koulun jälkeen oli heti tultava "kotiin" ja kännykkää sai käyttää ainoastaan kotivapaalla ollessa.

Lisäksi oli tietenkin tiukat kotiintuloajat, käytöstapojen noudattamista valvottiin ja edellytettiin ja kuri oli siis kaikin puolin kova.

Ideana oli että jos käyttäytyi hyvin, se palkittiin. Jos törttöili, siitä rankaistiin armotta.

Ja uskon että juuri tuo pelasti siskoni ja sai hänet muuttumaan :flower: :heart:

Juuri näin, kuten Sörhis sanoi, nuorelle tekee hyvää ne rajat ja välittäminen(tietysti lain puitteissa!)

"1) päiväkotien lapsille ja oppilaitosten oppilaille tarkoitetuissa sisätiloissa sekä niiden pääasiassa kahdeksaatoista vuotta nuoremmille tarkoitetuilla ulkoalueilla"

Koskee se, usko pois. Ja jos vielä kerran viitsit lukea ajatuksen kans, niin nimenomaan ihmettelin sitä, että miksi lastensuojelutyötä, pääpaino sanalla lastensuojelu, sallii tupakoinnin perhekodin alueella. Ja tiedätkö, älä irroita sitä tupakointia kokonaisuudesta irti. Se työ on paljon muutakin kuin tupakanpolttoa ja sen kyttäämistä. Usko pois, tiedän kyllä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja darkstarmama:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs kokenut:
kuullostaa tutulta...missähän tämä kys. perhekoti sijaitsee?
itse tunnen erään jotka saivat rangaistukseksi esim. piti kirjoittaa 300 kertaa sama lause tyyliin "en enään koskaan sano vastaan aikuiselle"...to piti kirjoittaa ilman virheitä ja suoraan ja siististi...myös vessaan mennessä piti omaan oveen ensin koputtaa ja pyytää lupa mennä vessaan. tytöt ja pojat eivät saanneet oleskella samassa tilassa eikä muutenkaan yksin saanut tehdä mitään vaan aina työntekijän valvonnassa..huh..ja nämä vain lievimmästä päästä..

Näitä on kuulemma useampikin ja kaikki Muhoksella.

Ja oiskohan ylikiimingissäki...

Koskee se, usko pois. Ja jos vielä kerran viitsit lukea ajatuksen kans, niin nimenomaan ihmettelin sitä, että miksi lastensuojelutyötä, pääpaino sanalla lastensuojelu, sallii tupakoinnin perhekodin alueella. Ja tiedätkö, älä irroita sitä tupakointia kokonaisuudesta irti. Se työ on paljon muutakin kuin tupakanpolttoa ja sen kyttäämistä. Usko pois, tiedän kyllä ;)

Laki ei kiellä perhekodin alueella polttamista. Jos kieltää, niin heitäppä Finlexistä kyseinen pykälä. Se onkin eri asia, mitä kukin laitos itse haluaa tämän asian suhteen tehdä ja toimia. Onhan niitä sairaaloitakin, jotka kieltävät aikuisten työntekijöidensä tupakoinnin työaikana, vaikka aikuisen ihmisen tupakointia ei suoraan kiellä mikään lakipykälä.

Näitä perhekoteja ja muita vastaavia "ongelmanuorten" paikkoja on varmasti monenlaista, ei kaikki nuoret mahdu samaan muottiin. Jollain voi olla niin haasteellinen jumppa edessä, että tupakointiin ei lähdetä puuttumaan. Tämmöiset tietysti sijoitetaan jo lähtökohtaisesti erilaiseen paikkaan kuin muut.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Juuri näin, kuten Sörhis sanoi, nuorelle tekee hyvää ne rajat ja välittäminen(tietysti lain puitteissa!)

Mie henkilökohtaisesti arvostan tuollaista metodia että tyristä rangaistaan ja hyvästä käytöksestä palkitaan ,mutta nimenomaan niin että on myös se palkinto luvassa jos ja kun osaat käyttäytyä hyvin.
Ihana juttu että Turkilmaksen sisko on saanut lähtökohdat hyvälle elämälle! =)

Hyvään perhekotiin kuuluu minun mielestäni myös se että nuorta tarvittaessa autetaan, ja se että pitkiksi ajoiksi suljetaan huoneeseen ilman mitään virikkeitä ei ole todellista auttamista minusta, niinkuin olen useaan otteeseen olen tässä ketjussa jo maininnut. Ja sitähän mie nimenomaan tässä alunperin järkyttelenkin.

Paljonpaljon on suomessa hyviäkin paikkoja ja varmasti auttavat nuoria hyvän elämän alkuun mutta on sit näitäkin ( toivottavasti vähemmistö ) jotka ei oo ihan ok ja nehän pitäs saada "ruotuun". :(

Millon sie muutes Tyttö kuin Taivas elit nuoruutesi Muhoksella? Nää jutut mistä ystäväni mulle kertoi ovat kaikki tapahtuneet 2000-luvulla.

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
tupakalle pääse pari kertaa päivässä.

Ai, että alaikäisenä suotiin tupakointi?? Sehän on laitonta!

no jaa-a joka lastenkodissakin nuoret polttaa..

Siis kyllähän nuoret polttaa, mutta lastensuojelutyötä tekevä laitos tai yksikkö ei saisi käsittääkseni sallia alaikäisen polttamista, sillä sehän on lain rikkomista. Voin toki olla väärässäkin....

Pikkuveljen perhekodissa ei ainakaan saanut tupakoida. Aika vastuutonta minusta jos jossain saa alaikäinen tupakoida!!

Laki ei kiellä perhekodin alueella polttamista. Jos kieltää, niin heitäppä Finlexistä kyseinen pykälä. Se onkin eri asia, mitä kukin laitos itse haluaa tämän asian suhteen tehdä ja toimia. Onhan niitä sairaaloitakin, jotka kieltävät aikuisten työntekijöidensä tupakoinnin työaikana, vaikka aikuisen ihmisen tupakointia ei suoraan kiellä mikään lakipykälä.

Näitä perhekoteja ja muita vastaavia "ongelmanuorten" paikkoja on varmasti monenlaista, ei kaikki nuoret mahdu samaan muottiin. Jollain voi olla niin haasteellinen jumppa edessä, että tupakointiin ei lähdetä puuttumaan. Tämmöiset tietysti sijoitetaan jo lähtökohtaisesti erilaiseen paikkaan kuin muut.

Amatöörit asialla tosiaan:

Eli lainaamasi kohdan 12 §:n 1. momentin 1) kohdan jälkeen tulee kohta 2), jossa sanotaan:

" virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatuissa sisätiloissa;"

Ja tuohon voi lastensuojelulaitosta verrata.

Edelleen seuraavan pykälän 1. momentti kertoo tupakointitilan järjestämisestä alaikäisille:

"Edellä 12 §:ssä tarkoitetun sisätilan ja yleisen kulkuneuvon haltija sekä yleisen tilaisuuden järjestäjä voi kuitenkin sallia tupakoinnin tähän tarkoitukseen varatussa huoneessa tai asianomaisen huoneiston tai tilan osassa siten, ettei tupakansavu pääse kulkeutumaan niihin sisätiloihin, joissa tupakointi on kielletty. Tupakointia varten ei voida kuitenkaan järjestää erillistä huonetta tai muuta tilaa sellaisen sisätilan yhteyteen, joka on pääasiassa kahdeksaatoista vuotta nuorempien henkilöiden käytössä."

Eli perusjuridiikan tulkinnalla on kielletty se röökin vetäminen.

Perhekotia ei voi verrata virastoon, perhekodin työntekijät eivät ole viranomaisia, eikä perhekotia voi verrata noihin.

Tupakointitila-pykälässä puhutaan sisätilojen tupakointiloista. Ulkona tapahtuvaan tupakointiin se ei puutu.

Missään lakipykälässä ei kielletä minkään ikäisen ihmisen tupakointia. Jos kielletään, niin pliis se suora viittaus ao. lakiin.

Laki ei kiellä perhekodin alueella polttamista.

Olen kyllä ymmärtänyt, että kasvatustyötä tekevät paikat eivät pääasiallisesti salli lainkaan puitteissa tupakointia. Eli paikat, joissa on alle kahdeksantoistavuotiaita. Kansanterveyslaitoksen mukaan ainakaan. Mutta edelleenkin pointti on ihan muu, kuin se mistä nyt väännetään kättä. Mutta nyt en enää jaksa tästä aiheesta kirjoittaa :)

Hei haluaisin tuoda tähän sellaisen näkemyksen että miksiköhän niille nuorille tehdään tuollaisia pakkohoito paikkoja ja miksi ne sinne alunperin joutuu?
Vierestä seurasin yhtä nuorta joka pääsi liian aikaisin pois mielisairaalasta ja tappo itsensä vajaan kuukauden päästä......
Jos ajatellaan jotain nistiä niin tod. näkösesti se koittaa saada kamaa keinolla millä hyvänsä ja aina löytyy niitä auttajia jotka sitä hankii jos ei itse pysty. Kaikki ei silti ajattele vaan että kiusaa halutaan tehdä, keinot ei vaan riitä normi käsityksien rajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Pikkuveljen perhekodissa ei ainakaan saanut tupakoida. Aika vastuutonta minusta jos jossain saa alaikäinen tupakoida!!

Aivan! Tätä minä juuri ajoin takaa! Lastensuojelutyötä tekevät sallivat tupakoinnin perhekodin alueella! Siis perin erikoista! Perin erikoista!

Yhteistyössä