Oiskohan mahdollista saada yksinhuoltajuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kannattaa myös miettiä yksinhuoltajuutta hakiessa, että
mitäpä jos sinulle sattuu jotain, kenelle lapset joutuvat, ex:lle tietenkin, sellaiselle joka ei edes sinun ollessasi halunnut omia lapsiaan tavata.

Mie olen yksinhuoltaja ja tein oikeusaputoimistossa testamentin, jossa määrätään lapselleni huoltaja, jos kuolen ennen kuin lapsi on täysi-ikäinen. Ja en todellakaan nimennyt tytön isää siihen testamenttiin vaan siskoni, joka on läheisempi tytölleni kuin mikään isä :)

Mikäli herraa ei selkeästi kiinnosta omat lapset niin sitten ehdottomasti yksinhuoltajuus! Elämäsi helpottuisi kummasti,koska voisit tehdä päätökset itse eikä "tunti" isä iskisi kapuloita rattaisiin.Sitäpaitsi lapsesi alkavat jo tajuta asioiden laidan!!!!! MIKÄÄN EI OLE PAHEMPAA KUIN TYHJÄT LUPAUKSET.Menetettyä luottamusta lapseen on vaikea saada takaisin! Eiköhän sinun lapset kohta itse päätä haluavatko nähdä isäänsä vai ei!

Minulla oli itselläni sama tilanne lapsena/teininä "isää" ei kiinnostanut minun asiat juuri mitenkään itseasiassa ei ollenkaan ja lopulta aloin syyllistää itseäni asiasta! Kauheata oli tyhjät lupaukset (isä tulee,menet isän kanssa mummille jne) Tämä loppui siihen sitten,että juttelin äitini kanssa kunnolla tilanteesta ja ilmaisin samalla etten halua häntä nähdä enää.En halunnut tunti isää vaan halusin isän,joka välittää ja on läsnä muutenkin kuin 1-2h kk jos sitäkään...Nyt on mennyt jo monta vuotta ja välejä isääni minulla ei ole vielä tänäkään päivänä,mutta ehkä joskus voisin jopa yrittää saada jotain sukulais välejä häneen päin aikaiseksi..Siis jos hän oikeasti haluaa!!! Olen ihan onnellinen näin! Ei enää tyhjiä lupauksia,ei odottamista =) Toivon sinulle tsemppiä jatkoon! ja toivottavasti saat tekstistä jotain irti omia lapsiasi ajatellen...

Alkuperäinen kirjoittaja mk:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kannattaa myös miettiä yksinhuoltajuutta hakiessa, että
mitäpä jos sinulle sattuu jotain, kenelle lapset joutuvat, ex:lle tietenkin, sellaiselle joka ei edes sinun ollessasi halunnut omia lapsiaan tavata.

Mie olen yksinhuoltaja ja tein oikeusaputoimistossa testamentin, jossa määrätään lapselleni huoltaja, jos kuolen ennen kuin lapsi on täysi-ikäinen. Ja en todellakaan nimennyt tytön isää siihen testamenttiin vaan siskoni, joka on läheisempi tytölleni kuin mikään isä :)

Lapsia ei voi testamentata ;) Voidaan nimetä joku luottohenkilö jolle vainaja haluasi lapsensa menevän ja tämä otetaan sitten oikeudessa huomioon kun huoltajaa lapsille mietitään.

Alkuperäinen kirjoittaja säälin lapsianne:
jos ei isäkään mikään pulmunen niin ei myös äitikään aivopesullaan isää kohtaan

Jaa milläköhän aivopesulla? Tosiaanko luulet että lapsille puhun näin isästä. Ainoa negatiivinen (=realistinen) asia mitä isästä heille olen sanonut on ollut juuri nuo tyhjät lupaukset, olen sanonut lapsille että älkää uskoko aina mitä isä teille lupaa. Sydän särkyi niin lapsilta kuin äidiltä liian monta kertaa kun pienet uskoivat kerta toisensa jälkeen isän lupauksia uusista tavaroista, kivoista jutuista ja ennenkaikkea yhteisestä ajasta.
Emme tarvitse sun sääliä, kiitos vaan.

Haluaisin nyt vielä selvyyden mitä kritiikkiä en kestä!

(Ja tulipa mieleen vielä sekin että kun mies ei eron jälkeen maksanutkaan elareita ja hain ne kaupungilta, silloin siis vielä sieltä eikä Kelasta, niin sain tappouhkauksilla ryyditetyn puhelun kun kehtasin lapsilleni tukea hakea ja hän joutuu ne omistaan takaisin maksamaan... Luoja!)

Tapaamisilla ja huoltajuudella ei ole mitään tekemistä keskenään.

Erikseen on huoltajuussopimus ja tapaamissopimus, joten et saa eristettyä lapsia isästään hakemalla yksinhuoltajuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tapaamisilla ja huoltajuudella ei ole mitään tekemistä keskenään.

Erikseen on huoltajuussopimus ja tapaamissopimus, joten et saa eristettyä lapsia isästään hakemalla yksinhuoltajuutta.

Tiedän, tiedän, tiedän.

Ja sitä en tällä aloituksella ole hakenutkaan. KIRJOITIN TAPAAMISISTA ESIMERKIKSI SIITÄ KUINKA VANHEMMUUS EI LASTEN ISÄÄ KIINNOSTA.

Mäkin ihmettelen että mistä noi kommentit tapaamisista on repäisty kun ap ei sanallakaan mainitse että haluaisi lopettaa tapaamiset.....

ymmärrän ap:tä hyvin, kun ei näköjään vanhemmuus isää kiinnosta niin ei sitten. Tsemiä.

Mikäli lasten isä ei osallistu taloudellisesti lasten kuluihin eikä vietä aikaa lasten kanssa on siinä perusteet yksinhuoltajuudelle!!! Sinuna varaisin melkeinpä ajan kotikuntasi sos.toimistoon jossa voitte asiaa alkaa selvittämään nimenomaan lasten puolelle!!! Yksinhuoltajuus ei tarkoita sitä,etteikö lapset saa nähdä,käydä jne isänsä luona! Mikäli asia menee oikeuteen pystyt kyllä todistamaan miten isä osallistuu lasten elämään vai osallistuuko! MUISTAKAA,ETTÄ NIIN ISYYS KUIN ÄITYYSKIN ON MUUTAKIN KUIN SULKA HATUSSA! Teet ihan oikein,kun haet tukea lapsillesi!!!! Nyt laitat pyörät pyörimään...

Mun mielestä yksi suurimmista porsaanrei'istä Suomessa on se että isäällä on oikeus tavata lapsia, ja äidillä velvolisuus lapset tavattavaksi antaa mutta lapsilla ei ole oikeutta tavata isää jos isä ei halua.

Tai siis miten päin vaan, etä ja lähi kun voivat olla toistekinpäin kuin meidän tapauksessa.

Eräs todella läheinen ihminen hakemassa väkivaltaisesta puolisosta eroa, on jopa käynyt lapsiin kiinni tämä väkivaltainen puoliso. Tämä läheinen ihminen hakee yksinhuoltajuutta ja häneltä oli suoraan kysytty miksi hakee vaikka kuulustelupapereissa lukee väkivaltaisesta puolisosta jne. No toki pitäähän se kysyä miksi hakee yksinhuoltajuutta. Mutta hänelle oli sanottu, että yksinhuoltajuutta on todella vaikea saada tuollakin perusteella.

Ilman muutahan sä voit hakea yksinhuoltajuutta, isälle siitä menee paperit, ja hän voi sen myöntää tai kieltää. Jos kieltää, niin sitten sitä on haettava oikeusteitse tuomarin päätöksellä.

Olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että on ihan suoraan takatuutista se, että etävanhemmalla ei ole mitään velvollisuuksia, vain oikeuksia. Lapsilla sen sijaan on velvollisuus tavata etävanhempaansa ja lähivanhemmalla velvollisuus valvoa, että tämä etävanhemman oikeus tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap vielä:
Mun mielestä yksi suurimmista porsaanrei'istä Suomessa on se että isäällä on oikeus tavata lapsia, ja äidillä velvolisuus lapset tavattavaksi antaa mutta lapsilla ei ole oikeutta tavata isää jos isä ei halua.

Tai siis miten päin vaan, etä ja lähi kun voivat olla toistekinpäin kuin meidän tapauksessa.

toisaalta, ei se varmasti olisi lapsille mukava olla sitten etän luona, jota ei voisi vähempää kiinnostaa... :/
sinänsä voisi olla hyvä sitä tapaamissopimustakin laittaa uusiksi, ei sitten lapset turhaan odottelisi, ja sinäkin voisit perheenne menot suunnitella rauhassa ihan siltä pohjalta, ettei etä ota lapsia. nythän hän voi kettuillakseen luvata ottaa ajallaan, ja sitten viimehetkellä tehdäkkin oharit....

ja näille muutamalle muulle tiedoksi: kyllä molempien huoltajien nimiä vaaditaan moniinkin papereihin, esim koulupapereihinkin + sitten nämä jo mainitut passi- ja pankki yms. itse en saanut noita pojan isän kanssa hoidettua ja se oli perusteena yksinhuoltajuudelle.

Yhteistyössä