Olen niin kyllästynyt siihen että mies on KOKO AJAN väsynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympääntynyt puoliso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tympääntynyt puoliso

Vieras
Mies tekee kolmivuorotyötä ja minä olen kotiäitinä. Olen niin tympääntynyt tähän että mies on ihan koko ajan aivan poikki. Tämän viikon on yövuorossa ja on kirjaimellisesti nukkunut koko päivän..kerran on käynyt vessassa ja painui takaisin sänkyyn..ei ole edes syönyt mitään.Tiedän että yövuorot väsyttää, mutta että onko tämä enää normaalia? Työ ei ole fyysisesti raskasta.

Itsekin toivoisin vähän apua kotitöissä ja lastenhoidossa. Ja kaipaan hänen seuraansa...en edes muista milloin viimeksi meillä olisi ollut helliä hetkiä. On aina niin väsynyt ja kärttyinen ettei jaksa nähdä "vaivaa" minun eteeni.

Samalla tavalla toimin minä. Hoitsu kolmivuorotyössä. Yötyö ei vain ole sama kuin päivätyö, kun kroppa elää kuitenkin päivärytmissä. Tunnut vain pahentavan tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
On koko viikon yövuorossa ja nukkuu kaikki päivät? On normaalia. Koita kestää, älä ainakaan kiukuttele.

Näin juuri. Koitan olla ymmärtäväinen ja koitan olla kiukuttelematta, mutta kun väsymys on hänellä kova myös silloin kun on aamu- tai iltavuorossa.

Ei munkaa mielestä ole ihme jos on viikon yövuorossa ja nukkuu paljon. Kyllähän se varmasti väsyttää. Noilla yövuoroviikoilla ajattelisin, että vois kyllä antaa miehen "luistaa" kotitöistä. Jos sillon kun tekee muita vuoroja, on pirteempi niin kyllä mä joustaisin sen verran että saa yön jälkee nukkua kunnolla. Viikko on varmasti sinulle rankka kun joudut hoitaa kotia yksin, mutta ei se ole helppoa varmasti miehellekkää. Voimia!

EI ole normaalia...kyllä minäkin JOUDUN tekemään kotihommia, vaikka teen kolmivuorotyötä...samoin tekee mies. Olisi kyllä mukavaa, kun voisi nukkua vaan koko päivän. Miehet ovat kovempia VÄSYMÄÄN töissä, vaikka ei olisikaan fyysisesti rankkaa, valittavat.

Normaalius riippuu siitä, milloin on tullut kotiin... Meillä mies oli 4 vuotta vuorotyössä. Jotenkin sen kesti, vaikka elämä olikin hirveää. Mies oli kuin perseeseen ammuttu karhu, tinttaili, kiukutteli, sotki ja räyhäsi. Eikä tehnyt mitään kotitöitä, ei edes niitä "miesten töitä".

Taivaan kiitos siirtyi päivätöihin ja nyt sen kanssa kestää taas elää. Mutta olen sanonut, että ero tulee heti, jos vielä vuorotöihin menee. Tuo kun on niin tollo, ettei ymmärrä muutenkaan nukkua tarpeeksi, niin päivärytmin pitäisi edes olla selkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On koko viikon yövuorossa ja nukkuu kaikki päivät? On normaalia. Koita kestää, älä ainakaan kiukuttele.

Näin juuri. Koitan olla ymmärtäväinen ja koitan olla kiukuttelematta, mutta kun väsymys on hänellä kova myös silloin kun on aamu- tai iltavuorossa.

Niin, jos on aina väsynyt, oli mikä vuoro tahansa... Niin kyllä sillon miettisin että johtuisko väsymys jostain muusta. Koska sullaki on varmasti rankkaa kotona, ei voi olettaa et mies saa nukkua aina kun on kotona, koska on väsynyt. Säkin olet varmasti väsynyt, jos hoidat kaiken yksin. Ootko yrittänyt jutella miehes kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja y:
Normaalius riippuu siitä, milloin on tullut kotiin... Meillä mies oli 4 vuotta vuorotyössä. Jotenkin sen kesti, vaikka elämä olikin hirveää. Mies oli kuin perseeseen ammuttu karhu, tinttaili, kiukutteli, sotki ja räyhäsi. Eikä tehnyt mitään kotitöitä, ei edes niitä "miesten töitä".

Taivaan kiitos siirtyi päivätöihin ja nyt sen kanssa kestää taas elää. Mutta olen sanonut, että ero tulee heti, jos vielä vuorotöihin menee. Tuo kun on niin tollo, ettei ymmärrä muutenkaan nukkua tarpeeksi, niin päivärytmin pitäisi edes olla selkeä.

tämmöstä se on meilläkin. Aamu kuudelta tulee kotiin, istuu tunnin tietokoneella ja painuu petiin. Tänään on tosiaan nukkunut ihan koko päivän ja nukkuu edelleen. Töihin menee puoli kymmeneksi :( koitin herätellä sen verran että olisi tullut syömään, mutta sain vastaukseksi vain pelkkää äksyilyä.

Alkuperäinen kirjoittaja minna:

Niin, jos on aina väsynyt, oli mikä vuoro tahansa... Niin kyllä sillon miettisin että johtuisko väsymys jostain muusta. Koska sullaki on varmasti rankkaa kotona, ei voi olettaa et mies saa nukkua aina kun on kotona, koska on väsynyt. Säkin olet varmasti väsynyt, jos hoidat kaiken yksin. Ootko yrittänyt jutella miehes kanssa?

olen yrittänyt puhua, mutta aina se menee sitten riitelyksi. Meillä on puolivuotias vauva ja uhmaikäinen, joten kyllä minäkin olen väsynyt ja kun imetänkin vielä. Yritän samalla pitää tätä talouttakin pystyssä, käyn kaupassa ja käytän lapset neuvolassa/lääkärissä kun on tarvis. Mies ei osallistu mihinkään :(

Selvästikään et ole onnellinen tämänhetkisessä tilanteessasi ja elämänlaatuasi pitää parantaa, mutta se on kiinni itsestäsi. Lopeta valittaminen ja muokkaa asennettasi ja elinympäristöäsi.

Asenteella pärjää pitkälle. Itselläsi ei taida olla kokemusta kolmivuorotyöstä, se on rankempaa kuin mitä kokemattoman silmissä näyttää, kroppa ei elä kolmivuorossa vaan noudattaa jonkinlaista päivärytmiä.

Koita järjestää kodinhoito ja lastenhoito mahdollisimman helpoksi itsellesi. Koita päästä eroon mahdollisimman paljosta tavarasta, se helpottaa kotona liikkumista ja siivoamista oleellisesti. Huolehdi että pakastimessa on aina ruokaa vähintään kolmeksi päiväksi.

Hanki itsellesi apua, sukulaiset, kummit, ystävät pyydä "kylään auttamaan" vaikka leikittämään lapsia jotta voit tehdä muuta, jos on kuljetusta esim. kerhoihin/eskariin/kouluun, sovi lähellä asuvan kanssa vuoroviennistä ja hausta jos lapsenne ovat samassa ryhmässä.

Neuvolasta selviää onko kunnassanne lapsiperheiden kotiapua/kodinhoitajaa/perhetyöntekijää tms joka mahdollistaisi sinulle hengähdystaukoja, ovat tulosidonnaisesti maksullisia ainakin yleensä.

Jos mieheltä poistetaan kotityövaade ja valituksen kuunteleminen, niin aivan varmasti häntä alkaa kiinnostaa ihanan vaimon seura ja etenkin ne hellät hetket. Jos taas ainoa mitä mies saa vastaansa kotona hereillä ollessaan, on valitus siitä miten vaimo on puhki, miten mies ei osallistu kotitöihin ja hellyyttä ei saa, niin eipä se kyllä kovin hellään hetkeen kannusta.

Sinulla on kaikki mahdollisuudet. Anna mennä!

No ei tosiaan ole normaalia, jos aamukuudelta on tullut kotiin ja vieläkin nukkuu. Onhan vuorotyö raskasta, mutta minä en ainakaan usko, että minulla olisi mitään mahdollisuuksia nukkua tuollaista määrää, jos minä tekisin vuorotyötä. Mies tinttailisi ja valittaisi väsymystään ihan varmasti ja tulisi herättämään, vaikka siis olisi se päivätyöläinen.

Mutta naisenhan pitää kiltisti tehdä kaikki, kun mies on töistään väsynyt. Eihän se kotiäiti väsy ikinä eikä varsinkaan tarvitse mitään harrastuksia. :(

Otan osaa, toivottavasti miehesi pääsee päivätöihin ja sinunkin elämäsi muuttuu paremmaksi!

meillä pakotin miehen lopettamaan vuorotyön kun menin ite töihin äitiysloman jälkeen, ei sitä olis kukaan kestänyt

jos mies on koko ajan väsynyt, niin kannattaa tsekata esim. kilpirauhanen

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Selvästikään et ole onnellinen tämänhetkisessä tilanteessasi ja elämänlaatuasi pitää parantaa, mutta se on kiinni itsestäsi. Lopeta valittaminen ja muokkaa asennettasi ja elinympäristöäsi.

Asenteella pärjää pitkälle. Itselläsi ei taida olla kokemusta kolmivuorotyöstä, se on rankempaa kuin mitä kokemattoman silmissä näyttää, kroppa ei elä kolmivuorossa vaan noudattaa jonkinlaista päivärytmiä.

Koita järjestää kodinhoito ja lastenhoito mahdollisimman helpoksi itsellesi. Koita päästä eroon mahdollisimman paljosta tavarasta, se helpottaa kotona liikkumista ja siivoamista oleellisesti. Huolehdi että pakastimessa on aina ruokaa vähintään kolmeksi päiväksi.

Hanki itsellesi apua, sukulaiset, kummit, ystävät pyydä "kylään auttamaan" vaikka leikittämään lapsia jotta voit tehdä muuta, jos on kuljetusta esim. kerhoihin/eskariin/kouluun, sovi lähellä asuvan kanssa vuoroviennistä ja hausta jos lapsenne ovat samassa ryhmässä.

Neuvolasta selviää onko kunnassanne lapsiperheiden kotiapua/kodinhoitajaa/perhetyöntekijää tms joka mahdollistaisi sinulle hengähdystaukoja, ovat tulosidonnaisesti maksullisia ainakin yleensä.

Jos mieheltä poistetaan kotityövaade ja valituksen kuunteleminen, niin aivan varmasti häntä alkaa kiinnostaa ihanan vaimon seura ja etenkin ne hellät hetket. Jos taas ainoa mitä mies saa vastaansa kotona hereillä ollessaan, on valitus siitä miten vaimo on puhki, miten mies ei osallistu kotitöihin ja hellyyttä ei saa, niin eipä se kyllä kovin hellään hetkeen kannusta.

Minä en kyllä allekirjoita tästä juuri yhtään sanaa. Ap:n mies kuulostaa niin samanlaiselta kuin omani. Meillä oli tuo tavarasta eroon hankkiutuminen täysin mahdotonta, koska suurin osa tavaroista oli miehen. Eikä hän tietenkään huolehtinut niitä koskaan paikoilleen, joten siivoaminen oli tuskallista hommaa. Tavarat oikeasti olivat kaapin vieressä lattialla, eivät kaapissa (ja niin ovat edelleen). Minun asenteenmuokkaukseni ei auttanut mitään, yritin sitä ihan oikeasti. Vaikka miten olin valittamatta ja vaatimatta, sain silti paskaa niskaani, kun yritin jostain jutella.

Mutta toivotaan, että olen väärässä, ja neuvot auttavat ap:ta.

vaikka itse saisinkin apua tähän arkeen, niin ei se silti miehen väsymystä poista. Minä kyllä pärjään ja ihan mielelläni hoidan kaiken..mutta kun kaipaa sitä omaa rakasta miestä.. sitä ei ole aikoihin näkynyt. Kotona on vain kiukkuinen ja väsynyt hermoraunio.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihme juttuja taas:
Sinä valvot päivät ja nukut yöt. On ihan ymmärrettävää et puolisosi on väsynyt, hänhän on tehnyt koko yön töitä.

Älä valita.

Huom! meillä kaksi lasta, joista pienempää imetän yhän öisinkin. En minäkään täysiä öitä nuku.

Minä en kyllä allekirjoita tästä juuri yhtään sanaa. Ap:n mies kuulostaa niin samanlaiselta kuin omani. Meillä oli tuo tavarasta eroon hankkiutuminen täysin mahdotonta, koska suurin osa tavaroista oli miehen. Eikä hän tietenkään huolehtinut niitä koskaan paikoilleen, joten siivoaminen oli tuskallista hommaa. Tavarat oikeasti olivat kaapin vieressä lattialla, eivät kaapissa (ja niin ovat edelleen). Minun asenteenmuokkaukseni ei auttanut mitään, yritin sitä ihan oikeasti. Vaikka miten olin valittamatta ja vaatimatta, sain silti paskaa niskaani, kun yritin jostain jutella.

Mutta toivotaan, että olen väärässä, ja neuvot auttavat ap:ta.

Kuulostaa NIIN tutulta :(

Sinä valvot päivät ja nukut yöt. On ihan ymmärrettävää et puolisosi on väsynyt, hänhän on tehnyt koko yön töitä.

Älä valita.

Huom! meillä kaksi lasta, joista pienempää imetän yhän öisinkin. En minäkään täysiä öitä nuku.

Voi elämän kevät sentään. Tiedätkö sinä mitä on tehdä töitä yöllä, aikana jolloin ihmisen pitäisi oikeasti nukkua? Tiedätkö miten raskasta se on? Jos sä valitat puolisosi väsymyksestä nyt, niin mene helvetti its eyötöihin ja kitise vasta sitten jos enää on aihetta.

Tein itse kaksi yövuoroa/ viikko vuoden ajan ja voin sanoa et kyllä väsytti. Vaikka olikin vain kaksi yötä, sillä mä jouduin yksinhuoltajana hakemaan lapset tarhasta, suokkimaan ne, siivoamaan, pesemään pyykkiä ja hoitamaan asioita. Kunnes oli taas aika lähteä töihin.

Sä oikeasti nyt valitat vain sen takia kun teillä on kaksi pientä lasta kotona ja sä et jaksa yksin kotia hoitaa. Tässä on nyt kyse sinusta eikä puolisostasi vikka kuinka selität.

Grow up and get a life!

tämmöstä se on meilläkin. Aamu kuudelta tulee kotiin, istuu tunnin tietokoneella ja painuu petiin. Tänään on tosiaan nukkunut ihan koko päivän ja nukkuu edelleen. Töihin menee puoli kymmeneksi :( koitin herätellä sen verran että olisi tullut syömään, mutta sain vastaukseksi vain pelkkää äksyilyä.

No ei todella ole NORMAALIA!!!!!!!!!!! Itsekkin tein kolmen lapsen yksinhuoltajan kolmevuorotyötä, ja yövuoro loppui aamu kuudelta. Nukuin 13-14, ja sillä oli jaksettava taas seuraava yö painaa duunia. Ja tiedän paljon perheellisiä, kenellä just isäntä tekee yövuoroja, niin ei tod. ukko makaa iltaan asti!!! Siis tuohan on ihan sun laiminlyöntiä!!!! Taitaa miehesi potea jonkun sortin masennusta ja pakenee sitä nukkumiseen. Luistaa vastuustaan kyllä hienosti. Kyllä aikuiselle riittää jos saa nukkua vaikka kolmeeen iltapäivällä, ja herää sitten perheen kanssa, ja ottaa vaikka vielä kauneusunet juuri ennen töihin lähtöä. Kuinka tässä ketjussa jotkut voi väittää että tuo on normaalia???Ap kirjoittajanhan on täysin yksinhuoltajan asemassa!!
Nyt kerrot faktat sille miehellesi,ja vaadit että ottaa vastuun lapsistaan ja antaa aikaa myös sinulle. Ja jos ei muutosta tapahdu, niin sitten suosittelen miettimään vakavasti miten jatkossa?!

Alkuperäinen kirjoittaja Justjust:

Älä valita.

Voi elämän kevät sentään. Tiedätkö sinä mitä on tehdä töitä yöllä, aikana jolloin ihmisen pitäisi oikeasti nukkua? Tiedätkö miten raskasta se on? Jos sä valitat puolisosi väsymyksestä nyt, niin mene helvetti its eyötöihin ja kitise vasta sitten jos enää on aihetta.

Tein itse kaksi yövuoroa/ viikko vuoden ajan ja voin sanoa et kyllä väsytti. Vaikka olikin vain kaksi yötä, sillä mä jouduin yksinhuoltajana hakemaan lapset tarhasta, suokkimaan ne, siivoamaan, pesemään pyykkiä ja hoitamaan asioita. Kunnes oli taas aika lähteä töihin.

Sä oikeasti nyt valitat vain sen takia kun teillä on kaksi pientä lasta kotona ja sä et jaksa yksin kotia hoitaa. Tässä on nyt kyse sinusta eikä puolisostasi vikka kuinka selität.

Grow up and get a life!

Tekstistäsi paistaa kyllä katkeruus. Pahoittelen että olet yksinhuoltajana joutunut tuon kaiken kestämään.. minä en kuitenkaan ole yh, vaan minulla on mies ja lapsillani isä..jota me tarvitsemme.

Jos nukkuu jatkuvasti kellon ympäri, lähettäisin lääkäriin. Tiedätkö yhtään, miten mies nukkuu kun nukkuu, eli heräileekö se lapsiin välillä tai ei saa unta ensin tms? Ei asiaa kannata katsoa moraalikysymyksenä niin kauan kun ei ole selvillä onko mies edes terve, tai että pitäisikö tehdä jotain järjestelyjä että saa nukuttua kunnolla kun nukkuu.

Seuraavaksi täytyy sitten nostaa katti pöydälle jos ei vikaa löydy, että pitäiskö kolmivuoron teon loppua.

Voi että. Onko teillä mitään toivoa, että pääsisi vuorotyöstä pois? Putoaisiko taloudelta pohja, jos irtisanoutuisi ja jäisi työttömäksi? Jos yrittäisi saada lääkäriltä todistuksen, että irtisanoutuu, koska (mielen)terveys ei kestä vuorotöitä. Sellaisella voisi ehkä välttää karenssin.

Tuohon vaivaan ei tosiaan taida auttaa muu kuin vuorotöitten lopetus. Meillä mies totesi puoli vuotta sen jälkeen, kun lopetti vuorotyöt, että vasta nyt tajuaa, miten väsynyt on ollut koko ajan. Nykyään on huomattavasti parempi mies kuin silloin, vaikka edelleen sotkeekin. Kiukkuaminen on kuitenkin vähentynyt todella paljon. Laiskakin on yhä, mutta tekee sentään joskus jotain. Siihen vuorotyötolloon verrattuna on kuitenkin melkein täydellinen. :)

Mun mielestä ei oo normaalia,vaikka yövuora tekiskin viikon...en oo kyllä ennen kuullut et joku nukkuis KOKO päivän!!! Onko miehesi varmasti terve? Tarkoitan siis että kun on monia sairauksia jotka väsyttävät ihan vietävästi...itellä kilpirauhasenvajaatoiminta aiheutti aluks niin kovaa väsymystä että en millään olis jaksanut aamulla nousta...nyt kun arvot on kohdillaan olo on ihan hyvä! Niin ja mun mies tekee myös vuorotyötä eikä tosiaan koskaan ole yövuoron jälkeen koko päivää nukkunut...Onks teillä aina mies ollut väsynyt vai onko tämä alkanut lähiaikoina?

Yhteistyössä