Olen itkeny silmät päästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Meillä kävi perhetyöntekijä ja sosiaalitoimiston väkee kattomassa tätä asuntoo kun isompaa tarvittais, eli ensin halusivat tietää minkälainen tämä nykyinen on. No ei heidän mielestä tässä ole mitään ongelmaa meille kuulema ihan sopiva vaikka makuhuoneeseen ei mahdu kun kaksi sänkyä ja vaatteita ei saada mahtumaan minnekään kun osa vaan.
Lapsilla ei ole yhtään tilaa leikkiä eikä leluja saada minnekään.

Tyydyin sitten siihen mitäs muuta voin. Sitten alkokin minun elämän selvittely, ja minä kun en hakua asioitani alkaa vieraille ihmisille puhumaan. Lapset syynättiin tarkkaan ja puhutettiin, miks heräs kysymys. sanoinkin että miks mun pitää elämästäni tehdä selvitys ja minkä takia lapsia haastatellaan. Mulle vaan sanottiin että tässä samalla vähän muitakin voidaan selvittää jos on jotain avun tarvetta.

Ei oo ja pyysin heitä poistumaan, mitähän tästäkin nyt seuras. Pahotin mieleni aika pahasti kun tuntu et mua epäillään jostain.

Kyllä tais olla viimenen kerta kun apua pyydän.
Saatan olla liian herkkä mutta jotenkin mulle jäi ilkee maku asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi pitää käydä perhetyöntekijä katsomassa asuntoa, jos haluaa isompaan muuttaa ? Miksi et vaan etsi itse isompaa asuntoa ja muuta.

Jos mulla ois varaa maksaa se takuuvuokra kokonaan niin kyllä noin toimisin mutta kun ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Ummikko:
Millainen tarkkaan ottaen se nykyinen asunto on ja kuinka monta teitä siellä asuu?

meiton 3, 55 neliön kämpässä. tässä on todella huonosti käytetty nämä neliöt ja näin ollen huoneet on molemmat todella pieniä, siis olohuone ja makuuhuone.

Tätä mä just en käsitä. Nykyään syynätään ja otetaan suurennuslasin alle ihan syyttäsuotta perheitä.

Mutta kun äitini on ITSE ottanut yhteyttä lastensuojeluun ja kertonut hullusta narsistisesta miehestään, jonka kanssa asuu (on ottamassa eroa siis) niin ei mitään. Oli todettu vaan, että ei he voi tehdä mitään kun ei ole näyttöä. Eivät olleet käyneet edes lasten kotioloja katsomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
:hug:

ymmärrän kyllä miltä susta tuntuu..äidilläni ollut joskus samanlainen tilanne.

avun hakeminen muutenkin otti koville niin sitten saa palkaks tuntee että eihän musta ole edes lapsiani hoitamaan. Voi kun tää elämä menis niin kun toivoo mutta kun ei.

mitä ne syynäs ja kyseli lapsilta? mä oisin ollu ihan paineessa. hyi että mikä painajainen. miten ne reagoi, kun sanoit, että lähtekää pois? oliko ne ystävällisiä? missäpäin asut?

Mun oli pakko soittaa ystävälleni ja kysyä.

Hän on saanut sossusta takuuvuokran kaksi kertaa ihan vaan siten, että on hakenut uuden asunnon perheelleen, irtisanonut vanhan, ja vienyt sossuun hakupaperit takuuvuokraa varten. Kukaan ei ole käynyt heillä kotona tarkistusta tekemässä. Eli aika oudolta kuulostaa tuo, miten ap:n kohdalla on menetelty :o

Mulla samanlainen kokemus. Meitä oli neljä henkeä kaksiossa ja pyysin muuttoavustusta sossusta. Eivät sentään kotia tulleet syynäämään, mutta käskivät juttelemaan toimistolleen. Kamala saarna seuras siitä, kuinka tämä täti oli selvinnyt ison lapsikatraan kanssa pyhällä hengellä minimaalisissa tiloissa ja kyllä meidänkin pitäis. Itkien sieltä lähdin pois. Sanoin kyllä, että vuokranantaja ei halua mittauttaa sisäilmaa ja astmalapsi joka kk yhden viikon osastolla, homeongelmaa epäillään ja siksi halutaan muuttaa.

Laitettiin hattu kiertämään kaverien kesken ja saimme jokaiselta pienen summan lainaksi ja saimme uudesta kämpästä takuuvuokran maksettua. Kavereille maksoimme heti takaisin kun vaan voitiin.

Alkuperäinen kirjoittaja äitykkä:
mitä ne syynäs ja kyseli lapsilta? mä oisin ollu ihan paineessa. hyi että mikä painajainen. miten ne reagoi, kun sanoit, että lähtekää pois? oliko ne ystävällisiä? missäpäin asut?

Kyseli lapsilta että mitä ne päivisin puuhailee ja käyvätkö pihalla joka päivä jne. kaikkee tämmösiä. Sanoin että haluaisin niiden poistuvan kun tuntuu että mua ahistetaan nyt, he sanoivat vaan lapsille heipat ja mulle että ottavat yhteyttä jatkosta, tiedä mistä jatkosta.

Yleensä pitää olla syy miksi pitää muuttaa, jos haluaa sossun avustavan takuuvuokrassa. Mutta useimmissa kunnissa riittää kirjallinen selvitys. Joissakin kunnissa kai on sitten resursseja rampata kotikäynneillä takuuvuokrien takia. Hienoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mun oli pakko soittaa ystävälleni ja kysyä.

Hän on saanut sossusta takuuvuokran kaksi kertaa ihan vaan siten, että on hakenut uuden asunnon perheelleen, irtisanonut vanhan, ja vienyt sossuun hakupaperit takuuvuokraa varten. Kukaan ei ole käynyt heillä kotona tarkistusta tekemässä. Eli aika oudolta kuulostaa tuo, miten ap:n kohdalla on menetelty :o

En minäkään ajatellu että meille kotiin tullaan, en olis sitten kyllä kysyny mitään. tai ei mulle se ongelma ollu jos halusivat tarkistaa kuinka meillä nyt asutaan ja millanen kämppä tämä on mutta kun aletaan ihan muuta setvimään niin jotenkin tuntu aika hirveeltä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Kyseli lapsilta että mitä ne päivisin puuhailee ja käyvätkö pihalla joka päivä jne. kaikkee tämmösiä. Sanoin että haluaisin niiden poistuvan kun tuntuu että mua ahistetaan nyt, he sanoivat vaan lapsille heipat ja mulle että ottavat yhteyttä jatkosta, tiedä mistä jatkosta.

voi sua raukkaa! koita kestää. jos ne ottaa yhteyttä, niin koita olla mahdollisimman rauhassa ja sano, ettei ole mitään hätää teillä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Silti musta tuntuu, että teillä EI ole kaikki ihan kunnossa.

kuinka niin tuntuu?
Parhaani olen tehny ja paljon enempään en pysty, mulle on lapset kaikki kaikessa ja heidän mukaan olen eläny.

minkäikäisiä lapsesi ovat? oot varmasti tehnyt parhaasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Silti musta tuntuu, että teillä EI ole kaikki ihan kunnossa.

mitä tällä tarkoitat?

Mä oon jotenkin saanut sellaisen kuvan, että sosiaalipuolen resurssit on niin niukat, että ei ne ihan huvikseen kulje ihmisiä kiusaamassa. Että saattaapi olla joku syy ihan taustalla, miksi kyselivät. Ja ap:n asenne - tuli olo, että jotakin salattavaa hällä on. En jaksa uskoa, että sossutädit mitään niin henkilökohtaisia kyselee, ettenkö itse ainakin olisi niihin valmis vastaamaan.

Yhteistyössä