Olen jouluihminen ja nautin tietysti joulun laittamisesta, mutta näin joulun alla tulee kuitenkin

  • Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti
"äitee"
tunne, että onko tässä mitään järkeä? Panostaa kolmen juhlapäivän tähden. Laittaa ruokaa ja leivonnaisia, siivota, lähettää joulukortteja, paketoida lahjoja jne jne....

Kuitenkin perinteiden mukaan on hyvä toimia, kun talossa on lapsia, niin heille jää sitten muistot miten joulua vietetään. Ja että jouluun on nähty vaivaa. Ettei ne kolme juhlapäivää ole vain kuten muutkin arkipäivät.

( Tänä jouluna ajattelin, että jospa hellittäisin jostakin ja ostaisin vaikka joululaatikot valmiina. Kysyin lapseltakin, että tekeekö äiti itse laatikot vai ostetaanko valmiina kaupasta? Lapsi sanoi, että pitää olla omatekemät laatikot. Joten perinne jatkuu noidenkin suhteen. Ajattelin vain, että miten näppärää olisi ollut vain aatonaattona tehdä lihapullat ja laittaa karjalanpaisti uuniin + tehdä jotain leivonnaisia Aattona ei olisi ollut, kuin riisipuuron keitto ainoastaan. Olisi ollut yksi stressitekijä vähemmän. Mutta toki haluan lapsen toiveen toteuttaa. Laatikoita täytyy sitten alkaa "vääntämään" sunnuntaina. En noin isotöistä juttua halua missään nimessä aatonaatoksi enää jättää. Siksi ajattelin valmiit laatikot ostaa, kun talossa on nyt vauva ja hän haluaa niin paljon huomiota, että kotitöiden teko on välillä hieman vaikeaa.)

Tosin tiedän, että kaikki eivät joulua tietenkään vietä ja heille nuo 3 päivää ovat tietysti arkipäiviä. Vaikka aina olen pohtinut, että mitä he miettivät tästä kauheasta joulun mainostamisesta näin joulun alla. Saatikka, kun juhlapyhät koittavat, niin kaikki paikat ovat kiinni. Mahtaako heillä olla tylsää kotona, kun ei voi minnekään mennä?

Itse koen uudenvuoden helpoimmaksi juhlaksi. Saa vetää kevyemmällä menyyllä illan lävitse. Tyyliin pottusalaattia, nakkeja, lihapullia, limsaa, sipsejä jne....
 
Mulle on itselleni jäänyt lapsuudesta joku trauma varmaan sanasta perinne :xmas:.
Nimittäin ajatuskin siitä, että aina pitäisi tehdä koko joulu samalla tavalla kuin aina ennenkin tuntuu ahdistavalta. Veikkaan, että tämä johtuu "joulunatsi" mummostani (oikeasti ihana ihminen) jonka luona joulun vietto oli minuutilleen aikataulutettu ja syömiset tasan tarkkaan aina samanlaiset.

Tämän vuoden joulujutuista on päätetty vasta, että kinkku hommataan ja tehdään karjalanpaistia, ostetaan porkkanalaatikko, tilataan anopilta lanttulaatikko ja tehdään perunamuusia... Kaikki muu on vielä aivan auki :)
 

Yhteistyössä