Oisko kokemuksia/tietoa hoitovirheen tutkinnasta?

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Mä en siis oo hakemassa mitään korvauksia. Mahdoton tai ainakin hyvin vaikea tässä ois kai ravioidakkin mahdollista tapahtunutta vahinkoa. Seelvää on kuitenkin että hoidon aloittamista on tarpeettomasti lykätty. Ja se on aiheuttanut ainakin kipua mutta mahdollisesti muutakin. Mun täytyy nyt itse vielä täs selvittää asiaa mutta nyt vaikuttaa siltä että toimenpiteitä ois pitänyt tehdä jo 2009 mutta tehtiin vasta nyt.

Ja haluaisin siis että noi lääkärit sais ainakin huomautuksen asiasta, ehkä se auttais siihen että joku muu sais hoitoa ajallaan.
 
HippuTAR
[QUOTE="vieras";28719708]Miten sun poikas nyt voi?[/QUOTE]

Hyvin voi. Silmätkin on suoristunu ja kuulemma on päässä hyvä olo. Kyllä v*tuttaa ku miettii kipuja ja huonoa oloa jota se on joutunu kestää ihan turhaan.
 
"vieras"
Hyvin voi. Silmätkin on suoristunu ja kuulemma on päässä hyvä olo. Kyllä v*tuttaa ku miettii kipuja ja huonoa oloa jota se on joutunu kestää ihan turhaan.
Hyvä, että pojalla on nyt asiat hyvin. Mutta todella ikävää, jos hoidot ovat viivästyneet. Tee ihmeessä valitus.

Mulla on sellainen kuva, että pitää olla norsun kokoinen virhe, ennenkuin siitä saa lekureille tuomiota. Lisäksi jostain syystä ajattelen, että ovat lojaaleja kollegoilleen.
 
HippuTAR
[QUOTE="vieras";28719904]Hyvä, että pojalla on nyt asiat hyvin. Mutta todella ikävää, jos hoidot ovat viivästyneet. Tee ihmeessä valitus.

Mulla on sellainen kuva, että pitää olla norsun kokoinen virhe, ennenkuin siitä saa lekureille tuomiota. Lisäksi jostain syystä ajattelen, että ovat lojaaleja kollegoilleen.[/QUOTE]

No näin mäkin vähän pelkään asian olevan ja siksi mietin kannattako edes ruveta vaikka asia periaatteessa olis ihan selvä.
 
"vieras"
No näin mäkin vähän pelkään asian olevan ja siksi mietin kannattako edes ruveta vaikka asia periaatteessa olis ihan selvä.
Jos pystyt todistamaan asian ihan aukottomasti, niin tekisin valituksen. =)

Vaikka siitä ei tuomiota tulisikaan niin lekurit kuitenkin tietäisivät, että seuraavalla kerralla pitää toimia toisin. Jos haluaa välttää uuden valituksen samasta asiasta.
 
läheisen menettänyt
Mun sisko kuoli hoitovirheeseen noin puolitoista vuotta sitten. Sairaala myönsi heti hoitovirheen se oli niin ilmeinen.

Nyt saimme valviran päätöksen ja se oli tyrmistyttävä. Lääkäri joka teki kuolemaan johtavan virheen ei saanut edes huomautusta, ei mitään.

Että silleen. Voihan sitä lähteä tuohon prosessiin, mutta ei sitä kyllä oikeutta tule saamaan. Sairaala missä siskoni kuoli on syyllistynyt samaan hoitovirheeseen useita kertoja ja lääkärikin on vissiin joka kerralla ollut sama, mutta silti vaan saa jatkaa hommissa. Että näin, sisareni kuoli samalla tavalla ja samassa paikassa kuin pikku Petja.
 
häh?
Alkuperäinen kirjoittaja läheisen menettänyt;28719967:
Mun sisko kuoli hoitovirheeseen noin puolitoista vuotta sitten. Sairaala myönsi heti hoitovirheen se oli niin ilmeinen.

Nyt saimme valviran päätöksen ja se oli tyrmistyttävä. Lääkäri joka teki kuolemaan johtavan virheen ei saanut edes huomautusta, ei mitään.

Että silleen. Voihan sitä lähteä tuohon prosessiin, mutta ei sitä kyllä oikeutta tule saamaan. Sairaala missä siskoni kuoli on syyllistynyt samaan hoitovirheeseen useita kertoja ja lääkärikin on vissiin joka kerralla ollut sama, mutta silti vaan saa jatkaa hommissa. Että näin, sisareni kuoli samalla tavalla ja samassa paikassa kuin pikku Petja.
Siis mikä ihmeen pikku Petja?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja läheisen menettänyt;28719967:
Mun sisko kuoli hoitovirheeseen noin puolitoista vuotta sitten. Sairaala myönsi heti hoitovirheen se oli niin ilmeinen.

Nyt saimme valviran päätöksen ja se oli tyrmistyttävä. Lääkäri joka teki kuolemaan johtavan virheen ei saanut edes huomautusta, ei mitään.

Että silleen. Voihan sitä lähteä tuohon prosessiin, mutta ei sitä kyllä oikeutta tule saamaan. Sairaala missä siskoni kuoli on syyllistynyt samaan hoitovirheeseen useita kertoja ja lääkärikin on vissiin joka kerralla ollut sama, mutta silti vaan saa jatkaa hommissa. Että näin, sisareni kuoli samalla tavalla ja samassa paikassa kuin pikku Petja.
Aivan käsittämätön ratkaisu!

Joutuu monta kertaa käymään todella rankan jutun läpi. Ensin menettämisestä johtuva suru ja katkeruus.

Sitten tekee valituksen ja tuollainen päätös!

Voimia nyt teille. :hug: Tuo on ihan uskomaton ratkaisu.
 
läheisen menettänyt
äidin kirjoittama tarina pojan kohtalosta löytyy netistä. Äiti on vissiin täälläkin asiasta kirjoitellut.

Kyseessä on 9 vuotias pikkupoika joka kuoli lekurin virheen vuoksi.

Minun 24v sisareni kuoli kyseisessä sairaalassa vain 4,5 kk Petjan kuoleman jälkeen, vaikka niin lupailtiin ettei Petjan kuoleman jälkeen vastaavaa enää tapahdu. Mutta joo vaikka kuinka sitä taistelisi oikeudesta niin ei sitä täällä Suomessa saa. Pahin tunne on itsellä kun tietää sen ihmisen, sen lääkärin nimen joka tappoi siskoni ja se pelon tunne, jos törmää kyseiseen lääkäriin jossain. Sitä vain miettii, miten sitä siinä vaiheessa pystyy pitämään itsensä kurissa.
Ja pelottaa toki myös se, että ihminen jolla ei selkeästikään ole asiaa toimia lääkärinä saa jatkaa työssään. Pelottaa ihmisten puolesta.
 
kannustan
ilman muuta ottamaan yhteyden potilasasiamieheen. Tärkeintä olisi, että tapaus selvitetään pojan hoitotaholla ja että siitä otettaisiin opiksi jatkoa ajatellen.

Osanotto sisaren menettäneelle; tuntuu käisttämättömälle, ettei hoitotaho saanut huomautusta toiminnastaan (tai toimimattomuudestaan).
 
läheisen menettänyt
ilman muuta ottamaan yhteyden potilasasiamieheen. Tärkeintä olisi, että tapaus selvitetään pojan hoitotaholla ja että siitä otettaisiin opiksi jatkoa ajatellen.

Osanotto sisaren menettäneelle; tuntuu käisttämättömälle, ettei hoitotaho saanut huomautusta toiminnastaan (tai toimimattomuudestaan).

No sepä se. Tapauksessa täyttyi mielestämme monta rikosnimikettä.

Pyysimme valviralta lääkärille sanktioksi huomautusta. Tämä olisi mielestämme ollut tässä tapauksessa aivan aiheellinen. Halusimme huomautuksen lääkärille siksi, että se olisi näkynyt hänen tiedoissaan aina kun hänet ollaan palkkaamassa.

Minusta jos ihmisen tappaa, niin tuo nyt on vähintä mitä siitä pitäisi seurata.

Jos surultamme ja tuskaltamme pystyisimme hakisimme lääkärille tuomiota heitteillejätöstä ja kuolemantuottamuksesta, mutta voimat alkaa olla vähiksissä.

Enää ei päde se kun tuskissasi raahaudut sairaalan päivystykseen Suomessa, niin varmasti saat apua. Tai sanonta: eihän tässä oo hätää olen sairaalassa.

Oikeasti ihmishengellä ei Suomessa ole nykyään enää mitään painoarvoa.

Itse olen hoitoalan ammattilainen ja nyt olen vakavassa kriisissä, kun pohdin voinko enää jatkaa työtä hoitoalalla, jossa on noin vahvoja arvoristiriitoja.

Ensin ilmoitetaan että sairaala tyri ja ihminen kuoli, mutta kukaan ei saa sanktiota ja tuntuu ettei kukaan kanna teosta vastuuta.

Tämä on täysin sen vastaista mitä minulla on omassa hoitajan koulutuksessani opetettu.


Sen haluan sanoa, että pitäkää hyvät ihmiset huolta rakkaistanne. Älkää luottako sairaaloihin, älkää lääkäreihin. Olkaa mukana hoidossa ja vaatikaa hoitoa!!!
Tapelkaa jos ei muu auta.
 
dippadaa
Unohtakaa potilasasiamies. Potilasasiamies on sen terveydenhuollon toimintayksikön palveluksessa oleva työntekijä, jota vastaan te haluatta taistella. Potilasasiamies ei ole mikään ulkopuolinen, valvova viranomainen. Potilasasiamies voi tulostaa teille potilasvahinkoilmoituslomakkeen, mutta voitte tulostaa sen itsekin netistä.

Jos haluatte korvauksia potilasvahingosta, tehkää potilasvahinkoilmoitus Potilasvakuutuskeskukselle. Tämä viranomainen ei jakele sanktioita. Vaikka todettaisiin hoitovirhe ja vaikka saisitte korvauksia, niin tästä ei siis seuraa vielä mitään sanktioita kenellekään.Ainoastaan seuraa se, että rahasumma kilahtaa tilillenne.

Jos haluatte jonkun vastuuseen jostain, voitte edetä kahta kautta. Ensimmäinen tapa on kannella hoidosta valvontaviranomaisille. Kuolemaan johtaneissa tapauksissa kannellaan Valviralle, muissa tapauksissa aluehallintovirastolle. Seurauksena voi olla esimerkiksi huomautus. Seurauksena ei koskaan ole rahan liikettä tilillenne.

Toinen tapa on tehdä rikosilmoitus esimerkiksi kuolemantuottamuksesta. Seurauksena voi olla rikostuomio eli sakkoja tai vankeutta. Oikeudenkäynnissä voi samalla hakea vahingonkorvauksiakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja läheisen menettänyt;28720617:
No sepä se. Tapauksessa täyttyi mielestämme monta rikosnimikettä.

Pyysimme valviralta lääkärille sanktioksi huomautusta. Tämä olisi mielestämme ollut tässä tapauksessa aivan aiheellinen. Halusimme huomautuksen lääkärille siksi, että se olisi näkynyt hänen tiedoissaan aina kun hänet ollaan palkkaamassa.

Minusta jos ihmisen tappaa, niin tuo nyt on vähintä mitä siitä pitäisi seurata.

Jos surultamme ja tuskaltamme pystyisimme hakisimme lääkärille tuomiota heitteillejätöstä ja kuolemantuottamuksesta, mutta voimat alkaa olla vähiksissä.

Enää ei päde se kun tuskissasi raahaudut sairaalan päivystykseen Suomessa, niin varmasti saat apua. Tai sanonta: eihän tässä oo hätää olen sairaalassa.

Oikeasti ihmishengellä ei Suomessa ole nykyään enää mitään painoarvoa.

Itse olen hoitoalan ammattilainen ja nyt olen vakavassa kriisissä, kun pohdin voinko enää jatkaa työtä hoitoalalla, jossa on noin vahvoja arvoristiriitoja.

Ensin ilmoitetaan että sairaala tyri ja ihminen kuoli, mutta kukaan ei saa sanktiota ja tuntuu ettei kukaan kanna teosta vastuuta.

Tämä on täysin sen vastaista mitä minulla on omassa hoitajan koulutuksessani opetettu.


Sen haluan sanoa, että pitäkää hyvät ihmiset huolta rakkaistanne. Älkää luottako sairaaloihin, älkää lääkäreihin. Olkaa mukana hoidossa ja vaatikaa hoitoa!!!
Tapelkaa jos ei muu auta.
Surullista, voimia teille!
Oliko Valviran päätöksessä miten perusteltu se, ettei hoitovirheen katsottu taphtuneen?
 
läheisen menettänyt
puhuu edellinen. Niin ja korvauksia ei saa kuolemaan johtaneesta hoitovirheestä. Jos sisareni olisi jäänyt henkiin mutta vaikkapa vammautunut vakavasti loppuiäkseen, olisi hän saanut korvauksia kivusta ja särystä. Mutta koska hoitovirhe oli kuolemaan johtanut ei korvauksia tule. Potilasvakuutuskeskus korvasi osan hautajaiskuluista, siinä kaikki.

En tiedä mitä enää ajatella tästä systeemistä...
 
läheisen menettänyt
Surullista, voimia teille!
Oliko Valviran päätöksessä miten perusteltu se, ettei hoitovirheen katsottu taphtuneen?

Siis sehän siinä ristiriitaista olikin. Kun sisareni kuoli meni pari päivää ja sairaalan johtaja soitti ja sanoi meille, että pahoittelemme tapahtunutta, olemme tehneet hoitovirheen. Valviran ratkaisusta käy ilmi, että kyseessä on kuolemaan johtanut hoitovirhe. Ja kaikissa julkisuudessa olleissa sairaalanjohdon haastatteluissa he myöntävät kuolemaan johtaneen hoitovirheen. Selvää siis on, että he mokasivat ja hoitovirhe vei hengen. Mutta sille asialle ei nyt vaan tehdä mitään.

Itse vedän tästä vain sen johtopäätöksenk, että ilmeisesti Suomessa lääkäri saa potilaan tappaa saamatta asiasta mitään kakkaa niskaansa, edes huomautusta ei asiasta tule. Todella ristiriitainen asia minusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja läheisen menettänyt;28720796:
Siis sehän siinä ristiriitaista olikin. Kun sisareni kuoli meni pari päivää ja sairaalan johtaja soitti ja sanoi meille, että pahoittelemme tapahtunutta, olemme tehneet hoitovirheen. Valviran ratkaisusta käy ilmi, että kyseessä on kuolemaan johtanut hoitovirhe. Ja kaikissa julkisuudessa olleissa sairaalanjohdon haastatteluissa he myöntävät kuolemaan johtaneen hoitovirheen. Selvää siis on, että he mokasivat ja hoitovirhe vei hengen. Mutta sille asialle ei nyt vaan tehdä mitään.

Itse vedän tästä vain sen johtopäätöksenk, että ilmeisesti Suomessa lääkäri saa potilaan tappaa saamatta asiasta mitään kakkaa niskaansa, edes huomautusta ei asiasta tule. Todella ristiriitainen asia minusta.
On kyllä ristiriitaista. Siihen Valviran ratkaisuun on varmasti vaikuttanut miten hoitovirhe on tapahtunut. Siis jos ihan puhdas vahinko selvitysten mukaan yms.
Eli minkäänlaista varsinaista huolimattomuudesta ja laiminlyönneistä johtuvaa ei tutkimuksissa löytynyt, vain inhimillinen vahinko.
 
läheisen menettänyt
lasketaanko se vahingoksi jos hoitaja hälyttää seitsemän kertaa lääkäriä paikalle, koska potilas tekee kuolemaa ja lääkäri ei suvaitse tulla paikalle. Tai onko se vahinko, että hoitaja hakee lääkäriä paikalle ja lääkäri toteaa hoitajalle, ettei tiedä mitä tehdä, eikä täten tee mitään. Antaa vain potilaan kuolla. Yleensä jos lääkäri ei tiedä mitä tehdä, hän konsultoi vanhempaa kollegaa tai kakkospäivystäjää. Tämä lääkäri ei kuitenkaan näin toiminut.

Itse hoitajana kammoksun kyseistä toimintatapaa. Kyllä sitä itsellekin on hoitajana tullut eteen vaativia ja vaikeita tapauksia, enkä kyllä kertakaan ole todennut etten tiedä miten tehdä/miten toimia ja jättänyt sitten toimimatta. Aina olen konsultoinut vanhempaa kollegaa, osastonhoitajaa, osastonlääkäriä.

Jokainen joka työskentelee hoitoalalla tietää sen, että kaikki vaikuttaa potilaaseen. Asioiden tekeminen ja tekemättä jättäminen. Jos potilas on kuolemaisillaan ja lääkäri päättää olla tekemättä mitään, niin osoittaa se kyllä aikamoista epäammattimaisuutta. Ja tulee tunne, että kyseinen lääkäri on tehnyt tietoisen päätöksen olla auttamatta potilasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja läheisen menettänyt;28720907:
lasketaanko se vahingoksi jos hoitaja hälyttää seitsemän kertaa lääkäriä paikalle, koska potilas tekee kuolemaa ja lääkäri ei suvaitse tulla paikalle. Tai onko se vahinko, että hoitaja hakee lääkäriä paikalle ja lääkäri toteaa hoitajalle, ettei tiedä mitä tehdä, eikä täten tee mitään. Antaa vain potilaan kuolla. Yleensä jos lääkäri ei tiedä mitä tehdä, hän konsultoi vanhempaa kollegaa tai kakkospäivystäjää. Tämä lääkäri ei kuitenkaan näin toiminut.

Itse hoitajana kammoksun kyseistä toimintatapaa. Kyllä sitä itsellekin on hoitajana tullut eteen vaativia ja vaikeita tapauksia, enkä kyllä kertakaan ole todennut etten tiedä miten tehdä/miten toimia ja jättänyt sitten toimimatta. Aina olen konsultoinut vanhempaa kollegaa, osastonhoitajaa, osastonlääkäriä.

Jokainen joka työskentelee hoitoalalla tietää sen, että kaikki vaikuttaa potilaaseen. Asioiden tekeminen ja tekemättä jättäminen. Jos potilas on kuolemaisillaan ja lääkäri päättää olla tekemättä mitään, niin osoittaa se kyllä aikamoista epäammattimaisuutta. Ja tulee tunne, että kyseinen lääkäri on tehnyt tietoisen päätöksen olla auttamatta potilasta.

:O Siis miten tuo lääkäri vastauksessaan perusteli tuon toimintansa?
Ehkäpä kannattaisi mennä tekemään rikosilmoitus virkavelvollisuuden rikkomisesta tai virkarikoksesta.
 
En usko puolueettomuuteen näissä asioissa. Läheiseni kuoli selkeän hoitovirheen vuoksi. Näytimme kaikki paperit ammattilaiselle ja sanoi, että selkeä hoitovirhe, paperit vetämään. Päätös tuli, Ei hoitovirhettä. Uskoni tuohon puljuun loppui tuohon.
 

Yhteistyössä