Oikeus päivähoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymysmerkkinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymysmerkkinä

Vieras
Eikös lapsella nyt ole oikeus päivähoitoon vaikka vanhemmat olisivatkin kotona? Vai kuinka se nykyään menee? Me ei siis todellakaan olla kotona, mutta nyt tuli uudet hakemukset täytettäväksi ja teemme vuorotyötä joten lapsen hoitoajat ovat epäsäännölliset. Maksamme joka kuukausi 14 hoitopäivästä. Nyt ne vaatii, että meidän täytyisi tohon hoitolistaan täyttää myös omat työvuoromme ja että lapsen hoitoaika saa olla ainoastaan sellainen päivä, kun vanhemmat on töissä. Mitä helvettiä ne niillä tekee, kun me maksetaan kuitenkin joka kuu se 14 päivää vaikka yleensä jää hoitopäivät alle tuon (ollen 9-12 päivää, varmuuden vuoksi olemme kuitenkin varanneet 14 koska työ niin epäsäännöllistä). Ja joskus lapsi on jonkun sellaisen päivän hoidossa kun minä en ole töissä, mutta on vaikka ultrakäynti tms eikä ole muuta lapsenvahtia. Näitä on ollut koko aikana ehkä 3 päivää.

Teoriassa lapsi pitäisi voida viedä hoitoon vaikka vanhemmat makaisi kotona, käytännössä aina ei. Se riippuu paljolti päiväkodin ja sen alueen johtajien näkemyksistä. Toki asiaa voi lähteä viemään eteenpäin, mutta harva vie...

Mitä johtaja todellisuudessa voi vaatia, on että te ilmoitatte ETUKÄTEEN päivät jolloin lapsi on hoidossa. Tämän vuoksi pyytävät niitä työvuorolistoja, mutta siihen pitäisi kelvata ihan teidän ilmoitus suullisestikkin. Te maksatte kumminkin vain 14 päivästä, ja loput päivät voidaan käyttää esim. niin että ryhmään otetaan toinen lapsi niille päiville kun teidän on poissa.

Vuorohoidossa kaikki on tarkempaa ja täyttöprosentit kovat (enemmän kysyntää kuin tarjontaa) Ja ikävä kyllä niin paljon väärin käytösiä, että monessa paikassa aivan yleinen käytäntö tuo vanhempien työaika kysely.

Olen ihmetellyt tuota samaa.. Kyllä se edelleen menee niin että lapset saa olla hoidossa vaikka vanhemmat olisivat kotona (jotkut kunnat ovat kyllä rajoittaneet hoitopäivien pituutta ja lomilla ei oteta hoitoon virike lapsia). Niin en käsitä mitä päiväkoti tekee niillä työajoilla, kun lapset saa kuitenkin olla hoidossa oli töissä sitten tai ei...

Olen ihmetellyt tuota samaa.. Kyllä se edelleen menee niin että lapset saa olla hoidossa vaikka vanhemmat olisivat kotona (jotkut kunnat ovat kyllä rajoittaneet hoitopäivien pituutta ja lomilla ei oteta hoitoon virike lapsia). Niin en käsitä mitä päiväkoti tekee niillä työajoilla, kun lapset saa kuitenkin olla hoidossa oli töissä sitten tai ei...

Työajoista katsotaan ne hoitopäivät. Tämän voi kyllä ilmoittaa muutakin kautta, esim. kirjaamalla hoitopäivät paperille. Sinänsä se on päiväkodille ihan sama tuotko lapsen hoitoon vapaapäivänäsi ja sitten pidät kotona työpäivänäsi. Loogisempaa se olisi toisinpäin...

[QUOTE="vieras";24264114]Vuorohoidossa kaikki on tarkempaa ja täyttöprosentit kovat (enemmän kysyntää kuin tarjontaa) Ja ikävä kyllä niin paljon väärin käytösiä, että monessa paikassa aivan yleinen käytäntö tuo vanhempien työaika kysely.[/QUOTE]

Juuri näin. Ne paikat ovat niin kiven alla ja haluttuja että ne täytetään vain tarpeen mukaan.

Normipäiväkodissa en ole ikinä toimittanut omia työaikojani, ne eivät päiväkodille kuulu.

lapset on perhepäivähoitajalla 14 päivän sopimuksella ja heillä ainakin tuo työaika muuttui niin, että tuli todella tarkat ilmoitukset siitä, miten lapsia saa pitää hoidossa eli niille vanhemmille, jotka hoitavat lasten hoitoaikoina manikyyrejään ja kauppareissujaan, niin muutos on selkeä. Työaika, ja työmatkat kuuluu hoitoaikaan ja muut ajat ei.

Sitä helvettiä ne niillä tekee, kun 1.8 hoitajat astuvat hoitoajan piiriin. Hoitajat saavat tarkat työajat ja ilman vanhemmilta saatuja tietoja on listojen tekeminen hieman ehkä mahdotonta.

[QUOTE="vieras";24264249]Sitä helvettiä ne niillä tekee, kun 1.8 hoitajat astuvat hoitoajan piiriin. Hoitajat saavat tarkat työajat ja ilman vanhemmilta saatuja tietoja on listojen tekeminen hieman ehkä mahdotonta.[/QUOTE]

Mä olen ainakin vaan ilmoittanut että lapset ovat hoidossa klo 8-16.00, se että olenko tuon ajan töissä vai en ei kuulu päiväkodille mitenkään (itseasiassa kumpikaan meistä vanhemmista ei ole ollut tuota aikaa töissä vaan mies teki yö työtä ja minä menin töihin puoliseitsemäksi)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;24264246:
lapset on perhepäivähoitajalla 14 päivän sopimuksella ja heillä ainakin tuo työaika muuttui niin, että tuli todella tarkat ilmoitukset siitä, miten lapsia saa pitää hoidossa eli niille vanhemmille, jotka hoitavat lasten hoitoaikoina manikyyrejään ja kauppareissujaan, niin muutos on selkeä. Työaika, ja työmatkat kuuluu hoitoaikaan ja muut ajat ei.

Toivottavasti tämä tulee päiväkotiinkin... eipä ole harvinaista että joutuu tekemään ylipitkää työpäivää kun on liikaa lapsia hoidossa heti aamu seitsemästä ilta viiteen, johtuen siitä että äipät käy zumbassa ja isät kaupassa ennen kuin hakee lapsensa hoidosta. Eihän siinä mitään jos joku joskus hoitaa jonkun ultran lapsen hoitoajalla eikä hae suoraan töistä, mutta kun 21 lapsen vanhemmat alkaa hoitamaan päivittäin sitä sun tätä työpäivän jälkeen, niin meillä täytyy kohta kaikkien hoitajien olla töissä klo. 7-17. Eli siis minusta vanhempien pitäisi tuoda työvuoronsa (pomon kuittaamana) päiväkotiin, ja jos joskus on jotain menoa töiden jälkeen (esim. ultra) niin siitä voitaisiin sopia hoitohenkilökunnan kanssa erikseen, että lapsi haetaan tänään vähän myöhemmin :)

Mutta kyllä tuohon subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen on tulossa joku muutos, kaikki päiväkodit natisee liitoksistaan kun on niin täynnä ja isot jonot..

Näyttää siltä, että pyritään saamaan todellinen hoidon tarve selville. Se on kokonaisuuden kannalta harmi tälläisissä tapauksissa. Kun lapsi ei käytä kaikkia ilmoitettuja hoitopäiviä koko ryhmähän hyötyy koska on ns. tyhjäkäyttöä. Jatkossa voi käydä niin, että lapsenne vapaapäivinä tumpataan uusi hoitolapsi tuohon ryhmään.

Ja teidän tapauksessanne olette kuitenkin aika minimiin jättäneet ne hoitoon viemiset, kun toinen teistä on kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;24264360:
Näyttää siltä, että pyritään saamaan todellinen hoidon tarve selville. Se on kokonaisuuden kannalta harmi tälläisissä tapauksissa. Kun lapsi ei käytä kaikkia ilmoitettuja hoitopäiviä koko ryhmähän hyötyy koska on ns. tyhjäkäyttöä. Jatkossa voi käydä niin, että lapsenne vapaapäivinä tumpataan uusi hoitolapsi tuohon ryhmään.

Ja teidän tapauksessanne olette kuitenkin aika minimiin jättäneet ne hoitoon viemiset, kun toinen teistä on kotona.

Aivan. En voi käsittää, miten ihmiset kuvittelee, että se on niin kovasti heidän etunsa, että päivähoito laitetaan tiukkaan kontrolliin. Meillä on kaikkien kolmen lapsen kanssa ollut niin, että täysi paikka ollut käytössä ja silloin tällöin oltu vapaalla ja usein tehty lyhyttä päivää. Sellainen tuo päivähoitoon ilmaa, josta muut (paikalla olevat) lapset ja hoitajat saavat hyötyä. Nyt muka säästetään ja pyritään saamaan käyttöaste 140 prosenttiin...

Aina nähdään päivähoito vain kuluna. Jos palkattaisiin lisää hoitajia, työttömyys vähenisi ja ihmiset saisivat mielekästä työtä. Sen sijaan että kytätään ja kiukutellaan. Ei päiväkodeissa lonkkaa ole vedetty 80-luvun jälkeen. Ei siellä verorahoja ole tuhlattu sen enempää kuin vanhainkodeissakaan. Mutta näistä vain pitäisi säästää.

Kaikkien kannattaa kuitenkin pitää mielessä se, että aamulla aikaisin ja illan viimeisinä tunteina päiväkodin henkilökuntaa on paikalla vähemmän, koska hoitajathan eivät voi olla siellä kymmentä tuntia, vaikka työtään yli kaiken rakastaisivatkin ;) On sitten vanhempien omalla vastuulla lisäävätkö lapsensa stressiä pitämällä huvikseen lapsia hoidossa noina tunteina.

Eli vanhempien on syytä pohtia käyttävätkö subjektiivista päivähoito-oikeutta loputtomasti ja rajoittamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;24264426:
Kaikkien kannattaa kuitenkin pitää mielessä se, että aamulla aikaisin ja illan viimeisinä tunteina päiväkodin henkilökuntaa on paikalla vähemmän, koska hoitajathan eivät voi olla siellä kymmentä tuntia, vaikka työtään yli kaiken rakastaisivatkin ;) On sitten vanhempien omalla vastuulla lisäävätkö lapsensa stressiä pitämällä huvikseen lapsia hoidossa noina tunteina.

Eli vanhempien on syytä pohtia käyttävätkö subjektiivista päivähoito-oikeutta loputtomasti ja rajoittamatta.

Sitten voisi myös lisätä sitä henkilökuntaa. Vielä 80-luvun alussa päiväkodeissa oli todella reilusti väkeä nykyiseen verrattuna. Onko paras tapa säästää pitää ihmisiä työttöminä? Pitemmän päälle se ei ole niin halpaa. Ja sitten voisi olla muitakin arvoja kuin tuottavuuden lisääminen.

vuorohoidossa se on ymmärrettävämpää, ja kun ei ole joka päivä. Pitää täälläkin ilmoittaa hoitoajat jos ei ns. kokoaikainen kokopäiväinen. Mutta jos pitäisi viedä ihan työvuorolistat näytille tai jotkut palkkakuitit niin menee aika törkeäksi, ei tod kuulu pk johtajalle/hoitajille

Alkuperäinen kirjoittaja Hölmöläisten;24264403:
Aivan. En voi käsittää, miten ihmiset kuvittelee, että se on niin kovasti heidän etunsa, että päivähoito laitetaan tiukkaan kontrolliin. Meillä on kaikkien kolmen lapsen kanssa ollut niin, että täysi paikka ollut käytössä ja silloin tällöin oltu vapaalla ja usein tehty lyhyttä päivää. Sellainen tuo päivähoitoon ilmaa, josta muut (paikalla olevat) lapset ja hoitajat saavat hyötyä. Nyt muka säästetään ja pyritään saamaan käyttöaste 140 prosenttiin...

Aina nähdään päivähoito vain kuluna. Jos palkattaisiin lisää hoitajia, työttömyys vähenisi ja ihmiset saisivat mielekästä työtä. Sen sijaan että kytätään ja kiukutellaan. Ei päiväkodeissa lonkkaa ole vedetty 80-luvun jälkeen. Ei siellä verorahoja ole tuhlattu sen enempää kuin vanhainkodeissakaan. Mutta näistä vain pitäisi säästää.

Tässä ei oteta huomioon sitä että joku joutuu kuskaamaan lapsensa hoitoon pitkiä matkoja joka päivä tai ei saa hoitopaikkaa ollenkaan, koska joku pitää paikkaa varattuna täyspäiväisesti vaikka onkin sitten suurimman osan päivistä kotona. Toki minustakin on kivaa kun on vähän lapsia paikalla, mutta ajattelisin että on tärkeämpää että oikeasti hoitoa tarvitsevat sitten saa ne paikat.

Toinen ilmiö on buukata se ryhmä ylitäyteen kun huomataan siellä olevan ajoittain vajetta. Meillä esim. oli 23 kpl 3-5 vuotiasta lasta ryhmässä viime keväänä, koska osa ei ollut kaikkia päiviä hoidossa vaikka niin ilmoitettu tai oli vaan 14 päivää. No käytännössä yleensä paikalla oli 20-21 lasta, joinain päivinä kaikki eli 23 lasta, mikä on ihan liikaa.

Lopputekstisi toki on totta, lisää tiloja, lisää hoitajia niin saadaan laadukasta hoitoa eikä tarttis kytätä jokaista.

[QUOTE="hoitaja";24264472]
Lopputekstisi toki on totta, lisää tiloja, lisää hoitajia niin saadaan laadukasta hoitoa eikä tarttis kytätä jokaista.[/QUOTE]

Oi että kun tuo toteutuisikin! Kun olen palannut alalle pitkän tauon jälkeen, olen ollut täysin hämmentynyt henkilökunnan vähyydestä ja siitä, kuinka työnkuva on muuttunut jopa lastentarhanopettajilla "jokapaikanhöyläksi".

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;24264520:
Oi että kun tuo toteutuisikin! Kun olen palannut alalle pitkän tauon jälkeen, olen ollut täysin hämmentynyt henkilökunnan vähyydestä ja siitä, kuinka työnkuva on muuttunut jopa lastentarhanopettajilla "jokapaikanhöyläksi".

Meillä lastentarhanopettajat on muuttuneet sihteereiksi, on niin paljon hienoa palaveria ja kirjaamista ja paperihommia ettei niitä lapsiryhmässä näykkään. Ja tämä nakertaa sekä hoitajia että lastentarhanopettajia itseään.

Meillä siis lapsi ei ole varsinaisessa vuorohoidossa vaan ryhmiksessä jossa on mahdollisuus venyttää hätätilassa päivää inasen pidemmäksi jos miehelle tulee työkeikka juuri ennen neljää. Mies siis tekee päivätyötä ja minä kolmivuorotyötä joten hoitopäiviä on ainoastaan silloin, kun olen itse töissä, ei koskaan kun olen kotona. Hoitopäivä on pääsääntöisesti klo 7.30-16.30 niinä päivinä kun on hoidossa. Joskus kun lapsi on ollut mun ultran takia hoidossa, on lyhyemmän päivän. Ei siis koskaan iltaa tai yötä.

Mitenkähän nää arvon päivähoidosta päättävät tädit sitten aikoo katsoa sen, että olen työssä 200 km päässä kotoa. Saatan päästä yövuorosta aamulla klo 7 jonka jälkeen mun on pako nukkua ennen kuin uskallan lähteä ajamaan kotiin. Tän uuden systeemin mukaanhan mun pitäis lähteä heti seiskalta ajaan kotiin ja olla hakemassa lasta jo viimeistään puoli kymmenen.

Ei tää voi olal totta tälleen, en minä sitten kyllä aio maksaakaan kun niistä käytetyistä päivistä enkä joka kuu 14 päivää jos lasta ei kuitenkaan saa siellä pitää. Pistää vihaksi tällainen.

Niin ja vielä piti sanoa, että tähän asti on riittänyt se että viedään lista aina kolmeksi viikoksi kerrallaan heti kun mun työvuorot on selvillä, missä näkyy ainoastaan lapsen hoitopäivät ja pituudet. Ei ole tarvinnut omia työvuoroja ilmoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kysymysmerkkinä;24264569:
Meillä siis lapsi ei ole varsinaisessa vuorohoidossa vaan ryhmiksessä jossa on mahdollisuus venyttää hätätilassa päivää inasen pidemmäksi jos miehelle tulee työkeikka juuri ennen neljää. Mies siis tekee päivätyötä ja minä kolmivuorotyötä joten hoitopäiviä on ainoastaan silloin, kun olen itse töissä, ei koskaan kun olen kotona. Hoitopäivä on pääsääntöisesti klo 7.30-16.30 niinä päivinä kun on hoidossa. Joskus kun lapsi on ollut mun ultran takia hoidossa, on lyhyemmän päivän. Ei siis koskaan iltaa tai yötä.

Mitenkähän nää arvon päivähoidosta päättävät tädit sitten aikoo katsoa sen, että olen työssä 200 km päässä kotoa. Saatan päästä yövuorosta aamulla klo 7 jonka jälkeen mun on pako nukkua ennen kuin uskallan lähteä ajamaan kotiin. Tän uuden systeemin mukaanhan mun pitäis lähteä heti seiskalta ajaan kotiin ja olla hakemassa lasta jo viimeistään puoli kymmenen.

Ei tää voi olal totta tälleen, en minä sitten kyllä aio maksaakaan kun niistä käytetyistä päivistä enkä joka kuu 14 päivää jos lasta ei kuitenkaan saa siellä pitää. Pistää vihaksi tällainen.

Kannattaa ehkä olla suoraan päivähoidon ohjaajaan/johtajaan yhteydessä. Veikkaisin että tuo on tarkoitettu ja toimii ns normaalissa vuorotyössä.

Alkuperäinen kirjoittaja kysymysmerkkinä;24264569:

Siis onko sun lapsi siellä yöt vai ei? Jos miehesi siis vie hänet aamulla hoitoon ennen omia töitään, niin toki sinä saat mennä suoraan yövuorosta kotiin nukkumaan (tai mihis sit ikinä) ja haet lapsen vasta sen jälkeen kun olet nukkunut tarpeellisen ajan.

jos on tulossa joku muutos 1.8 alkaen niin miten sitten opiskelijat, kun ja jos joka päivä ei ole luentoja, mutta itsenäistä kirjoitustyötä kummiskin.. meillähän ei ole mitään työvuoroja olemassakaan! (paitsi harjoittelussa)

Yhteistyössä