Oispa vaan tajunnu sillon nuorena lähtä pois tästä uskosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vl

Vieras
nyt se on jo paljon vaikeampaa, uskovaisen miehen vaimona ja kahden pienen äitinä. ääh väsyttää niin paljo että ei jaksa edes kirjoittaa.
Masentaa.
Miksi mulla ei oo oikeutta saada itseäni kuntoon henkisesti ja fyysisesti ennen seuraavan lapsen tuloa? miksi en koe itse sitä vääräksi mutta koska muut sanovat että se on väärin niin se on sitten väärin?? Mitä omakohtaista uskoa se on?
Haluan olla hyvä ja onnellinen muutaman lapsen äiti, en paska ja masentunut monen lapsen äiti..
MIKSI PITÄÄ TEHDÄ VÄÄRIN ETTÄ SAA ITSENSÄ KUNTOON!
JA miksi äitin elämää ei kunnioiteta, miksi mulla ei ole oikeus keskittyä nyt vain opiskeluun ilman raskauden pelkoa? Hyi, ällöttää jo kirjoittaakkin noin, raskauden pelkoa. Minä kun oikeasti rakastan lapsia, ja haluankin lisää lapsia. Nyt vain olen niin väsynyt. Ja mieli kapinoi, kun ei ole vaihtoehtoja.
Tai on vaihtoehtoja, mutta silloin ne pidetään visusti salassa muilta. Eli toisin sanoen tehdään väärin. Vaikka eikö se Jumala sen päätä mikä on väärin ja mikä ei?!
Ja kun se ehkäisy nyt on kerran sallittua jos äidin henki on vaarassa, eli kuoleman porteillako tässä pitää käydä että sen saa tehdä?? Ja vain kun fyysinen kunto romahtaa, entäpä henkinen? eikö sillä ole mitään arvoa? Tai sitten on kai silläkin arvoa kun on oikeasti, tosissaan masentunut. Kuka sen määrittelee milloin on sallittua?!
Ihme syyllistämistä.

mene lääkäriin ja hanki pillerit. Ei sitä sinulta kukaan kiellä! Tuo on kidutusta, henkistä, että fyysistä. Etkö voi keskustella miehesi kanssa. Ei tuo ole rakkautta jos mies ei halua vaimolle onnea tai pakottaa tuollaiseen!!!!

Pois tuosta uskosta, niinpä niin. Sitten kirjoitat kaikkea peloista, epäkunnioituksesta, painostuksesta. Onko siis nuo asiat uskonne ydin? Onko kyse enää edes uskosta, vai vaan sairaasta yhteisöstä?

Yritän kysyä, että millainen on sinun uskosi? Tunnetko sinä Jeesuksen? Sen jälkeen kysyisin, että miten ihmeessä tuollaine pelko ja ahdistus ja arvottomuus liittyy Jeesuksen sovitustyöhön ja kaikkivaltiaaseen jumalaan.

Sinä määrittelet sen ITSE mikä sinulle on sallittua, omantuntosi mukaan.
Omastatunnostahan ne vl:tkin puhuu, vaikka oikeastihan se on monella vain velvollisuudentunto yhteisön paineiden alla.

Ajattele lapsiasikin, tunnen liikaa vl-perheissä kasvaneita lapsia jotka ovat kärsineet perheessä olevista asioista jotka johtuvat yhteisön paineesta. (Liikaa lapsia, uupuneet vanhemmat, lapset joutuneet ottamaan aivan liian nuorena liikaa vastuuta jne.)

[QUOTE="Hui";25475833]Pois tuosta uskosta, niinpä niin. Sitten kirjoitat kaikkea peloista, epäkunnioituksesta, painostuksesta. Onko siis nuo asiat uskonne ydin? Onko kyse enää edes uskosta, vai vaan sairaasta yhteisöstä?

Yritän kysyä, että millainen on sinun uskosi? Tunnetko sinä Jeesuksen? Sen jälkeen kysyisin, että miten ihmeessä tuollaine pelko ja ahdistus ja arvottomuus liittyy Jeesuksen sovitustyöhön ja kaikkivaltiaaseen jumalaan.[/QUOTE]

Vl-usko on paljolti yhteisöuskomista ja totutun elämäntavan jatkamista. Harvempi siinä edes mitään uskonasioita omakohtaisesti ajattelee, koska ajatellaan, että se "yhteinen omatunto" muun vl-seurakunnan kanssa on sitä omakohtaista uskomista.

Mutta itse ap:lle. Tiedät itsekin, mitkä sinun vaihtoehdot ovat. Joko alat ehkäistä tavalla tai toisella ja kärsit huonoa omaatuntoa yhteisön pettämisestä, tai jatkat samalla ehkäisemättömällä linjalla ja olet aina yhtä väsynyt tai sitten saat jostakin jotain supervoimia. Epätodennäköistä. Tiedän, että irrottautuminen ehkäisyasian takia (vain) on rankkaa ja ei ehkä kannatakkaan. Jos sinua ei muu tuossa uskossa kaivele, niin hanki ehkäisy ja käytä sitä salaa. Jos et siihen kykene, eroa yhteisöstä.

Tsemppiä!

t. eräs eronnut

mene lääkäriin ja hanki pillerit. Ei sitä sinulta kukaan kiellä! Tuo on kidutusta, henkistä, että fyysistä. Etkö voi keskustella miehesi kanssa. Ei tuo ole rakkautta jos mies ei halua vaimolle onnea tai pakottaa tuollaiseen!!!!

Eihän sitä kukaan kielläkkään. Tavallaan. Mutta siltikin, vl uskossa kaikki lapset otetaan vastaan. Kun kerta Jumala antaa voimia, ja jos ehkäisee niin ottaa asiat omiin käsiin, eikä siis luota Jumalaan. Kun aina on näin toitotettu, ja molemmilla on isot perheet niin ymmärrät varmaan että on aika vaikea asia. Nyt vasta ymmärtää itse kun asia on ajankohtainen ja kun oikeasti tuntuu että ei jaksa. Tai kun haluaa oikeasti olla hyvä äiti, ei sellainen väsynyt ja äkäinen joka jaksaa ne perus arkijutut ehkä tehdä mutta ei mitään muuta.
Ja kun jos ehkäisen niin olen itsekäs.
Mies kyllä tavallaan ymmärtää eikä kyllä kiellä mua hankkimasta pillereitä.
Mutta omat ajatukset tässä on mitkä vaivaa. Että tosiaan jos käyttää pillereitä niin se on väärin, siitä tuntee tavallaan syyllisyyttä. Vaikka tekee sen oman jaksamisen takia. Ja kun siitä ei saa sanoa kenellekkään. Ei siinä, eihän sänkyasiat muille kuulukkaan.

Äääh ei sitä osaa selittää. Mutta yhteisön 'paine' on se mikä mättää. Ja tekopyhyys. Toitotettaan kyllä että uskovainen ei käytä ehkäisyä mutta kyllähän sitä nykypäivänä käytetään ( ja hyvä niin) mutta siitä ei kukaan puhu.

Lähtemistä minäkin suosittelen. Harmittaa vaan ap:n puolesta, jos sairas yhteisö voi tulla tavalla riistää sen ilon ja turvan tunteen, joka uskovalle kuuluisi. Aletaan keskittyä johonkin epäolennaiseen ja itsekeksittyyn sääntöön. Niin että naisen elämä kutistuu sellaiseksi syntyvyyteen keskittymiseen, pelkoon ja biologiaan. Pitäisi saada olla Maria, eikä Martta!

[QUOTE="Hui";25475896]Lähtemistä minäkin suosittelen. Harmittaa vaan ap:n puolesta, jos sairas yhteisö voi tulla tavalla riistää sen ilon ja turvan tunteen, joka uskovalle kuuluisi. Aletaan keskittyä johonkin epäolennaiseen ja itsekeksittyyn sääntöön. Niin että naisen elämä kutistuu sellaiseksi syntyvyyteen keskittymiseen, pelkoon ja biologiaan. Pitäisi saada olla Maria, eikä Martta![/QUOTE]

Sehän tässä onkin kun tiedän OIKEASTI onnellisia nuoria perheitä joissa on paljon lapsia, siskollakin on viis lasta tullut kuudessa vuodessa. Ja hän on oikeasti onnellinen ja jaksaa. Että mikä ihme minussa on vikana kun nyt kahdenkin jälkeen tökkii? Tai ei nyt töki mutta haluais vähän aikaa olla ja nauttia nyt näistä kahdesta.
Mutta joo, oon tullu sihen tulokseen että vlestadiolaisuus on tavallaan vahvojen ihmisten uskonto. Heikot (kuten minä) jotka ei jaksa ottaa vastaan kaikkea mitä Jumala antaa, niille ei anneta vaihtoehtoja ku ehkäistä salaa tai erota.

Se täällä joku ilta mainittu Iloisen talon kellareissa on kiinnostava kirja tähänkin asiaan. Suosittelen luettavaksi, sieltä voi löytyä ratkaisun ituja. Tai sitten sieltä Topi Linjaman blogista.

Jos olisin sinä, söisin salaa e-pillereitä.

Mutta jokin kirjoituksessasi viestii minulle, että et edes ole oikea lesta.

niin. ehkä en olekkaan oikea lesta kun tämmöisiä edes ajattelen. Mutta kyllä, sanon tutuille Jumalan terve, ja käyn seuroissa. Olen myös aina käyttäytynyt kuin lestadiolaiset käyttäytyy, nyt ensimmäisen kerran tällaisessa risteyksessä. Ehkä joku sanoiskin että mun sydämessä ei ole enää uskoa.

Ja kun tuo salaa epillereitä syöminen tuntuu just niin tekopyhältä. Mikä uskonto sellainen on jossa pitää tehdä väärin oman jaksamisen takia?

[QUOTE="aapee";25475918]Sehän tässä onkin kun tiedän OIKEASTI onnellisia nuoria perheitä joissa on paljon lapsia, siskollakin on viis lasta tullut kuudessa vuodessa. Ja hän on oikeasti onnellinen ja jaksaa. Että mikä ihme minussa on vikana kun nyt kahdenkin jälkeen tökkii? Tai ei nyt töki mutta haluais vähän aikaa olla ja nauttia nyt näistä kahdesta.
Mutta joo, oon tullu sihen tulokseen että vlestadiolaisuus on tavallaan vahvojen ihmisten uskonto. Heikot (kuten minä) jotka ei jaksa ottaa vastaan kaikkea mitä Jumala antaa, niille ei anneta vaihtoehtoja ku ehkäistä salaa tai erota.[/QUOTE]

Kauheaa että ajattelet olevasi heikko... :( tai että sinussa on joku vika. Luottaisit nyt vasn omiin fiiliksiisi edes tämän verran. Jos sinulla on ihan selkeä ristiriita, niin se kertoo sulle, ettei kaikki ole hyvin. Ei Jeesus ole se, joka sua arvostelisi, koska ei Jeesus ole kova, tai vaadi sulta vahvuutta. Kun on olemassa ihan yksinkertainen tieto lasten syntymisen mekanismista, niin totta kai ihmisen kuuluu toimia sen tiedon mukaan. Ihan samalla tavalla, kuin mennään töihin, että saisi rahaa, laitetaan turvavyö kolarin varalta ja niistetään, jos on flunssa!

Mä en olis onnellinen, jos mulla ois 5 lasta. Olisin masentunut ja onneton. Sen takia Taivaan Isä johdatti minun miehen lääkärille joka pisti piuhat nips naps eikä lapsia enää tuu. Jos Jumala näkis, et meille pitäs nyt syntyä lapsi, vaikka sellainen tärkeä profeetta, niin sittenhän se syntyisi sterilisaatiosta riippumatta. Jumalahan on kaikkivoipa!

[QUOTE="aapee";25475996]niin. ehkä en olekkaan oikea lesta kun tämmöisiä edes ajattelen. Mutta kyllä, sanon tutuille Jumalan terve, ja käyn seuroissa. Olen myös aina käyttäytynyt kuin lestadiolaiset käyttäytyy, nyt ensimmäisen kerran tällaisessa risteyksessä. Ehkä joku sanoiskin että mun sydämessä ei ole enää uskoa.

Ja kun tuo salaa epillereitä syöminen tuntuu just niin tekopyhältä. Mikä uskonto sellainen on jossa pitää tehdä väärin oman jaksamisen takia?[/QUOTE]

En minäkään söisi salaa. Söisin pillerit avoimesti, tai ottaisin kierukan, mutta avoimesti. Ei ole ihme, jos usko on kutistunut, kun teillä keskitytään vaan naisen osalta tuohon lisääntymiseen. Katse kristukseen nyt! Ja ehkäisy peliin, että saat keskittyä tutustumaan Jumalaan.

[QUOTE="aapee";25475996]niin. ehkä en olekkaan oikea lesta kun tämmöisiä edes ajattelen. Mutta kyllä, sanon tutuille Jumalan terve, ja käyn seuroissa. Olen myös aina käyttäytynyt kuin lestadiolaiset käyttäytyy, nyt ensimmäisen kerran tällaisessa risteyksessä. Ehkä joku sanoiskin että mun sydämessä ei ole enää uskoa.

Ja kun tuo salaa epillereitä syöminen tuntuu just niin tekopyhältä. Mikä uskonto sellainen on jossa pitää tehdä väärin oman jaksamisen takia?[/QUOTE]

Niin siis eikö lestat saa käyttää ehkäisyä, ellei oma fyysinen terveys ole vaarassa? Eli henkinen terveys ei riitä syyksi?

Se on tyhmää, että ehkäisyn käyttöön tarvitaan mitään muita syitä, kuin se, ettei nyt just oo vauvakuume. Mun mielestä lapsia pitäis hankkia vain silloin, kun ihan hirveästi haluaa ja toivoo sitä, eikä niin, että niitä vain tulee. Semmoinen on välinpitämätöntä ja laiskaa. Sekin on laiskaa, että kuuntelee seuroissa mitä pöntöstä puhutaan ja toistelee jumalan rauhaa, muttei itse vaivaudu avaamaan raamattua ja käyttämään omaa päättelykykyään tajutakseen, ettei siellä missään puhuta siitä, että naisen pitäisi koko ajan olla raskaana ja synnyttää. Koko lisääntymisasia on aivan sivuasia raamatun sanomassa. Ihan suututtaa koko harhaan johtava lestadiolaisuus!

[QUOTE="Hui";25476105]Se on tyhmää, että ehkäisyn käyttöön tarvitaan mitään muita syitä, kuin se, ettei nyt just oo vauvakuume. Mun mielestä lapsia pitäis hankkia vain silloin, kun ihan hirveästi haluaa ja toivoo sitä, eikä niin, että niitä vain tulee. Semmoinen on välinpitämätöntä ja laiskaa. Sekin on laiskaa, että kuuntelee seuroissa mitä pöntöstä puhutaan ja toistelee jumalan rauhaa, muttei itse vaivaudu avaamaan raamattua ja käyttämään omaa päättelykykyään tajutakseen, ettei siellä missään puhuta siitä, että naisen pitäisi koko ajan olla raskaana ja synnyttää. Koko lisääntymisasia on aivan sivuasia raamatun sanomassa. Ihan suututtaa koko harhaan johtava lestadiolaisuus![/QUOTE]

joo nimenomaan. lapset on jumalan lahja, mutta mikä lahja se sellainen on jota pelkää, kun tikuttaa positiivisen niin itkee eikä todellakaan ilosta. anoppi soitti kerran ja pelkäsi kun oli menkat myöhässä että vieläkö hänelle, 45-vuotiaalle 11 lapsen äitille tulee lapsi. Just kun 20 vuoden jälkeen sai palattua työelämään..Oikeasti....Ahdistavaa. No, anopin onneksi ei ollut raskaana..

JA tuokin että itse ei lueta raamattua ja etsitä sieltä vastauksia ahistaa. Ne miehethän ne sieltä puhujanpöntöltä määrää. Ja joskus kun joku puhuja rohkenee olla eriä mieltä niin silloin loppuu puhujan hommat.

Et ole heikko! Uskallat kyseenalaistaa asioita ja todella suosittelen ajattelemaan itseäsi ja perhettäsi! Todelliset ystävät tuskin hylkäävät sinua vaikka eroaisitkin uskosta! Olen seurannut sivusta tätä liikkeen toimintaa ja kyllä se on aikamoista aivopesua ja juuri sitä tekopyhyyttä!Tee ja toimi itsesi sekä perheesi hyväksi!

Yhteistyössä