OKT kuntokartoitus, mitä pitää tutkia??!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jossu"

Vieras
Meillä huomenna tehdään kuntokartoitus omakotitaloon, jota olemme ostamassa. Mitä asioita pitää omien kokemustenne mukaan ottaa huomioon tässä tutkimuksessa? toki tutkimuksen tekijä on ammattilainen, mutta olen lukenut/kuullut niin monenlaista näistä että haluan itse olla mahdollisimman hyvin kartalla asiassa :)

Riskirakenteet, ojitukset, remontit jne.. Onhan sitä listaa...Ja muista ettei pintamittari kerro sitten mitään siitä et onko rakenteet päässy kastuu tms..Mä en ite enää luota "tavallisiin" kuntokartoituksiin, kartoittaja ei ole vastuussa oikeastaan mistään ja tutkimus on yleensä melkolailla pintapuolista silmäilyä...

Jos ei itsellä ole hajuakaan miten kuntokartoitus suoritetaan "oikein", niin eipä siinä auta kuin mennä paikan päälle ja kuulla mahdolliset hyvät ja huonot uutiset.

Meillä 80-luvun talo, johon ei juuri remppaa ole tehty eli oli jo etukäteen tiedossa, että paikat päässeet rapistumaan. Mut mitään akuuttia ei tullut ilmi, eikä mitään minkä korjaamiseen voisi upota montakymmentä tonnia rahaa, joten ostimme tämän. Kyllä sen kartoituksen jälkeenkin on kohtuuaika miettiä, että lähdettekö korjaamaan talon epäkohtia vai alatteko katsomaan uutta taloa.

Suihkutilojen kunto, onko laatoissa halkeamia, miltä silikonit näyttää. Yläpohjan kunto, onko katto siis vuotanut. Kivijalan kunto, onko halkeamia. Haiseeko talossa home ym. kosteus. Nämä ainakin itse tarkistaisin.

Kuinka laajan haluatte? Se laajuus maksaa ja maksaja saa itse valita kuinka paljon asioita haluaa tarkastettavan.

Kumpi teillä maksaa sen, te vai myyjä, vai yhdessä?

Muistakaa että jos te maksatte, niin teillä on oikeus vaatiakin. Esim. jos haluatte laajemman kuin myyjä, niin kertokaa siitä. Menkää ihmeessä mukaan siihen kuntokartoitustilanteeseen, jos myyjä ei halua niin vaaditte sitä tiukasti.

Mun mielestä se kartoitus riippuu täysin sen tarkastajan ammattitaidosta ja osaamisesta. Esim. meillä tarkastajana toimi vanhempi mieshenkilö, jolla on vuosikymmenien kokemus talojen rakentamisesta.

Hänellä oli osaamista nähdä niitä ongelmakohtia ihan vain näkemällä.

Paras neuvo olisi selvittää kuntokartoituksen tekijä, soittaa hänelle ja kysellä tästä tulevasta tarkastuksesta, kysyä mitä siinä aiotaan tehdä.

Jos on tiilitalo, niin ottaisin yhden tiilen irti ja kattoisin, onko tuuletusraot kunnossa. Meillä nimittäin kävi huono tuuri ja vaikka kuntokartoitus oli ok, niin ulkovuoraus meni kokonaan uusiksi kun tuuletusrakoja ei joko ollut ollenkaan, tai sitten muurauslaasti oli ne tukkinut.

Matala perustus? Kosteus voi nousta rakenteisiin
Onko sokkeli routaeristetty?
Maanalaisia osia esim kellari tai alakerta? Kosteus, home?
Pihan salaojitus, rännit? Johdetaanko vesi hyvin pois talon läheltä
Ulkoseinät? Ovatko hyvännäköiset vai kostuneet/ lahon näköiset esim. alareunasta
Ikkunoiden tiivisteet? Kokeilkaa, vetääkö raoista, miten vanhat karmit?
Katon ja pesuhuoneen kunnon joku jo mainitsikin
Tsekatkaa kaikkien vesipisteiden ympäristöt huolella
Haistelkaa ilmaa, miten ilmanvaihto on hoidettu (koneellinen vai ei ole ollenkaan)
Millaiset eristeet seinissä? (Mitkä ovat olleet lämmityskustannukset. Tämä ei kuulu suoraan kuntotarkastuksen piiriin mutta tärkeää selvittä)

Yhteistyössä