Oikein vai väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 9<3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
9

9<3

Vieras
Ajattelin kysellä, että mitäs olette mieltä tämmöisestä tilanteesta.

Minä olen nyt kuukauden työttömänä kotona, ilman lapsia. Luen kylläkin innokkaasti pääsykokeisiin, jos meikäläinenkin sais toivomansa ammatin.

Mies käy töissä ja yleensä tulee töistä kuuden aikoihin (voisi päästä aiemminkin, mutta menee yleensä kymmeneen töihin). Ymmärrän, että varmasti haluaa omaa aikaa ja väsyttää jne. Yleensä hän katselee telkkaria ja on koneella ja menee sitten nukkumaan puolenyön aikoihin, eli aika kaavamaisesti täällä mennään.

Nyt on kyse siivoamisesta. Minä kun olen kotona, niin olen varmasti kaikkien mielestä moraalisesti velvoitettu putsaamaan paikkoja miestä enemmän. Niin teenkin, tosin enemmänkin voisi. MUTTA minusta mies voisi edes kerran viikossa vapaaehtoisesti ottaa rättiä ja pyyhkiä vaikka tietokoneen näytön, imuroimisesta puhumattakaan.

Siis onko oikein, että nyt kun olen kotona ja teen "ajatustyötä" niin minä hoidan kaiken siivouksen?

Olet työttömänä kotona, lapset tarhassa ja katsot, että pääsykokeisiin lukeminen on kokopäivätyö, jonka johdosta voit vaatia oikeasti työssäkäyvää miestäsi siivoamaan?

Aha, ok. Kukahan meille tulisi siivoamaan? Olen opiskeleva yh-äiti, käyn töissäkin, hoidan lapset ja luen pääsykokeisiin!

Minusta jokainen hoitaa osansa, jos mies asuisi yksinään ja kävisi töissä niin joutusi siivoamaan myös.

En vaatisi tietenkään ihan tasajakoa, kun kuitenkin olet kotona... mutta odottaisin kyllä että mieskin osallistuu edes jonkin verran.

Niin unohdin mainita, että ei ole lapsia. Silti roikun täällä.. :)

Mutta niin, minä olen itse sitä mieltä juurikin, että voisi jonkin verran osallistua. Olisin superiloinen, jos sieltä tulisi vapaaehtoisesti joskus, että "voisinkin tässä imuroida".... Toiveajattelua?? :)

Hohhoh, olenko sanonut, että tämä isoin murheeni onkaan? Olisin ihan iloinen, jos olisi.. :) Ja saahan sitä keskustella!

Niin ja tiedoksi, että en "makaa kotona pänttäämässä" - tämä kuulostaa ihan siltä, että en oikeasti tee mitään. Luen useita tunteja päivässä kotona, kirjastossa tms. Tietysti minulla on enemmän vapaa-aikaa kuin miehellä.

Mutta kyllä mua silti ihmetyttää, kun mitään ei voi tehdä...

Alkuperäinen kirjoittaja Just joo:
Olet työttömänä kotona, lapset tarhassa ja katsot, että pääsykokeisiin lukeminen on kokopäivätyö, jonka johdosta voit vaatia oikeasti työssäkäyvää miestäsi siivoamaan?

Aha, ok. Kukahan meille tulisi siivoamaan? Olen opiskeleva yh-äiti, käyn töissäkin, hoidan lapset ja luen pääsykokeisiin!

Ex-miehesi =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin unohdin mainita, että ei ole lapsia. Silti roikun täällä.. :)

Mutta niin, minä olen itse sitä mieltä juurikin, että voisi jonkin verran osallistua. Olisin superiloinen, jos sieltä tulisi vapaaehtoisesti joskus, että "voisinkin tässä imuroida".... Toiveajattelua?? :)

Onko miehesi koskaan milloinkaan ikinä siivonnut? Meillä on ollut tapana siivota yhdessä aina eli jo paljon ennen lapsia...

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Kyllä minusta siivoukset kuuluu sinulle.

On olemassa miehiä, joiden mielestä kotihommat ovat aina/ikuisesti naisten hommia... näitä miehiä kannattaa varoa, mikäli sitten itse ei satu olemaan samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On olemassa miehiä, joiden mielestä kotihommat ovat aina/ikuisesti naisten hommia... näitä miehiä kannattaa varoa, mikäli sitten itse ei satu olemaan samaa mieltä.

Totta.

Mutta ainakin meillä minä hoidan nyt siivoukset ja kodinhoidon lasten lisäksi kun kerran olen täällä kotona. Miehellä riittää puuhaa töiden jälkeen muutenkin esim. autojen kanssa. Elämä ei ole mustavalkoista.

AP:han sanoi, että hänellä on vapaa-aikaa enemmän kuin miehellä, hän ei siis lue kahdeksaa tuntia päivittäin. Miksi miehen työpäivän ja -määrän tulisi olla ap:n työpäivää ja -määrää pidempi?

Mun mielestä asia riippuu hyvin paljon pääsykokeiden vaativuustasosta, siitä paljonko oot lukenut ja montako tuntia luet päivässä. Ne pääsykokeet on nyt tällä hetkellä tärkeämmät kuin siivoaminen, eli jos lukemisessa on tiukkaa, niin ehdottomasti jaatte siivouksen. Mutta jos luet vain vähän (5h/ pvä tai alle), niin ehkä voisi olla hyvä, että tulisit vähän enemmän siivouksessa vastaan.

Miltä susta itsestäsi tuntuu?

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Totta.

Mutta ainakin meillä minä hoidan nyt siivoukset ja kodinhoidon lasten lisäksi kun kerran olen täällä kotona. Miehellä riittää puuhaa töiden jälkeen muutenkin esim. autojen kanssa. Elämä ei ole mustavalkoista.

AP:han sanoi, että hänellä on vapaa-aikaa enemmän kuin miehellä, hän ei siis lue kahdeksaa tuntia päivittäin. Miksi miehen työpäivän ja -määrän tulisi olla ap:n työpäivää ja -määrää pidempi?

Ap:n mies menee töihin oman valintansa mukaan vasta klo 10. Aukaisemalla silmänsä pikkaisen aikaisemmin onnistuisi työpäivä 8-16 tai jopa 7-15 ja toisi hieman yhteistä vapaa-aikaa molemmille.

Itsestäni tuntuisi oudolta toimia aikuisen miehen kodinhoitajana... kuten tuolla joku aikaisemmin totesi myös meillä on aina siivottu yhdessä niin opiskelu, työ kuin vanhempainvapaan aikoina.

Vieraalle: Olisihan se miehen työpäivä joka tapauksessa kahdeksan tunnin mittainen, oli työaika mikä tahansa.

Minusta taas ei ole reilua se, että toinen joutuu tekemään hommia paljon enemmän kuin toinen - oli sitten nainen tai mies.

Mun mielestä kumpikin tekee osansa,kotonaoleva isomman osan toki. Mä en ole koskaan tajunnu sitä että esim. kotiäidin pitäis yleissiivouksen, lastenhoidon ja kokkauksen lisäks siivota kaikkien jäljet ja pestä kaikki pyykit. Just syystä että yksinkin mies joutuis töiden lisäks joitain kotihommia hoitelemaan, joten töissäkäynti ei ole syy olla tekemättä mitään.

Mielenkiinnosta: kuinka monessa perheessä vaimo hoitaa kotonaollessaan kaiken ja vaimon töihin mennessä hommat hoituvat sujuvasti puoliksi? :whistle:

No *HÖH*: Oikein TEILLE on se, mikä toimi TEILLE. Ei sitä tartte toriraadilta kysellä...jos ei toi sulle toimi, sit ei oo oikein. Mut älä sit tee, anna skeidan kasvaa ja katso kummalta katkeaa ensin :)

Yhteistyössä