Olen luvannut kertoa teille palstalaisille, kun koen ensisuudelmani. =)

[QUOTE="vieras";23414171]Tästä yksityiskohdasta on nyt pakko olla eri mieltä. Tää tuli esiin jossain aiemminkin tässä keskustelussa, en muista kenen sanomana, mutta tartun nyt tähän kun se on käsillä.

Musta on hassua, kun niin monesti vedotaan mantraan, että kaikki ihmiset ovat vähän bi-seksuaaleja, ja sen toitottajat ovat aina niitä jotka itse ovat bissejä. Sillä ei vaan ole mitään pohjaa. Seksuaalisuuden spektri on laaja, toki, mutta on olemassa myös meitä ääripäitä, jotka ovat sen spektrin toisessa laidassa.

Se, että arvostaa jonkun kauneutta, ei todellakaan kieli seksuaalisesta viritteestä saati suuntautumisesta - minusta minun kissani, minun seinälläni roikkuva öljyvärimaalaus ja Himalajan vuoristomaisemat ovat äärimmäisen kauniita - niin kauniita että voisin helposti hukata päiviä niitä tuijotellessani - enkä silti ole edes 0,1%:sesti seuksuaalisesti suuntautunut eläinten, taulujen tai vuorien puoleen. Kyse on estetiikasta, ei seksuaalisesta tai romanttisesta halusta. Olen 100% nainen ja 100% kiinnostunut naisista. Aivan riippumatta siitä, kuinka moni bisse väittää tietävänsä minun seksuaalisuudestani enemmän kuin minä.[/QUOTE]

Mä taas oon kuullu tuota lähinnä heteroilta :D Ja tietenkin psykologiassa. Ajatellaan, että käytännössä kaikki ihmisten välinen kanssakäyminen on jollakin tapaa seksuaalisuuteen liittyvää, ja että 100% hetero ei kykenisi tulla toimeen samaa sukupuolta olevien kanssa ja tuntisi vetoa kaikkiin toista sukupuolta oleviin, 100% homo taas ei kykenisi muodostamaan normaaleja ihmissuhteita vastakkaisen sukupuolen edustajiin ja tuntisi vetoa ihan kaikkiin samaa sukupuolta oleviin. Tämä on siis yksi tapa ajatella ihmisen seksuaalisuutta.

Minä en itse käsitä tuota sillätapaa, että "oikeasti" kaikki olisivatkin kykeneviä suhteeseen kumman tahansa sukupuolen kanssa, vaan koen sen hieman abstraktina tapana selittää, ettei heterous tai homouskaan ole niin mustavalkoista tai eksklusiivista.
 
[QUOTE="vieras";23417488]Joo, ymmärrän kyllä, että jokainen saa määritellä itsensä niin kuin haluaa, mutta en ymmärrä, miksi haluaa määritellä itsensä joksikin muuksi, mitä ilmiselvästi on. Onko esimerkiksi henkilöllä, joka ei ole koskaan ihastunut naiseen, ei tunne heihin seksuaalista vetoa, ei haluaisi seurustella naisen kanssa eikä haluaisi edes suudella naista oikeus kutsua itseään lesboksi, vaikka seurustelee miehen kanssa ja tuntee tähän seksuaalista vetoa jne? On tietysti, mutta mitä järkeä siinä on?

Ja nuo esimerkit omasta elämästäsi ovat ihan eri asia. Nehän ovat ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä. Mutta olenko minä ennakkoluuloinen tai käsittänyt väärin, kun olen luullut, että heterot tykkäävät vastakkaisesta sukupuolesta, bi:t tykkäävät molemmista, homot samasta sukupuolesta? Miksi tällaiset käsitteet edes ovat olemassa, jos yhtäkkiä heterot "voivatkin" ihastua samaan sukupuoleen ja lesbot tykätä pelkästään miehistä?[/QUOTE]

No en ole sellaista lesboa vielä tuntenut, joka tykkäisi _pelkästään_ miehistä :D Mutta muutaman lesbon, jotka ovat kerran elämässään seurustelleet miehen kanssa. Ainakin yhdellä suhde kariutui siihen, että vaikka hän rakasti miestä, ei seksi yksinkertaisesti toiminut pidemmän päälle kun hänestä se tuntui niin luonnottomalta. Sen takia hän sanoo yhä olevansa lesbo, vaikka tämä miessuhdekin tapahtui. Tunnen myös yhden joka on hetero aina ollessaan miehen kanssa ja lesbo aina kun seurustelee naisen kanssa :D

Eikä näissä tosiaan munkaan mielestä aina järkeä ole, esim nuo miespuoliset lesbot...

Mutta. Muutoin aina 100% hetero joka on ensimmäistä kertaa ihastunut naiseen tuskin kokee heti olevansa biseksuaali. Se kun viittaisi siihen, että oikeasti voi tuntea vetoa kumpaan tahansa sukupuoleen. Jos kuitenkin 99% tapauksissa naissukupuoli estää sellaiset tunteet, niin onko sitä muka oikeasti bi? Voisi sanoa, että heteroseksuaali kokee romanttista ja seksuaalista vetoa pääasiassa eri sukupuolta oleviin. Homoseksuaali kokee romanttisia ja seksuaalisia tunteita pääosin samaa sukupuolta olevia kohtaan. Biseksuaali taas ei koe, että sukupuoli olisi mitenkään tiellä. Ei ole koskaan ajatellut, että jos tuo olisi mies niin kyllä ihastuisin tai että enhän minä tuon kanssa voisi olla, kun se on "väärää" sukupuolta.

Jos siis normaalisti fantasioi vastakkaisesta sukupuolesta, etoo ajatus seksistä saman sukupuolen edustajan kanssa, ihastuu vastakkaiseen sukupuoleen... Niin yksi poikkeus ei riitä, että tuntisi olonsa aidosti biseksuaaliksi. Eikä se ympäristöllekään kerro tämän ihmisen todellisesta suuntautumisesta kauheasti, kun kyseessä on poikkeus.
 
"vieras"
No en ole sellaista lesboa vielä tuntenut, joka tykkäisi _pelkästään_ miehistä :D Mutta muutaman lesbon, jotka ovat kerran elämässään seurustelleet miehen kanssa. Ainakin yhdellä suhde kariutui siihen, että vaikka hän rakasti miestä, ei seksi yksinkertaisesti toiminut pidemmän päälle kun hänestä se tuntui niin luonnottomalta. Sen takia hän sanoo yhä olevansa lesbo, vaikka tämä miessuhdekin tapahtui. Tunnen myös yhden joka on hetero aina ollessaan miehen kanssa ja lesbo aina kun seurustelee naisen kanssa :D

Eikä näissä tosiaan munkaan mielestä aina järkeä ole, esim nuo miespuoliset lesbot...

Mutta. Muutoin aina 100% hetero joka on ensimmäistä kertaa ihastunut naiseen tuskin kokee heti olevansa biseksuaali. Se kun viittaisi siihen, että oikeasti voi tuntea vetoa kumpaan tahansa sukupuoleen. Jos kuitenkin 99% tapauksissa naissukupuoli estää sellaiset tunteet, niin onko sitä muka oikeasti bi? Voisi sanoa, että heteroseksuaali kokee romanttista ja seksuaalista vetoa pääasiassa eri sukupuolta oleviin. Homoseksuaali kokee romanttisia ja seksuaalisia tunteita pääosin samaa sukupuolta olevia kohtaan. Biseksuaali taas ei koe, että sukupuoli olisi mitenkään tiellä. Ei ole koskaan ajatellut, että jos tuo olisi mies niin kyllä ihastuisin tai että enhän minä tuon kanssa voisi olla, kun se on "väärää" sukupuolta.

Jos siis normaalisti fantasioi vastakkaisesta sukupuolesta, etoo ajatus seksistä saman sukupuolen edustajan kanssa, ihastuu vastakkaiseen sukupuoleen... Niin yksi poikkeus ei riitä, että tuntisi olonsa aidosti biseksuaaliksi. Eikä se ympäristöllekään kerro tämän ihmisen todellisesta suuntautumisesta kauheasti, kun kyseessä on poikkeus.
Ei hyvänen aika minä en kertakaikkiaan tajua :LOL:

Siis selitä minulle tuo lihavoitu kohta. Jos nainen ihastuu naiseen, niin eikö se juuri tarkoita sitä, että voi tuntea vetoa myös naisiin?

Mitä väliä niillä prosenteilla on kehen ihastuu, jos se kuitenkin on mahdollista sukupuolesta riippumatta? Eihän kaikki heteronaisetkaan ihastu kaikkiin miehiin. Eihän minunkaan heterouteni tarkoita, että ihastun esimerkiksi kaikenikäisiin miehiin. Olenko sitten kuitenkin joku aseksuaali, kun en tunne vetoa kaikkiin miehiin?
 
"jep"
Mä en edes jaksa lukea ketjua, koska jotenkin osaan kuvitella mitä siinä on.

Aapeelle toivotan ihanuutta ja onnea ja totean, että oma eka suukko tuli liian aikaisin.

Eli ihanaa ja onnea :heart:
 
[QUOTE="vieras";23417752]Ei hyvänen aika minä en kertakaikkiaan tajua :LOL:

Siis selitä minulle tuo lihavoitu kohta. Jos nainen ihastuu naiseen, niin eikö se juuri tarkoita sitä, että voi tuntea vetoa myös naisiin?

Mitä väliä niillä prosenteilla on kehen ihastuu, jos se kuitenkin on mahdollista sukupuolesta riippumatta? Eihän kaikki heteronaisetkaan ihastu kaikkiin miehiin. Eihän minunkaan heterouteni tarkoita, että ihastun esimerkiksi kaikenikäisiin miehiin. Olenko sitten kuitenkin joku aseksuaali, kun en tunne vetoa kaikkiin miehiin?[/QUOTE]

:rolleyes:

Jos tämä hetero-ehkä-bi silti 99% katsoo naissukupuolen olevan turn off niin tuskinpa hän itseään biseksuaaliksi kokee? Ymmärrätkö? Ei siis se, ettei ihastu jokaiseen naiseen vaan se, että ajattelee, että tuokin olisi kiva jos olisi mies tms. Tai jos esim ihastuu johonkin kirjoittelun perusteella mutta sitten selviää, että toinen osapuoli onkin nainen ja ihastus loppuisi siihen pisteeseen.
 
"vieras"
:rolleyes:

Jos tämä hetero-ehkä-bi silti 99% katsoo naissukupuolen olevan turn off niin tuskinpa hän itseään biseksuaaliksi kokee? Ymmärrätkö? Ei siis se, ettei ihastu jokaiseen naiseen vaan se, että ajattelee, että tuokin olisi kiva jos olisi mies tms. Tai jos esim ihastuu johonkin kirjoittelun perusteella mutta sitten selviää, että toinen osapuoli onkin nainen ja ihastus loppuisi siihen pisteeseen.
No miten sitten sen yhden kohdalla se sukupuoli ei ole este, mutta muiden kohdalla on? Siis eikö se kriisi tai ongelma pitäisi tulla siinä kohdassa kun ensimmäisen (ainoan?) kerran ihastuu samaan sukupuoleen, eikä siinä kohdassa, kun miettii kutsuuko itseään biksi vai miksi.
 
[QUOTE="vieras";23422085]No miten sitten sen yhden kohdalla se sukupuoli ei ole este, mutta muiden kohdalla on? Siis eikö se kriisi tai ongelma pitäisi tulla siinä kohdassa kun ensimmäisen (ainoan?) kerran ihastuu samaan sukupuoleen, eikä siinä kohdassa, kun miettii kutsuuko itseään biksi vai miksi.[/QUOTE]

No se on mysteeri :rolleyes: että miten yhden kohdalla tuntuukin ihan luontevalta olla samaa sukupuolta olevan kanssa. Juuri siksi henkilö ehkä kokee olevansa pääosin hetero, eikä tunne sanaa biseksuaali omakseen, kun muiden kanssa heterous on niin selkeä.
 
"vieras"
No se on mysteeri :rolleyes: että miten yhden kohdalla tuntuukin ihan luontevalta olla samaa sukupuolta olevan kanssa. Juuri siksi henkilö ehkä kokee olevansa pääosin hetero, eikä tunne sanaa biseksuaali omakseen, kun muiden kanssa heterous on niin selkeä.
Aha. No se keskustelu sitten tyssäsi siihen. Eli kaikki päätyi selittämättömään mysteeriin.

En nyt kyllä suostu nielemään tuota, että henkilölle ei ole mikään ongelma tunnustaa ihastuneensa samaan sukupuoleen, mutta bi-seksuaalisuutta ei voi myöntää missään nimessä.

Ja vieläkään en saanut vastausta siihen, mitä muuta siihen bi-seksuaalisuuteen liittyy, mitä naiseen ihastunut nainen ei itsestään löydä. Jos se naiseen ihastumisen mahdollisuus on jo käynyt toteen, mikä ominaisuus vielä puuttuu.

Mutta ehkä minun ei tarvitse ymmärtääkään. Ehkä minäkin kutsun tästä lähtien itseäni lesboksi, koska se tuntuu aika coolilta ja tunnen olevani aika cool.

:D
 
[QUOTE="vieras";23422132]Aha. No se keskustelu sitten tyssäsi siihen. Eli kaikki päätyi selittämättömään mysteeriin.

En nyt kyllä suostu nielemään tuota, että henkilölle ei ole mikään ongelma tunnustaa ihastuneensa samaan sukupuoleen, mutta bi-seksuaalisuutta ei voi myöntää missään nimessä.

Ja vieläkään en saanut vastausta siihen, mitä muuta siihen bi-seksuaalisuuteen liittyy, mitä naiseen ihastunut nainen ei itsestään löydä. Jos se naiseen ihastumisen mahdollisuus on jo käynyt toteen, mikä ominaisuus vielä puuttuu.

Mutta ehkä minun ei tarvitse ymmärtääkään. Ehkä minäkin kutsun tästä lähtien itseäni lesboksi, koska se tuntuu aika coolilta ja tunnen olevani aika cool.

:D[/QUOTE]

Sinkkuhetero laittaa deitti-ilmoon etsivänsä miestä. Lesbo ruksii kohdan "vain naisille". Biseksuaalina mä laitan, että kumpikin käy. Tämä hypoteettinen hetero - kun en nyt tosiaan ole tytsi enkä rupea hänen sielunelämäänsä kellekään selittämään - on ihastunut kerran naiseen juu, mutta ei MISSÄÄN nimessä laittaisi sinne deitti-ilmoitukseen, että kumpikin käy, koska hän ei koe, että kumpi tahansa on ok. Hän haluaa miehen. Paitsi että yllärinä kerran ihastumisen kohde & ehkä jotakin muutakin olikin nainen. Se ei tarkoita, että hän voisi lähteä treffeille jonkun muun naisen kanssa.

Eli kun sinne deitti-ilmoitukseen pitää ruksia joku kohta - tai yleisemmin yhteiskunnassa kun joutuu itsestään muille kertomaan - niin tämmöiselle ihmiselle heteroseksuaalisuus on se kuvaavin termi. Ei missään nimessä täydellinen, mutta parhaiten istuva.
 
"Minna"
No se on mysteeri :rolleyes: että miten yhden kohdalla tuntuukin ihan luontevalta olla samaa sukupuolta olevan kanssa. Juuri siksi henkilö ehkä kokee olevansa pääosin hetero, eikä tunne sanaa biseksuaali omakseen, kun muiden kanssa heterous on niin selkeä.
Mm, toisaalta olen kyllä sinun kanssasi samaa mieltä. Mutta jäin miettimään sitä, että vaikka olisikin 100% hetero omasta mielestään, niin eihän siltikään ihminen tunne oloaan luontevaksi jokaisen vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa. Ei heteronainen halua kaikkia miehiä, tietenkään.

Maailmassa on paljon enemmän sellaisia miehiä, joiden kanssa minä en halua olla, kuin sellaisia joiden kanssa haluan olla. En tiedä eroaako se oleellisesti siitä, että joku haluaa yhden naisen muttei toista.

Mietintää vain. Itse uskon kyllä siihen, että ensisijaisesti kyse on ihmisestä, eikä niinkään sukupuolesta. Mutta jos mietin asiaa nimenomaan tältä hetsku tai bikannalta.
 
[QUOTE="Minna";23422198]Mm, toisaalta olen kyllä sinun kanssasi samaa mieltä. Mutta jäin miettimään sitä, että vaikka olisikin 100% hetero omasta mielestään, niin eihän siltikään ihminen tunne oloaan luontevaksi jokaisen vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa. Ei heteronainen halua kaikkia miehiä, tietenkään.

Maailmassa on paljon enemmän sellaisia miehiä, joiden kanssa minä en halua olla, kuin sellaisia joiden kanssa haluan olla. En tiedä eroaako se oleellisesti siitä, että joku haluaa yhden naisen muttei toista.

Mietintää vain. Itse uskon kyllä siihen, että ensisijaisesti kyse on ihmisestä, eikä niinkään sukupuolesta. Mutta jos mietin asiaa nimenomaan tältä hetsku tai bikannalta.[/QUOTE]

Ku ajattelee sitä tosta deitti-ilmoituskannalta niin musta tulee selkeimmin esille ero :D Mäkin uskon, että kyse on ensisijaisesti ihmisistä jotka kohtaavat toisensa. Useimmilla kuitenkin ihastuminen tapahtuu useimmiten jompaankumpaan sukupuoleen. Hetero siis pääosin kokee vetoa vastakkaiseen sukupuoleen, lesbo pääosin samaan. Poikkeuksia voi sillti tulla. Biseksuaali taas ei ajattele sukupuolen kautta tuollatapaa. Tai nojaan minäkin sille puolelle, että ehkä herkemmin koen romanttisia tunteita naisia kohtaan.

Mutta jos olisi laittamassa suomi24:seen ilmoitusta, että etsii seuraa, ja joku kohta pitää ruksia... Niin siinähän sen sitten huomaa kumpaa pitää ensisijaisena vai onko sillä mitään väliä. Termit hetero, homo ja bi ovat vain suuntaa-antavia, eivät kaikenkattavia.
 
Aavikkopöllö
[QUOTE="vieras";23422132]Aha. No se keskustelu sitten tyssäsi siihen. Eli kaikki päätyi selittämättömään mysteeriin.

En nyt kyllä suostu nielemään tuota, että henkilölle ei ole mikään ongelma tunnustaa ihastuneensa samaan sukupuoleen, mutta bi-seksuaalisuutta ei voi myöntää missään nimessä.

Ja vieläkään en saanut vastausta siihen, mitä muuta siihen bi-seksuaalisuuteen liittyy, mitä naiseen ihastunut nainen ei itsestään löydä. Jos se naiseen ihastumisen mahdollisuus on jo käynyt toteen, mikä ominaisuus vielä puuttuu.

Mutta ehkä minun ei tarvitse ymmärtääkään. Ehkä minäkin kutsun tästä lähtien itseäni lesboksi, koska se tuntuu aika coolilta ja tunnen olevani aika cool.

:D[/QUOTE]

Kysymys onkin siis ehkä ennen kaikkea siitä, miten biseksuaalisuuden määrittelee. Itse esim. tunnen naisia, jotka määrittelevät itsensä heteroiksi, koska haluavat olla parisuhteissa miesten kanssa ja rakastavat miehiä. He voivat kuitenkin kokea myös naiset seksuaalisesti puoleensavetävinä ja harrastaa seksiä näiden kanssa, mutta eivät voisi kuvitella parisuhdetta toiseen naiseen tai rakkautta. Toisaalta taas on näitä pääasiassa miessuhteissa eläviä naisia jotka, jostain syystä, sattuvat kerran elämänsä varrella ihastumaan naiseen. Sinä voisit määritellä heidät biseksuaaleiksi, vaikka he itse kokevat itsensä enimmäkseen heteroiksi tai "bi-curious". Jotkut voivat määritellä itsensä bi:ksi jos harrastavat seksiä molempien sukupuolien kanssa, jotkut toiset taas jos voisivat kuvitella parisuhteen kumman tahansa sukupuolen kanssa. Bi-seksuaalisuus ei siis ole vain "naiseen ihastunut nainen".

Kuten NinaTT on jo sanonut, voin vääntää vielä rautalangasta: Homoseksuaali ihminen tuntee vetoa ja romanttisia tunteita pääasiassa (tai ainoastaan) omaan sukupuoleensa, heteroseksuaali pääasiassa (tai ainoastaan) vastakkaiseen sukupuoleen, biseksuaali kumpaankin tai sukupuolella ei ole hänelle merkitystä. Osa biseksuaaleista voi olla "enemmän" miehiin tai naisiin päin kallellaan, mutta selkeästi kuitenkin kiikarissa ovat molemmat sukupuolet. Vinkki: avainsana on "pääasiassa".

Tunnut tarkoituksella vähän pyrkivän yksinkertaistamaan tätä asiaa vetämällä mukaan nuo "miksi se on niin vaikeaa sanoa bi" tai "no oon sit itekin lesbo vaikka oikeesti oon hetero".
 
"vieras"
Sinkkuhetero laittaa deitti-ilmoon etsivänsä miestä. Lesbo ruksii kohdan "vain naisille". Biseksuaalina mä laitan, että kumpikin käy. Tämä hypoteettinen hetero - kun en nyt tosiaan ole tytsi enkä rupea hänen sielunelämäänsä kellekään selittämään - on ihastunut kerran naiseen juu, mutta ei MISSÄÄN nimessä laittaisi sinne deitti-ilmoitukseen, että kumpikin käy, koska hän ei koe, että kumpi tahansa on ok. Hän haluaa miehen. Paitsi että yllärinä kerran ihastumisen kohde & ehkä jotakin muutakin olikin nainen. Se ei tarkoita, että hän voisi lähteä treffeille jonkun muun naisen kanssa.

Eli kun sinne deitti-ilmoitukseen pitää ruksia joku kohta - tai yleisemmin yhteiskunnassa kun joutuu itsestään muille kertomaan - niin tämmöiselle ihmiselle heteroseksuaalisuus on se kuvaavin termi. Ei missään nimessä täydellinen, mutta parhaiten istuva.
Oikeasti loistava esimerkki, kiitos! No niin nyt aukesi, tällaiselle tollollekin. Jotenkin vain tuntuu, että jos sen yhden kerran pystyy ihastumaan naiseen, niin se raja olisi jo kerran ylitetty eikä siitä ole paluuta. Vähän niin kuin neitsyyden menetys. Mutta joo, nyt ymmärrän mitä ajat takaa.
 
[QUOTE="vieras";23423592]Oikeasti loistava esimerkki, kiitos! No niin nyt aukesi, tällaiselle tollollekin. Jotenkin vain tuntuu, että jos sen yhden kerran pystyy ihastumaan naiseen, niin se raja olisi jo kerran ylitetty eikä siitä ole paluuta. Vähän niin kuin neitsyyden menetys. Mutta joo, nyt ymmärrän mitä ajat takaa.[/QUOTE]

Hyvähyvä :) Tuli itseasiassa mulle itsellenikin selvemmäks tää homma kun piti selittää jollekin toiselle :D
 
Olihan se pakko kuitenkin tää ketju etsiä, kun siitä kuulin :) Ihmeellistä tappelua mikä on hetero, bi, lesbo tai homo, en tiennytkään, että se on noin epäselvää vielä noin monelle :D Onnea tytsille ja ninalle! - ninatt:n sisko
 

Yhteistyössä