"Miä taas luulen, et suurin tuki tulee niiltä, jotka on nähnyt, mitä pahimmista pahin alkoholismi on,tai muuten vaan ymmärtäävät asian."
Ja kuitenkin tässä ketjussa ovat kirjoitelleet alkoholistien lapset tai vaimot, joilla varmasti on tietoa asiasta...ja vänkäät heille vastaan tai vähättelet heidän tietämystään. He ovat nähneet alkoholistin ja eläneet heidän kanssaan, luulisi tietoa olevan. Tuntuu, että mitä "raakeemman" kuvan joku tuo alkoholismista esille (vaikka isä joi ja ryyppäsi ja pieksi lapsetkin), sitä enemmän sä painotat, että ei meillä tuollaista kyllä, sulla vaan kävi huono mäihä, ei mun mies, ei mun se ja tää, mulla on ihan eri tilanne.
Ja mitä tuo "muuten vaan ymmärtävät asian" tarkoittaa? Ihminen, jolla ei ole mikään lähempää kosketusta alkoholismiin voi sanoa vaan tsemppiä tsemppiä, tottakai he voivat antaa sulle "tukea", haleja, kiitoksia kun nyt olet rehellinen. He eivät välttämättä edes tajua, missä jamassa sä olet. Ja heiltä sä saat parhaimman tuen? Kyllä varmasti.
Enkä tajua tätä sun rohkeuden ylistystä. Miten vaikeaa on kirjoittaa anonyyminä nettifoorumille olevansa alkoholisti? Harva varmaan tietää, kuka sä oikesti edes olet. Mäkin voin tässä tunnustaa olevani narkomaani, huh olinpa rohkea, kukaan ei edes tiedä kuka olen. Toki se on positiivista, että sanoo olevansa alkoholisti, mutta jos se ei tuota tulosta raitistumisen suhteen, niin mitä väliä. Jos sitten elää 20 vuotta tiedostaen olevansa alkoholisti, niin mitä tää tunnustaminen on auttanut?