Olempa huomannut,ettätyötön on 2lk. kansalainen..........

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OnnellinenTyötön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25859613] Perhe pitää olla sellainen, että sen pystyy elättämään ja töitä pitää tehdä myös sen mukaisesti - vaikka sitten osa-aikaista siivoustyötä useammassa vuorossa, mistä syntyy kokopäivätyö.[/QUOTE]

Helpommin sanottu kuin tehty kun yhdellä työnantajalla ei yleensä ole tarjolla kuin vain sitä yhtä vuoroa ja kilpailivilla yrityksillä harvoin saa olla töissä. Pitäisi siis löytää kaksi osa-aikatyötä eri aloilta ja eri aikoihin. Eihän tuo mahdotonta ole, mutta ei se kovin helppoakaan ole. Itsellä juuri tuo tilanne päällä, että yritän löytää jo nykyisen osa-aikatyön lisäksi toista.

[QUOTE="vieras";25859613]juuri niin. Etuuksia pitää alentaa niin, että on järkevää mennä töihin. On myöskin aika alkaa ajattelemaan laajemmin niin, että ihmiset ovat vastuussa omasta elämästään ja perheensä toimeentulosta. Lapsia pitää tehdä siinä vaiheessa, kun talous on kunnossa ja parisuhdeajattelu täytyy olla paremmassa kunnossa. talouden pitää olla kunnossa, kun aletaan rakentamaan sitä haaveiden omakotitaloa jne. Nyt on liian helppoa jättäytyä yhteiskunnan tukien varaan. Perhe pitää olla sellainen, että sen pystyy elättämään ja töitä pitää tehdä myös sen mukaisesti - vaikka sitten osa-aikaista siivoustyötä useammassa vuorossa, mistä syntyy kokopäivätyö.[/QUOTE]

Olen osittain samaa mieltä kanssasi. Mutta näille yhteiskunnan tuille on tarvetta silloin kun joku äkillisesti jää työttömäksi - tiedätkö niinkin voi käydä?
Tai sairastuu, perheenjäsen kuolee tms. Minä ja mieheni olemme hyvin toimeentulevia mutta kyllä se turvaverkko aika pahasti pettäisi jos jotain todella vakavaa kävisi.

On ihan eri asia se että on hetkellisesti työttömyysturvan varassa, tai saa toimeentulotukea, kuin se että näiden etuisuuksien varaan suunnitellaan elämää ja jäädään siihen tuen tarpeeseen pysyvästi. Esim. ansiosidonnainen on ihan hyvä ratkaisu kun työttömyysjakso on lyhyt, ja mahdollistaa paluun takaisin työelämään järkevin ehdoin. Se että joku on erilaisten etuisuuksien varassa pysyvästi kotona on ihan kokonaan toinen asia.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs vieras;25859606:
Miksi ei? Itse ainakin ajattelisin, että näyttää oikein hyvältä. Se on sitten eri asia otetaanko sitä DI:tä sinne Mäkkäriin töihin koska sehän on selvää, että hän lähtee heti kun saa oman alansa töitä.

niin, ja kukas sitä pakottaa seuraavalle työnantajalle kertomaan tästä mäkkäri urasta. Voi sanoa olleensa työttömänä, jos olettaa sen olevan parempi vaihtoehto (mitä epäilen, koska ainakin minulle esimiehenä osoittaisi aikamoista uutteruutta jos DI olisi työttömyyskautenaan siellä mäkkärin kassalla).
Pikaruokaloissa, siivouksessa, puhelinmyynnissä yms. työpaikoissa ollaan kyllä totuttu lyhyisiin työsuhteisiin, ne eivät esimiehille minään yllätyksinä tule. Näissä töissä on käytännössä aina avoimia paikkoja, koska aina joku lähtee.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25859603:
Itse asiassa y-sukupolvelle palkka ei ole työssä tärkein asia. Mielenkiinnolla odotan, miten työelämä muuttuu, kun tämä sukupolvi pitäisi saada työelämään. Yhä useammat kun tulevat laittamaan vapaa-ajan palkan edelle. Enkä nyt tarkoita tukien varassa elämistä vaan sitä, että y-sukupolvi ei ole yhtä materialistista kuin vanhempansa. Heidän tavoitteenaan ei ole omakotitalo, kaksi farmariautoa, kaksi lasta ja labradorinnnoutaja vaan he rakentavat elämänsä siten, että palkkatyöllä ei ole yhtä suurta merkitystä. He tinkivät mieluummin elintasostaan kuin vapaa-ajastaan.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että tällainen ajattelu Y-sukupolvesta on osittain idealismia. Karu totuus on että liki jokainen Y-sukupolven edustaja tarvitsee myös ansiotyötä saadakseen elantonsa, eikä yhteiskunnalla enää ole varaa siihen että terveet, työkykyiset ihmiset jäävät erilaisten tukien varaan.

Yksilön vastuu omasta hyvinvoinnistaan kasvaa ja todennäköisesti myös Y-sukupolvi joutuu töihin, tahtoi tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs vieras;25859590:
Siivoustöihin ja postille pääsee melko helposti ilman koulutusta ja kokemusta. Ja vaikka joissain siivoustöiden ilmotuksissa lukisin, että koulutus tai kokemus tarvitaan niin kannattaa silti aina laittaa hakemus, sillä se voi olla, että he eivät saa ketään kellä on kokemusta tai koulutus. Postille en ole koskaan nähnyt, että vaatisivat kokemusta ja postilla on jatkuvasti töitä tarjolla, paljon myös kokopäiväisiä. Siivoustöitä on harmittavan paljon vain osa-aikaisia, niillä kun ei itseään elätä.

Vuosi sitten mulla päättyi 2v työttömyys (sain silloin määräaikaisen paikan), ja kertaakaan en sen kahden vuoden aikana nähnyt postin ilmoitusta vapaista työpaikoista (enkä katsellut ilmoituksia vain omasta kaupungista vaan koko maakunnan alueelta).

Siivousta ei mun käteni varmaankaan kestäisi, mutta voisin kokeillakin. Tosin siinä on juuri tuo palkkaus ongelmana, mä saan ansiosidonnaista enemmän kuin mitä siivojana saisin (tääkin selitys menee puhtaasti läpi mahdollisille tuleville työnantajille).

Olet kyllä mielestäni toisen luokan kansalainen, niin kuin myös kaikki jotka itkee vuosia, korostan sanaa VUOSIA "ei mulla ole mun koulutukseen liittyvää työtä". On ittestään selvä että perähikiän kylä ei tartte 57 kappaletta kosmetologeja - joten jos olet päättänyt asua siellä, hanki toinen ammatti. Maailma ei mene niin että aina voi tehdä vaan sitä mistä nyt sattuu tykkäämään.

Nämä loisenkaltaiset työttömät OVAT ITSE NIITÄ jotka ajavat itseään siihen asemaan. Ja tuohoavat samalla tätä yhteiskuntaa olemalla loisina yhteiskunnan varoilla. Kyllä, näin se menee, olette vain pelkkä menoerä. Ne kansanedutajatkin sentäs tekee edes jotain... Ei sotien jälkeen kukaan itkenyt : Nyyhnyyh ei ooooo oman alan työtä. Ei todellakaan - heillä oli sentää munaa tehdä kaikkea mihin edes karvan kynnelle kykeni. Sillä tää nykyinen maailma rakennettii - ja nyt lorvikatarisukupolvi ajaa tätä alas. Mitä te Kreikkalaisia mollaatte? samanlaisia hyväksikäyttäjiä tekin.

erotella voi aina ne jotka sairauden takia on työttömiä, tai ne jotka oikeasti pistää tikun ristiin oman työllistymisen vuoksi. Ja ymmärrän tuetkin silloin kun perhettä kokee sellainen kriisi kuin työttömyys. Sehän voi osua kenen tahansa kohdalle. Mutta siinä kohtaa todellakin erottuu jyvät akanoista. Ne jotka tahtoo tehdä elämänsä etteen jotain ja ne jotka odottaa perse pystyssä että heille tuodaan kaikki valmiina tarjottimella ja vielä siitäkin ollaan valmiita nitkuttamaan.

Vuosi sitten mulla päättyi 2v työttömyys (sain silloin määräaikaisen paikan), ja kertaakaan en sen kahden vuoden aikana nähnyt postin ilmoitusta vapaista työpaikoista (enkä katsellut ilmoituksia vain omasta kaupungista vaan koko maakunnan alueelta).

Siivousta ei mun käteni varmaankaan kestäisi, mutta voisin kokeillakin. Tosin siinä on juuri tuo palkkaus ongelmana, mä saan ansiosidonnaista enemmän kuin mitä siivojana saisin (tääkin selitys menee puhtaasti läpi mahdollisille tuleville työnantajille).

Ai, itse olen etsinyt töitä suurista kaupungeista etelässä ja pohjoisessa ja aina on postille etsitty töihin. Nytkin on pääkaupunkiseudulla huutava pula työntekijöistä postilla.

Siivoustakin on niin erilaisia hommia. Toimistosiivous ainakin on melko kevyttä puuhaa, sitä voisi kokeilla.

Moni porskuttaa huoletta yhteiskunnan rahoilla eikä ole edes tarkoitustakaan työllistyä. Ehkäpä näihin ihmisiin pitäsi valtion/kunnan enemmän puuttua. Eri asia, jos ihminen jää hetkeksi työttämäksi ja pyrkimyksenä on päästä takaisin työelämään.

[QUOTE="vieras";25859642]Olen osittain samaa mieltä kanssasi. Mutta näille yhteiskunnan tuille on tarvetta silloin kun joku äkillisesti jää työttömäksi - tiedätkö niinkin voi käydä?
Tai sairastuu, perheenjäsen kuolee tms. Minä ja mieheni olemme hyvin toimeentulevia mutta kyllä se turvaverkko aika pahasti pettäisi jos jotain todella vakavaa kävisi.

On ihan eri asia se että on hetkellisesti työttömyysturvan varassa, tai saa toimeentulotukea, kuin se että näiden etuisuuksien varaan suunnitellaan elämää ja jäädään siihen tuen tarpeeseen pysyvästi. Esim. ansiosidonnainen on ihan hyvä ratkaisu kun työttömyysjakso on lyhyt, ja mahdollistaa paluun takaisin työelämään järkevin ehdoin. Se että joku on erilaisten etuisuuksien varassa pysyvästi kotona on ihan kokonaan toinen asia.[/QUOTE]

Kyllä yhteiskunnan tuet voivat olla olemassa niitä hetkellisiä avuntarpeita varten. Siksi ne on aikanaan suunniteltu ja lait laadittu. Ne on tehty alunperin heikoimpia varten turvaksi. Nyt siitä on vain tullut automaatti, jolla osa kansaa ratkaisee toimeentulonsa lähes pysyvästi. Sosiaali- ja työttömyystuen kestoa on lyhennettävä ja tehtävä siitä sekä työllistymiseen kannustava, että vastikkeellinen. Tietenkin sairaat ja muuten oikeasti työkyvyttömät on otettava huomioon tässä.

Teidän tapauksessanne on ehkä juuri se iso ongelma. Elämä on rakennettu ilmeisesti ison riskin varaan. Se on toinen nykyajan ongelmista syrjäytymisen ohella. Tällä hetkellä erittäin suuri taloudellinen riski on siinä, että parisuhdeongelmia ei pystytä ratkomaan tai niiden eteentuloon ei ole millään tavalla varuduttu ja niitä ei osata käsitellä muuten kuin eroamalla. Erot aiheuttavat valtavan taloudellisen taakan yhteiskunnalle. Tämä ei varmaankaan ole ollut sosiaalitukien alkuperäinen ajateltu kohde.

[QUOTE="vieras";25859671]Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että tällainen ajattelu Y-sukupolvesta on osittain idealismia. Karu totuus on että liki jokainen Y-sukupolven edustaja tarvitsee myös ansiotyötä saadakseen elantonsa, eikä yhteiskunnalla enää ole varaa siihen että terveet, työkykyiset ihmiset jäävät erilaisten tukien varaan.

Yksilön vastuu omasta hyvinvoinnistaan kasvaa ja todennäköisesti myös Y-sukupolvi joutuu töihin, tahtoi tai ei.[/QUOTE]
Totta, myös y-sukupolvi joutuu töihin. Mutta osa heistä on "vapaaehtoisesti köyhiä" eivätkä he edes halua sellaista työtä, jota pitäisi ajatella vielä senkin jälkeen, kun työpaikan oven laittavat perässään kiinni. On siis mahdollista, että heille tulee kelpaamaan nk paskaduunitkin, mutta he tekevät töitä vain sen verran, että tulevat toimeen. Osa-aikatyöpaikkojen tarve tulee lisääntymään, koska kaikki ihmiset eivät enää halua tehdä 8-tuntisia työpäiviä viitenä päivänä viikossa. Nuorempi sukupolvi on kasvanut pätkätyöelämään eivätkä samalla tavalla odotakaan vakituista työpaikkaa kuin edelliset sukupolvet. Omistaminen ja omaisuuden kartuttaminen ei ole heidän elämänsä tärkein tavoite. Luokkajako tulee kasvamaan, koska tietenkin on y-sukupolvessa niitäkin ihmisiä, jotka haluavat hyvää palkkaa, edetä urallaan, ostaa omakotitalon, kaksi autoa jne. Mutta tulee olemaan ihmisiä, jotka valitsevat toisenlaisen elämäntavan ja ovat valmiita laskemaan elintasoaan sen elämäntavan saavuttaakseen. Yrittäjänä mietin, että tulevaisuudessa on tarjottava paljon enemmän joustoja, mahdollisuuksia lyhennettyyn työaikaan, etätyömahdollisuuksia yms eikä voi olettaa, että tulevatkin sukupolvet haluavat uuvuttaa itsensä työnteolla.

[QUOTE="vieras";25859671]Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että tällainen ajattelu Y-sukupolvesta on osittain idealismia. Karu totuus on että liki jokainen Y-sukupolven edustaja tarvitsee myös ansiotyötä saadakseen elantonsa, eikä yhteiskunnalla enää ole varaa siihen että terveet, työkykyiset ihmiset jäävät erilaisten tukien varaan.

Yksilön vastuu omasta hyvinvoinnistaan kasvaa ja todennäköisesti myös Y-sukupolvi joutuu töihin, tahtoi tai ei.[/QUOTE]

ja vaikka Y-sukupolven edustaja ajattelee, että hän ei halua nostaa tukia, niin infrastruktuuri on kuitenkin asia, jota hän päivittäin hyödyntää muiden maksamana. Oletan, että nämäkin nuoret ovat valmiita ottamaan onnettomuustilanteessa sairaalan apua vastaan. Ei vain käyttö maksa, vaan myös käyttötarpeeseen varautuminen. Voi myös aikanaan tulla yllätyksenä, että Y-sukupolven edustaja tarvitsisi eläkettä toimeentullakseen. Sekin täytyy ennakkoon ansaita ja maksaa.

Juu,nyt täytyy sanoo,että tälläset alotukset saa mun veren kiehumaan.:kieh:
Johtuen varmaan siitä mitä ite käyn läpi just nyt omassa elämässä..
Se on nyt ja aina mun mielestä väärin,että lusmut,juopot ym työnvieroksujat vetelee tuohta millon mistäkin laitoksesta.
Sit työssäkäyvä ihminen,joka sairastuu ja sairauden takia menettää työnsä&työkykynsä ni ei saakaan välttämättä mitään...

Verorahoilla maksetaan julkisia palveluja. Opetus, terveydenhoito, julkinen liikenne, tieverkosto, päiväkotihoito jne. Jostain pitäisi siis löytyä veromarkkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25859739:
Totta, myös y-sukupolvi joutuu töihin. Mutta osa heistä on "vapaaehtoisesti köyhiä" eivätkä he edes halua sellaista työtä, jota pitäisi ajatella vielä senkin jälkeen, kun työpaikan oven laittavat perässään kiinni. On siis mahdollista, että heille tulee kelpaamaan nk paskaduunitkin, mutta he tekevät töitä vain sen verran, että tulevat toimeen. Osa-aikatyöpaikkojen tarve tulee lisääntymään, koska kaikki ihmiset eivät enää halua tehdä 8-tuntisia työpäiviä viitenä päivänä viikossa. Nuorempi sukupolvi on kasvanut pätkätyöelämään eivätkä samalla tavalla odotakaan vakituista työpaikkaa kuin edelliset sukupolvet. Omistaminen ja omaisuuden kartuttaminen ei ole heidän elämänsä tärkein tavoite. Luokkajako tulee kasvamaan, koska tietenkin on y-sukupolvessa niitäkin ihmisiä, jotka haluavat hyvää palkkaa, edetä urallaan, ostaa omakotitalon, kaksi autoa jne. Mutta tulee olemaan ihmisiä, jotka valitsevat toisenlaisen elämäntavan ja ovat valmiita laskemaan elintasoaan sen elämäntavan saavuttaakseen. Yrittäjänä mietin, että tulevaisuudessa on tarjottava paljon enemmän joustoja, mahdollisuuksia lyhennettyyn työaikaan, etätyömahdollisuuksia yms eikä voi olettaa, että tulevatkin sukupolvet haluavat uuvuttaa itsensä työnteolla.

Tämä on taas varsin idealistista. Maailma pyörii vain työtä tekemällä. Se on ikuinen totuus. On totta, että osa nuorista arvostaa juuri mainitsemiasi asioita, eivätkä halua materiaa. Tässä piilee kuitenkin se suuri vaara, että he ottavat vain rusinat pullasta ja muut tekevät työt ja maksavat. Tuskin nämä vapautta ihannoivat nuoret ovat valmiita tinkimään siitä, että käyttävät muun yhteiskunnan järjestemiä palveluja ja mahdollisuuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja OnnellinenTyötön;25859857:
Telottakaa sit meidät työttämät.

miten sun on niin vaikeaa ymmärtää, ettei pitkäaikaistyöttömyys ole koskaan ideaali ratkaisu kenenkään kannalta? Ei yhteiskunnan, mutta ei myöskään todellakaan sun itsesi. Ei teitä teloittaa tarvitse, mutta kyllä jonkun järkeä sun päähän pitäisi takoa.

[QUOTE="vieras";25859842]Tämä on taas varsin idealistista. Maailma pyörii vain työtä tekemällä. Se on ikuinen totuus. On totta, että osa nuorista arvostaa juuri mainitsemiasi asioita, eivätkä halua materiaa. Tässä piilee kuitenkin se suuri vaara, että he ottavat vain rusinat pullasta ja muut tekevät työt ja maksavat. Tuskin nämä vapautta ihannoivat nuoret ovat valmiita tinkimään siitä, että käyttävät muun yhteiskunnan järjestemiä palveluja ja mahdollisuuksia.[/QUOTE]
Idealistista kyllä, mutta ei mahdotonta. Jo nyt nuorempi sukupolvi etsii vaihtoehtoisia tapoja tehdä asioita. Hyvä esimerkki on aikapankit ja osuuskunnat. Yhä useampi hankkii elintarvikkeensa jostain muualta kuin marketeista. On syntynyt esimerkiksi ruokapiirejä, joissa vuorollaan ihmiset hakevat elintarvikkeita suoraan tiloilta ja toimittavat ne muille ruokapiiriläisille. Yhteisöllisyyden merkitys lisääntyy samaan aikaan kuin rahan merkitys vähenee. Markkinataloutta ja suuryrityksiä ei enää haluta tukea. Sen sijaan kansalaisten hyvinvointia palvelevia asioita - kuten perusopetus, sairaanhoito jne - halutaan tukea. Nyt ei kyse ole vain niistä ihmisistä, jotka haluavat jäädä oravanpyörästä pois, vaan ihmisistä, jotka haluavat tehdä työtä, jolla on heille merkitystä...kuten vaikka työskentely sairaalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja OnnellinenTyötön;25859857:
Telottakaa sit meidät työttämät.

Shiff nyyh ja kyynel - pitäskö muka sääliä? Juu, en sääli. Asenne on juuri se että jos vaan jotenkin voisin, varmistaisin että yksikään veromarkka, joita maksan, ei menis sulle.

Ihan oikein että saat kylmää kyytiä. Jos vaikka joku solu aivoissa liikahtais, oikeaan suuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja OnnellinenTyötön;25857871:
Niin täällä palstalla,kuin muuallakin!
Aina ei ole oma syy,jos on työtön,mutta joskus ehkä on!!
Itse en välitä mennä paska hommiin ja toisekseen mulla on kotona niin paljon tekemistä+muksujen kuljettamista,kun ukko on töis.
Joo,joo saapi haukkua ihan rauhassa! Ai niin! Saadaan sossusta laskuihin ja se kuuluukin olla niin,koska esim. kansanedustajat vetää hirrrveet summat! Ihan vaan nuokkumalla eduskunnassa!
Eikös se niin oo,että elämä pitää elää niinku haluaa!!
Rahaa ei paljoa meillä oo,mutta oma valintani/mme!
Vippiä otan hätä tapauksessa 50-70e. ja aina maksan takasin ajallaan;)
Nooh,emmä niin usein ota,mutta joskus!
Harvemmin lainaan rahaa,mutta en voi sille mitään,jos sukulainen länttää mulle rahaa kouraan,kiitos siitä.

No minusta olet ö-luokan kansalainen.

Alkuperäinen kirjoittaja sniff¨;25859926:
Shiff nyyh ja kyynel - pitäskö muka sääliä? Juu, en sääli. Asenne on juuri se että jos vaan jotenkin voisin, varmistaisin että yksikään veromarkka, joita maksan, ei menis sulle.

Ihan oikein että saat kylmää kyytiä. Jos vaikka joku solu aivoissa liikahtais, oikeaan suuntaa.

Murhaaja. Varmaan nautit katsella esim. juutalaisten teloitusta? Katsoppa vaikka kätköpaikka,niin saat säväreitä.

[QUOTE="vieras";25858362]Jos olisin musta, tykkäisin tästä. Näinhän se juuri on. Töitä on PALJON tarjolla, sellaisia, joihin ei tarvita mitään koulutusta eikä kokemusta.[/QUOTE]

kun minä putosin työttömäksi en saanut yhtäkään niistä siivoustöistä joita hain. Enkä kassatöitä. enkä mitään muuta kuin työelämävalmennustöitä työmarkkinatuella tai 6kk palkkatuettua työtä. Ainakaan Helsingissä ei tunnu töitä olevan muutoin kuin nimenomaan kaikenmaailman harjotteluina, valmennuksina ja palkkatuilla.
onneksi pääsin oppisopimuskoulutukseen ja valmistun kohta :)

Yhteistyössä