Olen 28v, ei miestä, ei perhehaaveita, vanhemmat eivät ymmärrä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi elämää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi elämää

Vieras
Tuossahan tuo jo tulikin. Opiskelen ja olen työelämässä. Valmistuminen on hieman viivästynyt, kun töitä on ollut tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, mutta vuoden päästä pitäisi olla maisterin paperit kädessä.

Mulla on ollut miesystäviä, siis pitkäaikaisia suhtieta ja hyviä ehdokkaita olisi tarjolla, mutta en nyt ole kiinnostunut. En kärsi tilanteestani millään tavalla. Jos haluaisin, mulla olisi se mies. Tapailen yhtä miestä, opiskleijakaveriani, oikein hyvä tyyppi, saa nyt nähdä. En haaveile kuitenkaan sormuksesta.

En haaveile myöskään perheestä, olen noin 18-vuotiaasta asti ollut sitä mieltä, että minusta ei ole perustamaan perhettä nuorena, haluan käyttää nuoruuteni muihin asioihin. Olen myös vuosien varrella tullut aina vain varmemmaksi siitä, että jos joskus minulle tulee lapsia, niin niitä ei tule enempää kuin yksi. Haluan ehkä joskus siis yhden lapsen, en vielä pitkään aikaan. Ja siinä vaiheessa mun pitää olla tosdella varma, että mies on kelvollinen, tasa-arvoinen ja vastuullinen ja talous kunnossa, ennen kuin suostun tekemään lapsen.

En halua lasta huonoon taloudelliseen tilanteeseen tai huonon miehen kanssa, joka jättäisi hoidon mulle ja pian huomaisinkin olevani loukussa kotona ja yksin vastuussa lapsen hoidosta ja kodin hoidosta.

No, vanhempani eivät näitä pointteja ymmärrä. Heidän mielestään olen outo ja jokin on mennyt vikaan, kun en ole vielä löytänyt hyvää miestä ja ei ole ensimmäistä lasta vielä tulossa. Heidän mielestään lapsia pitää tehdä enemmän kuin yksi.

Äidin mielestä hyviä miehiä olisi joka kulmalla, mutta kun minä en kelpuuta, vaan olen ronkeli ja kohta jään vanhaksipiiaksi. Äidin käsitys hyvästä ja sopivasta miehestä myös poikkeaa hieman omastani...

Onko nykyään tosiaan näin helvetin hankalaa elää omaa elämäänsä? Ihmisille tulee suorastaan hätä, jos en teekään samanlaisia ratkaisuja kuin he, vaikka kyse on vain minun elämästäni. Se, että olen saanut tehdä elämässäni monia hienoja juttuja, opiskella haluamaani alaa ja elää mukavaa elämää, ei merkitse mitään vanhemmilleni ja tutuille. Sitä ei lasketa, kun en ole lisääntynyt tai naimisissa. Turhauttavaa.

Äiti on oikeassa.

Vasta kun saat lapsen, tajuat, että kaikki muut asiat elämässä on ihan eri mittakaavassa.
Sanotaanko, että ystävät, terveys, työ, yms jutut on metrin, niin se lapsi on tuhat kilsaa.

Ja kun niitä on kaksi, niistä on seuraa toisilleen, varsinkin jos ikäeroa on järkevät 1-3 vuotta.
Myös sille lapselle on kivempi aikuisena kun on sisarus, lapselle täti/setä ja kun ne omat vanhemmat on raihnaisia niin et joudu ihan yksin niitä hoitamaan.

Lisäksi pääsee todennäköisimmin mummoksi kun on enemmän kuin yksi lapsi. Äitisi todennäköisesti suree sitä, ettei pääse mummoksi. Täytyy myöntää, että mä murtuisin täysin jos mulle niin kävisi.

[QUOTE="vieras";24785054]Äiti on oikeassa.

Vasta kun saat lapsen, tajuat, että kaikki muut asiat elämässä on ihan eri mittakaavassa.
Sanotaanko, että ystävät, terveys, työ, yms jutut on metrin, niin se lapsi on tuhat kilsaa.

Ja kun niitä on kaksi, niistä on seuraa toisilleen, varsinkin jos ikäeroa on järkevät 1-3 vuotta.
Myös sille lapselle on kivempi aikuisena kun on sisarus, lapselle täti/setä ja kun ne omat vanhemmat on raihnaisia niin et joudu ihan yksin niitä hoitamaan.

Lisäksi pääsee todennäköisimmin mummoksi kun on enemmän kuin yksi lapsi. Äitisi todennäköisesti suree sitä, ettei pääse mummoksi. Täytyy myöntää, että mä murtuisin täysin jos mulle niin kävisi.[/QUOTE]

Jaa.

Lisäksi pääsee todennäköisimmin mummoksi kun on enemmän kuin yksi lapsi. Äitisi todennäköisesti suree sitä, ettei pääse mummoksi. Täytyy myöntää, että mä murtuisin täysin jos mulle niin kävisi.[/QUOTE]

Voit korkeintaan sanoa, että olet ap:n äidin kanssa samaa mieltä... oikeassa ja väärässä olo on tässä asiasas kovin suhteellista.

On väärin päsmäröidä toisen elämää omista tarpeista käsin.

Eikö jokaisen pitäisi elää niin, että on mahdollisimman onnellinen?

Mulla vähän sama tilanne kuin ap:lla, tosin mua ei onneksi kukaan painosta perheen perustamiseen.

Minulla oli 23-vuotiaana 3 lasta ja äiti ei ymmärtänyt sitäkään.

Sinä elät itsellesi ja teet omat valintasi.

Ja mitä ja miten ikinä teetkin, niin lähipiirillä on siitä aina sanottavaa. Niin se vaan on.

Tee niinkuin itse oikeaksi koet. Älä yritä miellyttää muita. Lapsia ehdit saamaan vielä myöhemminkin, mutta mitä vanhemmaksi tulee niin vaikeampaa on löytää miestä ilman uusperhettä kaupan päälle.

Sun ikäisiä miehiä,jotka vapaana riivaavat jo alkoholi-,ym.ongelmat.Mä luulen et ne kaikki kolmikymmpiset on jo korjattu parempaan "talteen"..Joudut odottamaan ihmettä!

[QUOTE="muumio";24785324]Sun ikäisiä miehiä,jotka vapaana riivaavat jo alkoholi-,ym.ongelmat.Mä luulen et ne kaikki kolmikymmpiset on jo korjattu parempaan "talteen"..Joudut odottamaan ihmettä![/QUOTE]

Okei.

Tulipa mieleen se eilinen (?) keskustelu, jossa 45+ pariskunta oli kanssa halunnut järjestää elämänsä täysin ennen lasta. Olivat luulleet, ettei se hedelmällisyys niin eroa parikymppisestä. "Oho." Ja sit itkut ja harmit.

Mutta painostavat sukulaiset on kyllä kamalia! Ja joku mainitsi murtuvansa, jos ei pääsisi mummoksi.... En voi ymmärtää, onhan se tavallaan uusi seuraava vaihe elämässä, mutta eikö ne omat lapset RIITÄ?

Mun mielestä nykyään nimenomaan saa melko rauhassa elää niin kuin haluaa. Osa menee amikseen ja hankkii ammatin ja lapsia nuorena, toiset opiskelee vielä 30-vuotiaana ja ei haaveilekaan vielä lapsesta, ja osa tekee jotain siltä väliltä. Avioero, avoliitto tai uusperhe ei enää ole mikään kauhistus. Nainenkin saa opiskella ja luoda uraa.

Sä et ole mitenkään poikkeuksellinen 28-vuotias ainakaan siksi, ettei sulla ole vielä lasta. Omassa tuttavapiirissä on myös ihan normaalia, jos on tuon ikäisenä vasta valmistumassa ammattiin, kun niin moni on opiskellut useampaa alaa tai tehnyt välillä töitä. Ensisynnyttäjät on muistaakseni keskimäärsin sun ikäisiä, mikä tarkoittaa sitä, että läheskään kaikilla sun ikäisellä ei vielä ole lasta. Sun vanhemmat ja tutut tuntuvat elävän menneillä vuosikymmenillä, jos heidän mielestään tärkein saavutus tuohon ikään mennessä on avioliitto ja lapsi.

Mun mielestä ei ole sitä yhtä ainoata oikeata tapaa elää.

Kauhean keskiaikaisia mielipiteitä monilla. Kaikki ei halua lasta tai perhettä, ja jotkut ovat onnellisempia ilman. Onhan jotkut tosi onnettomia perheellisinäkin ja "lapsellisina".

Ihme kun vielä v 2011 on näin vanhanaikaista ajattelua. Kuten Kata Kärkkäinen (Katariina Souri) sanoi, sellaiset ihmiset ovat ihailtavia jotka uskaltavat elää oman näköisensä elämän, ja tehdä niitä asioita mistä ITSE pitää.

Tulipa mieleen se eilinen (?) keskustelu, jossa 45+ pariskunta oli kanssa halunnut järjestää elämänsä täysin ennen lasta. Olivat luulleet, ettei se hedelmällisyys niin eroa parikymppisestä. "Oho." Ja sit itkut ja harmit.

Mulla ehkä vähän eri tilanne, koska en ole varma lapsesta. En siis petaa elämääni täydelliseksi, jotta voisin sitten tehdä lapsen. Tiedostan hedelmällisyyden lainalaisuudet ja jos lasta ei sitten sopivaan aikaan kuuluisikaan, niin ei se mun maailmaa kaada. Lapsi saa tulla sitten, kun mulle sopii, mutta saa olla tulemattakin.

• Tykkää
Reactions: Titi-Uu
Aika erikoista että ap roikkuu täällä perheellisten palstalla. Hengenheimolaisia varmaan löytyisi paremmin toiselta palstalta. :D

Tämä onkin jännä juttu, mutta löysin tämän palstan ihan kummallista reittiä, kun hain jotain reseptiä tms. Viihduttävä palsta, vaikka en itse perheellinen olekaan. Ja kuten jo joku mainitsikin, täällä tosiaan on aika sekalaista porukkaa roikkumassa.

Hassua. Sulla ei elämässäsi ole oikeasti mitään ongelmaa, niin se sitten on se sun ongelmasi :laugh: Anteeksi, ei saisi nauraa, mutta niinhän toi on. Sulla on töitä, sulla on lähes valmis tutkinto, jonka jälkeenkin ilmeisesti töitä. Elät sellaista elämää, mistä pidät. Et ilmeisesti ole vakavasti sairas eikä kukaan läheisistäsikään? Olet vastuussa vain itsellesi. Luultavasti äitisi olisi tyytymätön johonkin muuhun asiaan, jos sinulle se perhe olisi. Kaikkia ei voi aina miellyttää. Usko pois, sun elämä kuulostaa oikeasti helpolta!

[QUOTE="vieras";24785054]

No miten selität sen että ainakin minä olen joutunut omat vanhempani yksin hoitamaan vaikka sisaruksiakin on? Ei kenenkään pidä hankkia lapsia toisten painostuksesta eikä siksi että omista vanhemmista tulisi isovanhempia. Ota huomioon myös se, että kaikki isovanhemmat eivät saa edes nähdä lapsenlapsiaan. Elämässä voi tapahtua mitä vaan.

• Tykkää
Reactions: Titi-Uu

[/QUOTE]

Ekasta kappaleesta olen samaa mieltä :) En silti tarkoita, että ap:n pitäisi muuttaa suunnitelmiaan sen vuoksi. Mitä toisen kappaleen asioihin tulee, niin taidat olla itse melko nuori tai muuten elämässä helpolla selvinnyt. Vaikka miten aloittaisi lapsenteon nuorena, ei ole itsestään selvää, että saa ainuttakaan saati sisaruksia sille yhdelle.

Minäkin olin aina kuvitellut, että 2 lasta suht pienellä ikäerolla. Ei se vaan mennyt niin. Yksi lapsi meillä on ja hänellä on 2 tätiä. Toinen elää vielä nuoruuttaan ja asuu yksin, serkkuja ei ole tulossa. Toinen täti taas jo niin vanha, että hänen lapsensa ovat aikuisia. Eihän kukaan sentään mitään voi omien sisarustensa iälle!

[QUOTE="Vieras";24785629]No miten selität sen että ainakin minä olen joutunut omat vanhempani yksin hoitamaan vaikka sisaruksiakin on? Ei kenenkään pidä hankkia lapsia toisten painostuksesta eikä siksi että omista vanhemmista tulisi isovanhempia. Ota huomioon myös se, että kaikki isovanhemmat eivät saa edes nähdä lapsenlapsiaan. Elämässä voi tapahtua mitä vaan.[/QUOTE]

Niinpä, meilläkin sekä mieheni että omat sisarukseni asuvat noin 300 km päässä vahemmistaan eli kukaan ei asu enää synnyinpaikkakunnallaan. Lisäksi meillä vielä sisaruksiin 500 km matka eli meistä ei ole arjen turvaverkkoa toisillemme ollenkaan.

Työt ja elämäntilanteet vievät usein toisin kuin on suunniteltu.

[QUOTE="vieras";24785614]Hassua. Sulla ei elämässäsi ole oikeasti mitään ongelmaa, niin se sitten on se sun ongelmasi :laugh: Anteeksi, ei saisi nauraa, mutta niinhän toi on. Sulla on töitä, sulla on lähes valmis tutkinto, jonka jälkeenkin ilmeisesti töitä. Elät sellaista elämää, mistä pidät. Et ilmeisesti ole vakavasti sairas eikä kukaan läheisistäsikään? Olet vastuussa vain itsellesi. Luultavasti äitisi olisi tyytymätön johonkin muuhun asiaan, jos sinulle se perhe olisi. Kaikkia ei voi aina miellyttää. Usko pois, sun elämä kuulostaa oikeasti helpolta![/QUOTE]

Niin, eihän mulla ongelmia olekaan, kuten jo aiemmin mainitsinkin. Ja kyllä vain, elämäni on helppoa, mut en kai mä muuta väittänytkään? Harmittaa vain, kun omat vanhemmat eivät iloitse saavutuksistani ja siitä, että olen saanut elää mukavaa elämää. Mut sehän on heidän ongelma.

Yhteistyössä