Olen raskaana ja otin juuri sikainfluenssarokotteen. Muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo,vasta-aineet kulkeutuu sikiöön. Niin kulkee myös tehoste-aine jota ei ole tutkittu raskaana olevilla. Niin kulkeutuu pieneen ihmisen alkuun myös kaikki virukset jota rokotteessa on. Sinä voit kehittää vasta-aineita mutta miten ne kehittää sikiö? Vai ehditkö nujertaa rokotteesta saamasi viruksen ennenkuin se siirtyy verenkierron mukana lapseesi?

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mulle ei ainakaan terkkari juurikaan ottanut kantaa. Ehkä heitä on kielletty vaikuttamasta mielipiteisiin??

Tosiaan kysyin kahdelta eri hoitajalta epävirallisesti mielipidettä, molemmat antoivat ymmärtää etteivät itse ota rokotusta ja kun kysyin että suosittelisitko raskaanaolijoille rokotetta, niin vastaus oli "En osaa oikein sanoa, lääkäriltä pitäisi kysyä". Sitten kun kysyin lääkäriltä niin hän sanoi hyvin vaikeasti että "Viranomaisethan sitä suosittelee, mutta en kyllä osaa sanoa, eihän sitä ole tutkittu..."
Ei ainakaan luottamusta kasvata asian suhteen. :/

No sä olet törmännyt vähemmistöön. Jos yhtään helpottaa niin 67 % suomalaislääkäreistä suhtautuu positiivisesti rokotukseen ja aikoo ottaa sen. 15% ei aio rokottaa itseään ja loput eivät ole vielä päättäneet.

Tohtori.fi -sivuilla kerrotaan tästä gallupista tarkemmin.

Otin tänään neuvolassa. Pähkäilin jonkin aikaa ja päädyin ottamaan. Sairastun kyllä harvoin mutta kun sairastun niin heti menee keuhkot kipeäksi, sen verran astma vielä vaivaa vaikka muutoin pärjään ilman lääkitystä.

En voisi syödä lääkkeitä jos tulisi vaikka keuhkoputkentulehdus tai keuhkokuume, ne ei sinänsä pelota koska on ollut niin monesti mutta en jaksaisi hoitaa lasta siinä kunnossa ja sitä kestäisi kauan ilman lääkitystä. Eikä varmaan sikiöllekkään tekisi hyvää olla siinä kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jorma:
Joo,vasta-aineet kulkeutuu sikiöön. Niin kulkee myös tehoste-aine jota ei ole tutkittu raskaana olevilla. Niin kulkeutuu pieneen ihmisen alkuun myös kaikki virukset jota rokotteessa on. Sinä voit kehittää vasta-aineita mutta miten ne kehittää sikiö? Vai ehditkö nujertaa rokotteesta saamasi viruksen ennenkuin se siirtyy verenkierron mukana lapseesi?

Rokotteessa ei ole elävää virusta eikä siitä voi saada sikainfluenssaa niin äiti kuin sikiökään.

Lääkkeitä ja rokotteita ei koskaan tutkita odottavilla naisilla, joten tällaista tietoa ei ole yhdenkään lääkkeen suhteen. Ainoastaan eläinkokeet ovat mahdollisia ja niiden mukaan aineista ei ole sikiölle haittaa.

Minä sain rokotteen rv 18, ja avoimesti sitä minulle suosittelivat useat terveydenhoitajat ja kunnan sekä yksityisen sektorin lääkärit.

Sivuvaikutuksia ei ole tullut, vauva liikkuu normaalisti ja elämä jatkuu kuten ennenkin - tosin huomattavasti vähemmällä pelolla ja huolella kun ei tarvitse tartuntaa kammota jatkuvasti.

Mutta jos lapsella syntyessään sitten olisi joku kehitysvamma tms. niin miten sitä loppuelämänsä miettisi että oliko se syy siinä ottamassani rokotteessa. Sitä kun ei voisi tietää.

Todennäköisempi se kehitysvamma on silloin, jos et ota rokotetta ja sairastat taudin. Sen on sanottu aiheuttavan sikiövaurioita. Rokote on varmasti turvallisempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jorma:

Vasta-aineiden tuleekin kulkeutua sikiöön. Eli sikiö saa suojan samalla kuin äitikin. Yksi kivi vierähtää siinä sydämeltä kun vastasyntynyt on siis myös suojattu tautia vastaan.

Muuten, te jotka ootte ottaneet rokotteen ja ootte saaneet siitä jotain oireita, kuinka nopeasti ne on tulleet? Muhun tuikattiin piikki kolmisen tuntia sitten, eikä mitään tunnu missään. Ees käsi ei oo kipeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Muuten, te jotka ootte ottaneet rokotteen ja ootte saaneet siitä jotain oireita, kuinka nopeasti ne on tulleet? Muhun tuikattiin piikki kolmisen tuntia sitten, eikä mitään tunnu missään. Ees käsi ei oo kipeä.

Noin 5h otosta piikityskohta alkoi arkailla ja on edelleen arka mut ei enää niin paljon. Samoin 5h otosta tuli sellainen höntti olo. Kuin olisi kova räkätauti ollut, pää kuin haminan kaupunki :) Panadolilla meni ohi sekin. Nyt rokotuksesta 2 vrk.

Soitin juuri neuvolaan ja kylläpä se terkka suositteli ottamaan ja sanoi ettei tutkimusten mukaan ole vaaraa sikiölle. Eli maanantaina rokotusta ottamaan. Toivon tosiaan että kannattaa.

Jäitä hattuun vaan. Ei tämä rokote ole sen kummallisempi kuin moni muukaan rokote. Joka rokotteessa on aina riskinsä olkoon sitä käytetyn kymmenen vuotta tai kymmenen viikkoa. Ajattele tästä rokotteesta samalla tavalla kuin niistä perusrokotteistakin, joita lapsesi kasvaessaan saavat.

Ja nyt vielä sinä saat suojan ja samalla saa myös lapsesi. Eli lapsellasi tulee olemaan suoja voimassa syntyessään.

Mulla olis neuvola ensi viikolla, itse edelleenkin olen enemmän sen kannalla etten rokotetta ota. Siksi ettei ole MINKÄÄNLAISIA takeita aiheuttaako rokote sikiövaurioita. En ole asiassa ehdoton, mutta sunnuntaina keskustelin päivystyksessä käydessäni kahden hoitajan ja yhden lääkärin kanssa ja kukaan heistä ei kehottanut rokotetta ottamaan. Kierrellen ja kaarrellen sanoivat etteivät itse aio ottaa ja että eivät osaa neuvoa miten minun kannattaa tehdä. Otapa tässä sitten selvää!!!! Mieskin on edelleen sen kannalla ettei kannata ottaa rokotetta, mutta kannattaako olla ottamatta. Kuka sen kertoisi?

Kaikki rokotteen ainesosat ovat kuulemma jo käytössä, mitään uusia aineita siinä ei ole. Joten sikäli vaikutukset sikiöön kuulemma tiedetään.

Sen tiedän kyllä, mutta yhteisvaikutusta ei tiedä kukaan. :/

Sammaa mieltä Rytkäätyksen kans. En ite menny piikille, vaikka tänään sen saisin ilmasiks. Mut mulla painaa vaakalaudassa myös se, että laskettuaika on jo ihan käsillä ja synnytän hetkenä minä hyvänsä. Eli ainakaan vauva ei ehtis saamaan suojaa sikalunssaa vastaan ja itekään en toivottavasti enää 2 viikon päästä oo raskaana, jollon se suoja on suurimmillaan. Ja raskaanahan sitä kaikkein eniten tarviski, ku sillon kuulemma tauti saattaa olla pahempi. Mut musta vaan tuntuu, että tolla sikalunssalla ihan liikaa pelotellaan... Tuskin on silti kovin paljoo kummosempi ku tavallinen flunssa...

Mulla on LA parin viikon päästä ja suunniteltu sektio tulossa sitä ennen. Lääkäri väitti, että sektio vielä pahentaisi tilannettani, mikäli sattuisin sairastumaan sikainfluenssaan pian sen jälkeen. Tämä pelotti sen verran että päädyin sitten lopulta rokotteen ottamiseen vaikka monta kuukautta olen ollut sitä vastaan.

Mulla on LA parin viikon päästä ja suunniteltu sektio tulossa sitä ennen. Lääkäri väitti, että sektio vielä pahentaisi tilannettani, mikäli sattuisin sairastumaan sikainfluenssaan pian sen jälkeen. Tämä pelotti sen verran että päädyin sitten lopulta rokotteen ottamiseen vaikka monta kuukautta olen ollut sitä vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti helmikuussa:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Noin 5h otosta piikityskohta alkoi arkailla ja on edelleen arka mut ei enää niin paljon. Samoin 5h otosta tuli sellainen höntti olo. Kuin olisi kova räkätauti ollut, pää kuin haminan kaupunki :) Panadolilla meni ohi sekin. Nyt rokotuksesta 2 vrk.

No mulla on aina vähän höntti olo :D Mutta Panadolia on kaapissa varalta täälläkin, katotaan mihin suuntaan olo lähtee menemään.

Mulle ei ainakaan terkkari juurikaan ottanut kantaa. Ehkä heitä on kielletty vaikuttamasta mielipiteisiin??

Tosiaan kysyin kahdelta eri hoitajalta epävirallisesti mielipidettä, molemmat antoivat ymmärtää etteivät itse ota rokotusta ja kun kysyin että suosittelisitko raskaanaolijoille rokotetta, niin vastaus oli "En osaa oikein sanoa, lääkäriltä pitäisi kysyä". Sitten kun kysyin lääkäriltä niin hän sanoi hyvin vaikeasti että "Viranomaisethan sitä suosittelee, mutta en kyllä osaa sanoa, eihän sitä ole tutkittu..."
Ei ainakaan luottamusta kasvata asian suhteen. :/

Mun äiti on lääkäri ja sanoi, että ehdottomasti rokote kannattaa ottaa, olen raskaana ja otin sen. On paljon pahempi, jos saa sen sikalenssun, koska siihen voi kuolla.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Mulla olis neuvola ensi viikolla, itse edelleenkin olen enemmän sen kannalla etten rokotetta ota. Siksi ettei ole MINKÄÄNLAISIA takeita aiheuttaako rokote sikiövaurioita. En ole asiassa ehdoton, mutta sunnuntaina keskustelin päivystyksessä käydessäni kahden hoitajan ja yhden lääkärin kanssa ja kukaan heistä ei kehottanut rokotetta ottamaan. Kierrellen ja kaarrellen sanoivat etteivät itse aio ottaa ja että eivät osaa neuvoa miten minun kannattaa tehdä. Otapa tässä sitten selvää!!!! Mieskin on edelleen sen kannalla ettei kannata ottaa rokotetta, mutta kannattaako olla ottamatta. Kuka sen kertoisi?

Kaikki rokotteen ainesosat ovat kuulemma jo käytössä, mitään uusia aineita siinä ei ole. Joten sikäli vaikutukset sikiöön kuulemma tiedetään.

Sammaa mieltä Rytkäätyksen kans. En ite menny piikille, vaikka tänään sen saisin ilmasiks. Mut mulla painaa vaakalaudassa myös se, että laskettuaika on jo ihan käsillä ja synnytän hetkenä minä hyvänsä. Eli ainakaan vauva ei ehtis saamaan suojaa sikalunssaa vastaan ja itekään en toivottavasti enää 2 viikon päästä oo raskaana, jollon se suoja on suurimmillaan. Ja raskaanahan sitä kaikkein eniten tarviski, ku sillon kuulemma tauti saattaa olla pahempi. Mut musta vaan tuntuu, että tolla sikalunssalla ihan liikaa pelotellaan... Tuskin on silti kovin paljoo kummosempi ku tavallinen flunssa...

Sä olet riskiryhmässä vielä neljä viikkoa synnytyksen jälkeen ja jos joudut sektioon niin sun keuhkosi ovat vielä kovemmalla, jos satut saamaan taudin sairaalasta tai jostain muualta pian synnytyksen jälkeen. Sektio kuulemma pahentaa riskejä sikainfluenssan suhteen.

No, tästähän on jo tietoa että on pahempi kuin tavallinen flunssa. Kausi-influenssakin on pahempi kuin tavallinen flunssa.. Ei kai tästä nyt tarvitse enää puhua. :) Kun ei ole kyse sun mielipiteestä vaan ihan tosiasioista.

Mun ystävä otti juuri eilen rokotteen siksi, että laskettu aika on ensi viikolla. Kyllä sunkin vauva ehtisi suojan saamaan.. Ja juuri synnyttäneenä olet tosiaan samassa riskiryhmässä kuin raskaanaolevat vielä viikkoja.

Mutta siis en kerro tätä mieltäsi muuttaaksesi vaan halusinpa korjata pari asiaa vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja jepsille:
Synnyttänyt äiti on on kuukauden ajan synnytyksestä yhtä suuressa riskissä kuin raskaana oleva.

Sitte me pysytään kuukausi synnytyksen jälkeen sisätiloissa kotona ja vietetään vauva-arkea ja lapsivuodeaikaa... :P

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

Sä olet riskiryhmässä vielä neljä viikkoa synnytyksen jälkeen ja jos joudut sektioon niin sun keuhkosi ovat vielä kovemmalla, jos satut saamaan taudin sairaalasta tai jostain muualta pian synnytyksen jälkeen. Sektio kuulemma pahentaa riskejä sikainfluenssan suhteen.

Jos mä sen sairaalasta saan, sen taudin siis, niin siinä tapauksessa saisin sen todennäköisesti, vaikka rokotteen nyt ottaisinkin. Jos täydellinen suoja tulis vasta 2 viikon päästä, niin siihen mennessä viimestään oon jo synnyttänyt. Pahempi se ois, että ottais rokotteen ja sairastais vielä taudin päälle.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?=?:
mul olis huomen aika.. mut en tiedä voinks mä ottaa rokotteen jos oon jo valmiiks flunssanen?? siis yskä ja kurkkukipu.. ei ainakaan viel o muita oireita.. toissapäivänä alkoi tää tauti...nii ja rv 29

Soita ja kysy. Multa kysyttiin, että eihän ole flunssan oireita. Ei ollu.
Tietääkseni rokotusta ei voi ottaa, jos on oireita. En tiedä.

kuumetta ei saa olla, flunssa ei haittaa

Synnyttänyt äiti on on kuukauden ajan synnytyksestä yhtä suuressa riskissä kuin raskaana oleva.

Sitte me pysytään kuukausi synnytyksen jälkeen sisätiloissa kotona ja vietetään vauva-arkea ja lapsivuodeaikaa... :P

Nyt vaan alkaa olemaan aika suuri riski jo saada se tauti sieltä sairaalasta...

No entäs jos saat sen jo sairaalassa, jos siellä käy ihmiset, jotka jo oireettomana sitä levittävät? Tai jos miehesi käy töissä ja tuo sen kotiin? Vai oletko yh? Kuka tuo ruokaa kotiin?

Yhteistyössä