Oikeus päivähoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymysmerkkinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hoitaja";24264603]Siis onko sun lapsi siellä yöt vai ei? Jos miehesi siis vie hänet aamulla hoitoon ennen omia töitään, niin toki sinä saat mennä suoraan yövuorosta kotiin nukkumaan (tai mihis sit ikinä) ja haet lapsen vasta sen jälkeen kun olet nukkunut tarpeellisen ajan.[/QUOTE]

Lapsi ei ole yötä hoidossa vaan mies vie aamulla. Minä nukun työpaikalla lepohuoneessa ennen kuin ajan kotiin ja menen yleensä lapsen hakemaan heti kun tulen iltapäivällä. Mutta nuissa lapuissa painotetaan nyt monessa paikassa sitä, että hoitoaika saa olla ainoastaan työpäivän pituus+matkat, eli jos kirjaimellisesti noudatetaan niin en saa nukkua yö valvomisen jälkeen vaan heti pitää ajaa hakemaa lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysymysmerkkinä;24264660:
Lapsi ei ole yötä hoidossa vaan mies vie aamulla. Minä nukun työpaikalla lepohuoneessa ennen kuin ajan kotiin ja menen yleensä lapsen hakemaan heti kun tulen iltapäivällä. Mutta nuissa lapuissa painotetaan nyt monessa paikassa sitä, että hoitoaika saa olla ainoastaan työpäivän pituus+matkat, eli jos kirjaimellisesti noudatetaan niin en saa nukkua yö valvomisen jälkeen vaan heti pitää ajaa hakemaa lapsi.

Jos vaan lapuissa lukee niin niin se ei tarkoita vielä mitään teidän kohdalla. Eiköhän tuo lappu ole niille jotka työpäivän jälkeen lähtee sinne kauppareissulle ja zumbatunnille.. :) Selitä tilanne hoitajille tai suoraan johtajalle, eiköhän tuo aukene.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysymysmerkkinä;24264051:
Eikös lapsella nyt ole oikeus päivähoitoon vaikka vanhemmat olisivatkin kotona? Vai kuinka se nykyään menee? Me ei siis todellakaan olla kotona, mutta nyt tuli uudet hakemukset täytettäväksi ja teemme vuorotyötä joten lapsen hoitoajat ovat epäsäännölliset. Maksamme joka kuukausi 14 hoitopäivästä. Nyt ne vaatii, että meidän täytyisi tohon hoitolistaan täyttää myös omat työvuoromme ja että lapsen hoitoaika saa olla ainoastaan sellainen päivä, kun vanhemmat on töissä. Mitä helvettiä ne niillä tekee, kun me maksetaan kuitenkin joka kuu se 14 päivää vaikka yleensä jää hoitopäivät alle tuon (ollen 9-12 päivää, varmuuden vuoksi olemme kuitenkin varanneet 14 koska työ niin epäsäännöllistä). Ja joskus lapsi on jonkun sellaisen päivän hoidossa kun minä en ole töissä, mutta on vaikka ultrakäynti tms eikä ole muuta lapsenvahtia. Näitä on ollut koko aikana ehkä 3 päivää.

En ymmärrä yhtään mikä sinun ongelmasi on.

Tietenkin päiväkodilla on oikeus ja velvollisuuskin selvittää koska lapsenne tarvitsee hoitoa.

Ilmoitatte päiväkotiin millainen vuorotyösysteemi teillä on ja milloin aina saatte vuorolistat tiedoksenne. Heti kun saatte kunkin kauden vuorolistan työnantajalta, toimitatte työvuorotiedot päiväkotiin. Jos taas teillä on vakuivuorot, ilmoitatte ne päiväkotiin.

[QUOTE="hoitaja";24264686]Jos vaan lapuissa lukee niin niin se ei tarkoita vielä mitään teidän kohdalla. Eiköhän tuo lappu ole niille jotka työpäivän jälkeen lähtee sinne kauppareissulle ja zumbatunnille.. :) Selitä tilanne hoitajille tai suoraan johtajalle, eiköhän tuo aukene.[/QUOTE]

Mikä tämä zumbatunti juttu on? Jokaisessa hoitoaika-ketjussa mainitaan siitä :snotty:

Mikä tämä zumbatunti juttu on? Jokaisessa hoitoaika-ketjussa mainitaan siitä :snotty:

En mä zumbatunnista tiedä mut ainakin kaksi mun työkaveria menevät työpäivän jälkeen salille (2-3krt vko) ja sit vasta hakevat lapsen = lapsella tulee vähintään 1 tunti ylimääräistä hoitoaikaa näinä päivinä. Joo miehet on molemmilla mut ne ei kuulema pysty hakee päiväkodista pois??

[QUOTE="vieras";24264920]En mä zumbatunnista tiedä mut ainakin kaksi mun työkaveria menevät työpäivän jälkeen salille (2-3krt vko) ja sit vasta hakevat lapsen = lapsella tulee vähintään 1 tunti ylimääräistä hoitoaikaa näinä päivinä. Joo miehet on molemmilla mut ne ei kuulema pysty hakee päiväkodista pois??[/QUOTE]

Jotain tällaista ajattelinkin.
Kyllä minäkin kaupassa käyn ja teen muutakin, mutta silloin mulla loppuu työt esim. klo: 13.00 ( ja haen lapsen viimesitään 15.00) tai sitten menen iltavuoroon klo: 13.00 ja lapsi menee silloin hoitoon 9.00.

[QUOTE="vieras";24264833]Tämä nyt on varmasti ihan eriasia.
Nyt tällä vaan kartotetaan pois ne "kaupassa kävijät" ja muut jotka hoitaa "muka" omia asioitaan sen jälkeen kun on töistä päässyt ja hoitoaika ummessa. Tyhmyydellään venyttävät hoitajan päivää.[/QUOTE]

No varmasti onkin ihan eri asia, mutta sitähän ap pohti, pitääkö lapsi hakea hoidosta heti yövuoron päätyttyä.

[QUOTE="vieras";24264995]No sehän selviää kun se hoitosopimus tehdään, sitten täytyy sopia hoitopäivät niille päiville, tietenkin.[/QUOTE]

Aha. Kiitti valistuksesta. Tosin tämän hoitajana tiesinkin.

Kiitos kaikille vastauksista!

Vieläkään en ymmärrä sitä päättävän tahon oikeutta kieltää se olo siellä päivähoidossa muina aikoina kuin työaikoina kun kerran siihen pitäisi olla oikeus. Ymmärrän kyllä pointin ja sen ettei toki pitäisi pitää ylimääräistä aikaa siellä, enkä minäkään pitäisi jos olisin pois työelämästä. Mutta en ymmärrä miten yksittäinen kunta voi sen kieltääkään kun kerran oikeus siihen on. Tai miten voivat kieltää lastani olemasta niitä 14 päivää kuussa kun kerran ne maksan, mun mielestä niille pitäisi olla silloin ihan yks lysti mitä mä silloin teen. Tai sitten pitäisi olla mahdollista maksaa vaan niistä toteutuneista päivistä. Ja ei, en tarkoita, että veisin sinne ihan "turhan takia", meillä nyt vaan ei ole muita tuttavia tällä paikkakunnalla johon voisi viedä hoitoon esim sen ultran ajaksi. Sinne ultraankin kun on matkaa sata kilometriä niin ei ole ihan puolen tunnin reissu. No, onneksi se äitiysloma alkaa jo syksyllä niin sitten ei tarvi taas vuoteen miettiä näitä.

Mutta kiitos teille, eiköhän näistäkin taas jollain selvitä.

Yhteistyössä