olen joskus kuvitellut että opettajalla olisi keskiverto-äly

• Viestiketjun aloittaja "airam"
  • Ensimmäinen viesti
"airam"
Kyllä se illuusio on hyvin murennettu tällä palstalla, ja muutenkin opettajia katselemalla.
Ei ne mitään järjenvaloja enää todellakaan ole, ehkä joskus 1800-luvulla on olleet.

"hmmh"
Älkää ny taas sortuko yleistämään, ne on yksilöitä ne opettajatkin, toiset on älykkäitä, toiset fiksuja, toiset juntteja ja toiset pölkkypäitä jne. Kaikkea maan ja taivaan väliltä. Se mikä on sun mielestä fiksu, voi olla mun mielestä pölkkypää. Jne. HUH. Tällaisten yleistyksien heittelijät ne vasta pölkkypäitä onkin.

"vieras"
Tohon voin yhtyä ihan vain sillä perusteella, että olen tehnyt opettajan sijaisuuksia ala- ja yläasteella ja erityiskoulussa ja pidän itseäni keskivertoa tyhmempänä. Mut hei, ne opettaa, jotka ei itse osaa. ;)

"hmmh"
TÄLLÄ PALSTALLA? Kaikki mitä interneetissä lukee on totta, kukaan ei ikinä liioittele yhtään ja jos kirjoittaja sanoo että on mursu, niin sehän silloin on mursu, joka osaa kirjoittaa syöksyhampaillaan. Juu.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24391968]Tohon voin yhtyä ihan vain sillä perusteella, että olen tehnyt opettajan sijaisuuksia ala- ja yläasteella ja erityiskoulussa ja pidän itseäni keskivertoa tyhmempänä. Mut hei, ne opettaa, jotka ei itse osaa. ;)[/QUOTE]

Mielestäni on surkeaa, että epäpäteviä sijaisia palkataan. Onko ammatti-ihmisistä noin kova pula?

Onko tämä aloitus sitten hyvä esimerkki älykkyydestä koska tämä kohdistetaan selvästi tiettyä nikkiä kohtaan vaikka sitä nikkiä ei mainitakaan. Suosittelen ap:lle palstasääntöjen lukemista jos ne eivät vain ole sinulle liian vaikeaselkoiset.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
"awa"
Minäkin tiedän yhden opettajan, joka toistuvasti huomauttaa tyttärelleen, ettei tämä saa syödä liikaa tai jotain herkkua, koska muuten lihoo (ja tulee äidin malliseksi). Tytär on sellainen lapsenpyöreä 4-vuotias. Ovathan nuo asiat totta että epätreveellistä kun syö niin lihoo, mutta ei kyllä tee hyvää lapselle ruokahetkillä moista paasata.

En kyllä haluaisi hänen minun lapsiani opettavan.

Tattis
[QUOTE="airam";24391913]Kyllä se illuusio on hyvin murennettu tällä palstalla, ja muutenkin opettajia katselemalla.
Ei ne mitään järjenvaloja enää todellakaan ole, ehkä joskus 1800-luvulla on olleet.[/QUOTE]

Mutta mitenhän mahtoi olla 1800-luvulla? Isäni usein muistelee kansakoulunopettajaansa (1940-luvulta Suomen korvesta) joka oli ilmeisesti seminaarin käynyt tyttönen. Siihen aikaan tärkeintä oli käytös ja kurinpito. Älyä ei paljon tainnut tarvita.

Nykyopettajat ovat sangen älykkäitä. Käytös ja kurinpito sitten ovatkin keskimäärin samassa jamassa kuin vanhemmilla...

ei jaksaisi
Epäpäteviä, miksi epäpäteviä palkataan? Aina sama kysymys ja taivastelu. Ihan siksi kun ei ns.päteviä ole tarjolla. Ja ei ns. epäpätevät ole huonoja opettajia, monesti ovat ns. päteviä parempia. Itse olen tämän huomannut työskenellessäni erityiskuoulussa.

[QUOTE="airam";24391913]Kyllä se illuusio on hyvin murennettu tällä palstalla, ja muutenkin opettajia katselemalla.
Ei ne mitään järjenvaloja enää todellakaan ole, ehkä joskus 1800-luvulla on olleet.[/QUOTE]

Yritätkö saada jonkun hassunhauskan sanailun tähän perjantai-iltaan? Ja eiköhän kaikki nokkelimmat tajua, kehen yrität iskeä..

"vieras"
On sulla kyllä pieni pointti. Ennen törmäystä tämän palstan opettajiin (onkohan oikeasti opettaja?!) olen tavannut ainoastaan hieman keskivertoa fiksummilta vaikuttaaviin opeihin.
Kenties tänne kirjautuessa ottaa palstapersoona vallan?

Opettaja kai vielä
Epäpäteviä, miksi epäpäteviä palkataan? Aina sama kysymys ja taivastelu. Ihan siksi kun ei ns.päteviä ole tarjolla. Ja ei ns. epäpätevät ole huonoja opettajia, monesti ovat ns. päteviä parempia. Itse olen tämän huomannut työskenellessäni erityiskuoulussa.
Ai ettei ole päteviä? Täällä minäkin olen, työtön ja pätevä. Kokenutkin vielä. Ja teen vaikka päivän sijaisuuksia.

Alan epäillä, että aika moni sijaisuus menee rehtorin kummitytölle tms. enemmän sopivalle kuin pätevälle. Toivottavasti olen väärässä. Ehkä opettajat ei vaan sairasta eikä ole muutenkaan pois. Ehkä kaupungin rekry toimii. Vuoteen ei ole kyllä sijaisuuksia sitä kautta tullut.

Pitäisi joka päivä käydä kysymässä joka koulun reksiltä, että olisiko töitä. Siinäpä minulle loistava tulevaisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Opettaja kai vielä;24392324:
Alan epäillä, että aika moni sijaisuus menee rehtorin kummitytölle tms. enemmän sopivalle kuin pätevälle. Toivottavasti olen väärässä. Ehkä opettajat ei vaan sairasta eikä ole muutenkaan pois. Ehkä kaupungin rekry toimii. Vuoteen ei ole kyllä sijaisuuksia sitä kautta tullut.
Jep; monia tehtäviä hoitaa vuodesta toiseen joku epäpätevä, eikä tehtävää edes laiteta koskaan hakuun. Epäpätevä henkilö osaa nuolla oikeaa paikkaa?

Sinulle toivon onnea työnhakuun!

Alkuperäinen kirjoittaja Opettaja kai vielä;24392729:
Kiitos! Oottelen sitä kauheaa opepulaa, joka tulee kun kaikki lähtee eläkkeelle.
Voi voi, sitä on odoteltu 15 vuotta. :| Vaan niin on monella muullakin alalla. Jätealalla ei taida olla pelkoa, että työt loppuu tulevaisuudessa?

"minä"
Alkuperäinen kirjoittaja Opettaja kai vielä;24392324:
Ai ettei ole päteviä? Täällä minäkin olen, työtön ja pätevä. Kokenutkin vielä. Ja teen vaikka päivän sijaisuuksia.

Pitäisi joka päivä käydä kysymässä joka koulun reksiltä, että olisiko töitä. Siinäpä minulle loistava tulevaisuus.
Suosittelen toukokuussa soittoja/s-posteja eri koulujen rehtoreille. Itse olen ollut useassa koulussa, joissa epäpäteviä opettajia ollut vuosikausia. Rehtorit ovat joko a) olleet liian laiskoja laittamaan paikkoja hakuun ja/tai b) pitäneet liikaa näistä epäpätevistä ja halunneet antaa heille aina jatkomahdollisuuden. Tämä on ikävä totuus mun kokemuksen perusteella.

Yhteistyössä