Tiedätkö että ei ole ollut olemassakaan mitään ajatuksiltaan ja opetukseltaan yhtä yhtenäistä "alkukirkkoa". Tutkijoiden mukaan heti alkuun Jeesuksen seuraajissa oli useita erillisiä ryhmittymiä ja vähitellen niitä tuli lisää, joakisella omanlaisensa uskomukset.
Heti alkuun oli myös oppiriitoja. Kannattaa lukea vaikakpa professori heikki Räisäsen kirja mihin ensimmäiset kristityt uskoivat. Aika uusi kirja, jonka tiedot perustuvat kansainvälisesti arvostettuun tieteelliseen tutkimukseen.
https://freepathways.wordpress.com/tag/heikki-raisanen/
Nykypäivänä kristinuskosta lienee liikkeellä kymmeniä tuhansia erilaisia variaatioita.
Jeesus sitten, hän ei ollut itse kristitty, vaan juutalainen joka noudatti juutalaisen uskon normeja.
Kristiunsko käsitys Jumalasta, Kolminaisuusoppi, on piispojen kehitelmä monta sataa vuotta Jeesuksen jälkeen. Raamattu ei tunne lainkaan mitään kolminaisuus-uskomusta jumalasta. Sielä ei ole erikseen jumala , Pyhä henki ja Jeesus.
Mutta haitanneeko tuokaan... samahan se on mihin uskoo kun kaikki uskonnot ovat enivei ihmisten omia keksintöjä.
Ei sillä väliä mistä ihminen saa lohtunsa, kun ei vahingoita sillä muita ihmisiä.
Jahhas, se on pitkäperjantai ja mikäs siihen paremmin sopii kuin kristinopin puolustaminen.
Häh, siis onko Räisänen nyt muka löytänyt jotain uutta, kun kertoo että alkuseurakunnassa oli oppikiistoja? Eihän tuo ole mikään uutinen että alkuperäisestä opista tuli heti monia väännöksiä, siitähän jo apostolit valittivat ja varoittivat etukäteen. Se että ensin on jotain hyvää ja oikeaa niin sielunvihollinen pyrkii sitä peukaloimaan ja kehittelee siitä miljoonia versioita, näinhän tapahtui jo Kaksoisvirranmaassa.
Siis selvennykseksi, jotkut väännökset ovat harmittomia (tyyliasiat, painotuserot), jotkut väännökset vaarallisia (oppiasiat).
Ja toinen selvennys:alunperin oli oikeasti yksi, yhteinen, sama usko, koska on vain yksi totuus miten maailma on tehty, kuka oli tekijänä, ja mitä tämä Tekijä haluaa.
Oli vain yksi totuus siitä mitä Jeesus teki, miten historia ja tapahtumat on edennyt ja tämän Jeesuksen tien tunsivat parhaiten apostolit jotka olivat Hänen kanssaan ja Paavali, joka sai oppia muilta apostoleilta.
Paavali kertoo Efesolaiskirjeessä tästä yhdestä uskosta:
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra,
yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Joten, koska oli yksi yhteinen usko, niin sitä kärkkäämmin apostolit sitä vaalivat ja puuttuivat väärennöksiin,
koska ei ole yks hailee mitä opetetaan, on kyse iankaikkisuusasioista. Jos oppiväännökset olisivat olleet apostoleille se ja sama ja olisi monia totuuksia, niin he eivät olisi niin hanakasti puuttuneet väännöksiin.
Esimerkkejä kiistoista:
-Paavali varoitti "susista" jotka hänen lähtönsä jälkeen muuttaisivat opin, apt. 20:29-30
"Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa."
- Korintissa oli riitoja oppiin liittyen. Paavali oli kuullut, että jotkut kristityt olivat asettuneet jonkun apostolin puolelle, niistä oli syntynyt puolueita ja moitti siitä, 1Kor1:11-13:
"11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?"
-Galatalaiskirjeen toinen luku kertoo siitä kuinka kristittyjen pariin tuli "valheveljiä" joiden mielestä kristitytkin piti ympärileikata ja siitä oli Pietarilla ja Paavalilla kiistaa.
-Toisessa Pietarin kirjeessä ennustetaan jo valeprofeetoista joita on tuleva seurakuntaan
"Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.
2 Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi..."
-Juudaksen koko kirje kertoo ei-uskovista jotka tulivat seurakuntaan sorvaamaan oppia omien tarkoitusperiensä mukaiseksi, Juud.1:4
"Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen."
Kolminaisuudesta ja Jeesuksen juutalaisuudesta/kristillisyydestä kirjoittelen jos jaksan ja ehdin, tää iPad on hidas kuin mikä...