M
minä
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:En ota nyt kantaa ap:n kertomaan tapaukseen - enkä mihinkään muuhunkaan. Puhun yleisesti.
Vaikka ihmistä tietenkin pitää kohdella ihmisarvoisesti, silti mä ymmärrän tuota rangaistuskulttuuriakin. Monet perhe- ja nuorisokoteihin sijoitetut nuoret ovat TODELLA moniongelmaisia. Tiedän koulutyössä kokemuksesta sen, että syrjäytymässä olevat nuoret tarvitsevat ENNEN KAIKKEA rajoja, liika ymmärtäminen ja paapominen ei auta asiaa ollenkaan. Eli vaikka rangaistukset voivat kuulostaa julmilta (enkä missään nimessä puhu fyysisestä väkivallasta), ne saattavat olla ainut keino saada nuori ymmärtämään, että TÄSSÄ MENEE RAJA. Ja se on se, mitä moni törttöilijä kaipaa - että tulee seinä vastaan. Että sanotaan, että asia on nyt näin ja piste.
Perhekotiin voi joutua vaikka itse nuoressa ei oli mitään vikaa.
Vanhempien väkivalta, alkoholismi jne ajavat nuorenperhekotiin.
Mutta toki suurinosa joutuu sinne "omasta tahdostaan".
Mutta vaikka se syy olisikin vanhemmissa, on lapset kuitenkin traumatisoituneita ja sen vuoksi oirehdinta on kirjavaa. Kaikki lapsuuden ja nuoruuden tapahtumat vaikuttavat ihmisen psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen kehitykseen ja jossain vaiheessa hän alkaa oireilemaan.