Olen pettynyt tulevan vauvan sukupuoleen, auttakaa mua poistamaan tällaiset ajatukset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja saa:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Meille on kaikkein tärkeintä lapsen terveys! En haluaisi vastaanottaa haluaamani sukupuolta, mutta kehitysvammaisena :(

Mielummin terve lapsi ihan sama kumpaa sukupuolta edustaa.

en oikein ymmärrä miks otetaan esille tätä pointtia joka kerta kun se ei liity asiaan millään tavalla. tietysti kaikki toivoo tervettä lasta.

Miten niin ei liity, kuka voi ennalta 100% varmuudella tietää saavansa terveen lapsen , ei kukaan. Kyllä lapsi pitää vastaanottaa sellaisenaan , kaikkineen päivineen. Oli sitten tyttö tai poika , terve tai sairas, jos siihen ei voi sitoutua on parempi jättää lapset tekemättä. Kun sitä vaihto- oikeutta ei ole, eikä tule.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsia ei ole koskaan liikaa:
Kaikki lapset on ihania. Kun niitä tekee tarpeeksi monta, saa todennäköisesti molempia sukupuolia.

Niinpä, mutta meille ei varmaan tule enempää lapsia kuin nämä kaksi. Jos olisi enemmän lapsia suunnitteilla, niin poikahan olisi pelkästään positiivinen juttu just ton leikkikaveruuden kannalta ja sitten myöhemmin voisi ottaa sen tytön (kamalasti sanottu...).

Mutta onhan se pääasia, että ylipäätänsä niitä lapsia saa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kaikki lapset on ihania. Kun niitä tekee tarpeeksi monta, saa todennäköisesti molempia sukupuolia.

Niinpä, mutta meille ei varmaan tule enempää lapsia kuin nämä kaksi. Jos olisi enemmän lapsia suunnitteilla, niin poikahan olisi pelkästään positiivinen juttu just ton leikkikaveruuden kannalta ja sitten myöhemmin voisi ottaa sen tytön (kamalasti sanottu...).

Niinpä, eihän lapsia tehdä vaan saadaan!

Alkuperäinen kirjoittaja saa:
Meille on kaikkein tärkeintä lapsen terveys! En haluaisi vastaanottaa haluaamani sukupuolta, mutta kehitysvammaisena :(

en oikein ymmärrä miks otetaan esille tätä pointtia joka kerta kun se ei liity asiaan millään tavalla. tietysti kaikki toivoo tervettä lasta.

Onhan tälläkin palstalla eräs lapseton joka kuulemma toivoo (omien sanojensa) mukaan keh.vammaista tms. lasta...

Minulla pojat isommalla ikäerolla ja ihania ovat. Vanhempi hoitaa ja leikittää nuorempaa paitsi tietysti silloin jäävät isommat lässytykset pois kun on kaveri näkemässä :D

Kannattaa pohtia syitä, miksi sukupuoli on pettymys. Saattaa huomata, että monet oletukset ovat ihan vääriä tai itsestä kiinni. Minä olen kuullut esim. väittämiä, että pojat ovat villejä, heillä ei ole kiinnostusta hoitaa sisarustaan, pojat eivät kuuntele jne.

Nuohan ovat ihan puhtaasti kasvatus- ja luonneasioita!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla pojat isommalla ikäerolla ja ihania ovat. Vanhempi hoitaa ja leikittää nuorempaa paitsi tietysti silloin jäävät isommat lässytykset pois kun on kaveri näkemässä :D

Kannattaa pohtia syitä, miksi sukupuoli on pettymys. Saattaa huomata, että monet oletukset ovat ihan vääriä tai itsestä kiinni. Minä olen kuullut esim. väittämiä, että pojat ovat villejä, heillä ei ole kiinnostusta hoitaa sisarustaan, pojat eivät kuuntele jne.

Syitä olenkin pohtinut, enkä ole löytänyt mitään järkeviä perusteita sille, miksi tyttö olisi ehdottomasti saatava. Prinsessamekkoihin pukemista lukuunottamatta poikien kanssa voi kuitenkin tehdä monia samoja asioita kuin tyttöjenkin ja poikaan voi muodostua yhtä läheinen tai vielä läheisempi suhde kuin tyttöönkin. Ja ne prinsessamekot, sehän on oikeasti aika hölmä ja vähäpätöinen juttu...

Kiitos vastanneille, helpottaa tällainen keskustelu ajatusten työstämisessä. Lueskelen vielä palstaa, joten kirjoitukset on edelleen tervetulleita!

Syitä olenkin pohtinut, enkä ole löytänyt mitään järkeviä perusteita sille, miksi tyttö olisi ehdottomasti saatava. Prinsessamekkoihin pukemista lukuunottamatta poikien kanssa voi kuitenkin tehdä monia samoja asioita kuin tyttöjenkin ja poikaan voi muodostua yhtä läheinen tai vielä läheisempi suhde kuin tyttöönkin. Ja ne prinsessamekot, sehän on oikeasti aika hölmä ja vähäpätöinen juttu...

Kiitos vastanneille, helpottaa tällainen keskustelu ajatusten työstämisessä. Lueskelen vielä palstaa, joten kirjoitukset on edelleen tervetulleita!

Tavallisesti ihmiset ovat pettyneitä joko siksi, että heillä on stereotyyppiset käsitykset tytöistä ja pojista tai siksi, että päässä on joku ihmeellinen käsitys siitä minkälainen perheen kuuluisi olla.

Onneksi en koskaan ajatellut noin. :D Tyttöä olen aina toivonut ja se ensimmäinen lapsi sitten osoittautuikin kehitysvammaiskesi pojaksi ja usko tai älä, en halunnut mitään muuta niin paljoa kuin saada pitää juuri tuon lapsen omanani. :heart: Seuraavalla kertaa saatiin sitten täyspotti, terve tyttö, joka sitten kuitenkin 3v iässä sai autismi-diagnoosin. Enkä kyllä tuotakaan lasta suostuisi pois antamaan, vaikka hänen vammansa minua monilta osin pelottaa (huomattavasti enemmän kuin veljensä down).

Mutta itse ap:lle, kakkosta odottaessani varauduin kyllä poikaan. Positiivisia puoliakin siitä olisi löytynyt. Kaikki isoveljen vaatteet, lelut ym olisivat käyneet sellaisinaan. Ei tarvisi turhaan pistää rahaa mekkoihin ja prinsessahörhelöihin ym. Veljeksillä olisi varmasti keskenään enemmän yhteistä kuin eri sukupuolta olevilla sisaruksilla. Äiti-tytär-suhteet tuntuvat monesti olevan varsin haastavia, pojan kanssa tuppaa pääsemään helpommalla. Etenkin kun tämä pääsee murroisikään ja aikuisuuteen. Ja loppupelissä se oma lapsi on kuitenkin aina se tärkein ja rakkain, vaikkei se lopputulos ihan vastaisikaan niitä alkuperäisiä unelmia. =)

Musta on ihan tervettä tosiaan tunnustaa oma pettymys, mikäli sitä tuntee suhteessa vielä syntymättömän lapsen sukupuolta kohtaan. Sulla on vielä aikaa työstää ja jäsennellä tuntojasi, sulla on myös oikeus tuntea noin. Mutta - se äidinrakkaus vie kyllä aikanansa mennessään niin täysillä, että siinä vaiheessa se sukupuoli jää varjoonsa...

Mä itse olen kahden pojan äiti. Kolmattamme odottaessani olin omassa mutu- tuntemuksissani häilyväinen, en saanut olostani kiinni ja ehtipä päähän sujahtaa ajatus, että voi ei, ei kait tule tyttöä... No, tyttähän sieltä tuli :), suloinen pikku nuppu, mikä ihastuttaa meidän kaikkien eloa suunnattomasti :heart:. Mielenkiinnolla odotan matkaa tytön elämään, sillä onhan se aivan erilaista kuin elo junnujen maailmassa.

Ja - saattehan te sitten aikanaan tyttöjä taloon poikien tuomisina :D! Nautihan raskausajastasi :).

tiän tuon tunteen, toivoin kuopuksestä tyttöä, olin pettyny ku kuulin oottavani poikaa. rakastan kyllä kumpaaki poikaa ylikaiken. meni hetki aikaa sulatella tietoa kahesta pojasta :)

hyviä puolia:
-vaateet menee kierrättää paremmin
- lelut on "samoja"
- leikit tulee olemaan samalla linjalla ja leikkivät jo nyt yhessä. ikää pojilla 1v ja 4v

Alkuperäinen kirjoittaja pettynyt :(:
Näyttää vahvasti siltä että meidän toinenkin lapsi tulee olemaan poika. Olen toivonut että saisin sekä tytön että pojan, mutta toisin taitaa käydä ja nyt olen pettynyt. En haluaisi tuntea näin, sillä on siunaus että ylipäätänsä saamme lapsia, mutta en näille tunteille nyt muutakaan tällä hetkellä voi.

Nyt tarvitsisinkin rohkaisua ja kannustusta siitä, ettei sillä sukupuolella oikeasti ole väliä. Pelkään että loppuraskaus saa vähän negatiivisia piirteitä näistä ajatuksista ja vaikuttaa mielialaan. Ja mitäs jos vielä synnytyksenkin jälkeen vauva ei tunnu täysin "ihanalta" juuri sukupuolensa takia ja laukaisee vielä jonkun synnytyksen jälkeisen masennuksen?

Kertokaahan mitä hyviä puolia siinä on, että perheessämme on pelkkiä poikia? Menetänkö muka oikeasti paljonkin, jos en saa olla äiti tytölle?

Ainakin on mahtavaa että nyt on veljekset, jotka voivat leikkiä keskenään ihan eritavalla, kuin jos toinen olisi tyttö

ekalla kertaa toivoin tyttö ja tuli tyttö, tokalla poikaa ja sain tytön, nuo ovat kaikkein rakkaimmat minulle eikä sukupuolella ole väliä. Nyt kolmannella kertaa odotellaan poikaa, mutta tyttökin on ihan yhtä rakas ja terveys on pääasia.

Kiva kun ymmärrätte tunteeni ja jaksatte tsempata! Eiköhän tämä vielä iloksi muutu eikä se nytkään tunnu mitenkään maailmalopulle, mutta mutta...

Jeps, varmasti ihan hyväkin käydä noita negatiivisempia tunteita läpi jo nyt. Ja harvemminhan nuo edes kohdistuvat siihen (tulevaan) lapseen ja hänen väärään sukupuoleensa pettymiseen, vaan lähinnä siihen kaipuuseen mikä jää sitä sukupuolta kohtaan mitä olisi halunnut.

Siis äiti ei koe että syntyneessä pojassa olisi mitään vikaa, mutta jäljelle jää kaipuu sitä tyttöä kohtaan mitä ei sitten ehkä koskaan tulekaan saamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Kiva kun ymmärrätte tunteeni ja jaksatte tsempata! Eiköhän tämä vielä iloksi muutu eikä se nytkään tunnu mitenkään maailmalopulle, mutta mutta...

Jeps, varmasti ihan hyväkin käydä noita negatiivisempia tunteita läpi jo nyt. Ja harvemminhan nuo edes kohdistuvat siihen (tulevaan) lapseen ja hänen väärään sukupuoleensa pettymiseen, vaan lähinnä siihen kaipuuseen mikä jää sitä sukupuolta kohtaan mitä olisi halunnut.

Siis äiti ei koe että syntyneessä pojassa olisi mitään vikaa, mutta jäljelle jää kaipuu sitä tyttöä kohtaan mitä ei sitten ehkä koskaan tulekaan saamaan.

Osuvasti sanottu! Noinhan se juuri on.

Niinpä, mutta meille ei varmaan tule enempää lapsia kuin nämä kaksi.

Jos saa kysyä, niin miksi ei enempää lapsia? Itse en ainakaan ihan pienen asian takia jättäisi yrittämättä vielä tyttöä, jos siitä haaveilisin. Tai vaikka tulevaisuuden varalle jättäisin sellaisen pienen toiveen sydämeen odottelemaan. :)

Me odotamme kakkosesta poikaa, esikoinen on tyttö. Pyrin silti asennoitumaan niin että tämäkin on tyttö niin ei sitten pety (jos näin rankasti voi sanoa). Jos tulokas onkin sitten poika niin toivon sen tuntuvan vain positiiviselta yllätykseltä =)

Niinpä, eihän lapsia tehdä vaan saadaan!

Itet oon kyllä useamman ihan tehny ja kova siinä homma olikin. Huh!

Voi olla tosi kasvattava kokemus teille, jos olette tottuneet kaiken elämässänne päättämään itse omien nuottien mukaan. Tekee tosi hyvää välillä hyväksyä asioita, jotka ei mene oman maun mukaan.

Minä toivoin ekasta poikaa. koska poikia kohdellaan paremmin ja arvostetaan ja ainakin siis vanhempien ihmisten mielissä näin. Pojat saavat tehdä mitä vaan ja aina ok.

Ja pojat usein vahvempia fyysisesti, olisi kiva jos esikoinen voisi auttaa, esim pitää siwan ovea auki vauvanvaunuja varten, kun ja jos saisin toisen vauvan joskus.

Ja siis ajattelin että poikien kanssa vaan on helpompaa.

Tyttö tuli.
Tottakai toivoin toisesta sitten poikaa, jotta olisi molemmat, saisi kokea molempie maailman.
Tyttö tuli.
Nyt olen onnellinen siitä mitä on. Ehkä tytöistä tulee läheiset toisilleen ja kauniimpia ja älykkäämpiä ihmisiä saa hakea.

Eli varmasti sopeudut siihen mitä saat.

Voisiko olla niin, että äiti tavallaan odottaa näkevänsä itsensä siinä tytössä? Ja sitä kautta tytön saaminen tuntuu helpommalta/ tärkeältä. Ja usein kuulee miesten taasen toivovan poikaa.
Sukupuoli kuitenkin menettää merkityksen, kun lapsi on syntynyt, sitten se on oma persoonansa. Meillä on mennyt niin, että pojassa on tosi paljon omia piirteitäni ulkonäöllisesti ja luonteessa, kun taas tyttö on isänsä kopio. Jostain syystä pohdin, että jos saisin kolmannen lapsen joskus, toivoisin poikaa. En osaa selittää miksi.
Ja myönnän toivoneeni toisella kertaa tyttöä, joten olisin varmaan käynyt samoja fiiliksiä läpi, jos poika olisi tullut. Hienoa, että myönnät asian ja varmasti tulet pääsemään siitä yli. Onnea odotukseen!

Osaan jotenkin samaistua kirjoitukseesi... Esikoista kun odotimme toivoin hartaasti tyttöä ja mieheni poikaa. Kun ultrassa sanoivat että poika iloitsin siitä ihan aidosti. Toista odottaessa kysyttiin jälleen ultrassa sukupuolta, ja poikahan sieltä oli taas tulossa... Olin pettynyt, mutta onnellinen että kysyin sukupuolen. Osasin asennoitua koko loppuraskauden ajan siihen että on tulossa toinen poika. Toisen pojan synnyttyä ei ollut tietoakaan enää pettymyksestä! Vaikka meidän suvuissa tässä polvessa ei ole ainuttakaan tyttöä vielä, yhteensä on 8 poikaa!
Nyt odotan kolmatta lastamme ja juuri olimme rakenneultrassa... Olin ihan varma että kätilö sanoo pojan olevan tulossa, näin jopa unen siitä! No, kätilö sanoi todella varmaksi että pieneltä tytöltä näyttää :)

Yhteistyössä