Olen ollut lapsena mummolassa kesät - onko muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdintoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdintoja

Vieras
Minä ja serkkuni (yhteensä kolme lasta) oltiin lapsena aina kesät mummolassa. Itse ehkä pari viikkoa kerralla, ja serkut pari kuukautta kerralla - asuivat sen verta kaukana, että kerralla sitten vähän kauemmin. Ihan ihmisiä meistä on tullut ja kivaa oli kersana. Ei tullut traumoja pitkistä vierailuista.

Tämä ajatuksena kaikkiin niihin keskusteluihin, joissa pohditaan, voiko kullannuppuja jättää mummolaan yhdeksi yöksi, jos vanhemmat ovat viihteellä.

Paljon pohditaan myös sitä, että rasittuuko isovanhemmat jatkuvasta lastenlasten hoitamisesta. En minäkään vanhempiani halua rasittaa, mutta vielä lapsettomana pohdin, että varmasti äitini haluaa lapsenlapsensa hoitoon aikanaan. Luulen, että ongelma on ennemminkin se, kuinka pitkään lapsi saa olla mummolassa kuin se, että kuinka nopeasti kersa sieltä pitää hakea pois. :)

Ei ole tarkoitus ylpeillä vaan pohtia sitä, miten erilaisia tilanteita on joskus ollut ja toisaalta taas mitä nykyisin on.

Minä myös. En kylläkään koko kesää, n. pari viikkoa yleensä. Ja oli kyllä lystiä, myöskin suureksi osaksi kiitos siitä kuuluu serkkupojille.
Oli lapsena ihan kesän kohokohtia päästä pois kotoa mummolaan.

Meitä oli parhaimmillaan kymmenkunta serkusta isän syntymäkodissa viikkotolkulla kesällä. Mummo ei koskaan hermostunut, laittoi siskonpedin ullakolle ja siellä me kaikki nukuttiin. Pappa otti moniin töihinsä mukaan, maatalo kun oli kyseessä: kolme lehmää ja yksi hevonen. Isommat = yläasteikäiset serkut katsoi meidän pienempien perään ja itsekin ehdin olla vahtivuorossa ennen isovanhempien poisnukkumista.

Minä myös! Tai oikeastaan näin vain joskus vanhempani, mummo meidät kasvatti. Nyt ei kyllä sama toimi enää, meidän lasten isovanhemmat ovat kuulemma "jo omansa kasvattaneet". Eivät kyllä laittaneet tikkuakaan ristiin, mutta minkäs teet. Minäkin luulin, että vanhempani aina haluaisivat lapset hoitoon, mutta toisinpa kävi. Nimim. ei kunnon yöunia vuosiin.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Mieki oon ollu lapsen molemmissa mummoloissa paljon,ihan viikkoja aina kerrallaan ja toisessa oli sitte monesti serkutki ja ai että meillä oli kivaa,just semmosta rentoa elämää maalla,mummmo ei hermoillu ja siskonpedissä nukuttiin. Ja auteltiin leikkien lomassa koti/pihatöissä :)

Minä ja veljeni oltiin kaikki lomat mummolla tai mammalla ( äidinäiti ) siis ihan kaikki lomat ( toki välillä matkusteltiin vanhempien kanssa, mutta kuitenkin )

harmittaa kun oma äitini tänäkin kesänä väitti, ettei hänellä ole ollut tukiverkkoa ja kun siihen sanoin, että ai jaa...mummothan meitä hoiti ihan kaikki kesät. Kehtasi vielä suuttua! ja joo. ei omat lapsenlapset kyllä voi mennä koko kesäksi mummolaan ( ei sen puoleen, että antaisinkaan koko kesäksi, mutta ajatuksena )

olin kaikki kesät (kuukausia) mummoloissa, myös talvilomat, syyslomat, hiihtolomat ja vuoden mittaan viikonloppuisinkin. Molemmat mummoni hoitivat minua todella paljon, ja vanhempani kävivät jatkuvasti myös etelänmatkoilla kahdestaan kun mummolat hoitovat lapsia.

Oletin että vastalahjaksi tämä auttamisen ketju siirtyy eli kun omat vanhempani saivat paljon lastenhoitoapua niin sitten auttaisivat minuakin. Olinpa väärässä. Vanhempani eivät ole hoitaneet lapsiani sekuntiakaan, koskaan, eikä edes jaksaneet tulla kahden nuorimman ristiäisiin. Yksin on pitänyt pärjätä ja yhden ainoan kerran kun apua pyysin (olin tosi pahasti sairaana, miehellä työmatka, kolme lasta) niin äitini sanoi että "omat on jo hoidettu, hoida itse omasi". Justiinsa joo, ei pitäisi katkeroitua mutta vähän vaikeaa on pitää positiivista asennetta... ikävä kyllä miehen vanhemmat samaa sorttia, tosin hoitavat kyllä tyttärensä lasta mutta meidän lapsia ei sieltäkään puolelta ole hoidettu koskaan, sekutiakaan.

Tämän yhtälön lopputulos on se että meillä ei puolison kanssa ole koskaan ollut yhteistä aikaa, sekuntiakaan :)

Minä ja veljeni oltiin kaikki lomat mummolla tai mammalla ( äidinäiti ) siis ihan kaikki lomat ( toki välillä matkusteltiin vanhempien kanssa, mutta kuitenkin )

harmittaa kun oma äitini tänäkin kesänä väitti, ettei hänellä ole ollut tukiverkkoa ja kun siihen sanoin, että ai jaa...mummothan meitä hoiti ihan kaikki kesät. Kehtasi vielä suuttua! ja joo. ei omat lapsenlapset kyllä voi mennä koko kesäksi mummolaan ( ei sen puoleen, että antaisinkaan koko kesäksi, mutta ajatuksena )

Ja mummoni kanssa olenkin läheisempi kuin äitini kanssa.

Minä myös! Tai oikeastaan näin vain joskus vanhempani, mummo meidät kasvatti. Nyt ei kyllä sama toimi enää, meidän lasten isovanhemmat ovat kuulemma "jo omansa kasvattaneet". Eivät kyllä laittaneet tikkuakaan ristiin, mutta minkäs teet. Minäkin luulin, että vanhempani aina haluaisivat lapset hoitoon, mutta toisinpa kävi. Nimim. ei kunnon yöunia vuosiin.

aivan!!! Tosin meillä asia voisi olla toisin jos isäni eläisi, mutta minkäs teet :(

Mun isän kohdalla tuo auttamisen ketju on onneksi jatkunut niin, että hän on aina valmis tulemaan meille lapsenvahdiksi. Äiti ei niinkään ole auttamishaluinen, kun häneltä menee omien sanojensa mukaan hermot lasten huutoon. Näinpä olen päätellyt, että isä aikanaan viisaudessaan vei minut ja siskoni lomiksi mummolaan, ettei äidin tarvinnut kärsiä äänistämme eikä meidän hänen päänsärystään.

Minä olin alle vuoden ikäisestä säännöllisesti ukin ja mummon luona. Koululaisena joka lomalla muutaman yön ja kesälomilla yleensä kahteen kertaan, alkulomasta ja loppulomasta. Yhdessä välissä mummoni hoiti myös serkkujani päivät (vanhemmat olivat töissä) ja meitä oli siellä parhaimmillaan viisi lasta :)

Muistot on mukavat. Omatkin lapseni saavat käydä mummolassa yökylässä, koska se on vain hauskaa :)

Te joiden isovanhemmat hoiti teidät lapsena, mutta vanhemmat eivät nyt auta yhtään omien lastenlapsiensa kanssa, oletteko koskaan kysyneet asiaa suoraa vanhemmiltanne? Eli sanoneet, että "ette te meitä kasvattaneet, vaan teidän vanhempanne". Mietin vain, että mikä on ollut vastaus siihen?

Minä olin isovanhemmilla hoidossa kolmivuotiaaksi asti, talvisin vain arkipäivät, mutta kesällä mamma ja pappa lähtivät mökille ja olin siellä heidän mukanansa kesän yli. Vanhemmat tulivat mukaan viikonloppuisin, heillä ei ollut tuolloin lomia. Vanhempana kun olin aloittanut päivähoidon (3-v ->) vietin kesät mökillä isovanhempien kanssa, kotiin tulin vanhempien loman ajaksi. Myöhemmässä vaiheessa pikkusisarukset liittyivät mukaan.
Traumoja ei ole, mutta lämpimiä muistoja sitäkin enemmän + todella läheiset välit isovanhempiin. Hyvät muistot auttavat tämän hetken yli. Isoisä menehtyi edellispäivänä :'(

Te joiden isovanhemmat hoiti teidät lapsena, mutta vanhemmat eivät nyt auta yhtään omien lastenlapsiensa kanssa, oletteko koskaan kysyneet asiaa suoraa vanhemmiltanne? Eli sanoneet, että "ette te meitä kasvattaneet, vaan teidän vanhempanne". Mietin vain, että mikä on ollut vastaus siihen?

olen asiaa kauniisti ja kohteliaasti kysynyt ja vastaukseksi sain raivarit vanhemmiltani missä minut haukuttiin pahaksi, kiittämättömäksi ja häijyksi lapseksi joka vain kiusaa vanhoja vanhempiaan. Lisäksi äitini soitti vielä jälkikäteen ja ilmoitti katuvansa sitä että on minut koskaan synnyttänytkään.

Oli siis kerrassaan "antoisa keskustelu" ja "tyhjentävä vastaus". Ei ole ollut oikein mielessä yrittää keskustella asiasta uudestaan...

Kyllä, siellä tuli yleensä oltua se reilu kuukausi joka vanhemmilla ei ollut lomaa mutta itse olin koulusta kesälomalla ja mun mummola on vielä niin kaukana, että vanhemmat ei edes vierailleet tuona aikana, ja kun tulivat hakemaan, pois ei olis halunnut lähteä :)...ja todella arvostan nyt aikuisena tuota, mummi ja ukki ovat mulle kaukaisesta sijainnista huolimatta olleet aina tosi läheiset ja rakkaat <3

Jep! Me oltiin siskoni kanssa myös kaikki lomat mummolassa! Yleensä oltiin äidinpuolen mummolassa pitempi aika (yleensä vähintään 2vkoa) ja isäni puolen mummolassa oltiin sitten viikonloppuisin monesti! =)

Ja kyse ei ollut siitä että meidän vanhemmat ois sysänneet meidät sinne, vaan me aina kysyttiin mummolta/ukilta että saataisko jäähä yöksi, no eihän ne nyt voinu kieltäytyäkkään :D sitten vasta kysyttiin omilta vanhemmilta ja no niillekin yleensä passasi =)

Serkkuja meillä myös kävi välillä mummoloissa mutta me kai siellä eniten oltiin kun kaikista lähimpänä asuttiin =)

Ihana lapsuus pakko myöntää ja mummoloista parhaimmat muistotkin =)

Paras oli että jäätiin mummon huoleksi pelkät sen hetkiset vaatteet päällä ja oltiin kaksiviikkoa :D Mummo joka ilta nyrkkipyykillä pesi meijän vaatteet että aamulla on taas puhtaat päälle =) Oli se ihanaa!

Meillä oli molemmat mummolat kaukana ja oltiin yleensä veljen kanssa useita viikkoja molemmissa. Saatiin kerrankin olla isovanhempien kanssa joita välimatkan takia ei nähnyt usein ja vanhempien ei tarvinnut huolehtia siitä, kuka meitä hoitaa kesällä sillä aikaa kun ovat töissä. Mummolassa oli ihanaa :) Jos mun vanhemmat ja lapsi isompana haluaa, voisin antaa lapseni mennä sinne kesäisin lomailemaan.

Minulla on lapsista sellainen olo, että niitä ei edes pitäisi tehdä pelkästään "itselleen", vaan "yhteiseksi" isovanhepien kanssa. Eli jos vain isovanhemmilla on halua, niin pitäisi antaa heidänkin hoitaa ja olla lastenlasten kanssa paljon. Meillä kummatkin isonvanhemmat haluaa olla lasten kanssa, pyytää kylään ja yökylään. En minä halua kieltää moista hupia keneltäkään.

Kyllä. Pari viikkoa sitten kävin keskustelun äitini kanssa asiasta. Hänen mielestään en ollut edes paljon mummojen luona kesällä ja suuttui kun sanoi, että ai jaa. Minä ja mummo muistetaan asiat ihan eri tavalla. Sitten alkoi se marttyyrivalitus : olen ollut huono äiti jne jne ja sitä en ole todellakaan koskaan sanonut. Isäni kantaa asiaan en saa, koska on kuollut. Olin isäntyttö ja luulen, että jos isä eläisi niin lapsemme olisivatkin paljon isovanhemmilla. Isäni olisi pitänyt kurin ja järjestyksen. Äitini ei jaksa ja ei saa kuria (kun me ollaan veljen kanssa oltu niin helppoja )

Alkuperäinen kirjoittaja äskeinen katkera;24343102:
olen asiaa kauniisti ja kohteliaasti kysynyt ja vastaukseksi sain raivarit vanhemmiltani missä minut haukuttiin pahaksi, kiittämättömäksi ja häijyksi lapseksi joka vain kiusaa vanhoja vanhempiaan. Lisäksi äitini soitti vielä jälkikäteen ja ilmoitti katuvansa sitä että on minut koskaan synnyttänytkään.

Oli siis kerrassaan "antoisa keskustelu" ja "tyhjentävä vastaus". Ei ole ollut oikein mielessä yrittää keskustella asiasta uudestaan...

No just joo. Tulee tässä mieleen vanha sanonta, ettei voi kauhalla vaatia, kun on lusikalla annettu. Ja tarkoitan siis nk. vanhempiasi...

Yhteistyössä