Olen järkyttynyt! JÄTÄTKÖ sinä lapsen autoon nukkumaan kun käyt esmees mummolassa tmv?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23010984]Syttymisen mahdollisuus on melkein olematon, mutta silti todellinen. Eihän lotossakaan pitäisi tilastollisesti koskaan saada 7 oikein tulosta, mutta kyllä niitä vain napsuu, myös kierroksilla joissa on ei ole pelattu läheskään kaikkia rivejä.[/QUOTE]

Isäni on palokunnassa ja karu totuus on se että autopaloja on viikottain. Osa syttyy liikeessä, osa paikallaan. Ja syy on jotakuinkiin aina sähköinen. Nykyautoissa on sähköä ja elektronikaan vaikka hurumykket. Ja sähkö tunnetusti ei ole kaveri kosteuden kanssa. Toki suojauksia on, mutta nekin voivat pettää.

Asuntopaloa ja autopaloa on turha verrata keskenään. Jokainen kai tajuaa miten pieni koppi matkustamo on, ja kuinka nopsaan se täytyy häkästä ja savusta. Ja kaikki kai tietää myös miten suljetussa tilassa olevat savukaasut käytäytyy jos ovi tai ikkunan avataan yllätäen...

Joku vuosi taaksepäin oli uutinen lapsesta, joka oli jäänyt autoon nukkumaan (tuttavaperheen?) pihaan. Herätessä sai paniikin ja juoksi ja eksyi pimeään metsään. Siitäkään ei taida kauan olla kun joltain varastettiin auto apteekin pihasta ja vauva oli takapenkillä. Parkkipaikalle, tien viereen jne jättäessä kannattaa sekin muistaa, että ei ole kerta eikä ensimmäinen kun joku kolaroi pysäköidyn auton kanssa.

Nukkuisitko itse autossa johon sut olis köytetty kiinni niin etten pääse ulos ja ovat olisivat lukossa.

Jos olisi väsy niin kyllä nukkuisin. En tosin mielelläni, mutta en nukkuisi mielelläni pinnasängyssä, sylissä tai vaunuissakaan. Ja lapselle on kyllä noin yleisesti ottaen melko tavallista istua autossa köytettynä niin, ettei pääse ulos, minulle ei.

[QUOTE="sondersson";23011011]no sitten vaan ikkuna paskaksi.[/QUOTE]

Koppi täynä savukaasua ja sä rikot ikkunan. Kuikas käy? Jos se lapsi siis on jo selvinnyt häkämyrkytyksestä joka on aika ilmeinen. Oletko rikkonut auton ikkunoita? Se vaatii jonkin verran voima, mukana siis lienee aina pesäpallomaila...

Alkuperäinen kirjoittaja tytär;23011036:
Isäni on palokunnassa ja karu totuus on se että autopaloja on viikottain. Osa syttyy liikeessä, osa paikallaan. Ja syy on jotakuinkiin aina sähköinen. Nykyautoissa on sähköä ja elektronikaan vaikka hurumykket. Ja sähkö tunnetusti ei ole kaveri kosteuden kanssa. Toki suojauksia on, mutta nekin voivat pettää.

Asuntopaloa ja autopaloa on turha verrata keskenään. Jokainen kai tajuaa miten pieni koppi matkustamo on, ja kuinka nopsaan se täytyy häkästä ja savusta. Ja kaikki kai tietää myös miten suljetussa tilassa olevat savukaasut käytäytyy jos ovi tai ikkunan avataan yllätäen...

Entäs jos on 80-luvun auto, jossa ei ole sähköä ja elektroniikkaa "hurumykket"?

[QUOTE="eee";23011050]Entäs jos on 80-luvun auto, jossa ei ole sähköä ja elektroniikkaa "hurumykket"?[/QUOTE]

Sähköä siinäkin ja viat johtuvat taas siitä että komponentit, piuhat ym. ovat väsähtäneet.

Ihmiset on kumman luottavaisia noiden sähkövempeleiden kanssa. Hysteeriseksi ei tartte alkaa, mutta terve järki on hyvästä. Toki kaikki ei aiheesta mitään ymmärrä

Onkohan lapsi muutaman kerran jäänyt autoon nukkumaan anoppilan pihaan, ovet eivät lukossa ja yksi ovi raollaan auki. Toisen kerran ehdin käydä vessassa ja hain tavaroita, kun lapsi heräsikin jo ja toisen kerran olin itsekin ulkona.

Meillä kotona ei noin voi tehdä, mutta anoppilassa kyllä uskaltaisin. Lapsi vain ei kauaa nuku sen jälkeen, kun auto ei ole enää käynnissä.

Ymmärrän autopalojen vakavuuden ja sen mahdollisuuden että meteoriitti tippuu juuri silloin ja osuu toki autoon. Mutta en nyt ihan noin hysterioisi kuin jotkut tässä ketjussa. Sanon siis, että tilanteen mukaan (millainen nukkuja, onko juuri nukahtanut ainoille päikkäreilleen, millainen ilma, missä minä tai mies olemme ja muuta sellaista).

Alkuperäinen kirjoittaja joskua nähnyt;23011047:
Koppi täynä savukaasua ja sä rikot ikkunan. Kuikas käy? Jos se lapsi siis on jo selvinnyt häkämyrkytyksestä joka on aika ilmeinen. Oletko rikkonut auton ikkunoita? Se vaatii jonkin verran voima, mukana siis lienee aina pesäpallomaila...

Ei muuten riitä pesäpallomailakaan välttämättä, auton ikkunat eivät ole mitään tavallista lasia.

En ole vaan vielä kertaakaan osunut autopaloa kohdalle... Autokoulussa valistivat, etteivät ne autot helposti pala eivätkä varsinkaan räjähdä. Että ihmiset pelkäävät liikaa, eivätkä uskalla mennä kolariauton luo auttamaankaan.

Varmasti ne autot joskus palavat. Yhtä paljon kai voisi pelätä ilmankostutinta tai tuuletinta täällä sisällä. Eiköhän se valvonta ole oleellisin juttu.

Meidän autossa lukot ei todellakaan ole sähköisiä, niin että se ei olisi ongelma.

Mietin vaan, että tässä on taas esimerkki sellaisesta äärimmilleen viedystä huolehtimisesta, mitä voisi pitää myös pelon lietsomisena. Tälle tielle kun lähtee, ei voi todellakaan elää ns. normaalisti. Sitten on kuskattava lapset kouluun peruskoulun loppuun asti ettei pedofiilit vie ja niin edelleen. Sitä paitsi tällainen äärivarovainen elämäntapa soveltuu lähinnä niille, joilla on rahaa. Me köyhät elämme miten parhaiten taidamme, mutta emme ehdi turhia surra.

Olen myös jättänyt vauvan/lapsen autoon nukkumaan ja aion jättää jatkossakin. Puhelimet toimii hyvin itkuhälyttiminä ja koskaan ei ole lapsi yksin joutunu huutamaan. Mielestäni auto on jopa turvallisempi nukkumapaikka kuin vaunut, sieltä ei niin vaan napata nukkuvaa muksua. Meillä on vielä tummennetut takalasit nykyisessä niin kukaan ei edes nää nukkuvaa lasta. Paljon mielummin jätän väsyneen lapsen sinne nukkumaan kun herätän ja raahaan vaikka kauppaan kiljumaan.

Naurettavaa hysterisointia joiltakin..jos tuolla tavoin alkaisi miettimään niin saisi pelätä ihan kaikkea kokoajan. Mieti mitä vaaroja sinunkin kodistasi löytyy?

Olen jättänyt taaperon ja vauvan juurikin noin, kun olen ajanut auton omakotitalon pihaan ja käväissyt viisi minuuttia sisällä. (Pihalle talosta suora näköyhteys.)

Kauemmaksi aikaa en ole jättänyt. En usko ylihysterisointiin, mutta rajansa nyt kaikella kuitenkin. Voihan sen vauvan ottaa sisälle taloonkin kaukalossaan jos nukkuu, ei luulisi olevan niin iso homma. Eräs tuttava myös jätti vauvansa nukkumaan kylmillä säillä autoon, joka ei ollut käynnissä... Tyyppi istui kylässä puolitoista tuntia, kävi katsomassa vauvaa kerran. Vauva huusi raivokkaasti kaverin mennessä autolle, tiedä häntä kauanko oli huutanut. Jotenkin vitutti, mutta en sitten viitsinyt sanoa mitään.

Jos olisi omakotitalon piha, niin voisin itkuhälyttimen kanssa jättääkin. Itse asun pienkerrostalossa ja omat vanhemmat ja useimmat muut keiden luona kyläillään asuu kerrostaloissa joten en ole jättänyt, enkä jättäisi. Oman talon pihassa on se etu, ettei siinä useimmiten kulje ylimääräistä väkeä.. Tottakai huomioon pitää ottaa esim lämpötilat (kovat pakkaset tai kova helle tulee myös autoon sisään), eli ei ihan joka sään nukkumapaikka.

Mä en ole autopaloja koskaan kovin isona todennäköisyytenä pitänyt, ja harvinaisia ne varmaan ovat edelleen. Mutta kyllä kieltämättä mietitytti kun viime syksynä mun äidin 10-v. Peugeot syttyi pihalla palamaan oikosulun takia, tein siitä aloituksen tänne. Se palo ei levinnyt ihan minuutissa matkustamoon, olisiko siinä 3-4 min. mennyt.

Tulipaloherkkyys taitaa olla nimenomaan Pösöjen ongelma, en tiedä että onko tuo merkkikohtaista. Mutta jos kuopuksen jätänkin meidän autoon nukkumaan, niin sitä on kyllä vahdittava sitten ihan koko ajan, ehkä minuutin välein on hyvä vilkaista.

Lisään vielä, että näin kaupunkilaisena teen joskus niin että istun siellä autossa lapsen kanssa ja surffailen kännykällä netissä tmv jos lapsi nukahtaa autoon.. Tai sitten hurautan drive iniin syömään :D Toisinaan sitten herätän vaan ja kestän sen seuraukset. Meidän neiti ei nukahda enää kotona kun on hetkeksikin muualle nukahtanut, sitten vaan ollaan kiukkuisempia loppupäivä ja mennään aiemmin illalla nukkumaan :)

En ole jättänyt vauvaa autoon yksin nukkumaan, mutta periaatteessa voisin ainakin hetkeksi jättää. Aika harvoin oikeasti noita autoja palaa ihan itsekseen ja meillä nuo autot on merkiltään luotettavia sähköosien puoleen. Joo voihan sitä hysteeriseksi heitättyä jos niin haluaa. Ja todennäköisempää on jäädä sen toisen auton alle siinä parkkipaikalla vauvan kanssa kävellessä, kuin että joku siihen sun parkkeerattuun autoon törmäisi. Saati että se jälki on pahempaa, kun ei ole sitä autoa siinä suojana. Ja meillä siis otetaan kyllä vauva pois autosta kun itsekin sieltä poistutaan, kun sen kaukalossa saa kätevästi nostettua. Jos vauva nukahtaa just ennen määränpäätä ja ei ole kiire, niin ajellaan huvikseen joku pieni lenkki monesti, että ehtii nukkumaan edes vähän. Ja usein tuo kyllä jatkaa unia vaikka sen kaukalossaan pois ottaisikin autossa. Mutta periaatteessa uskaltaisin jättää ainakin omalle pihalle, kun omakotitalossa asutaan.

Vauvan olen siirtänyt kaukalossa sisälle nukkumaan mutta taapero ja isompi nukkuvat autossa jos sinne sattuvat nukahtamaan, kukaan kestä sitä kiukkua jos herättää kesken unien. Aina itkuhälytin autossa ja auto ikkunan takana parkeissa kotona, anoppilassa, kaverilla...

Ja meillä nukutaan myös päikkärit ulkona vaunuissa :O Esikoinen aina 2,5 vuotiaaksi asti kesät talvet, kuopus ainakin 2v asti ja syyskuussa syntyvänkin ajattelin ulkona nukuttaa.

Yhteistyössä