Olen julkifeministi. Haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kikikii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22946996]Miksi sanot itseäsi feministiksi? Etkä vaikka tasa-arvon kannattajaksi?

Mielestäni asevelvollisuuden tulisi olla kaikilla, ei vain miehillä, mutta en puhu tästä ajatuksesta sovinistisena ;)[/QUOTE]

Olen feministi eli tasa-arvon kannattaja. Minusta on pelkurimaista sanoa " kannatan tasa-arvoa, mutta en ole feministi." Olen rehellinen itselleni ja sanon olevani feministi.
 
[QUOTE="jkl";22947081]Opiskelitko yliopistossa naistutkimusta?[/QUOTE]

En opiskellut, mutta tein gradun, jossa sivuttiin naisten asemaa ja sen tähden lähdeaineistoni sisälsi myös feminististä kirjallisuutta.
 
Eihän viime vuodelta ole tehty vielä edes tilinpäätöstä firmoissa. Johto koostuu useasta ihmisestä. Mutta tämä menee nyt sivuraiteille ja suorastaan naurettavaksi pelleilyksi. En jatka tästä aiheesta enää. Kuljetusalalla on paljon (kaikki on toki suhteellista) päteviä naisia. Piste.

Itse halusit alkaa todistelemaan yhdellä esimerkillä ilman sen kummempia perusteita, että maa on väärällään päteviä naisia. En sinänsä väitä etteikö näin olisi. Mutta siirrytään kumminkin asiaan, jään kuulolle mihinpäin keskustelu seuraavaksi suuntautuu.
 
Yksi kaverini on tunnustautunut feministiksi (ja buddhalaiseksi) ja hän on mitä suurimmalla todennäköisyydellä mies.

Jatkokysymys ap:lle: oletko joskus ollut julkifeminismissäsi erityisen julkinen feministi eli toitottanut aatettasi jokaisessa mahdollisessa yhteydessä? Esimerkiksi sanonut, että "Minä olen itseni rouva. Sinä varmaan ymmärtäisit paremmin, jos sanoisin, että olen itseni herra."

Olen ollut erityisen julkinen feministi. Enää en niinkään. Olen tullut vanhemmaksi ja laiskemmaksi :-)
 
[QUOTE="jkl";22947111]Mitä mieltä ole siitä, että sosiaali- ja terveysministeriön tasa-arvoyksikössä on 15 jäsentä, joista 15 on naisia ja 0 miehiä?[/QUOTE]



Se on kieltämättä aika naurettavaa. En tosin tiedä, onko sinne pyydetty miehiä. Ovathan miehet voineet kieltäytyä pestistä. Pitäisi melkein kysyä asiaa sieltä. Oikeasti!
 
[QUOTE="vieras";22947167]Jos ensimmäisen aallon feminismi korosti miesten ja naisten samankaltaisuutta ja yhtäläisiä oikeuksia, toisen aallon feminismi korosti eroja miesten ja naisten välillä, niin kolmannen aallon feminismin myötä nousivat esiin erot naisten välillä ja naisissa.
- Wikipedia

Miehenä on vaikea lähteä mukaan tuohon kolmannen allon feminismiin, eli siihen joka on nyt "vallassa".. Siksi tasa-arvon kannattaja on mielestäni parempi nimitys sille aatemaailmalle jota minä edustan.[/QUOTE]


Onhan se näinkin. :-)
 
Määrittele vain pelkurimaiseksi. Itse en kuitenkaan sano olevani feministi, ennen kuin tiedän, että seura jossa olen maarittelee feminismin samoin kuin minä. Mielestäni tämä on ennemmin sosiaalista älykkyyttä kuin pelkuruutta. Vai sanoisitko vaikkapa työnhakutilanteessa olevasi feministi? Jos siis kuvitellaan, että vaikka tasa-arvosta tulisi keskustelua.

Olen feministi eli tasa-arvon kannattaja. Minusta on pelkurimaista sanoa " kannatan tasa-arvoa, mutta en ole feministi." Olen rehellinen itselleni ja sanon olevani feministi.
 
Niinhän sitä luulisi, mutta totuus onkin jotain muuta. Minusta miesfeministi on lähinnä säälittävä tossun alla oleva vässykkä joka pimpsan puutteen pelossa myötäilee naisia, huomatakseen olevansa vain hyödyllinen idiotti joka jää ilman kun tosimiehet vievät kaikki naiset nenän alta.

Pari vuotta sitten joku ryhmä, jonka nimeä en enää ikävä kyllä muista, teki taideteoksen, jota varten he kiersivät Suomen kaupunkeja ja kussakin kaupunigissa itsensä feministiksi tunnustavat ihmiset saivat tulla kuvaan oman iskulauseen kanssa. Kuvista tehtiin monta metriä pitkä juliste, jossa oli jokainen kuvassa käynyt. itselleni siitä jäi päällimmäisenä mieleen mies, joka istui kuvassa harley davidsson liivit päällä pitkässä parrassaan rinnassa lappu "olen feministi ja ylpeä siitä". Miesfeministejäkin on varmasti moneen junaan niin kuin naisfeministejäkin.
 
Pari vuotta sitten joku ryhmä, jonka nimeä en enää ikävä kyllä muista, teki taideteoksen, jota varten he kiersivät Suomen kaupunkeja ja kussakin kaupunigissa itsensä feministiksi tunnustavat ihmiset saivat tulla kuvaan oman iskulauseen kanssa. Kuvista tehtiin monta metriä pitkä juliste, jossa oli jokainen kuvassa käynyt. itselleni siitä jäi päällimmäisenä mieleen mies, joka istui kuvassa harley davidsson liivit päällä pitkässä parrassaan rinnassa lappu "olen feministi ja ylpeä siitä". Miesfeministejäkin on varmasti moneen junaan niin kuin naisfeministejäkin.

Oijoi.:heart::p
 
Määrittele vain pelkurimaiseksi. Itse en kuitenkaan sano olevani feministi, ennen kuin tiedän, että seura jossa olen maarittelee feminismin samoin kuin minä. Mielestäni tämä on ennemmin sosiaalista älykkyyttä kuin pelkuruutta. Vai sanoisitko vaikkapa työnhakutilanteessa olevasi feministi? Jos siis kuvitellaan, että vaikka tasa-arvosta tulisi keskustelua.

Nykyisen työni (josta olen nyt kotiäitinä) työhaastattelussa halusin kertoa olevani feministi ettei se tule kenellekään yllätyksenä, kun on kuitenkin miesvaltainen paikka. Ajattelin asian niin ,että jos en sen takia pääse töihin, en halua sellaisessa paikassa ollakaan töissä.

Mutta on totta, että joskus on sosiaalisesti älykästä käyttää "lievempää sanamuotoa". Itse pyrin kuitenkin rehellisesti sanomaan itseäni feministiksi liki main kaikissa tilanteissa, joissa asia nousee syystä tai toisesta esille. Äkkiseltään en muista, olenko koskaan sanonut muuta.
 
Noni, oisinkohan mä nyt vastannut kaikille, jos joku jäi välistä ja kaipaa vastausta, kerro asiasta, jotta se voidaan korjata. Kiitos asiallisista kysymyksistä. Tähän asti ainakin olen positiivisesti yllättänyt, miten siisti tästä ketjusta tuli.
 

Yhteistyössä