Olen alkanut kokemaan uskovaiset erittäin vastenmielisinä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmittaa aidosti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se miksi näistä asioista on yleensä saada minkäänlaista järkevää lopputulosta johtuu siitä, että kaltaisesi uskikset eivät yksinkertaisesti tajua mistä on kyse, vaikka se sanottaisiin kuinka monta kertaa se ei mene läpi.

Uskonnon harjoittaminen ei kuulu oppivelvollisuuteen tai mihinkään yleiseen velvoitteeseen mikä koskee yksilöä. Ei armeijaan, peruskouluun tai jatko-opintoihin jolleivät ne ole suoraan liitännässä esimerkiksi kirkolliseen koulutukseen joka on taas aivan eri asia.

Uskonto ei kuulu lainsäädäntöön, muuten kuin uskonvapauden lain muodossa.

Uskonto ei kuulu tieteeseen.

Nuo jos onnistuu, niin ei ole juurikaan oikeita ongelmia.

En todellakaan ole uskis - kaukana siitä. Minusta on vain mukavaa provota teitä muita, jopa ateistejakin. Se. että olen uskonnoton ei tarkoita, että olisin ateisti. Miten et ole perillä siitä, että uskonnon harjoittamista ei pakoteta kenellekään ateistille koulussa, eikä myöskään oppivelvollisuuteen liittyen. Sotilasvalaa ei tarvitse Jumalan edessä kenenkään ateistin lausua. Teologiaa voi lukea yliopistossa olematta uskossa. Sekin on uskonnonvapautta ja kuuluu tieteenharjoittamiseen.

Loput ovatkin sinun mielipiteitäsi, eivät faktaa. Ei olisi juurikaan ongelmia, ellei niitä väkisin tehtäisi.

Eikö vastaavasti osa ei-uskovaisista halua käännyttää ja hankaloittaa kirkkoon kuuluvien elämää. Tasan taitaa mennä.

Niin no tästä on kyllä pakko olla samaa mieltä. Voisin pistää tämän ei-uskovaisten hyökkäävän käytökseen samaan kategoriaan uskovaisten hyökkäävään käytökseen. Molemmista joukoistahan on porukkaa osoittanut kykynsä siihen hyökkäävään käytökseen.

No mitä sä sitten kuvittelit, tietysti me käännytetään. :kieh:

Mutta ei kaikki evankelioi, en mäkään usein yhtään.

Mutta pieni vihje: jos uskovan kanssa jutellessasi alkaa yhtäkkiä uskovan silmät kiiltää hullun lailla ja ikenet välkähdellä hämärässä, naisilla luiseva käsi haparoi käsilaukkua (Raamatun ottaakseen) niin ota silloin jalat allesi ja juokse niin lujaa kuin pääset. :laugh:

Niin no joo, en tiiä...

:laugh:

Uskonnottomuutta tulee ehdottomasti arvostaa. Miksi ei tulisi.

Ei tila ole uskonnollinen kysymys. Enemmänkin se ketä siellä tilassa on. Sinne ei ole pakko kenenkään tulla. Ei edes kuuntelemaan suvivirttä.

Jos se tila on kirkko, niin sinne tulijat tietävät mitä odottaa ja saavat syyttää vain itseään, jos alkaa ahdistaa. Niin minulle käy aina sukulaisten kirkollisiin juhliin osallistuessani. Alkaa ketuttaa ja toivon, että kehtaisin kuunnella kuulokkeilla musiikkia. Tytär sentään kerran pieraisi kesken Herran Siunauksen, mutta nyt hän on jo niin vanha, että sitäkään ei voi enää toivoa.

Valtion ylläpitämien laitosten tiloissa odotan säästyväni uskonnonharjoittamiselta. Se ei kuulu niihin, vaan kirkkoihin.

Jos se tila on kirkko, niin sinne tulijat tietävät mitä odottaa ja saavat syyttää vain itseään, jos alkaa ahdistaa. Niin minulle käy aina sukulaisten kirkollisiin juhliin osallistuessani. Alkaa ketuttaa ja toivon, että kehtaisin kuunnella kuulokkeilla musiikkia. Tytär sentään kerran pieraisi kesken Herran Siunauksen, mutta nyt hän on jo niin vanha, että sitäkään ei voi enää toivoa.

Valtion ylläpitämien laitosten tiloissa odotan säästyväni uskonnonharjoittamiselta. Se ei kuulu niihin, vaan kirkkoihin.

Mites sitten vaikkapa uskiksien tapahtumat jäähalleissa. Meneekö hallit pilalle, kun niihin jää kaikumaan Herran sana. Ja ovatko muut tilat kuin kirkot ateistien omaisuutta, johon uskovat ei saa tulla.

Mites sitten vaikkapa uskiksien tapahtumat jäähalleissa. Meneekö hallit pilalle, kun niihin jää kaikumaan Herran sana. Ja ovatko muut tilat kuin kirkot ateistien omaisuutta, johon uskovat ei saa tulla.

Uskonnottomat tilaisuudet kelpaavat kaikille, niin uskiksille kuin ateisteillekin. Niissä ei julisteta uskonnon puolesta eikä vastaan. Niiden jälkeen voi järjestää niin uskonnollisia ja uskontokriittisiä tilaisuuksia kuin haluaa (Suomen lakien puitteissa) kutsuen niihin kaikki, jotka haluavat tulla. Uskonnottoman kevätjuhlan jälkeen voisi mainiosti järjestää luterilaisen virsilaulutilaisuuden kirkossa. Minulle tulisi siinä vaiheessa "muuta menoa".

Kommarit pysykööt työväentaloissaan. Ei niillä ole mitään asiaa vaikkapa parempiin ravintoloihin tai julkisiin rakennuksiin mielipiteineen. Tiedotusvälineissä tulee kaikki poliittinen propaganda lopettaa välittömästi. Puolueisiin kuuluvat eivät saa enää tulla yhteiskuntaopin tunneille ja ennen vaaleja on kaikki kiihkosilmäiset puolueaktivistit laitettava piiloon vaarallisina. Eduskuntaan saa valituksi tulla vain aatteettomat ja värittömät. Sehän on julkinen rakennus.

En myöskään ihan ymmärrä tapakristittyjä, mutta se johtunee vain siitä, että olen tottunut ihmisiin, jotka pohtivat elämänkatsomusasioitaan.
Oletko todella sitä mieltä, että tapakristityt eivät pohdi elämänkatsomustaan? Onko elämänkatsomus / elämänkäsitys mielestäsi väkisin sidoksissa uskontoon tai uskonnottomuuteen?

Olen kyllä pohtinut arvojani ja asenteitani paljonkin - en vain ymmärrä, mitä tekemistä niillä on uskonnon kanssa. Kuten sanoin, uskonto on minulle täysin yhdentekevä asia.

Oletko todella sitä mieltä, että tapakristityt eivät pohdi elämänkatsomustaan? Onko elämänkatsomus / elämänkäsitys mielestäsi väkisin sidoksissa uskontoon tai uskonnottomuuteen?

Olen kyllä pohtinut arvojani ja asenteitani paljonkin - en vain ymmärrä, mitä tekemistä niillä on uskonnon kanssa. Kuten sanoin, uskonto on minulle täysin yhdentekevä asia.

En ole sitä mieltä, ja ehkä ilmaisin itseäni huonosti. Useimmat tuntemani tapakristityt eivät ole kummemmin miettineet elämänkatsomustaan, tottakai joitain arvoja yms mutta eivät sen kummemmin mitään enempää, ja ovat näin sanoneet. Monet kuuluvat kirkkoon mutta sanovat uskonnon olevan yhdentekevää, itse en tajua miksi kuulua kirkkoon, ts. näen ehkä sen kirkkoon kuulumisen vähemmän neutraalina/yhdentekevänä kuin kuulumattomuuden. (sori sekavuus, oon tosiaan kuumeessa).
Tunnen esim pareja, jotka ovat liittäneet syntyneen lapsensa kirkkoon ajatuksella, että se lapsi saa sitten itse päättää, eroaako. Minusta se on kovin kummallista.

Kuitenkaan en missään tarkoittanut mitään negatiivista näistä elämänkatsomusasioista. koitin (hyvin epätoivoisesti näemmä :D) vain terottaa sitä, että vapaa-ajattelijoiden pyrkimys mm. tuossa suvivirsijutussa on vain taata kaikille neutraali, aatteeton ympäristö koulussa.

En ole sitä mieltä, ja ehkä ilmaisin itseäni huonosti. Useimmat tuntemani tapakristityt eivät ole kummemmin miettineet elämänkatsomustaan, tottakai joitain arvoja yms mutta eivät sen kummemmin mitään enempää, ja ovat näin sanoneet.
Sori että sairasta kiusaan, mutta jos jaksat, niin kerrotko vielä, mitä tarkkaan ottaen tarkoitat tuolla elämänkatsomuksella, ellei se ole arvoja yms? En muuten vänkäis, mutta jotenkin on alkanut tuntua, että ateismi on yksi uskonto uskontojen joukossa: jotain, minkä puolesta väitellä, kiihkoilla ja taistella. Ja mä tällaisena uskonnottomana tapakristittynä koen kaikenlaisen asian tiimoilta vouhottamisen jotenkin... no, kummallisena.

Sori että sairasta kiusaan, mutta jos jaksat, niin kerrotko vielä, mitä tarkkaan ottaen tarkoitat tuolla elämänkatsomuksella, ellei se ole arvoja yms? En muuten vänkäis, mutta jotenkin on alkanut tuntua, että ateismi on yksi uskonto uskontojen joukossa: jotain, minkä puolesta väitellä, kiihkoilla ja taistella. Ja mä tällaisena uskonnottomana tapakristittynä koen kaikenlaisen asian tiimoilta vouhottamisen jotenkin... no, kummallisena.

Elämänkatsomus on juurikin ne arvot, moraalikäsitys yms, mutta tuossa tarkoitin varmaankin kaikkea muutakin, eli koko "henkistä ja fyysistä maailmaa", eli miten näet maailman, onko jokin sen luonut ja miten itse siihen suhtaudut. Koetko, että joku sua ohjaa, ajatteletko jotakin kuoleman jälkeen tapahtuvan jne. koko sun elämän merkitys, mitä se on. Maailmankatsomus mukaan lukien.

Ateismi voi monesta tuntua uskonnolta, mutta se ei silti ole sitä. :) meissä on kiihkeitäkin yksilöitä ja nämä vänkäämiset menee joskus ihan mahdottomiksi usein varsinkin uskovien kanssa, kun kumpikaan ei oikein ymmärrä toista. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta ja itse koen kaikenlaisen keskustelun asiasta mielenkiintoisena, ja varmaan moni uskova kokee samoin. Mulle näistä asioista on tullut koko ajan tärkeämpiä mitä enemmän huomaan, että uskonto ohjaa ja määrää asioita, joihin ne eivät kuulu, kuten valtion, julkisen hallinnon yms asiat. Yksilön uskontoon/uskoon en missään nimessä puutu.

Asiasta vouhottaminen voi tuntua susta kummalliselta jos tosiaan se ei oo sulle niin tärkeetä, että esim uskonto on iso osa montaa näennäisesti neutraalia asiaa ja vaikuttaa kaikkialla Suomessakin. Eihän siinä mitään, eri asiat eri ihmisille. :) silloin kun ne ei osu omiin silmiin niin eipä niistä jaksa vouhottaa. Mutta tällaisena paatuneena ateistina ne valitettavasti tökkii koko ajan silmissä :D

Toivottavasti sait jotain tolkkua. :D

Mulle näistä asioista on tullut koko ajan tärkeämpiä mitä enemmän huomaan, että uskonto ohjaa ja määrää asioita, joihin ne eivät kuulu, kuten valtion, julkisen hallinnon yms asiat. Yksilön uskontoon/uskoon en missään nimessä puutu.

Asiasta vouhottaminen voi tuntua susta kummalliselta jos tosiaan se ei oo sulle niin tärkeetä, että esim uskonto on iso osa montaa näennäisesti neutraalia asiaa ja vaikuttaa kaikkialla Suomessakin. Eihän siinä mitään, eri asiat eri ihmisille. :) silloin kun ne ei osu omiin silmiin niin eipä niistä jaksa vouhottaa. Mutta tällaisena paatuneena ateistina ne valitettavasti tökkii koko ajan silmissä :D

Toivottavasti sait jotain tolkkua. :D

Sain, kiitos.

Eipä tosiaankaan Suomessa ole osunut silmään, missä kohtaa uskonto ohjais ja määräis asioita julkisen hallinnon tai valtion puolella. Kun ne sulla koko ajan tökkii silmissä, niin annatko joitakin esimerkkejä? Kiinnostaa tietää, mitä ne ovat, kun itse olen näköjään niiden suhteen ihan sokea. (Ainoo mikä tulee mieleen, niin arkipyhät ei varmaan oo yrittäjien mielestä kovin kivoja. Mä palkansaajana kyllä tykkään. :) )

...Millainen Jeesus ja alkukristityt olivat? Rakastivat mutta kritisoivat. Mä en usko että kiertelivät kenenkään oville tai tunkivat traktaattia jossain kahvilassa suuhun, mutta antoivat tulla tekstiä siellä missä oli lupa eli yleisillä foorumeilla. Silti he ärsyttivät muita, koska heidän mielipiteensä oli muun yhteiskunnan mielipiteen vastainen.

Tiedätkö että ei ole ollut olemassakaan mitään ajatuksiltaan ja opetukseltaan yhtä yhtenäistä "alkukirkkoa". Tutkijoiden mukaan heti alkuun Jeesuksen seuraajissa oli useita erillisiä ryhmittymiä ja vähitellen niitä tuli lisää, joakisella omanlaisensa uskomukset.

Heti alkuun oli myös oppiriitoja. Kannattaa lukea vaikakpa professori heikki Räisäsen kirja mihin ensimmäiset kristityt uskoivat. Aika uusi kirja, jonka tiedot perustuvat kansainvälisesti arvostettuun tieteelliseen tutkimukseen.

https://freepathways.wordpress.com/tag/heikki-raisanen/

Nykypäivänä kristinuskosta lienee liikkeellä kymmeniä tuhansia erilaisia variaatioita.

Jeesus sitten, hän ei ollut itse kristitty, vaan juutalainen joka noudatti juutalaisen uskon normeja.

Kristiunsko käsitys Jumalasta, Kolminaisuusoppi, on piispojen kehitelmä monta sataa vuotta Jeesuksen jälkeen. Raamattu ei tunne lainkaan mitään kolminaisuus-uskomusta jumalasta. Sielä ei ole erikseen jumala , Pyhä henki ja Jeesus.
Mutta haitanneeko tuokaan... samahan se on mihin uskoo kun kaikki uskonnot ovat enivei ihmisten omia keksintöjä.

Ei sillä väliä mistä ihminen saa lohtunsa, kun ei vahingoita sillä muita ihmisiä.

Tiedätkö että ei ole ollut olemassakaan mitään ajatuksiltaan ja opetukseltaan yhtä yhtenäistä "alkukirkkoa". Tutkijoiden mukaan heti alkuun Jeesuksen seuraajissa oli useita erillisiä ryhmittymiä ja vähitellen niitä tuli lisää, joakisella omanlaisensa uskomukset.

Heti alkuun oli myös oppiriitoja. Kannattaa lukea vaikakpa professori heikki Räisäsen kirja mihin ensimmäiset kristityt uskoivat. Aika uusi kirja, jonka tiedot perustuvat kansainvälisesti arvostettuun tieteelliseen tutkimukseen.

https://freepathways.wordpress.com/tag/heikki-raisanen/

Nykypäivänä kristinuskosta lienee liikkeellä kymmeniä tuhansia erilaisia variaatioita.

Jeesus sitten, hän ei ollut itse kristitty, vaan juutalainen joka noudatti juutalaisen uskon normeja.

Kristiunsko käsitys Jumalasta, Kolminaisuusoppi, on piispojen kehitelmä monta sataa vuotta Jeesuksen jälkeen. Raamattu ei tunne lainkaan mitään kolminaisuus-uskomusta jumalasta. Sielä ei ole erikseen jumala , Pyhä henki ja Jeesus.
Mutta haitanneeko tuokaan... samahan se on mihin uskoo kun kaikki uskonnot ovat enivei ihmisten omia keksintöjä.

Ei sillä väliä mistä ihminen saa lohtunsa, kun ei vahingoita sillä muita ihmisiä.

Jahhas, se on pitkäperjantai ja mikäs siihen paremmin sopii kuin kristinopin puolustaminen. :)

Häh, siis onko Räisänen nyt muka löytänyt jotain uutta, kun kertoo että alkuseurakunnassa oli oppikiistoja? Eihän tuo ole mikään uutinen että alkuperäisestä opista tuli heti monia väännöksiä, siitähän jo apostolit valittivat ja varoittivat etukäteen. Se että ensin on jotain hyvää ja oikeaa niin sielunvihollinen pyrkii sitä peukaloimaan ja kehittelee siitä miljoonia versioita, näinhän tapahtui jo Kaksoisvirranmaassa.

Siis selvennykseksi, jotkut väännökset ovat harmittomia (tyyliasiat, painotuserot), jotkut väännökset vaarallisia (oppiasiat).

Ja toinen selvennys:alunperin oli oikeasti yksi, yhteinen, sama usko, koska on vain yksi totuus miten maailma on tehty, kuka oli tekijänä, ja mitä tämä Tekijä haluaa.
Oli vain yksi totuus siitä mitä Jeesus teki, miten historia ja tapahtumat on edennyt ja tämän Jeesuksen tien tunsivat parhaiten apostolit jotka olivat Hänen kanssaan ja Paavali, joka sai oppia muilta apostoleilta.

Paavali kertoo Efesolaiskirjeessä tästä yhdestä uskosta:
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

Joten, koska oli yksi yhteinen usko, niin sitä kärkkäämmin apostolit sitä vaalivat ja puuttuivat väärennöksiin, koska ei ole yks hailee mitä opetetaan, on kyse iankaikkisuusasioista. Jos oppiväännökset olisivat olleet apostoleille se ja sama ja olisi monia totuuksia, niin he eivät olisi niin hanakasti puuttuneet väännöksiin.

Esimerkkejä kiistoista:

-Paavali varoitti "susista" jotka hänen lähtönsä jälkeen muuttaisivat opin, apt. 20:29-30
"Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa."

- Korintissa oli riitoja oppiin liittyen. Paavali oli kuullut, että jotkut kristityt olivat asettuneet jonkun apostolin puolelle, niistä oli syntynyt puolueita ja moitti siitä, 1Kor1:11-13:
"11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?"

-Galatalaiskirjeen toinen luku kertoo siitä kuinka kristittyjen pariin tuli "valheveljiä" joiden mielestä kristitytkin piti ympärileikata ja siitä oli Pietarilla ja Paavalilla kiistaa.

-Toisessa Pietarin kirjeessä ennustetaan jo valeprofeetoista joita on tuleva seurakuntaan
"Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.
2 Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi..."

-Juudaksen koko kirje kertoo ei-uskovista jotka tulivat seurakuntaan sorvaamaan oppia omien tarkoitusperiensä mukaiseksi, Juud.1:4
"Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen."

Kolminaisuudesta ja Jeesuksen juutalaisuudesta/kristillisyydestä kirjoittelen jos jaksan ja ehdin, tää iPad on hidas kuin mikä...

[QUOTE="vieras.";29743833]Pitääkö kaikesta loukkaantua?

Jos menet muslimimaahan ja alat vaatia minareeteista kuuluvien rukouskutsujen poistamista uskonnonvapautta loukkaavana niin sut naurettaisiin sieltä ulos.

Missään muualla enemmistö ei yhtä innokkaasti yritä sopeutua kaikkiin vähemmistön vaatimuksiin kuin Suomessa.

Alkaen meidän lipusta Suomella on kristilliset perinteet ja ne ovat osittain myös osa kulttuuria. Jätä suvivirsi laulamatta jos ahdistaa. Opeta lapsellesi ettei ole pakko rukoilla. Jos kerran Jumalaa ei ole olemassa tarvitseeko siitä ahdistua niin kamalasti? Mikset vain kerro lapsellesi että jotkut Suomessa haluavat uskoa näin, ja sillä selvä?

Suomen lakia on noudatettava — Päivi Räsäsen blogi

Kristityn on noudatettava lakia ja kunnioitettava esivaltaa, tämä on myös selkeä Raamatun ohje

Jos tuo latvalaho tajuaa sen, että lakia on noudatettava, en ymmärrä miten se voi olla muille kristityille niin outoa.[/QUOTE]

Olen aina pitänyt itseäni suvaitsevaisena tyyppinä. En ole ikinä ymmärtänyt rasismia. En ole ikinä ollut uskossa, mutta mulla ei oo ollut ikinä mitään uskovaisia vastaan. Oon hyväksynyt uskovaiset ja kunnioittanut niiden uskontoa kyseenalaistamatta mitään. Oon jopa välillä ollut kiinnostunut kuulemaan uskovaisilta uskonasioihin liittyviä asioita.

Mutta viimeisen vuoden aikana tää on muuttunut... Yksi Suomen sitkeimmistä jehovan todistajista (näin uskoisin väittää) on viimeisen vuoden ajan vainonnut mua. Siis ihan oikeesti. Siltä se on musta tuntunut. Se on tuputtanut mulle jokaisen Vartiotorni ja Herätkää lehden, tuonut mulle kutsut kaikkiin jehovan todistajien tilaisuuksiin, tuonut muulle raamatun ja tuonut mulle raamatun tulkitsemis oppaan. Se on tunkeutunut VIIKOTTAIN mun luokse. Välillä se on tunkeutunut väkisin sisällekin. Sen toimimistapa on ollut TODELLA hyökkäävä ja ahdistava. Kaikki mun sanat jotka on kehoittanut pysymään poissa, on menneet tyhjille korville. Aikaisemmin tunsin erään jehovan todistajan, joka oli todella mukava. Tuli silloin tällöin kahville, juteltiin mukavia ja toi lehtensä. Mulla ei ollut mitään jehovan todistajia vastaan. Tämä sitkeä yksilö vaan sai aikaan sen, että pelkkä sanakin jehovan todistajuuteen liittyen saa niskakarvat pystyyn.

Eräs kuuluisa lestaadiolainen täällä palstalla on jankannut mielipiteitään. Samoin eräs kristitty. Molemmilla on agressiivinen lähestymistapa. Molempien mielipide on se ainoa oikea. Logiikkaa ei jutuissa ole. Tuntuu että keskustelisi 3-vuotiaan kanssa. Aikaisemmin mulla oli kaksi lestadiolaisperhettä tuttuina. Molemmat perheet olivat todella mukavia. Toinen perheistä tuli todella läheiseksi ja oltiin paljon tekemisissä keskenämme. Kuuntelin mielenkiinnolla niiden juttuja. Seurasin mielenkiinnolla 14-lapsisen perheen arkea. Kaikki nämä mukavat muistot on jääneet yhden lestaadiolaisäidin kärkkäiden mielipiteiden varjoon. Tästä kristitystä en edes tiedä mistä aloittaa. Tää nainen on vetänyt nyt niin sanattomaks kommenteillaan. En tiedä voisiko edes toinen kristitty ymmärtää mistä tää nainen puhuu. Sehän on ihan sekasin. Kaikki varmasti kuitenkin tietää kenestä puhun.

Näiden kolmen ihmisen lisäksi on pakko nostaa esille poliittiset keskustelut (tasa-arvoiseen avioliittolakiin liittyen). Poliitikot ja lainmuutoksen vastustajat. No kaikki tietää minkälaista kommenttia sieltä on tullut niiltä, jotka perustavat kantansa raamattuun. En jaksa poimiä sieltä sillisalaatista esimerkkejä tähän.

Mutta asiaan. Mua ihan oikeesti, aidosti, harmittaa, miten MUUTAMAT uskovaiset on saanut mut vuoden sisällä näkemään kaikki uskonnot erittäin vastenmielisinä. En tahtoisi tuomita ketään uskovaisuuden perusteella, mutta nykyään huomaan niin tekeväni. Mua aidosti kiinnostaa, että mikä on näiden uskovaisten pointti. Tahtooko ne oikeasti käännyttää ihmisiä? Tahtooko ne saada ei-uskovaiset tuntemaan oloksi lytätyiksi ja syntisiksi? Tahtooko ne vaan levittää sitä kuuluisaa jumalan sanaa? Tahtooko ne pönkittöö omaa egoaan? Tahtooko ne vaan voittaa kaikki väittelyt mielestään mahtavilla perusteluilla ja argumenteilla? Arvostaisin suuresti jos joku uskovainen osaisi mulle vastata tähän.
Eihän pakko ole kotiin ottaa, voi käydä itse seurakunnassa, voi itse lukea Raamattua & rukoilla, ei pitäisi olla pakkopullaa, mitäpä jos Rukouksen välityksellä kysyt vastausta suoraan Jumalalta, eikös se olisi helpoin & vapauttavin tapa🤔

• Haha
Reactions: Latimeria
Eihän pakko ole kotiin ottaa, voi käydä itse seurakunnassa, voi itse lukea Raamattua & rukoilla, ei pitäisi olla pakkopullaa, mitäpä jos Rukouksen välityksellä kysyt vastausta suoraan Jumalalta, eikös se olisi helpoin & vapauttavin tapa🤔
No mutta miltä jumalalta pitäisi kysyä kun tyrkyllä niitä on kymmeniätuhansia? Ja kaikkion kuulema niitä ainoita oikeita 🤣

Vai mitä, ystäväni @Echo 😇

Yhteistyössä