Oisko se ihan kamalaa, jos

poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Täh, tulenko minäkään kenellekään sanomaan, että "miksi sulla on vaan yksi lapsi, etkö ollenkaan ajattele lapsen parasta, sisarukset ovat elämän suola?" tai "miksi sulla on juuri kolme lasta, mikset tee lisää?" :eek: MILLÄ oikeudella TE saatte itse päättää lapsilukunne, mutta joku muu ei..?

Ja lasten huomioimisesta. Kyllä suurperheessä pystyy ne lapset huomioimaan ihan yhtä hyvin kuin pienemmässäkin. Ei se riipu perheen koosta vaan tahdosta.

Ne jotka vetoaa luontoon, niin ehkä heidän ei olisi kannattanut tehdä sitä yhtäkään lasta, koska se lapsi kuluttaa moninkertaisesti verrattuna Aurinkokunnann kymmenenteen lapseen.
.
Siis miten hemmetissä sä tuon perustelet???
Ja puhun lähinnä erosta sen välillä, tekeekö esim 1-3 lasta vai 10 tai 11. ihan uskomaton ero kuule ympäristönkin kannalta. Siten vain, että minusta lasten haluaminenkaan ei ole ihan "vain oma asia".

Alkuperäinen kirjoittaja pöpö:
Täh, tulenko minäkään kenellekään sanomaan, että "miksi sulla on vaan yksi lapsi, etkö ollenkaan ajattele lapsen parasta, sisarukset ovat elämän suola?" tai "miksi sulla on juuri kolme lasta, mikset tee lisää?" :eek: MILLÄ oikeudella TE saatte itse päättää lapsilukunne, mutta joku muu ei..?

Ja lasten huomioimisesta. Kyllä suurperheessä pystyy ne lapset huomioimaan ihan yhtä hyvin kuin pienemmässäkin. Ei se riipu perheen koosta vaan tahdosta.
Näinpä!
Ne jotka vetoaa luontoon, niin ehkä heidän ei olisi kannattanut tehdä sitä yhtäkään lasta, koska se lapsi kuluttaa moninkertaisesti verrattuna Aurinkokunnann kymmenenteen lapseen.
Miten muutaman lapsen synnyttänyt tietää mitään siitä miten monta synnytystä terve nainen kestää?
Miten parin lapsen äiti tietää riittääkö huomiota lapsille tarpeeksi? Jos äiti on "kokoajan" kotona hän on aina saatavilla, kun lapsi tarvii.
Työssäkäyvät vanhemmat voivat olla kotona hereillä lapsen kanssa vain 3 tuntia (17-20) ja siitäkin ajasta moni käyttää lepäämiseen ja ruuanlaittoon 2 tuntia, eli ei se yksi lapsi saa sitä huomiota välttämättä sen enempää. Lisäksi hänellä ei ole edes sisaruksia joiden kanssa jakaa ajatuksiaan.

Miksiköhän pph:t eivät saa pitää siellä 11 lasta itsensä lisäksi, kun se huomioiminen ja hoito on yhtä helppoa ku 2 lapsen hoito? Ihmetyttää todella!

olen hoitanut useita lapsia, voinpa näin ammattilaisena sanoa ettei 10 lasta voi mitenkään päin huomioida yhtä tehokkaasti, hyvin, kuin 2 lasta.
Ehkä siksi että ne kaikki lapset eivät ole saman ikäisiä, vaan esim. vanhin voi olla 17-vuotias ja seuraava 15-vuotias jne. jolloin ei ole sitä 10kpl 2-vuotiasta.

vera
Alkuperäinen kirjoittaja vera:

Aa no nyt mä ymmärrän miksi meidän p.kodissa on niin vähän hoitajia ja paljon lapsia; ehdimme todella huomioimaan nämä kaikki hienosti!

ps. onpa se ihanaa pihalla kun 3 yksvuotiasta yrittää syliin ja itkee, ketkäs kaks niistä nostat ja voivoi 5 muuta lasta tarvii sua kanssa :headwall:

Ihan todella turha väittää että 10 lapsen hoito + huomiointi on yhtä helppoa kuin 2 lapsen :headwall:

Ei todellakaan ole pelkkä tahdonasia.
Huomaan ettet todellakaan joko:
a) omaa samaa käsitystä huomiosta, hoidosta kuin minä
tai
b) et ole koskaan hoitanut yli 5 lasta yhtä aikaa yksin
Olen kyllä hoitanut. Harvemmin kenelläkään on omasta takaa esim. kolmea 1-vuotiasta ja siihen päälle jonossa taaperoita. Pienet esim. nukkuvat päiväunia, isommat valvovat ehkä pidempään jne. ja osa on päivällä koulussa.. En näe tuossa kyllä sellaista ongelmaa minkä sinä siitä teet. Itselläni on ollut hoidossa parhaimmillaan kahdeksan lasta, jotka samaa ikäluokkaa, eikä sekään ollut mitenkään mahdotonta, jokaisen kanssa kyllä ehti viettää kahdenkeskistä aikaa.

Sitä paitsi.. minusta on sitä helpompaa, mitä useampi lapsi ja varsinkin, jos osa jo isompia.

Lueppa tuo pph juttu.
Niin, mietinpä minäkin miksei pph:t voi pitää 10-11 lasta hoidossa kun se noin yksinkertaista on ku sinä annat ymmärtää.

Minusta ei todellakaan ole helppoa hoitaa 10 lasta, vaikka eri ikäisiä ovat.
uskonkin että sinun ja minun näkemys huomiosta sekä hoidosta eroaa rankasti.

Tämä ei ole kuule mikään ongelma minulle, en kutsu asiaa ongelmaksi...

poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja pöpö:

Näinpä!
Miten muutaman lapsen synnyttänyt tietää mitään siitä miten monta synnytystä terve nainen kestää?
Miten parin lapsen äiti tietää riittääkö huomiota lapsille tarpeeksi? Jos äiti on "kokoajan" kotona hän on aina saatavilla, kun lapsi tarvii.
Työssäkäyvät vanhemmat voivat olla kotona hereillä lapsen kanssa vain 3 tuntia (17-20) ja siitäkin ajasta moni käyttää lepäämiseen ja ruuanlaittoon 2 tuntia, eli ei se yksi lapsi saa sitä huomiota välttämättä sen enempää. Lisäksi hänellä ei ole edes sisaruksia joiden kanssa jakaa ajatuksiaan.

Miksiköhän pph:t eivät saa pitää siellä 11 lasta itsensä lisäksi, kun se huomioiminen ja hoito on yhtä helppoa ku 2 lapsen hoito? Ihmetyttää todella!

olen hoitanut useita lapsia, voinpa näin ammattilaisena sanoa ettei 10 lasta voi mitenkään päin huomioida yhtä tehokkaasti, hyvin, kuin 2 lasta.
Ehkä siksi että ne kaikki lapset eivät ole saman ikäisiä, vaan esim. vanhin voi olla 17-vuotias ja seuraava 15-vuotias jne. jolloin ei ole sitä 10kpl 2-vuotiasta.
Mitä isommat lapset, sitä isommat murheet....

nih

Aa no nyt mä ymmärrän miksi meidän p.kodissa on niin vähän hoitajia ja paljon lapsia; ehdimme todella huomioimaan nämä kaikki hienosti!

ps. onpa se ihanaa pihalla kun 3 yksvuotiasta yrittää syliin ja itkee, ketkäs kaks niistä nostat ja voivoi 5 muuta lasta tarvii sua kanssa :headwall:

Ihan todella turha väittää että 10 lapsen hoito + huomiointi on yhtä helppoa kuin 2 lapsen :headwall:

tai

a) perheessä harvemmin on 3 yksivuotiasta ja 5 lähes yksivuotiasta.
b) Mun syliin mahtuu mainiosti 3 lasta varsinkin, jos ne ovat 1v.

Lueppa tuo pph juttu.
Niin, mietinpä minäkin miksei pph:t voi pitää 10-11 lasta hoidossa kun se noin yksinkertaista on ku sinä annat ymmärtää.

Luin sen kyllä. No, en tiedä, minusta henkilökohtaisesti se ei ole mikään ongelma, onhan lapsukaisia jo nyt kymmenen, en usko että se yksi tekee mitään isoa eroa. Mulle ainakaan lasten huomioiminen ja hoitaminen ei oo raskasta tai vaikeaa. Tai sitten näen lastenkasvatuksen vain todella eri tavalla kuin moni muu.

Jokainen tekee omat ratkaisunsa :) Tosin olen kyllä oikeasti sitä mieltä, että joku yhden/kahden lapsen äiti/isä voi huomioida lastaan paljon vähemmän kuin esim. Aurinkokunta omiaan. Tällaisia tapauksia kaveripiirissä (äiti istuu tietokoneella koko päivän ja hätistelee lastaan koko ajan pois.. ihmettelee sitten kun lapsi ei nuku kunnolla, pitäis vaan istua vieressä).

vera
Alkuperäinen kirjoittaja nih:

tai

a) perheessä harvemmin on 3 yksivuotiasta ja 5 lähes yksivuotiasta.
b) Mun syliin mahtuu mainiosti 3 lasta varsinkin, jos ne ovat 1v.

Se oli esimerkki! se että 3 yksvuotiasta!
Eipä sen 1, 2 ja 3 veen hoitaminen sen helpompaa ole!

Hienoa, että sulle mahtuu 3 lasta syliin, mulle ei siinä tilanteessa todellakaan mahtunut. ehkä olet sitten isokokoisempi :)

vera

tai
Täyttä totta joka sana!
Hauskaa tosiaan, että päiväkodissa on yksi hoitaja max neljän lapsen kanssa ja tätä lukumääräsuhdetta kauhistellaan (ja minustakin hoitajia saisi olla enemmän/ ryhmät pienempiä). Ja sitten kun lapsia on kymmenen, niin nepäs pystyy kaikki huomioimaan tosi yksilöllisesti ja antamaan heille riittävästi henkilökohtaistakin huomiota. Vaikkei kaikki lapset olekaan sitten enää ihan pieniä, niin en mä näe, että he eivät silti tarvitsisi ja haluaisi ihan omaakin huomiota. Koulu- ja murkkuikäisillä ongelmat voivat olla isompiakin kuin pienillä lapsilla ja vaatia aivan erityistä huomiota ja aikaa. Sitäkin kannattaisi miettiä, että jos elämään tuleekin joitakin muita vaikeuksia matkan varrella. Koko katraasta on silti jaksettava ja pystyttävä pitämään huolta.

Juuri näin!

vera
Lueppa tuo pph juttu.

Luin sen kyllä. No, en tiedä, minusta henkilökohtaisesti se ei ole mikään ongelma, onhan lapsukaisia jo nyt kymmenen, en usko että se yksi tekee mitään isoa eroa.

Niin, mitäs jos yhden sijasta syntyy 2?

Kyllä on omituinen ajatus, ettei lapsen syntymä muuta mitään/merkitse mitään/tee mitään eroa elämään.

Kyllä lapsen syntymä on aina iso asia, olipa niitä ennestään 0, 1 tai 10.
Miksi edes tehdä lapsi, jos ei se mitään eroa elämään tuo?

Eiköhän vauvan hoito pikkusen muuta 12 henkisenkin perheenkin elämää.

w
aikaa 11 lapselle, jos käyttäisitte palstailuun kuluvan ajan lasten hyväksi.
Esim. ulkoilu lasten kanssa on enemmän sitä, että katsotaan perään, koska silloin lapset haluavat leikkiä keskenään eivät kä tarvitse erityishuomiota. Silti tietävät, että isä tai äiti on siinä hetä varten ja katsoo heidän temppujaan.
Sama iltasadun kanssa ei se lapsi siitä kärsi, että samaa satua kuuntelee muutama muuin lapsi, vaan tuntevat, että hänelle on äiti tai isä tullut lukemaan.
Ja ruuanlaiton kanssa lapset auttavat kukin kykyjensä mukaan ja saavat olla apuna ja jutella samalla. Lisäksi riittä kaikille omaa aikaa, jos sitä halutaan järjestää.
Ei se lapsimäärä sitä sano saako lapset huomiota vai monikin käyttää videoita lapsen vahtina ja tekee kotiaskareet mielummin yksin niin, että lapset on mahdollisimman kaukana.

selli
Alkuperäinen kirjoittaja suurperheestä:
pitää 5 hoitolasta, jos mulla olisi omia lapsia 6kpl iältään 7-17v. Näinhän se on Aurinkokunnallakin. Ei ne 10 lasta ole alle kouluikäisä kaikki.
ei ole kouluikäisiä?
eli ovat siis suorittaneet ammattitutkinnotkin jo... aika nuorena sit vissiin tehty nämä lapset.

unohdin ihan ettei kouluiän ohittaneet tarvitse vanhempia

poipoipoi
Niin ja kannattaa varmaan kaikkien muistaa, että yhden lapsen sijasta voi syntyä kaksoset, jopa kolmoset.

Ap miettii, tehdäkö YKSI VAUVA, mitäs jos tulee kaksi tai kolme? :)
Tai mitä jos tulee yksi, kaksi tai kolme vaikeavammaista tai muuten sairasta lasta?

suurperheestä
Alkuperäinen kirjoittaja selli:
Alkuperäinen kirjoittaja suurperheestä:
pitää 5 hoitolasta, jos mulla olisi omia lapsia 6kpl iältään 7-17v. Näinhän se on Aurinkokunnallakin. Ei ne 10 lasta ole alle kouluikäisä kaikki.
ei ole kouluikäisiä?
eli ovat siis suorittaneet ammattitutkinnotkin jo... aika nuorena sit vissiin tehty nämä lapset.

unohdin ihan ettei kouluiän ohittaneet tarvitse vanhempia
Tämä nyt olikin tarkoitettu tohon pph juttuun, kun hän ei kykyne hoitamaan 3 1vuotiasta.
Kouluikäiset ei tarvi samanlaista hoitoa, kuin alle kouluikäiset. Jos pph.lla on 8 alle kouluikäistä niin onhan se eri, kuin, jos olisi 5 ja sitten kolme kouluikäistä. Tajusitko?

mää
Niin ja kannattaa varmaan kaikkien muistaa, että yhden lapsen sijasta voi syntyä kaksoset, jopa kolmoset.

Ap miettii, tehdäkö YKSI VAUVA, mitäs jos tulee kaksi tai kolme? :)
Tai mitä jos tulee yksi, kaksi tai kolme vaikeavammaista tai muuten sairasta lasta?
Ainakin ekaa ja tokaa odottavilla on tapana harkita aborttia ja jotkut jopa tekee sen.
Varmasti Ak on miettinyt näitä asioita jokaisen lapsen kohdalla, eli huomatavasti enemmän, kuin moni muu ;)

Jösses teitin kanssanne... Tän piti olla se puheenaihe hiljaiseksi yöksi, kun ei meinannut olla jutuntynkää :D

Vastaan pikaisestio muutamaan kohtaan, jotka haluan "korjata" tai selittää... ruuanlaitto on kesken, joten en voi kauaa olla koneella.

Ensinnäkin, tän pitikin olla vaan puheenaihe, ei mikään varsinainen kysymys, että alanko mie nyt "hankkimaan" lasta vai en.
Ja sit ne muut kohdat:

Juu, mie olen joskus tuota miestä moittinut kovastikin, mutta oppi on alkanut mennä perille - niin miehelle, kun minullekin... Eli itse olen oppinut, että se miehen tapa toimia voi olla ihan yhtä "hyvä" kun minunkin tapani... joskin mie omasta mielestäni toimin suunnitelmallisemmin. Eli ostan kaupasta ruokaa kerralla pidemmäksi aikaa, miehen tyylillä kaupassa saa ja pitää käydä monta kertaa viikossa.

Jos olisin raskaana, ja synnytys käynnistyisi, niin mulla joko olis hoitaja lapsille kotona... tai sit ei. Näin olisi voinut käydä muidenkin synnytysten kohdalla - ja näin voisi käydä kelle muulle tahansa, vaikka toista lastaan odottavalle.

Huomiosta... meillä lapset saavat huomiota, ihan jokainen, ja juuri siksi mie en ole töissä. Mie olin tässä koulussa ja töissäkin kahdeksannen ollessa pieni, mutta se yhtälö ei vaan toiminut meillä. Silloin mie en voinut jakaa sitä huomiota ja perushoitoa lapsille niin, kun he tarvitsevat. Siksi jättäydyin kotiäidiksi, ja se toimii meillä - ja pärjäämme taloudellisestikin - ilman sosiaalihuollon luukkua.

Öh, nyt mie en enää muista, mitä muuta täällä oli kyselty tai pohdittu... mutta ihan jees juttu, että sitä keskustelua sit kuitenkin syntyi... vaikkakaan nyt ei enää ole se hiljainen yö ;) :D

Ja juu... lisään vielä, että raskauden aikaisesta anemiasta mie oon välillä "kärsinyt", muuten kroppani on kestänyt loistavasti - lääkärienkin mukaan.
Kohtu supistui myös viimeksi todella hienosti ihan sillä peruspiikillä, jonka uudelleensynnyttäjä saa.
Ja tuo anemia on aina "korjautunut" heti, kun lapsi on syntynyt. Ja silti lapsi itse on aina saanut tarvitsemansa, eikä ole mun mukana "kärsinyt" valjusta verestä.

Yhteistyössä