Olempa huomannut,ettätyötön on 2lk. kansalainen..........

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OnnellinenTyötön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt kun olet työtön, niin suosittelen panostamaan ensimmäisenä vaikkapa äidinkielen hallitsemiseen ja ulosantiin. Voipi auttaa kummasti työmarkkinoilla. Kilpailu on kovaa. Jos laatimasi työhakemukset on kirjoitus- ja kielioppivirheitä täynnä, niin joudut heti mappiin ö.

Koulutus on aina parempi vaihtoehto kuin työttömyys.

[QUOTE="vieras";25858408]No mutta eihän sinun kuuluisi olla työtön, jos olet TYÖKYVYTÖN. Silloin, kun sairastuu/tapahtuu onnettomuus jonka takia työkyky menetetään, jäädään ensin SAIRASLOMALLE, ja jos tilanne on lopulta sellainen että minkäänlaisiin töihin ei paluuta enää olen, jäädään ELÄKKEELLE. Jos työkyvyttömyys koskee vain omaa alaasi, ja voisit tehdä jonkun toisen alan töitä, niin sinun on mahdollisuus KOULUTTAUTUA uudelleen. Ei tuossa tilanteessa työttömäksi pitäisi jäädä, paitsi jos omaa saamattomuttaan ei viitsi laittaa asioita eteenpäin.[/QUOTE]

Puhuinkin ihan siitä että jos ei ole oman alan töitä. Ei voi ihan kaikkea työtä tehdä! Joten se työttömyys ei ole oma vika. Vaikka haluaisikin niitä paskaduuneja tehdä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja HÖ;25858394:
Oletko ihan tosissasi? Oletko oikeasti sitä mieltä, että kansanedustajat tekevät paljon töitä Suomen eteen? Ei todellakaan. Pilaavat vaan kaiken, antavat rahaa Kreikalle, mutta ei tarpeeksi vanhustenhoitoon. Hakkarainen viettää päivänsä ryypiskellen.

Ok. Niinhän se menee. Kansanedustajan vaan nukkuu ja ryyppää. Oletko oikeasti noin tyhmä? Miten luulet, että suomi rullaa yhä raiteillaan? Luuletko, että asioilla on olemassa vain yksi puoli?

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntyminen;25858427:
Puhuinkin ihan siitä että jos ei ole oman alan töitä. Ei voi ihan kaikkea työtä tehdä! Joten se työttömyys ei ole oma vika. Vaikka haluaisikin niitä paskaduuneja tehdä. :)

No siinä tapauksessa työkyvyttömyyshän on juuri sinun oma vikasi. Jos muu kuin oman alan duuni ei kelpaa, vaikka et oman alan hommia voi jonkun terveydellisen syyn takia tehdä?
Uudelleen kouluttautumisen mahdollisuus taitaa olla vieras käsite? Tutustupa siihen.

[QUOTE="vieras";25858454]No siinä tapauksessa työkyvyttömyyshän on juuri sinun oma vikasi. Jos muu kuin oman alan duuni ei kelpaa, vaikka et oman alan hommia voi jonkun terveydellisen syyn takia tehdä?
Uudelleen kouluttautumisen mahdollisuus taitaa olla vieras käsite? Tutustupa siihen.[/QUOTE]

Siis jos oman alan töitä voin tehdä mutta muita töitä en voi niin miten se voi olla mun vika?

Jos mun alan hommia ei oo paljon. Niin onko se mun vika??

Jos olenkin jo kouluttautunut uudelleen. Mihinkä sitten kouluttaudun???

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntyminen;25858482:
Siis jos oman alan töitä voin tehdä mutta muita töitä en voi niin miten se voi olla mun vika?

Jos mun alan hommia ei oo paljon. Niin onko se mun vika??

Jos olenkin jo kouluttautunut uudelleen. Mihinkä sitten kouluttaudun???

mikä on sellainen ala, jonka töitä voit tehdä, muttet MITÄÄN muuta? Mielenkiintoinen ala mahtaa olla.
Jos olet jo kouluttautunut uudelleen, sinulla on oletettavasti kaksi tutkintoa. Luulisi jommalla kummalla jonkinlaista työtä irtoavan, jos oikeasti yrittää.

[QUOTE="vieras";25858437]Ok. Niinhän se menee. Kansanedustajan vaan nukkuu ja ryyppää. Oletko oikeasti noin tyhmä? Miten luulet, että suomi rullaa yhä raiteillaan? Luuletko, että asioilla on olemassa vain yksi puoli?[/QUOTE]

Alkuperäisessä viestissä kirjoittaja oli sitä mieltä, että KAIKKI kansanedustajat tekevät hyvää työtä ja työskentelee päivät pitkät. Sanoin vain, että asia ei todellakaan mene näin.

Alkuperäinen kirjoittaja HÖ;25858394:
Oletko ihan tosissasi? Oletko oikeasti sitä mieltä, että kansanedustajat tekevät paljon töitä Suomen eteen? Ei todellakaan. Pilaavat vaan kaiken, antavat rahaa Kreikalle, mutta ei tarpeeksi vanhustenhoitoon. Hakkarainen viettää päivänsä ryypiskellen.

199 muuta kansanedustajaa ei ole sama kuin Hakkarainen. Hänet on ohjatuu hoitoon kuten työntekijä muistakin työpaikoista alkoholiongelman vuoksi. Ei kansanedustajaksi päästäkseen pidä olla alkkis tai muuten lahjaton. Aina kansa on sen verran tyhmää ja tietämätöntä, että joku hakkarainen tai pikkarainen tulee valituksi.

Alkuperäinen kirjoittaja HÖ;25858612:
Alkuperäisessä viestissä kirjoittaja oli sitä mieltä, että KAIKKI kansanedustajat tekevät hyvää työtä ja työskentelee päivät pitkät. Sanoin vain, että asia ei todellakaan mene näin.

mä en löydä täältä viestiä, jossa noin väitettäisi.

[QUOTE="vieras";25858362]Jos olisin musta, tykkäisin tästä. Näinhän se juuri on. Töitä on PALJON tarjolla, sellaisia, joihin ei tarvita mitään koulutusta eikä kokemusta.[/QUOTE]

Kerroppa konkreettisemmin mihin ei tarvita koulutusta eikä kokemusta, mulle ei tule muita mieleen kuin puhelinmyynti.

Ja sit voisit myös kertoa miten saadaan ne työnantajat ottamaan niihin töihin joku jolla on koulutusta ja kokemusta. Eli siis jos oman alan töitä ei ole, niin harvoin huolitaan muualle koska todennäköisesti ei pysyisi siinä paikassa pitkään.

nimimerkillä: kohta työtön, ja nyt jo ahdistuu asiasta

[QUOTE="vieras";25858650]mä en löydä täältä viestiä, jossa noin väitettäisi.[/QUOTE]

Jos sinun lukutaitosi on samaa luokkaa, kuin kirjoitustaitosi, niin en ihmettele ollenkaan.

Kerroppa konkreettisemmin mihin ei tarvita koulutusta eikä kokemusta, mulle ei tule muita mieleen kuin puhelinmyynti.

Ja sit voisit myös kertoa miten saadaan ne työnantajat ottamaan niihin töihin joku jolla on koulutusta ja kokemusta. Eli siis jos oman alan töitä ei ole, niin harvoin huolitaan muualle koska todennäköisesti ei pysyisi siinä paikassa pitkään.

Tuntuu, että työttömien mielestä työantajilla olisi joku velvollisuus työllistää kaikki. Kyllä siinä on kysymys työnantajien tarpeesta palkata työntekijä. Mieluiten me otamme sen parhaan hakijoista, sen jolla on koulutusta ja kokemusta ja jolta odotamme parasta tulosta kaikkien hyväksi. Jos paikkakunnalla ei ole koulutusta tai ammattitaitoa vastaava työtä tarjolla, ei sitä tyhjästä luoda. Silloin pitää muuttaa sinne, missä on sellaisa työtä tarjolla tai pyrkiä kouluttautumaan sellaiseen ammattiin, jonka työpaikkoja on tarjolla.
Kyse saattaa olla myös usein työnhakijan henkilökohtaisista ominaisuuksista, vaikka koulutusta olisikin. On vain ihmisiä, joita ei voi palkata olemuksen, asenteiden tai käytöksen vuoksi.

[QUOTE="vieras";25858342]Työttömyys on kyllä käytännössä aina oma valinta. Ja siis tarkoitan nyt työttömyyttä, en sitä, että ei työllisty omalle alalle.
Siivoustyötä ja myyntityötä on kaupungeissa tarjolla reilusti, sen voi käydä ihan mol.fi:stä toteamassa. Ja jos sattuu asumaan pikkukunnassa työttömänä, niin kannattaa oikeasti harkita kaupunkiin muuttoa mikäli töitä haluaa. Ihan turha ruikuttaa jossain jumalan selän takana, kun töitä ei ole. Ei tietenkään ole, töitä kun on siellä missä on ihmisiäkin.[/QUOTE]

Lähes joka kaupungissa on tosiaan tarjolla osa-aikaista siivoustyötä jolla ei perheellinen ihminen pysty perhettään elättämään.

Mun mielestä tämä ei siis ole ainoastaan työnhakijoiden vika vaan myös työnantajien ja järjestelmän - työstä tulisi saada sen verran palkkaa, että se on vertailukelpoinen esim. sosiaalitoimiston etuuksiin nähden.

[QUOTE="Sanna";25858421]Nyt kun olet työtön, niin suosittelen panostamaan ensimmäisenä vaikkapa äidinkielen hallitsemiseen ja ulosantiin. Voipi auttaa kummasti työmarkkinoilla. Kilpailu on kovaa. Jos laatimasi työhakemukset on kirjoitus- ja kielioppivirheitä täynnä, niin joudut heti mappiin ö.

Koulutus on aina parempi vaihtoehto kuin työttömyys.[/QUOTE]

Kaikissa tilanteissa näin ei ole. Esim. oma tilanteeni on se että olen AMK-insinööri jolla noin 15 vuoden työkokemus omalta alalta. Jos nyt jäisin työttömäksi, niin totta ihmeessä yrittäisin kaikin keinoin etsiä uutta työtä. Alan vaihto esim. sairaanhoitajaksi kestäisi 3,5 vuotta, joten yhteiskunnankin kannalta saattaisi olla järkevämpää se että hetken etsisin töitä, enkä lähtisi suoraan kouluun seuraavaksi neljäksi vuodeksi.

Asioilla on kääntöpuolensa. Hyvin monessa tapauksessa koulutus kannattaa ja on hyväksi, mutta sitten toisaalta pitkälle koulutettujen ammattilaisten kouluttaminen esim. lähihoitajiksi hetkellisen työttömyyden takia ei ole minusta järkevää.

Katsoin hiljattain telkkarista keskusteluohjelman, jossa kysyttiin mm sitä, onko Suomi muuttumassa luokkayhteiskunnaksi. Eräs vanhempi mieshenkilö mielestäni hyvin totesi, että Suomi ei ole muuttumassa luokkayhteiskunnaksi vaan palaamassa takaisin luokkayhteiskunnaksi. Ja näinhän se onkin, koska ei meillä ole ollut kuin muutama vuosikymmen, jolloin luokkaeroja ei ole merkittävästi ollut, koska suurin osa kansasta on kuulunut keskiluokkaan. Nyt olemme palaamassa takaisin aikaan, jolloin luokkaerot olivat selvemmät.

Moni hamuaa kivaa ja hyvinpalkattua työtä. Joskus olisi hyvä hetkeksi laskea kriiterejä. Voi tehdä jotain muuta, kun alan työtä. Se joka on jo töissä, on paremmat mahdollisuudet työllistyä. Itse työnantajana ihmettelisin pitkää työttömyysjaksoa.Yrityksen puutetta?

Huvittavaa huomata,että olen ainut työtön.
Huvittavaa huomata,että kielioppiin takerrutaan täällä.
Hienoa sekin,että en ees voi hakea töihin,kun en "osaa" kirjoittaa=)))

Alkuperäinen kirjoittaja HÖ;25858784:
Jos sinun lukutaitosi on samaa luokkaa, kuin kirjoitustaitosi, niin en ihmettele ollenkaan.

? Nyt en kyllä ymmärrä, mikä vika mun kirjoitustaidossani on? :D Ja tosiaan, tuollaista kuvailemaasi viestiä täältä ei löydy.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;25859481:
Moni hamuaa kivaa ja hyvinpalkattua työtä. Joskus olisi hyvä hetkeksi laskea kriiterejä. Voi tehdä jotain muuta, kun alan työtä. Se joka on jo töissä, on paremmat mahdollisuudet työllistyä. Itse työnantajana ihmettelisin pitkää työttömyysjaksoa.Yrityksen puutetta?

Mä en tiedä kumpi näyttäisi oudommalle. Se että DI on vähän aikaa ilman töitä ja etsi työtä vai se että DI menee mäkkärin kassalle odottelemaan parempaa työpaikkaa?

Ihan rehellisesti, se mäkkärin kassa erittäin koulutetulla ihmisellä ei näytä kovin hyvälle CV:ssä.

Siivoustöihin ja postille pääsee melko helposti ilman koulutusta ja kokemusta. Ja vaikka joissain siivoustöiden ilmotuksissa lukisin, että koulutus tai kokemus tarvitaan niin kannattaa silti aina laittaa hakemus, sillä se voi olla, että he eivät saa ketään kellä on kokemusta tai koulutus. Postille en ole koskaan nähnyt, että vaatisivat kokemusta ja postilla on jatkuvasti töitä tarjolla, paljon myös kokopäiväisiä. Siivoustöitä on harmittavan paljon vain osa-aikaisia, niillä kun ei itseään elätä.

Itse asiassa y-sukupolvelle palkka ei ole työssä tärkein asia. Mielenkiinnolla odotan, miten työelämä muuttuu, kun tämä sukupolvi pitäisi saada työelämään. Yhä useammat kun tulevat laittamaan vapaa-ajan palkan edelle. Enkä nyt tarkoita tukien varassa elämistä vaan sitä, että y-sukupolvi ei ole yhtä materialistista kuin vanhempansa. Heidän tavoitteenaan ei ole omakotitalo, kaksi farmariautoa, kaksi lasta ja labradorinnnoutaja vaan he rakentavat elämänsä siten, että palkkatyöllä ei ole yhtä suurta merkitystä. He tinkivät mieluummin elintasostaan kuin vapaa-ajastaan.

[QUOTE="vieras";25859585]Mä en tiedä kumpi näyttäisi oudommalle. Se että DI on vähän aikaa ilman töitä ja etsi työtä vai se että DI menee mäkkärin kassalle odottelemaan parempaa työpaikkaa?

Ihan rehellisesti, se mäkkärin kassa erittäin koulutetulla ihmisellä ei näytä kovin hyvälle CV:ssä.[/QUOTE]

Miksi ei? Itse ainakin ajattelisin, että näyttää oikein hyvältä. Se on sitten eri asia otetaanko sitä DI:tä sinne Mäkkäriin töihin koska sehän on selvää, että hän lähtee heti kun saa oman alansa töitä.

Vaan kun ei siitä ole mitään hyötyä madaltaa kriteerejä, kun ei työnantajat usko että hakija viihtyy tuossa matalampien kriteereiden työpaikassa eikä sitten palkkaa.

Kyllä pidemmästä työttömyysjaksosta haastattelussa kysytään ja siihen saadaan vastaus: "alan töitä ei juuri nyt tämän talostilanteen takia ole ollut tarjolla, ja muihin mihin olen hakenut en ole päässyt ylikoulutettuna tai eivät ole halunneet palkata ihmistä joka kuitenkin lähtisi muualle heti kun vain mahdollista". Ei työnantajat ole tyhmiä (ainakaan mun alalla).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ja töissä;25859413:
Lähes joka kaupungissa on tosiaan tarjolla osa-aikaista siivoustyötä jolla ei perheellinen ihminen pysty perhettään elättämään.

Mun mielestä tämä ei siis ole ainoastaan työnhakijoiden vika vaan myös työnantajien ja järjestelmän - työstä tulisi saada sen verran palkkaa, että se on vertailukelpoinen esim. sosiaalitoimiston etuuksiin nähden.

juuri niin. Etuuksia pitää alentaa niin, että on järkevää mennä töihin. On myöskin aika alkaa ajattelemaan laajemmin niin, että ihmiset ovat vastuussa omasta elämästään ja perheensä toimeentulosta. Lapsia pitää tehdä siinä vaiheessa, kun talous on kunnossa ja parisuhdeajattelu täytyy olla paremmassa kunnossa. talouden pitää olla kunnossa, kun aletaan rakentamaan sitä haaveiden omakotitaloa jne. Nyt on liian helppoa jättäytyä yhteiskunnan tukien varaan. Perhe pitää olla sellainen, että sen pystyy elättämään ja töitä pitää tehdä myös sen mukaisesti - vaikka sitten osa-aikaista siivoustyötä useammassa vuorossa, mistä syntyy kokopäivätyö.

Yhteistyössä