Alkuperäinen kirjoittaja Naw2012:
Alkuperäinen kirjoittaja Just näin:
Joo, aika on jo näyttänyt minun kohdallani mitä tuli huudatetusta vauvasta.
:hug:
Kiitos.
Terapeutti arvioi että minulta on rikkoutunut perusturvallisuus lapsena. Tai siis perusturvallisuus ei ole päässyt kehittymään ollenkaan. Sitä on hirvittävän vaikea korjata enää myöhemmällä iällä. Itse epäilen pahasti että mahdotonta, mutta eihän terapeutti voi sellaista potilaalle sanoa. :/
Hirveältä tuntui lukea noita kirjoituksia kun joku lapsi oli jätetty lukitun oven taakse itkemään itsensä uneen jne.
Ihmettelen että miten joku voi tehdä niin ja miksi se joku ei ole minä? Se olisi varmaan psykologian kannalta hyvin ymmärrettävää jos minä tekisin niin omien kokemusteni seurauksena, enkä mitenkään ymmärtäisi toimivani väärin.
Ehkä joskus nuorempana, silloin kun en vielä yhtään tajunnut mistä paha oloni johtuu, olisin voinutkin tehdä jotain sen kaltaista. :ashamed:
En voi tietää, mutta olin aika sekaisin jossain vaiheessa. Toisaalta olin jo silloin sitä mieltä että joitain lähipiirissä olevia lapsia kohdeltiin todella väärin ja ihmettelin näitä "pitää antaa huutaa että keuhkot vahvistuu" juttuja.
Suvussa olen nähnyt myös näitä "ei saa lelliä" lapsia. Kahdella on ollut autistisia piirteitä ja yksi sai niin voimakkaita raivokohtauksia että tarvittiin aikuisen voimia hänen saamiseksi aisoihin ja hakkasi sitten päätään lattiaan tai ihan mihin vaan niin että meni tajuttomaksi jopa.
Hänet yleensä raivokohtauksen tullessa (ja muutenkin rangaistuksena ) heitettiin omaan huoneeseensa lukkojen taakse, sai sitten hajottaa oman huoneensa tavarat ja satuttaa itseään niin kuin halusi. Hän hakkasi ovea ja huusi avaamaan hysteerisenä, välillä kuului särkyvän tavaran ääni ja sitten lopuksi kuului tasainen jyske kun hän hakkasi päätään seinään, jolloin huudettiin oven läpi että ei tuo ketään muuta satuta kuin sinua itseäsi. Ovi avattiin vasta kun hän oli "rauhoittunut" eli nyykkyttävä mytty tai nukahtanut lattialle. Aikaa "rauhoittumiseen" meni useita tunteja. Sairasta.
Autisti piirteiset lapset eivät ole autisteja. Piirteet jäivät pois lasten kasvaessa. Ihan selkeästi oli vain kyse reagoimisesta ympäristöön joka ei ollut hyvä.
Ja vielä selvennys ettei kukaan vedä hernepeltoa nenään niin en missään tapauksessa yritä selittää että autismi olisi seurausta huonosta hoidosta!
Autismin näköiset käyttäytymistavat voivat olla seurausta siitä.