Olen niin väsynyt poikiini :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot pinnassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai,.... Mulle kerrottiin että tytöt on vaikeita ja pojat helppoja. Ennen kuin kukaan edes tiesi että tulen saamaan pojan niin kaikki kertoi kauhutarinoita omista tytöistään ja miten hankalia ne on poikalapsiin verrattuna. Mä olen kuullut vain päinvastaista kuin nyt sanot.

Ehkä poikasi ovat kasvaneet jotenkin "pellossa"? Olet ehkä huomaamattasi ( tai tietoisesti ) antanut heille vähemmän vastuuta aikanaan ja kohdellut eri lailla kuin tyttöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ehkä pitää vaan oppia sitten hyväksymään että pojat on tosiaan erilaisia, palvelua alati odottavia putkiaivoja pienestä asti.

Sun pojat voi olla, mun pojat ei ole. Suosittelen että hommaat apua sekä itsellesi että lapsillesi, jos olet tosiaan omista pojistasi tuota mieltä. Jostain ne on ne käytösmallit oppineet.

Oletko ajatellut, että ilmiö saattaa liittyä enemmän kasvatukseen kuin sukupuoleen? Edelleenkin tytöt ja pojat kasvatetaan hyvin eri tavoin, myös päivähoidossa.

Mulla on kaksi menevää poikaa ja ollaan keskusteltu paljon ihan pienestä asti. Ovat oppineet pohtimaan, kuuntelmaan ja juttelemaan. Ollaan harjoiteltu keskittymistä, tunteiden hillitsemistä, muiden huomioimista jne, mutta totta kai myös riehuttu, temuttu ja urheiltu. Väitän, että he eivät ole ollenkaan mahdottomia.

Lapsen luonne vaikuttaa, mutta erittäin paljon on kasvatuksesta kiinni. Olen monesti kuullut, miten pojat ovat mahdottomia, eivät kuuntele ja riehuvat. Ja toisaalta näkee paljon sitä, miten tyttöjen ei anneta kiipeillä korkealle, ryömiä ravassa ja päästää ääntä.

Ja pah. Katse peiliin. Ja sitäpaitsi murrosiässä tasoitus tulee usein poikien hyväksi ;)

auttaa kotitöissä ja uskoo puhetta. Mutta tietenkin se kasvatustyyli, persoonan lisäksi, vaikuttaa, meillä kannatetaan "rakkaus on rajoja" kasvatusperiaatetta...Kehotan todellakin hakemaan lääkkeet, jos et tunnista itseäsi etkä tiedä miten jaksaa eteenpäin! Voimia!

Lapsikohtaisia eroja varmasti on, mutta pojat tuntuu kaipaavan toimintaa enemmän. Muuten ainakin meillä energiaa jää liikaa. Samoin vastuuta pitää antaa, jotta kokevat itsensä tärkeiksi. Meteliä noista lähtee enemmän ja samoin kestävät/vaativat enemmän ääntä käskyihin. Tavallinen puheääni kun ei läpäise leikkien äänivallia. Tämä on asia, joka mua ärsyttää välillä. Kuuntelevat kyllä, jos karjaisen istumaan eteen ja selitän. Tosin leikki ja varsinkin kilpailut on usein niin pinnalla, että epäilen ettei aina viesti pysy päässä kauaa. Ymmärrän kyllä ap:a. Energiaa vievät todella paljon ja kun kilpailuvietit tai taistelutahdot myllää olohuoneessa, ei aina jaksa huumoria viljellä.

Meillä poikia ja tyttö. Tunnen huonoa omaatuntoa siitä, että nautin tytöstä suunnattomasti. Hän on tosin vielä niin pieni. Pojat ovat saaneet aina hermot riekaleiksi. Kyllä myös minusta tuntuu, että muiden tytöt ovat paljon kiltimpiä kuin omat pojat. Esim. kylässä.

Mutta olen tosiaan koittanut lukea mm. Pelastakaa pojat kirjaa, ja todella paneutunut poikien elämään. Kyllä omassa asenteessakin on ollut vikaa. Hermostuminen on pahentanut asioita. Eiköhän tästä joskus vielä hyvä tule, mutta en voi edelleenkään ymmärtää tuota hösellystä ja urheilua aamusta iltaan. Painia jätkäjuttuja aargh.

Kannattaa miettiä, miten asioita voisi kääntää voitoksi. Esim. kilpailuvietin ansiosta meillä on vaatteet päällä ja huone siivottu alta aikayksikön. Kun on energiaa, jaksaa harrastaa ja touhuta. Kannattaa myös muistaa, että joskus keskittymistä vaativat asiat vievät enemmän energiaa kuin riehuminen.

Miksi ette voi myöntää, että tytöt ja pojat ovat biologialtaan erilaisia? Kyllä ovat, vaikka kuinka sukupuoletonta kasvatusta antaisi. Joo, joitakin tyttömäisä poikia on ja joitakin poikamaisia tyttöjä, mutta suuri joukko ihmisiä on kasvatuksesta riippumatta hyvin poikamaisia poikina ja tyttömäisiä tyttöinä. Tämä on fakta.

Ja kyllä, useimmin pojat ovat tietyllä tapaa vilkkaampia. Ei tarkoita, että juursi sinun hiljainen ja rauhallinen poika olisi, mutta useimmat ovat.

Minulla on kaksi tyttöä. Toinen on jäätävän vaikea tyyppi, toinen ihan lapanen, vaikka sama kasvatus ollut. Toki nyt tuota nyhjääjälle täytyy opettaa itsepuolustusta ja jyrääjälle toisten huomioon ottamista. Mutta kuitenkaan kumpikaan noista ei ole sellaisia kuin pojat. Eivät kiipeile kaappien päällä, eivät yhtäkkiä miekkaile ja pöristele autona. Mutta he ovat aika standardityttöjä, hankala tapauskaan ei ole poikatyttö. Kyllä on eroja pojissa ja tytöissä, mutta se ei tarkoita, että vanhempia pitäisi syyllistää vääränlaisesta kasvatuksesta.

Ystäväni kasvatusalan ammattilainen ei ole saanut 4 pojastaan irti poikamaisuuttaan, vaikka on yrittänytkin, ts. on antanut sulupuoletonta kasvatusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinterella:
2 tytön äitinä olen täysin eri mieltä ap:n kans. Ei tytöt ole yhtään sen helpompia ku pojat!

2 tytön äitinä ja monia lapsia työelämässä ja kaveripiirissä seuranneena voin todeta, että tytöt ON paljon helpompia, mutta yksilökohtaisia eroja on huimasti. Yhdessä perheessä on tyttö ihan hirveä terroristi...

Omat ovat rauhallisia, kuuliaisia ja uskovat mitä sanotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Miksi ette voi myöntää, että tytöt ja pojat ovat biologialtaan erilaisia? Kyllä ovat, vaikka kuinka sukupuoletonta kasvatusta antaisi. Joo, joitakin tyttömäisä poikia on ja joitakin poikamaisia tyttöjä, mutta suuri joukko ihmisiä on kasvatuksesta riippumatta hyvin poikamaisia poikina ja tyttömäisiä tyttöinä. Tämä on fakta.

Ja kyllä, useimmin pojat ovat tietyllä tapaa vilkkaampia. Ei tarkoita, että juursi sinun hiljainen ja rauhallinen poika olisi, mutta useimmat ovat.

Minulla on kaksi tyttöä. Toinen on jäätävän vaikea tyyppi, toinen ihan lapanen, vaikka sama kasvatus ollut. Toki nyt tuota nyhjääjälle täytyy opettaa itsepuolustusta ja jyrääjälle toisten huomioon ottamista. Mutta kuitenkaan kumpikaan noista ei ole sellaisia kuin pojat. Eivät kiipeile kaappien päällä, eivät yhtäkkiä miekkaile ja pöristele autona. Mutta he ovat aika standardityttöjä, hankala tapauskaan ei ole poikatyttö. Kyllä on eroja pojissa ja tytöissä, mutta se ei tarkoita, että vanhempia pitäisi syyllistää vääränlaisesta kasvatuksesta.

Ystäväni kasvatusalan ammattilainen ei ole saanut 4 pojastaan irti poikamaisuuttaan, vaikka on yrittänytkin, ts. on antanut sulupuoletonta kasvatusta.

Peesi. Luonne määrää paljon. Omanikin on ihan erilaisia, vaikka taatusti sama kasvatus! Mä olen aika tiukkis, esim. mulle ei ääntä yhtään koroteta ja toisia ei sorreta.

Alkuperäinen kirjoittaja hermot pinnassa:
Täytyy myöntää että jos nyt syntyy taas poika niin aloitan masislääkkeet. En jaksa enempää poikia. Menee järki ja voimat tähän hirveään komenteluun kun nuo ei usko mitään suosiolla vaan pitää paiskoa ovea tai iskeä lautanen pöytään täysillä varoitukseksi että kanssani ei pelleillä. JOKAINEN tilanne kiteytyy tuohon samaan loppujen lopuksi.

Kaikki tuttujen perheet joissa on tyttöjä on ihan erilaisia. Tytöt auttaa mielellään asioissa ja haluaa tehdä itse, mutta samaa ei voisi todellakaan odottaa pojiltani. Yhtään mikään ei onnistu itse vaan kaikkeen tarvitaan apua.

Höpsis :) Meillä on paljon poikia. Kaikki erilaisia, mutta kerrassaan hurmaavia ja täydellisen ihania!

Jos lapsella on käytösongelmia, niin ei se sukupuolesta johdu.

Onneks mulle syntyi tyttö, poikien perässä en pysyisi ollenkaan. Tiedän sen tuttavaperheestä jossa on kolme poikaa. Hirveä meno päällä kokoajan kun tyttäreni taas siinä sivussa leikkii rauhallisesti. Voimia poikalasten vanhemmille:-) Tottakai pojatkin ovat ihania mutta minulle eivät sopisi..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
HMm.. tutustuppa Jari Sinkkosen kirjoihin poikien elämästä. Siis on pojat erilaisia mutta OPETTELE ymmärtämään niitä, ne on ihania :heart: SUn pitää kiepsauttaa ajatukses niitten tasolle, itelläni 2 poikaa ja menossa pysyn vaan huumorilla :laugh:

Peesi tuohon.

No ehkä pitää vaan oppia sitten hyväksymään että pojat on tosiaan erilaisia, palvelua alati odottavia putkiaivoja pienestä asti.

Minkälainen on teidän parisuhde? Onko se tyypillistä äiti hoitaa kodin ja isä rassaa autoja -osastoa? Siitä kun ne lapset ihan tosi pienestä saakka saavat sen sukupuolimallin. Älä palvele, älä miestäsi äläkä poikiasi. Mua on aina suuresti ärsyttänyt esimerkiksi se, että kotitöiden tekemisestä puhutaan 'äidin auttamisena'. Kotitöiden tekeminen kuuluu tasan puolksi ja oma-aloitteisesti tehtynä molemmille aikuisille (myös ruuanlaitto) ja kotitöiden tekeminen on kaikkien vastuulla, ei pääsääntöisesti äidin.

Mun veli oli paljon kiltempi ja auttavaisempi kuin minä (luonne-eroja). Mutta meilläpä ei ollut sellaista perinteistä kotityömallia, mitä lähes jokaisessa muussa perheessä näin.

Mä sanon, että pistät kampoihin niille pojillesi ja pistät ne tekemään ne kotityöt, joita heidän kuuluukin tehdä. Auttavaisuudesta ja ylimääräisestä huomaavaisuudesta voi saada ekstrapisteitä ja sitä kautta vaikka saada jotakin palkintoa. Ja jos miehesi ei tee kotitöitä ja näkyvästi auta sinua lasten edessä, puhu hänen kanssaan ja yritä saada muutos aikaan senkin suhteen.

Hah, mulla on kolme poikaa jotka ovat vilkkaita ja itsepäisiä MUTTA loppujenlopuksi yksinkertaisia niinkuin miehet yleensäkin on.. eli juonimalla pääsee pitkälle pikkupoikien kasvatuksessa ;) ihan vinkkinä tuo..

Mäkin kuvittelin että tytöt on helpompia, mut kyllä tuo neito osaa olla vaikeampi kuin pojat yhteensä..

Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:
Onneks mulle syntyi tyttö, poikien perässä en pysyisi ollenkaan. Tiedän sen tuttavaperheestä jossa on kolme poikaa. Hirveä meno päällä kokoajan kun tyttäreni taas siinä sivussa leikkii rauhallisesti. Voimia poikalasten vanhemmille:-) Tottakai pojatkin ovat ihania mutta minulle eivät sopisi..

Totta. Pojat reuhaa ja meteliä lähtee. Tyttö askartelee ja touhuaa omiaan...MUTTA..tytöt on "henkisesti" vaikeampia, tytön (9v) kanssa otan yhteen paljon enemmän kuin poikien (10v ja 4v) kanssa. Ja pojat yleensä uskoo kun niitä komentaa, tyttö jatkaa vaan näsistelyä. Eli...en mä nyt sitten tiedä...kummat on helpompia...

No meillä 3 poikaa ja yksi tyttö. Tytön kanssa on aivan hirveetä vääntöä ja taistelua ollut joka asiasta..Ihan naperosta asti!! Kolmen pojan kanssa on niiiiiiin paljon helpomapaa, kuin yhden tytön!!

Yhteistyössä