Oikeuttaako parinkympin velka mielestäsi vapaudenriiston?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "alku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oon melko varma, että tuo ap on tämä kyseinen naine joka on näin tehny ja nyt koittaa taksikuskin syyksiä asiaa vierittää.

Pötyä. Ihmetyttää kyllä suuresti joidenkin mielipiteet. On selvää että nainen toimi väärin JOS hänellä ei ollut alun perinkään tarkoitusta maksaa matkaa. Joka tapauksessa henkilön vapauteen puuttuminen on paljon vakavampi asia, kuin mahdollinen lievä petos.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26123297:
Rikokseen syyllistyy kyllä, jos selvästi ilmoittaa että en muuten maksa. Unohtui lompuuki kotiin mutta en siltikään aio ikinä tätä sule maksaa.

Täysin eri asia huomata että voi ny.... ja kertoa parturille että nyt kävi näin, pahoitelle ja kysyä, mitä tehdä. Kysyä että voiko käydä huomenna maksamassa, vai antaako parturi tilisiirtolomakeen mukaan. Jättää omat tietonsa.

Emme kuitenkaan tiedä mitä tuon naisen mielessä liikkui. Emme myöskään tiedä mitä taksikuskin mielessä liikkui, mutta tiedämme (uutisesta pääteltynä), että hän esti naista poistumasta taksista ja kuljetti sellaiseen paikkaan johon nainen ei olisi tahtonut. On aika vaikea sanoa miten tässä tuomittaisiin jos asia menisi oikeuteen.

[QUOTE="alku";26123335]Emme kuitenkaan tiedä mitä tuon naisen mielessä liikkui. Emme myöskään tiedä mitä taksikuskin mielessä liikkui, mutta tiedämme (uutisesta pääteltynä), että hän esti naista poistumasta taksista ja kuljetti sellaiseen paikkaan johon nainen ei olisi tahtonut. On aika vaikea sanoa miten tässä tuomittaisiin jos asia menisi oikeuteen.[/QUOTE]

Ja koska emme tiedä, emme myöskään arvaile.

Ap esitän sinulel kysymyksen jonka jo aikasemmin esitin, mihin et vastannut: Mietippä jos itsellesi ei maksettaisi palkaa tekemästä työstäsi?
Mite sinä siihen reagoisit?

Ap esitän sinulel kysymyksen jonka jo aikasemmin esitin, mihin et vastannut: Mietippä jos itsellesi ei maksettaisi palkaa tekemästä työstäsi?
Mite sinä siihen reagoisit?

Ottaisin yhteyttä ammattiliittoon ja työsuojelutoimistoon. Tarvittaessa haastaisin työnantajan oikeuteen. En puuttuisi työnantajan henkilökohtaiseen vapauteen. En siis esimerkiksi lukitsisi häntä firman toimistoon kunnes olisin saanut palkan.

Taitaa "alku" tosiaan olla kyseinen nainen, senverran suu vaahdossa koittaa asiakkaan törkeää käytöstä puolustella...

Mutta niin, mielestäni tuollaisessa tilanteessa jos huomaa, että rahaa ei olekaan/lompakko on unohtunut, niin kyllä sen kuskin kanssa saa varmasti jonkun järjestelyn sovittua (jättää yhteystiedot ja sopii että huomenna tulee hoitamaan asian/jättää jonkun pantin). Tuosta jutusta päätellen kyseinen naishenkilö ei todellakaan vaikuttanut halukkaalta selvittämään asiaa, vaan vaikutti ihan siltä, ettei hänellä ollut mitään aikomustakaan maksaa matkastaan ikinä. Ja ennen kaikkea väkivallan käyttö kertoo kyllä mielestäni muutenkin aika paljon rouvan käytöksestä.

Kyseisessä tilanteessa taksikuski on mielestäni menetellyt ihan oikein. Kuitenkin jos asiakas olisi halukas selvittelemään asiaa, en hyväksyisi tuon kaltaista "vapaudenriistoa".

ihan oikein oli kuskata takaisin kaupunkiin. Jos ei ole rahaa maksaa, niin sitten voi mennä kaupungille sitä nostamaan vaikka automaatista, joten se kaupungille vienti oli oikein tehty. Itse olisin kiikuttanut suoraa poliisilaitokselle!

[QUOTE="alku";26123414]Ottaisin yhteyttä ammattiliittoon ja työsuojelutoimistoon. Tarvittaessa haastaisin työnantajan oikeuteen. En puuttuisi työnantajan henkilökohtaiseen vapauteen. En siis esimerkiksi lukitsisi häntä firman toimistoon kunnes olisin saanut palkan.[/QUOTE]

No kyllähän se näin on, että jos kaupasta kävelet ulos maksamatta tavaroita, niin sinut voidaan ottaa kiinni. Kampaamossa varmaan myös voitaisiin teoriassa pitää ja soittaa poliisit, kunnes maksat palvelun (käytännössä varmaan harvemmin näin toimittaisiin). Joten miksei taksissa? Jos itse teet toimit väärin, niin eiköhän se vapaus voida sinulta pois ottaa.

Mitä se ammattiliitto voi asialle tehdä, jos et ole saanut edes kyseisen henkilön tietoja? Palkattahan jäisit. Uutisessahan luki, että nainen päätyi putkaan koska ei suostunut kertomaan tietojaan poliisillekaan.

[QUOTE="alku";26123282]Velvollinen tietämään my ass. Ajatellaanpa vaikka tilannetta jossa olet käynyt parturissa ja kun tulee maksun aika, huomaat että lompakko on unohtunut kotiin. Lasku on 20 euroa.

a) Syyllistytkö petokseen?
b) Saako kampaaja sitoa sinut ja lukita takahuoneeseen, kunnes poliisi ehtii paikalle?[/QUOTE]

JOs olet kännissä ja uhoat "perkele minä mitään maksa", niin kyllä parturi voi lukita ulko-oven ja soittaa poliisit paikalle.

[QUOTE="alku";26123335]Emme kuitenkaan tiedä mitä tuon naisen mielessä liikkui. Emme myöskään tiedä mitä taksikuskin mielessä liikkui, mutta tiedämme (uutisesta pääteltynä), että hän esti naista poistumasta taksista ja kuljetti sellaiseen paikkaan johon nainen ei olisi tahtonut. On aika vaikea sanoa miten tässä tuomittaisiin jos asia menisi oikeuteen.[/QUOTE]

Ei ole vähääkään vaikea sanoa miten tuomittaisiin, ei mitenkään.

"Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. "

Taksikuskilla oli täysi lainmukainen oikeus kuskata huijari poliisiasemalle.

edelleen, myös kaupasta luvatta tavaraa ottaessasi poistumisesi paikalta estetään...miten tämä ap. mielestäsi eroaa taksissa maksamatta jättämisestä? tiedän muidenkin taksi kuskien ajavan kyydin suoraan poliisiasemalle/soittavan paikalle poliiisit, jos maksua ei kuulu. Ja oliko sitten tämän kyydittävän oikeus käydä kuskiin kiinni?

Tällaisten pohtijat ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä juuri niitä, jotka itse ottavat juoksutakseja ja nostavat älämölön siitä kiinni jäätyään.

Sairas yläpää on ihmisellä, joka tätä tapausta käsittelee vapaudenriistona.

Tällaisten pohtijat ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä juuri niitä, jotka itse ottavat juoksutakseja ja nostavat älämölön siitä kiinni jäätyään.

Pötyä. Olen aina maksanut mitä olen ollut velkaa. En vain voi hyväksyä, että henkilön vapaus riistetään muutaman kympin takia. Henkilökohtainen vapaus ja koskemattomuus on paljon suurempi asia kuin se että pieni lasku jää syystä tai toisesta maksamatta.

Mediassa olleiden tietojen mukaan vaikuttaa siltä, ettei nainen ole edes välttämättä syyllistynyt petokseen. Ehkä hän vain huomasi perillä oltuaan, että rahat on loppu tai että kortilla maksaminen ei onnistu. Tietysti tämä on mielipide ja asennekysymys.

Yleisesti ottaen itse tuomitsisin vapudenriistosta 100 kertaa ankarammin kuin 30 euron lievästä petoksesta. Oikeudessa jätettäisiin luultavasti tuomitsematta noin pieni petos, mutta vapaudenriistosta saa usein vankeutta ja se on aivan oikein. En ihmettele yhtään sitäkään, että ihminen hermostuu jos häntä ei päästetä ulos autosta.

Jos on valmis rikkomaan toisen ihmisoikeuksia niin eikö siinä tavallaan luovu omista ihmisoikeuksistaan? Ts. ei kai joku oikeasti ajattele että hän saa tehdä muille paskaa mutta hälle ei saa tehdä mitään?

Avasin vahingossa aloituksen. En ole koskaan kertaakaan elämässäni lainannut keneltäkään rahaa (asuntolainaa lukuunottamatta ja sitä nykymittapuulla vähän) tai mitään muutakaan, tai jättänyt maksamatta mitään ostamaani tuotetta tai palvelua. En ole velkaa ollut koskaan kenellekään. En odota että mun pitäisi saada toisilta lainaan mitään tavaroita tai saada ilmaiseksi keneltäkään mitän palveluksia.

Kuulun niihin maan hiljaisin ja vaatimattomiin, jonka mielestä mulla ei ole oikeutta vaatia keneltäkään yhtään mitään. Tänne synnytään pääasiassa palvelemaan muita ja tekemään parhaansa. En ole saanut keneltäkään mitään, sitten aikuistumisen, en tule perimään paskaakaan. Elämän lähtökohdat eivät ole olleet ruusuilla tanssimista mutta niillä mennään.

Silti mun mielestä tuo taksikuski teki rikoksen. Vapaudenriiston. Paljon paljon pahemman rikoksen kuin se nainen.

[QUOTE="alku";26127683]Pötyä. Olen aina maksanut mitä olen ollut velkaa. En vain voi hyväksyä, että henkilön vapaus riistetään muutaman kympin takia. Henkilökohtainen vapaus ja koskemattomuus on paljon suurempi asia kuin se että pieni lasku jää syystä tai toisesta maksamatta.

Mediassa olleiden tietojen mukaan vaikuttaa siltä, ettei nainen ole edes välttämättä syyllistynyt petokseen. Ehkä hän vain huomasi perillä oltuaan, että rahat on loppu tai että kortilla maksaminen ei onnistu. Tietysti tämä on mielipide ja asennekysymys.

Yleisesti ottaen itse tuomitsisin vapudenriistosta 100 kertaa ankarammin kuin 30 euron lievästä petoksesta. Oikeudessa jätettäisiin luultavasti tuomitsematta noin pieni petos, mutta vapaudenriistosta saa usein vankeutta ja se on aivan oikein. En ihmettele yhtään sitäkään, että ihminen hermostuu jos häntä ei päästetä ulos autosta.[/QUOTE]

juuri näin.

Yhteistyössä