Olen sairaalloisen lihava -kommentoikaa ruokailujani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Majlis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Majlis"

Vieras
Elämäntaparemontti on menossa, mutta en oikein löydä itselleni sopivaa ruokavaliota. Aloitin go fat go-jutuilla, mutta parin kuukauden jälkeen vaihdoin sen karppaukseen. Sitä nyt takana kolme kk, mutta paino jumittaa taas. Nyt olen vähän lisännyt ruokailukertoja ja hiilareita.
Pari päivää olen nyt syönyt tällä kaavalla:

Aamulla klo 5-6 kaksi isoa kuppia tummapaahtoista kahvia, joukossa ihan vähän laktoositonta maitoa/kermaa.

Aamupäivällä n. klo 9-10 muutama cashewpähkinä, en laskenut mutta pieni kourallinen, ehkä noin 20 kpl maks. Tätä ei aina ehdi syömään.

Klo 11-12 salaattilounas, jossa salaatinlehtiä, tomaattia/kurkkua jne. Proteiinilähteenä 80-100g kalkkunaleikettä tai jotain muuta kokolihaleikkelettä tai lohta/broilerin/kalkkkunan rintafile/possun ulkofilepihvi/kananmuna. Lihat ilman marinadia. Kastikkeena oliiviöljyä/rypsiöljyä. Joskus mukana vähän hedelmää tai juustoa. Näitä kuitenkin ehkä pari kertaa kuussa.

Iltapäivällä Yosa Kauravälipalapikari (tää olikin huono juttu, sillä siinä oli sokeria enkä huomannut ostaessa, ei näitä siis enää) tai taas muutama cashewpähkinä.

Kotiin tullessa klo 17 söin tänään puolikkaan paprikan ja pätkän kesäkurpitsaa pannulla paahdettuna ja kolme paistettua kananmunaa. Ei ollut nälkä, joten pieni annos vain.

Illalla ennen nukkumaan menoa vielä gluteiinitonta kaurapuuroa, haudutettu mantelimaitoon ja ihan pieni määrä rasvaa (uunivuoan voiteluun, puuro haudutettu uunissa). Puuron päälle pakastevadelmia ja chiansiemeniä.

Käytännössä mulla on noi välipalat vähän sellaisia, ettei niitä tule syötyä juuri koskaan. Nyt olen yrittänyt lisätä jotain syömistä päivään, kun karpatessa ruokailut olivat lounas ja päivällinen, ja se alkoi olla selkeästi liian vähän sillä paino jumitti taas. Lisäksi olen ajatellut ottaa tuon puuron iltapalalle lisäksi. Vettä juon päivässä 2-3 litraa.

Miltä kuulostaa? Onko ihan huono? Laihtuuko tällä?

Maitotaloustuotteita koetan nyt välttää, samoin gluteiiniviljoja, sillä käynnissä on myös ihmiskoe... olen nimittäin huomannut, että maitotaloustuotteiden poisjättämisen myötä vatsa toimii paremmin ja astma on rauhoittunut. Samoin kokeilen mitä voinnille tapahtuu jos jätän kaikki kotimaiset viljat pois. Perunasta en juuri välitä, pasta saa aikaan ahmimiskohtauksia. Samoin sokerit ja keinomakeuttajat sekä einekset on pois mun ruokavaliosta. (Ja joo, aamukahvissa on se maitotilkka edelleen, oisko ideoita sen korvaajaksi kun mustaa kahvia en pysty juomaan?)

Onneksi se ei ole sun uskostasi kiinni. Olen viimeisen puoli vuotta ollut syömättä herkkuja, sokeria, eineksiä, jne joten enköhän onnistu jatkossakin.
Ja pähkinöissä on kaloreita, mutta niissä on hyvää rasvaa ja ne ovat terveellisiä. Enkä vedä niitä kourakaupalla.

Meinaatko istua poikoillasi kaiket päivät, vai miten ajattelit jaksaa noin vähällä syömisellä? No taatusti laihdut, minäkin normaalipainoinen kuihtuisin tuolla määrällä...

Jos sulle on realistista elää ilman sokeria, viljaa jne koko loppuelämäsi, niin mikäs siinä...mutta laihtuminen ei edellytä mistään noista luopumista täysin. KOHTUUS on avainsana tässä.

Kyllä se niin on jos läski rupee syömään tollasta ruokaa kaikenlaisen paskan jälkeen ni ei siitä muuta seuraa ku epäonnistumisia. Ehkä hetken kestää mutta kyllä se alamäki tulee, älä huoli :D Itsekuri ei riitä.

Sä et siis syö ollenkaan aamupalaa? Miksi? Aamupäivällä et syö kuin ehkä pari hassua pähkinää, puolenpäivän aikaan vasta sun lautasella alkaa olla jotsin syötävää. En ymmärrä miten jaksat noin. Ensivilkaisulla tulee mieleen että todella vähän syötävää kuuluu sun päivään. Ja miksi kahvista pitäisi saada maitoloraus pois? Se ei sua lihota mihinkään suuntaan.

Kyllä noilla eväillä laihtuu, mutta jaksamisen kanssa taitaa olla niin ja näin. Varsinkin jos käyt töissä, kohta näännyt. Miten olisi ravitsemusterapeutti, jos tuntuu ettei itse saa enää tuloksia aikaan? Paljonko olet jo laihtunut ja missä ajassa? Äläkä välitä noista muutamista kommenteista, niitä täällä saa aina.

Puoli vuotta ja 15 kg.
Tiedän että pitäisi lisätä syömisiä, mutta en oikein tiedä että mitä jos noudatan maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota nyt hetken. Puuro sekä aamulla että illalla taitaa olla vähän liikaa? Lisäksi mulla ei ole nälkä vielä tuossa aamuvarhaisella, joten siksikin jää helposti syömättä aamupala. Klo 9 aikaan voisi jotain jo syödäkin..

Olen tässä miettinyt että pitäisikö liittyä esim johonkin nettivalmennukseen, josta saisi ruokavalio-ohjeet tms. En millään jaksaisi itse miettiä mitä ja miten paljon voin syödä :/

Mites olisi joku marjasmoothie aamulla? Mä laitan maustamatonta rahkaa ja jugurttia, mansikoita ja kiivin. Tai mustikoita. Sitten rasvatonta maitoa vähän notkistamaan ja on muuten hyvää! Olisi helppo syödäkin ja pitää nälkää, ainakin mulla. Itse kyllä syön smoothien lähinnä iltapalaksi, mutta syön joskus välipalaksikin.

Jos oot edelleen sairaalloisen lihava ja syöt tuon verran päivässä ni aika kumma jos et laihdu, paljon sulla on kalorit päivässä?..Millaista liikuntaa harrastat? Lisäät liikuntaa ja kasviksia ja marjoja ruokaan.

Tuo ei ole kyllä karppausta nähnytkään. En söisi noin usein enkä noin vähän. Pyri syömään 3-4 kertaa päivässä. Mä oon laihduttanut karppaamalla (ja jatkanut sitä nyt 5 vuotta laihdutuksen jälkeen ja paino pysyy nykyään ihanteessa). Rasvaa ei kannata pelätä, itse ainakin huomasin että mitä enemmän rasvaa sitä paremmin laihdun (vei multa nälän niin tehokkaasti).

Tässä yksi esimerkkipäivä:
Aamupala: 3 kananmunaa, kahvia kermalla
Lounas: Kanaa kookoskermakastikkeessa + keitettyjä vihanneksia
Päivällinen: Lihaa kermakastikkeessa + tuoreita vihanneksia
(Iltapala: Pari palaa juustoa, teetä kookosöljyllä).

Proteiinia ei kannata syödä liikaa, ylimääräinen proteiini käyttäytyy kehossa kuin hiilari. 1-1,5g.proteiinia/painokilo riittää hyvin.

Mulla oli muuten pahoja vatsaoireita ennen karppausta, ilmeisesti jonkinlaista viljayliherkkyyttä. Kaikki vaivat hävisivät kun aloin karppaamaan ja jätin viljat. Nykyään kestän pieniä määriä viljaa kun syö tarpeeksi harvoin. Maitotaloustuotteita kestän ainakin vielä. Tosin niitäkin voisi vähentää, kookosöljy on on todella hyvä maidoton rasvanlähde :) Itse käytän sitä ruuanlaitossa ja kahvissa/teessä. Myös pähkinät ovat hyviä mutta joissain pähkinöissä on aika paljon hiilareita (kuten cashew ja maapähkinöissä). Parhaita taitavat olla macadamia ja parapähkinät.

Missä vitamiinit????
Söisin kunnon aamupalan (esim prtelö: luonnonjugurttia, mustikoita, kauraa...).
Vähentäisin kahvijuontia 50%, tilalle vettä!
Lihat hyviä (valkoista lihaa, ei possua eikä naudanlihaa). Joskus voisit saada protsut esim. kikherneistä eikä kananmunista. Myös pavut, linssit ja soijatuotteet voisi tulla osaksi ruokavaliotasi.
Ja hedelmiä (satsumat, omenat...) ja marjat osaksi ruokavaliota.

[QUOTE="Lulu";30362420]Meinaatko istua poikoillasi kaiket päivät, vai miten ajattelit jaksaa noin vähällä syömisellä? No taatusti laihdut, minäkin normaalipainoinen kuihtuisin tuolla määrällä...

Jos sulle on realistista elää ilman sokeria, viljaa jne koko loppuelämäsi, niin mikäs siinä...mutta laihtuminen ei edellytä mistään noista luopumista täysin. KOHTUUS on avainsana tässä.[/QUOTE]

Juuri näin. Kaikkea voi syödä, mutta kohtuudella. Kannattaa syödä kunnollinen aamupala, eikä mitään kourallista pähkinöitä. Päivässä riittää hyvien rasvojen kannalta 5 pähkinää, kaikki muu on ylimääräistä, turhia kaloreita. Sokerit ja vaaleat jauhot minimiin, muuten monipuolinen ruokavalio, niin pystyt pitämään sitä loppuelämäsi. Mitkään väliaikaiset kuurit eivät toimi.

Hyvinhän sulla on paino pudonnut. Pysyypähän nahka paremmin perässä :)

Pidätkö koskaan herkkupäiviä? Vaikka kerran parissa viikossa sellainen päivä että saa syödä mitä haluaa? Antaa potkua laihtumiselle.

Tuota noin, 20 cashewpähkinää ei ole "muutama" tai edes pieni kourallinen, se on iso kourallinen. Ja niistä saa helvetisti enegiaa. Vaikka pähkinöissä on hyvää rasvaa, niitä ei tarvitse syödä kuin muutama (siis tyyliin 5) päivässä, sillä ne ovat todellisia kaloripommeja.

Jotenkin vain tuli mieleen, että mahdatko vähätellä muitakin syömisiäsi ("ihan vähän vain sitä ja pieni pala tätä"), kun tuo pähkinämääräkin oli sulle vain "muutama". Ylipainoiset näkevät ruokamäärät usein pienempinä kuin ne ovatkaan, sen takia painon kanssa onkin ongelmaa.

Näissä aloituksissa kannattaa muuten yleensä mainita paino ja pituus, sillä se auttaa ruokavalion kommentoimista huomattavasti. 15 kiloa on jo hyvä alku, älä luovuta.

Yhteistyössä